Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

NetOnNet skickade precis mitt Asus 3080, sjukt nog var det beställt ca 1530. Ska vara här imorgon 1630.

Permalänk
Medlem

Finns där nån lista över vilka kort för under <8500 kr som är "bäst"? Tänker på
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF
MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC osv?

Eller lika bra att ta ex asus kortet?

Permalänk
Medlem

@N0tepad: Framgår inte när jag kollar på min order, bara datum 2020-09-17 men det var rätt sent minns jag för NetOnNet hade ju länge inga kort på sin hemsida.
Ser i min e-post att Orderbekräftelsen kom 16:34 den 17:e.

Permalänk

Fick också precis mail och avisering från Netonnet om att mitt Asus TUF skickats. Orderbekräftelsen kom 16.44

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Najs, Inet ändrade nu status på 3080 Rog Strix OC till " lager 2021‑01‑04"...

Härligt att man redan köpt alla andra delar som bara samlar damm, och nu inte kan få tag i ett nytt grafikkort alls. Måste ha varit helt SJUKT naiv som trodde att det skulle gå att få tag i ett kort åminstone inom några veckor.

Köp 3090

Permalänk
Medlem

Tänkte som Daniel ovan, slant lite i tankarna helt enkelt, och har varit helt utan grafikkort i tre veckor och räknade med ytterligare några månader. Rimworld har fått sysselsätta mig och den integrerade grafiken i 8700k:n under tiden.

Dock fick jag mitt Gigabyte Eagle från Inet för fem minuter sedan så jag hade tur i tidslotteriet och nu skall den monteras! Återkommer med lite känsla om jag får den förbi post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Köp 3090

Känns surt att lägga dubbla priset på nåt som är max 10% bättre. Men ja, det kanske inte verkar bättre; ingen lust att vara utan kort resten av året and then some.

Permalänk
Medlem

Grattis till er som fått kort! Have fun!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Najs, Inet ändrade nu status på 3080 Rog Strix OC till " lager 2021‑01‑04"...

Härligt att man redan köpt alla andra delar som bara samlar damm, och nu inte kan få tag i ett nytt grafikkort alls. Måste ha varit helt SJUKT naiv som trodde att det skulle gå att få tag i ett kort åminstone inom några veckor.

Sitter i samma sits som dig, hoppas att man kom hyfsat långt fram i kön och att dom får in en massa kort dom närmaste veckorna!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjaniWasTaken:

Sitter i samma sits som dig, hoppas att man kom hyfsat långt fram i kön och att dom får in en massa kort dom närmaste veckorna!

Ja, jag har beställt på faktura från tre olika ställen nu. Avbokar givetvis de andra så fort jag får en leveransbekräftelse från någon, tänker inte vara någon scalper som säljer skiten dyrt på tradera.

Får väl se om man ska köra 3090 istället... Svidande pengar men... ja, kanske. Problemet är att man knappast kommer att få ett kort på releasedagen ändå, utan då blir det åter igen att beställa från flera ställen på faktura och hoppas att man får en hyfsad köplats.

Permalänk
Medlem

Sett till storleksmässig återförsäljare, är inte Proshop liknande storlek som Webhallen?
Vet när jag beställde så kikade jag och såg att ASUS TUF fanns 15+, medans övriga modeller låg runt 10+, så baserat på detta känns det som att Proshop fick ganska lite även om dom ska tydligen vara officiella återförsäljare av Nvidia..
Jag fick igenom min beställning 15:07, någon som har hört något av Proshop annat än deras Lagersaldo där de stod Okänd leveranstid?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Ja, jag har beställt på faktura från tre olika ställen nu. Avbokar givetvis de andra så fort jag får en leveransbekräftelse från någon, tänker inte vara någon scalper som säljer skiten dyrt på tradera.

Får väl se om man ska köra 3090 istället... Svidande pengar men... ja, kanske. Problemet är att man knappast kommer att få ett kort på releasedagen ändå, utan då blir det åter igen att beställa från flera ställen på faktura och hoppas att man får en hyfsad köplats.

Hehe ja det blev från 2 ställen för mig och tänker också avboka det andra så fort 1 har blivit skickat, blir inget 3090 för mig, det har dragit iväg nog med pengar på en helt ny dator 😂

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att några Asus Strix kort har levererats någonstans (jag blir gärna överbevisad ), att den kan ha ett custom PCB kan vara en orsak.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag tror inte att några Asus Strix kort har levererats någonstans (jag blir gärna överbevisad ), att den kan ha ett custom PCB kan vara en orsak.

Helt rätt, webhallen bekräftade i en annan tråd att inga asus 3080 strix oc har skickats från dem.

Permalänk
Medlem

Nä, så är det nog, senaste jag hörde är att de ska börja skickas 27/9. Får hoppas att Januari-datumet bara är djävulusiskt pessimistiskt satt.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag velar inför ett 3090FE just nu, det jag borde göra om jag hade lite vett vore att vänta in 3080 20GB varianten men samtidigt är jag jävligt sugen på nytt kort nu och inte om ett halvår, 3080 10GB vore väl såklart ett alternativ men 10GB är lite i underkant om gillar att modda spel och vill ha kvart kort längre tid. Kanske ska köra efter principen att lyckas jag köpa ett 3090 nu på torsdag så får det bli ett sådant, lyckas jag inte så får jag invänta 3080 20GB...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Kul att se att några får kort skickade! Netonnet levererar, får hoppas det nu inte råkar vara någon på lagret som skickat 2080-modellen av motsvarande kort. Fatta besvikelsen när man fått hem paketet och öppnar och hittar en jävla Turing!

Sannolikheten är låg men scenariot har faktiskt slagit mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Fan vad jag velar inför ett 3090FE just nu, det jag borde göra om jag hade lite vett vore att vänta in 3080 20GB varianten men samtidigt är jag jävligt sugen på nytt kort nu och inte om ett halvår, 3080 10GB vore väl såklart ett alternativ men 10GB är lite i underkant om gillar att modda spel och vill ha kvart kort längre tid. Kanske ska köra efter principen att lyckas jag köpa ett 3090 nu på torsdag så får det bli ett sådant, lyckas jag inte så får jag invänta 3080 20GB...

Egentligen 3080 20GB jag vill ha, om inte ett Ti kommer då, men jag förmodar att ett 20GB kort hamnar någonstans mellan 3080 och 3090 i pris. Om det är som det ryktas att 2GB moduler inte finns lär det nog bli en skaplig merkostnad med dubbla antalet 1GB moduler. Med tanke på hur lite som verkar skilja mellan 3080 och 3090 är ju frågan hur mycket själva minnet egentligen kostar.

Permalänk
Medlem

@Don Stroker: Hörde november, fick min beställning bekräftad 15:04. Antar att proshop som är Danskt har en hel del beställningar från Danmark också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Egentligen 3080 20GB jag vill ha, om inte ett Ti kommer då, men jag förmodar att ett 20GB kort hamnar någonstans mellan 3080 och 3090 i pris. Om det är som det ryktas att 2GB moduler inte finns lär det nog bli en skaplig merkostnad med dubbla antalet 1GB moduler. Med tanke på hur lite som verkar skilja mellan 3080 och 3090 är ju frågan hur mycket själva minnet egentligen kostar.

Ja jag funderar på att 3080 20GB kommer vara en hel del dyrare än nuvarande 10GB modell, i alla fall om efterfrågan håller i sig.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Känns surt att lägga dubbla priset på nåt som är max 10% bättre. Men ja, det kanske inte verkar bättre; ingen lust att vara utan kort resten av året and then some.

Varifrån drar folk "max 10%"? Kommer ligga runt 15-20% och kanske tom. ännu mer i spel med RT.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Attans att man inte beställde på netonet, grattis till er Blir smått nervös när ÅF inte vet när leveranserna kommer (hur det nu är möjligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Finns där nån lista över vilka kort för under <8500 kr som är "bäst"? Tänker på
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF
MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC osv?

Eller lika bra att ta ex asus kortet?

Efter lite forskning böt jag bokningen på en gaming x trio, till en TUF. För den värkar vara bäst i prisklassen. Bäst byggd samt temp o ljudmässigt, so far.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@Fille881: Härligt! Stort grattis som sagt! La min beställning 18:06 så antar att jag hamnade en bit längre bak i kön...

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag tror inte att några Asus Strix kort har levererats någonstans (jag blir gärna överbevisad ), att den kan ha ett custom PCB kan vara en orsak.

Jag var bland de första å Beställa från Webhallen å de hade inte fått in ett enda. Komponentbrist
Så vi får se

Permalänk
Medlem

haha typiskt så är det förstås så att den enda butiken man inte beställt ifrån får in kort.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Varifrån drar folk "max 10%"? Kommer ligga runt 15-20% och kanske tom. ännu mer i spel med RT.

Visst, över 10% med RT och i vissa förhållanden. Jag tycker inte det motiverar dubbla priset.

MEN: Är det helt omöjligt att få tag på ett annat kort blir det en annan femma. Jag betalar faktiskt hellre dubbla priset än att vänta till nästa år, hur sjukt det än må låta... men allra helst får jag mig ett 3080 nån gång snart.

Permalänk
Medlem

@Mortal1ty:
Tssssss...... F&%¤&# HAHAH Fan oxå. Hoppas inte det stämmer

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Ja jag funderar på att 3080 20GB kommer vara en hel del dyrare än nuvarande 10GB modell, i alla fall om efterfrågan håller i sig.

Jo, folket på Nvidia är inte idioter. De räknar nog med att en del går upp till en dyrare modell och kan sälja mer av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Känns surt att lägga dubbla priset på nåt som är max 10% bättre. Men ja, det kanske inte verkar bättre; ingen lust att vara utan kort resten av året and then some.

"max 10% bättre"

Det vet vi väl inte förrän imorgon när riktiga recensionerna släpps. Med tanke på att 3090 har cirka 20% fler CUDA kärnor, och snabbare minne borde det kunna prestera bättre i många spel.