Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronniee:

Elgiganten har en stor gul banner ovanför varje produkt där det står beräknad leveranstid så håller inte riktigt med att det står någonstans lite finstilt, sen är det såklart förvirrande när det samtidigt finns en grön lampa med 100+ i lager under produkten.

Jag tror att Elgigantens webshop helt enkelt bara inte har inbyggt stöd för beställningsvaror utan helt enkelt är tvungna att ge varorna ett lagervärde för att den ska kunna läggas i korgen.
Så var det på en webbshop jag hanterade förr med.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Sitter med samma problematik, fast jag kör ACC med ett 1080Ti och en Rift CV1.. Har inga problem att få 90FPS relativt stabilt, men då är det ju verkligen med potatisinställningar. Testade tidigare i veckan att vrida upp inställningarna dit jag tror att jag kommer vilja/kunna ha dem med ett 3080 och då ligger VRAM-användningen på 9,4Gb (!) så för min del blir det att vänta på en Ti/Super-modell tyvärr. Man önskar ju att man hade haft råd med ett 3090, meneh.. Njae.

Roligt att någon fler sitter och nöter ACC!
Fick ett inlägg skickat till mig av en kompis, tror det är från reddits ACC forum.

"Upgraded from 1080ti to 3080 and didn't realize how huge of a difference it would make.

Edit: Final settings I rested on was 100% res : 130% pd with 300% sharpness and Epic KTAA. Went high on shadow, PP, and foliage. Turned off bloom, everything else epic, and I keep the mirrors off (still look and feel weird even on epic, I've always just used the hud for proximity and have kept an above 90 SA)

Went from 50% res - 200% pixel density - all low/off settings - No AA; too 100% res - 100% pixel density - mostly epic settings - Epic Temporal AA.

Also, was running at 45fps previously, now I'm locked at 90fps and it feels like a different game. Feels like I'm playing on easy mode now, getting ~1 second better lap times easy..."

Kanske att 3080 räcker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Roligt att någon fler sitter och nöter ACC!
Fick ett inlägg skickat till mig av en kompis, tror det är från reddits ACC forum.

"Upgraded from 1080ti to 3080 and didn't realize how huge of a difference it would make.

Edit: Final settings I rested on was 100% res : 130% pd with 300% sharpness and Epic KTAA. Went high on shadow, PP, and foliage. Turned off bloom, everything else epic, and I keep the mirrors off (still look and feel weird even on epic, I've always just used the hud for proximity and have kept an above 90 SA)

Went from 50% res - 200% pixel density - all low/off settings - No AA; too 100% res - 100% pixel density - mostly epic settings - Epic Temporal AA.

Also, was running at 45fps previously, now I'm locked at 90fps and it feels like a different game. Feels like I'm playing on easy mode now, getting ~1 second better lap times easy..."

Kanske att 3080 räcker!

Intressant, jag har beställt 3090 just för att orka med ACC i bra inställningar i VR med ett Valve Index.
Sitter på ett 1080ti nu, och det ser helt hemskt ut, och är okörbart om man kör annat än hot laps.
Försöker man köra race så är det kört.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såg annorlunda ut tidigare, de har varit inne och ändrat under tiden som gått.

Att säga att man har varor i lager och beviserligen inte har varor i laget är illa.

Samt förstås mitt favorit exempel, Cyberpunk 2077 de hela tiden har 100+ av alla versioner i webblager. Ständiga glädjesiffror från Elgiganten.

Jag håller med i sak om att deras butik är förvirrande men den gula bannern åkte faktiskt upp dom först dagarna då 3080 las ut, satt själv och spanade in deras kort under kvällen.

Permalänk

@MrB123: nä mitt vart bokat direkt och skickat på kvällen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Från Komplott-fronten intet nytt. 26 september 2020 som i över en vecka. Blir att avboka, känner mig tveksam på modellen och Zotac verkar inte få iväg några kort alls. Beställde relativt tidigt, 15:22 17 sept men verkligen inget händer. Min senare beställning av kortet jag var ute efter (bortsett från Nvidias 3080F5) var Asus 3080 TUF OC så blir att behålla den beställningen som gjordes sent måndag kväll. Verkar vara en bättre modell och framförallt den extra HDMI-porten jag gärna vill åt.

Så någon får förhoppningsvis sitt Zotac 3080 Trinity lite fortare.

Jag tackar! (7 oktober står det på mitt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFluffy:

Är inte det mer en fråga om minnes allokering än rakt av användning av minnet?

Uhm, möjligt? Jag kikade i MSI Afterburner och ju mer jag ökade upplösning/AA/Upsampling desto högre mängd minne allokerades när jag spelade och när jag sedan drog ner inställningarna så minskade användningen igen, och den låg inte heller helt statiskt mellan inställningsbytena utan växlade små steg under tiden jag spelade och sedan större kliv efter ett inställningsbyte.
Så jag vill hävda att det åtminstone verkar vara faktisk användning och inte allokering, men vad vet jag? Hade det varit så att spelet allokerade så mycket det kom åt så hade ju 100% varit allokerat hela tiden och så betedde det sig absolut inte.

Skrivet av niagi:

Ja de pratar om att få spel nyttjar 10Gb VRAM i dagsläget, men jag har ju trots allt mätt användningen så jag misstänker att VR helt enkelt kräver mer VRAM än 4k som de diskuterar

Skrivet av Flipper:

Roligt att någon fler sitter och nöter ACC!
Fick ett inlägg skickat till mig av en kompis, tror det är från reddits ACC forum.

"Upgraded from 1080ti to 3080 and didn't realize how huge of a difference it would make.

Edit: Final settings I rested on was 100% res : 130% pd with 300% sharpness and Epic KTAA. Went high on shadow, PP, and foliage. Turned off bloom, everything else epic, and I keep the mirrors off (still look and feel weird even on epic, I've always just used the hud for proximity and have kept an above 90 SA)

Went from 50% res - 200% pixel density - all low/off settings - No AA; too 100% res - 100% pixel density - mostly epic settings - Epic Temporal AA.

Also, was running at 45fps previously, now I'm locked at 90fps and it feels like a different game. Feels like I'm playing on easy mode now, getting ~1 second better lap times easy..."

Kanske att 3080 räcker!

Ja nöter är verkligen rätt ord, har 12h-race med mitt team på söndag, så det nöts Spa så fort det finns en ledig stund
300% Sharpness låter märkligt, jag har 100%, provade att dra upp till 200% igår för skojs skull men såg verkligen ingen skillnad alls.. Däremot när jag drog upp pixel density till 200% så gör det enorm skillnad, plötsligt kan jag ju se vad det står på displayen bakom ratten (upptäckte att AMR V8 GT3 som jag kört 100h+ tydligen har däckstrycken där, det visste jag inte.. ). Men det skiljer säkert mycket mellan vad som gör skillnad på skärm och i VR Oavsett så är jag helt med honom på att uppgradering till 3k-serien kommer vara en game changer deluxe för ACC, särskilt i VR..

förtydligande i citat 1
Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag tackar! (7 oktober står det på mitt).

Min med 👌 Hoppas datumet stämmer eller att det kommer tidigare hehe

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Tack o lov. Efter nästan på minuten 24h (8min off) efter mitt köp genomfördes på nvidia butiken, så fick jag betalnings mailet.
Tycker faktiskt det är rätt kasst att dom inte verkar gå igenom dom här ordrarna i någon slags ordning efter vilket klockslag ordern gjordes.
Då är det bara sitta o hoppas på att det faktiskt skickas också och att inget annat strular.

Någon som fått sitt 3090 FE skickat än?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Uhm, möjligt? Jag kikade i MSI Afterburner och ju mer jag ökade upplösning/AA/Upsampling desto högre mängd minne allokerades när jag spelade och när jag sedan drog ner inställningarna så minskade användningen igen, och den låg inte heller helt statiskt mellan inställningsbytena utan växlade små steg under tiden jag spelade och sedan större kliv efter ett inställningsbyte.
Så jag vill hävda att det åtminstone verkar vara faktisk användning och inte allokering, men vad vet jag? Hade det varit så att spelet allokerade så mycket det kom åt så hade ju 100% varit allokerat hela tiden och så betedde det sig absolut inte.
Ja de pratar om att få spel nyttjar 10Gb VRAM i dagsläget, men jag har ju trots allt mätt användningen så jag misstänker att VR helt enkelt kräver mer VRAM än 4k som de diskuterar
Ja nöter är verkligen rätt ord, har 12h-race med mitt team på söndag, så det nöts Spa så fort det finns en ledig stund
300% Sharpness låter märkligt, jag har 100%, provade att dra upp till 200% igår för skojs skull men såg verkligen ingen skillnad alls.. Däremot när jag drog upp pixel density till 200% så gör det enorm skillnad, plötsligt kan jag ju se vad det står på displayen bakom ratten (upptäckte att AMR V8 GT3 som jag kört 100h+ tydligen har däckstrycken där, det visste jag inte.. ). Men det skiljer säkert mycket mellan vad som gör skillnad på skärm och i VR Oavsett så är jag helt med honom på att uppgradering till 3k-serien kommer vara en game changer deluxe för ACC, särskilt i VR..

Kul! Vad sitter du med för racing rig? (tar för givet att du kör med ratt o pedaler)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Tror alla vi som beställde FE oavsett 80 eller 90 fortfarande väntar på leverans

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Tror alla vi som beställde FE oavsett 80 eller 90 fortfarande väntar på leverans

Jasså det är såpass, så 3080 har inte ens skickats än för dom som beställde förra torsdagen?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jasså det är såpass, så 3080 har inte ens skickats än för dom som beställde förra torsdagen?

Jodå, de har fått.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Tror alla vi som beställde FE oavsett 80 eller 90 fortfarande väntar på leverans

Stämmer för mig i alla fall.

Skrivet av zOlid:

Jasså det är såpass, så 3080 har inte ens skickats än för dom som beställde förra torsdagen?

Tror att det menades de som beställde natten till igår och senare, i den senaste batchen.

Permalänk

Beställde 3080fe igår, första mailet kl 07:10 och andra mailet med betalning genomförd kl 07:59. Står som ”bearbetning”, förväntar mig inte att något ska hända idag eller i helgen. Som någon tidigare skrev i tråden kan bearbetningsfasen nu ta allt mellan 24-72 timmar pga det höga trycket med alla 3080- och 3090-ordrar.

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Det stod 3-5 dagar då jag la min beställning - den gula bannern dök upp betydligt senare.

Samma här. Stod att det fanns i lager när jag beställde.Ingen gul banner. Ett par timmar senare kommer ett SMS med försening meddelande.

Visa signatur

[ASUS Maximus X Hero] [i7-8700k] [32GB DDR4-3200] [RTX3080]
[Amiga 1200] [Blizzard 1230 MK IV+FPU@50mhz 64MB] [Indivision AGA MK2cr] [32GB HDD] [PCMCIA WLAN] [OS3.9]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Tack o lov. Efter nästan på minuten 24h (8min off) efter mitt köp genomfördes på nvidia butiken, så fick jag betalnings mailet.
Tycker faktiskt det är rätt kasst att dom inte verkar gå igenom dom här ordrarna i någon slags ordning efter vilket klockslag ordern gjordes.
Då är det bara sitta o hoppas på att det faktiskt skickas också och att inget annat strular.

Någon som fått sitt 3090 FE skickat än?

Jodå, nog går de igenom i ordning allt. Viktigast först.... 😘😂

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med riktigt. Är det folk som beställt i veckan och redan fått korten skickade/mottagna? Låter ju väldigt skumt med den order-backlog som är.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

GamersNexus RTX 3090 teardown (kanske postad redan, försökte kolla)
https://www.youtube.com/watch?v=9JWqRjqqNko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas:

Nu hänger jag inte med riktigt. Är det folk som beställt i veckan och redan fått korten skickade/mottagna? Låter ju väldigt skumt med den order-backlog som är.

nvidia store har ingen backlog, där har de kommit upp i lager tidigare igen.
Dem olika ÅF får in olika mängder, vissa hade inga kort utan dem beställde när ordrar kom in och man kunde får kort på de sättet.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på sharkgaming och avbeställde MSI 3080 Gaming X Trio,.skulle kortet ändå gå iväg får jag väl skicka tillbaks det.
Jag kör hellre på min andra bokning av Strix från webhallen.
Det Strix får komma när det kommer,orkar inte jaga fler kort...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Testade att beställa ett MSI RTX 3080 gaming x trio på Elgiganten och de säger att jag kommer få det den andra oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas:

Nu hänger jag inte med riktigt. Är det folk som beställt i veckan och redan fått korten skickade/mottagna? Låter ju väldigt skumt med den order-backlog som är.

Backlogen är individuell till varje modell. Vissa modeller är ju mer beställda än andra och därav kan det definitivt finnas kort som skickas ut till nylagda beställningar. T.ex. PNY korten som nämnts tidigare i tråden tror jag inte så värst många lagt en order på.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Har aldrig tittat in i min spam-korg så ofta som nu när alla nvidia mail hamnade där.

Permalänk
Medlem

Till alla som köpt strixx och undrar vad som händer. Asus har Inte släppt kortet än! På deras Instagram står det att Strix modellen är klar inom ett par veckor! Det beror Inte på några ÅF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Till alla som köpt strixx och undrar vad som händer. Asus har Inte släppt kortet än! På deras Instagram står det att Strix modellen är klar inom ett par veckor! Det beror Inte på några ÅF!

Kan du länka det inlägget? Hittar bara:
https://www.instagram.com/p/CFcJCWaBAPO/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Till alla som köpt strixx och undrar vad som händer. Asus har Inte släppt kortet än! På deras Instagram står det att Strix modellen är klar inom ett par veckor! Det beror Inte på några ÅF!

Var ser du det? Har kollat och ser ingenstans där de nämner "är klar inom ett par veckor".

Permalänk
Medlem

Dem verkar ha uppdaterat det inlägget.
Men Videocardz har pratat med dem och dem ska släppa det nästa vecka 👍
https://videocardz.com/newz/asus-geforce-rtx-3080-rog-strix-t...

Permalänk
Medlem

@Fac31: Konstigt då Elgiganten sa att de har mitt kort i lager och att det kommer vara framme den 30e :O. Är det OC-korten som inte är släppta än kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

@Fac31: Konstigt då Elgiganten sa att de har mitt kort i lager och att det kommer vara framme den 30e :O. Är det OC-korten som inte är släppta än kanske?

Det gäller hela Strix serien. Kan ju vara så att Elgiganten har det inkomande och du ligger i första leveransen 👍