Permalänk
Medlem

Dagens felsöknings-kluring

Hej hoj!

Nu när jag jobbar en del hemma så har jag märkt en skum sak med min setup. När jag tänder/släcker en lampa eller högtalare mm så blir min externa skärm svart och "ingen signal". Då måste jag dra ut och sätta tillbaka DP-sladden från laptopen. Det är rätt störigt. Vet någon vad det är som händer? Och gärna hur jag kan fixa det

Så här ser min setup ut:

Vägguttag -> Förgreningsdosa -> Laddare -> Laptop (HP ZBook 15 G4) -> Displayport (USB C till Vanlig) -> Acer XB270HU

Skärmen sitter i en annan förgreningsdosa men samma vägguttag. Det som är riktigt funky är att skärmen också tappar kontakt när jag släcker/tänder lampan i rummet bredvid...

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Har du testat att ta ström från ett helt annat uttag som högs troligt inte går på samma fas?

Edit: Kanske är så att det är hög belastning på en fas. (en fas kan gå till många olika uttag/taklampor osv). eller att det blir någon form av jordfel?

Permalänk
Medlem

Händer det även när laptoppen går på batteri? Eller bara när den är kopplad med PSU?

Klent/billigt PSU i antingen dator eller skärm, överbelastning eller någon sorts jordfel verkar väl troligt. Är alla dina saker kopplad med jordad kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bqobd:

Har du testat att ta ström från ett helt annat uttag som högs troligt inte går på samma fas?

Edit: Kanske är så att det är hög belastning på en fas. (en fas kan gå till många olika uttag/taklampor osv). eller att det blir någon form av jordfel?

Håller med, prova att koppa in skärmen med en lång förlängningskabel till ett uttag i ett annat rum och se vad som händer.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Ska prova era förslag och se hur det går

Provade att koppla ur laddaren men det gjorde ingen skillnad så ska prova att koppla skärmen på annat uttag men får först leta rätt på en förlängare!