Delta-fläktar eller liknande till SFF-chassi

Permalänk
Medlem

Delta-fläktar eller liknande till SFF-chassi

Ok, så jag har skaffat mitt första SFF-chassi. Ett Kolink Rocket. Många vittnar om problem med luftflöde då det endast sitter en 80mm stock exhaust-fläkt i toppen på chassit. Detta tycks skapa ganska rejäl heat build up i chassit för de som stoppar in tunga grafikkort och CPUer.

Jag älskar den här designen och är absolut redo att öka ljudet från fläkten för bättre kylning till komponenterna. Första tanken var att bara byta ut stock-fläkten mot en 80mm noctua men jag insåg snabbt att jag hellre tar något med kapaciteten att få ut mer varmluft än en riktigt tyst fläkt.

Finns det någon fläkt som presterar ljudligare än noctua men med betydligt bättre kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxy:

Finns det någon fläkt som presterar ljudligare än noctua men med betydligt bättre kraft?

Har ingen rekommendation av specifik fläkt, men vad du ska titta efter är en fläkt med hög CFM (vilket oftast brukar betyda att de har högt varvtal om CFM inte listas) då de kan flytta betydligt mer luft än lågvarviga.

Jag har te.x 80mm fläktar på ~3000RPM och jag kan garantera att de flyttar ordentligt med luft när de spinner upp till max.

Edit:
Letade lite.
Här har du en 3000RPM fläkt Sunon Axial Fläkt DC 80 som inte kostar skjortan, tyvärr är den dock endast två kabel så den kommer inte att gå att styra av te.x moderkortet utan kommer att gå på full sprutt hela tiden, den har heller ingen kontakt utan det måste fixas själva.

Vill du ha en som är 3 kabel med kontakt för att slippa pula med det själva så finns det denna EBM Papst 8412N/2GHP som verkar ha det, den kostar dock ~3 ggr så mycket.
(Papst fläktar är grymma när det gäller att flytta luft men de låter som ett flygplan när de går på max RPM.)

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Kan absolut tänka mig att investera i en lite dyrare fläkt. Ett problem med chassis är att PCI-e-kabeln ligger precis vid fläkten (och detta är med slim stock-fläkten). Men med tillräcklig RPM kanske den kan gottgöra för detta.