Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det har ju legat i pipen en stund och jag välkomnar det med öppna armar som bilförare.

Men som styrelseledamot i en brf som tittar på renovering av två garage så är det inte lika kul.
Och det pga det jag skrivit om tidigare med våra kostnader för elabonnemangen

Om vi inte ska bjuda ett fåtal medlemmar på elen (läs rimlig debitering) så kommer vi behöva ta så högt pris per kWh att ingen någonsin kommer betala för det.

EOns jävla prissättning får Ionitys avgifter att vara rena black-friday priser......

Och det är alltså Enbart nätägarkostnaderna, vilka inte kan ändras till annan leverantör.

Hur ska annars EON kunna gå med mångmiljardvinster varje år??? Du måste vara med och ställa upp, så aktieägarna blir glada.
Har många gånger tänkt byta elbolag, men det blir ju aldrig av och vet inte om det finns något bättre. Giriga ena är det i alla fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hur ska annars EON kunna gå med mångmiljardvinster varje år??? Du måste vara med och ställa upp, så aktieägarna blir glada.
Har många gånger tänkt byta elbolag, men det blir ju aldrig av och vet inte om det finns något bättre. Giriga ena är det i alla fall.

Problemet är att man inte kan byta nätägare, vilket är var den extrema kostnaden ligger.
Hr man en huvudsäkring på 80A eller över så debiteras man för peakbelastning och inte den verkliga förbrukningen.
Vi har två abonnemang (ett per garage) med 160A huvudsäkring i respektive (all områdesbelysning samt skyddsrum matas via dessa gruppcentraler).

Så vi är sjukt rövk’ade...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Själv rekommenderar jag dock folk att inte skaffa elbil om de inte har en permanent möjlighet att ladda bilen hemma. Sedan om det är på egen villatomt (som för oss), eller om det är i tex. sin BRF:s ordinarie garage, har ingen betydelse. Bara möjligheten finns på sin ordinarie bilplats (tycker inte man skall behöva tvingas ha det osäkrare och ta större risker bara för att man byter till elbil).

Jag laddar endast på publika laddare och snabbladdare.
Det funkar ganska bra, jag har kört cirka 140 mil till en kostnad av cirka 750kr genom att ladda på ionity, bee och diverse slögratisladdare.
Visst, hade jag bara kunnat ladda på bee eller hemma, kanske jag skulle vara nere på halva den kostnaden.

Skrivet av DaBone:

Hur ska annars EON kunna gå med mångmiljardvinster varje år??? Du måste vara med och ställa upp, så aktieägarna blir glada.
Har många gånger tänkt byta elbolag, men det blir ju aldrig av och vet inte om det finns något bättre. Giriga ena är det i alla fall.

Jag hatar hur e.con/ica har gjort det med deras appar, alltid deponera 200kr i en pott som sedan fylls på automatiskt när potten sjunken under 100kr. Tur att jag har merca-kortet så slipper jag köra potten.

Permalänk
Medlem

@Aktsu:

DU vill släppa debatt (påstår du), men ändå fortsätter du den?

Hycklare skulle vissa kalla sådant...

Skrivet av Otori:

Det har ju legat i pipen en stund och jag välkomnar det med öppna armar som bilförare.

Men som styrelseledamot i en brf som tittar på renovering av två garage så är det inte lika kul.
Och det pga det jag skrivit om tidigare med våra kostnader för elabonnemangen

Om vi inte ska bjuda ett fåtal medlemmar på elen (läs rimlig debitering) så kommer vi behöva ta så högt pris per kWh att ingen någonsin kommer betala för det.

EOns jävla prissättning får Ionitys avgifter att vara rena black-friday priser......

Och det är alltså Enbart nätägarkostnaderna, vilka inte kan ändras till annan leverantör.

Just BRF:er är ju en nyckel till att många kan skaffa elbil, på låt oss säga ett någorlunda vettigt sätt (utan att tjata om det för mycket - då en del i tråden inte inser vikten av det för att normala människor skall få en positiv elbilsägarupplevelse).

Redan Ionitys priser är ju sjukt höga, och att EON prisar ut sig på högre priser för långsam hemmaladdning I BRF verkar direkt galet!

Undrar om det verkligen kan stämma känner man spontant. Mycket märkligt.

Hade ju varit klockrent att ta med det i ombyggnaden nu när ni ändå skall renovera.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

@Aktsu:

DU vill släppa debatt (påstår du), men ändå fortsätter du den?

Hycklare skulle vissa kalla sådant...

Ne, tyckte bara att vi lär inte enas om något då det är en subjektiv fråga. Sen blev jag nyfiken vad för område det handlade om då det var så mycket brottslighet du berättade om. Vill ju inte åka dit och råka illa ut.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Så fånigt dumt.

@stgr:

Dessa potter är lika galna som alla dessa abonnemang, och tusen olika brickor som krävs. Visst, även jag har betalat in pott till någon, men det är ett j-kla skitsystem!

Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? Tänk om de tvingades till ett årsabonnemang för att undvika att tanka diesel för en kostnad x5 på marknadspriset för diesel? Tänk om mackarna vägrade ta vanliga konto/kreditkort, utan hänvisade till att man först skulle beställa en bricka på posten? Eller att man måste ladda ner och installera en app (dessutom olika för varje besinkedja), innan man kunde betala?

Helt galet skulle alla ICE-ägare tycka!

Köper att alla tidiga elbilister är "entusiaster", och kanske omedvetet (eller medvetet) blundar för alla dumheter och problem som finns idag för elbilister. Men vi måste se sanningen i vitögat för att kunna ta tag i situationen och förbättra den.

Skall vi få alla att bli elbilister till största delen (och det vill jag - för jag gillar att andas ren luft, och tycker alla skall ha rätt till det) så måste vi få ordning på detta och sluta ställa upp på sådana här tokerier och galenskaper. Vanliga "svensson" kommer aldrig att acceptera sådan här skit som ovan.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

@Aktsu: Så fånigt dumt.

@stgr:

Dessa potter är lika galna som alla dessa abonnemang, och tusen olika brickor som krävs. Visst, även jag har betalat in pott till någon, men det är ett j-kla skitsystem!

Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? Tänk om de tvingades till ett årsabonnemang för att undvika att tanka diesel för en kostnad x5 på marknadspriset för diesel? Tänk om mackarna vägrade ta vanliga konto/kreditkort, utan hänvisade till att man först skulle beställa en bricka på posten? Eller att man måste ladda ner och installera en app (dessutom olika för varje besinkedja), innan man kunde betala?

Helt galet skulle alla ICE-ägare tycka!

Köper att alla tidiga elbilister är "entusiaster", och kanske omedvetet (eller medvetet) blundar för alla dumheter och problem som finns idag för elbilister. Men vi måste se sanningen i vitögat för att kunna ta tag i situationen och förbättra den.

Skall vi få alla att bli elbilister till största delen (och det vill jag - för jag gillar att andas ren luft, och tycker alla skall ha rätt till det) så måste vi få ordning på detta och sluta ställa upp på sådana här tokerier och galenskaper. Vanliga "svensson" kommer aldrig att acceptera sådan här skit som ovan.

Jag har ju turen att jag fick med mercedes me-kortet när jag fick bilen som ger mig rabatterad laddning över hela europa. t.ex. ionity 0.29EUR/kWh (cirka 3:06 SEK).
Bara om jag skulle ladda på bee och alla 450 kWh/månad man får för 400kr så kommer jag billigare undan. Då ladda hemma är inte att tänka på pga borkyrka byggen inte har några planer på laddstolpar för boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Just BRF:er är ju en nyckel till att många kan skaffa elbil, på låt oss säga ett någorlunda vettigt sätt (utan att tjata om det för mycket - då en del i tråden inte inser vikten av det för att normala människor skall få en positiv elbilsägarupplevelse).

Redan Ionitys priser är ju sjukt höga, och att EON prisar ut sig på högre priser för långsam hemmaladdning I BRF verkar direkt galet!

Undrar om det verkligen kan stämma känner man spontant. Mycket märkligt.

Hade ju varit klockrent att ta med det i ombyggnaden nu när ni ändå skall renovera.

Självfallet tar vi med det i renoveringen
Problemet är bara hur man på ett rättvist sätt kan debitera den som hyr p-platsen då vi faktureras för peakbelastningen och vi snackar rätt extrema skillnader på debiteringen sedan vi anlade första tre platserna (tre ladd-hybrider idag).
Att då utöka med säg 10 platser till och flertalet väljer rena elbilar skulle bli förödande för vår ekonomi utan att ta ut en tokigt oskäligt hög avgift per kWh, vilket ingen skulle betala.

Saxat från EON’s hemsida

Citat:

Effektabonnemang används i huvudsak av storförbrukare som industrier och kräver en timregistrerande elmätare. Den noterar månadsvis både de högsta timvärdena av uttagen aktiv effekt och verksamhetens energiförbrukning. Om ni har en huvudsäkring som är större än 63 ampere (A) måste ni enligt ellagen ha en timregistrerande mätare.

Abonnemanget består av:

Abonnemangsavgift, oberoende av säkringsstorlek
Avgift för maximalt effektutnyttjande per månad
Elöverföringsavgift, betalas per använd kilowattimme (kWh)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Självfallet tar vi med det i renoveringen
Problemet är bara hur man på ett rättvist sätt kan debitera den som hyr p-platsen då vi faktureras för peakbelastningen och vi snackar rätt extrema skillnader på debiteringen sedan vi anlade första tre platserna (tre ladd-hybrider idag).
Att då utöka med säg 10 platser till och flertalet väljer rena elbilar skulle bli förödande för vår ekonomi utan att ta ut en tokigt oskäligt hög avgift per kWh, vilket ingen skulle betala.

Saxat från EON’s hemsida

Varför kan ni inte köra 3 st 40 Ampere säkringar som jordbruksfastigheter om detta skulle vara mer lönsamt istället om avgiften blir högre efter 63 Ampere.

För då lär ni inte räknas som Industri med flera lägre säkringar och lär vara bättre att dela upp på flera säkringar oavsett så inte alla blir drabbade om en säkring går

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det har ju legat i pipen en stund och jag välkomnar det med öppna armar som bilförare.

Men som styrelseledamot i en brf som tittar på renovering av två garage så är det inte lika kul.
Och det pga det jag skrivit om tidigare med våra kostnader för elabonnemangen

Om vi inte ska bjuda ett fåtal medlemmar på elen (läs rimlig debitering) så kommer vi behöva ta så högt pris per kWh att ingen någonsin kommer betala för det.

EOns jävla prissättning får Ionitys avgifter att vara rena black-friday priser......

Och det är alltså Enbart nätägarkostnaderna, vilka inte kan ändras till annan leverantör.

Man behöver ju inte ha så hög effekt, man kan köra lastbalansering och används alla laddarna så går det inte så fort att ladda helt enkelt.

Nu har jag dålig koll på effektabonnemangen. Men om föreningen investerar i solcellsanläggning så kanske den kan jobba på att få ner kostnaden på abonnemanget. Bara en ren gissning.

Sedan är det ju hur föreningen ska sköta debiteringen. Det tillkommer kostnader för olika tjänster kopplade till stolparna, så länge man inte har en fast avgift för p-plats med stolpe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Varför kan ni inte köra 3 st 40 Ampere säkringar som jordbruksfastigheter om detta skulle vara mer lönsamt istället om avgiften blir högre efter 63 Ampere.

För då lär ni inte räknas som Industri med flera lägre säkringar och lär vara bättre att dela upp på flera säkringar oavsett så inte alla blir drabbade om en säkring går

Vet inte om jag missförstår vad du menar.
Vi har två garage, båda matas med egen inkommande 3-fas 160A.

Vi kontaktade EON om pris på ny matning. Skulle gå på 750.000kr +moms. Då ingick endast schaktning 5m runt station, resten fram till anslutningspunkt får fastighetsägaren stå för...

Så 1,5 miljoner +moms samt gräv-/asfalteringsjobb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Regeringen har föreslagit att det ska bli samma krav som det varit före på motorvärmare fast nu istället för hemmaladdning på Elbilar vid parkeringsplatser vid bostäder.

"Regeringens förslag på nya minikrav är:
1. Vid nybyggnation eller totalrenovering av bostadshus måste minst en femtedel av p-platserna ha laddpunkt om det finns fler än fem p-platser.
2. Vid nybyggnation eller totalrenovering av andra byggnader med fler än fem p-platser måste alla platser vara förberedda för laddning och en femtedel av platserna ha laddpunkt. Dessutom ska även ouppvärmda byggnader omfattas, till exempel parkeringshus."
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200928/r...

Tycker detta borde vara en självklarhet att man har samma krav på motorvärmare som hemmaladdning och enkelt att införa då regelverket redan på motorvärmare varit i bruk i många år och man har bra statistik från detta.

Det där är ett knäppt förslag., Hitta en bil i Skåne som har motorvärmare eller en bil i Kiruna som är utan motorvärmare. Kan inte finnas många motorvärmarstolpar i Skåne. Finns antagligen inte heller en uthyrd p-plats i Kiruna som är utan motorvärmarstolpe.
Så den regleringen är lika bra som dubbdäcksreglerna som är mer i det blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Man behöver ju inte ha så hög effekt, man kan köra lastbalansering och används alla laddarna så går det inte så fort att ladda helt enkelt.

Nu har jag dålig koll på effektabonnemangen. Men om föreningen investerar i solcellsanläggning så kanske den kan jobba på att få ner kostnaden på abonnemanget. Bara en ren gissning.

Sedan är det ju hur föreningen ska sköta debiteringen. Det tillkommer kostnader för olika tjänster kopplade till stolparna, så länge man inte har en fast avgift för p-plats med stolpe.

Har inte koll på solcellsanläggningar, men Generellt laddas bilar under natten, så då lät man behöva lagra energin någonstans?

Men finns det en vettig och ekonomisk lösning som fungerar året runt så är det helt klart intressant.

Vad gäller hög effekt så den ombesörjer den inkommande matningen till garagen, utöver belysning och motorvärmare i dessa, även ett par föreningslokaler, områdesbelysning samt skyddsrum.

Vi har som sagt ett ganska intressant projekt framför oss

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Otori:

Har inte koll på solcellsanläggningar, men Generellt laddas bilar under natten, så då lät man behöva lagra energin någonstans?

Men finns det en vettig och ekonomisk lösning som fungerar året runt så är det helt klart intressant.

Vad gäller hög effekt så den ombesörjer den inkommande matningen till garagen, utöver belysning och motorvärmare i dessa, även ett par föreningslokaler, områdesbelysning samt skyddsrum.

Vi har som sagt ett ganska intressant projekt framför oss

Skrivet av Otori:

Vet inte om jag missförstår vad du menar.
Vi har två garage, båda matas med egen inkommande 3-fas 160A.

Vi kontaktade EON om pris på ny matning. Skulle gå på 750.000kr +moms. Då ingick endast schaktning 5m runt station, resten fram till anslutningspunkt får fastighetsägaren stå för...

Så 1,5 miljoner +moms samt gräv-/asfalteringsjobb.

Nu vet jag inte om du skrivit det tidigare och jag bara missat. Men, hur många platser handlar det om per garage? 160A trefas bör räcka till rätt många laddare. Se till att ni skaffar laddare med lastbalansering bara så att de gemensamt håller sig under ett förutbestämt effektuttag så bör det gå fint.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu vet jag inte om du skrivit det tidigare och jag bara missat. Men, hur många platser handlar det om per garage? 160A trefas bör räcka till rätt många laddare. Se till att ni skaffar laddare med lastbalansering bara så att de gemensamt håller sig under ett förutbestämt effektuttag så bör det gå fint.

Spelar väl ingen större roll iom peaklasten fortfarande blir betydligt högre?

Men ja, vi kommer se till att välja lastbalansering.

Vi måste ta in en konsult som ser över hela biten med, så att det kan optimeras och inte skrna för mycket med kostnader.

Med de ”fasta” avgifterna som blir med effektabonnemang så är det rörliga priset ointressant. Föreningen kan inte gå med förlust bara för att vi vill vurma för miljö och följa utvecklingen. Men ingen ide att bygga något som ingen vill betala för heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Spelar väl ingen större roll iom peaklasten fortfarande blir betydligt högre?

Men ja, vi kommer se till att välja lastbalansering.

Vi måste ta in en konsult som ser över hela biten med, så att det kan optimeras och inte skrna för mycket med kostnader.

Med de ”fasta” avgifterna som blir med effektabonnemang så är det rörliga priset ointressant. Föreningen kan inte gå med förlust bara för att vi vill vurma för miljö och följa utvecklingen. Men ingen ide att bygga något som ingen vill betala för heller.

Ni kan ju välja en nivå på peakeffekt som pssar plånboken och lastbalansera. 160A trefas kan ladda väldigt mycket under en natt så det skulle räcka till bra många bilar. Så om vi pratar 30-40 laddplatser klarar ni er på markant mindre som max effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Spelar väl ingen större roll iom peaklasten fortfarande blir betydligt högre?

Men ja, vi kommer se till att välja lastbalansering.

Vi måste ta in en konsult som ser över hela biten med, så att det kan optimeras och inte skrna för mycket med kostnader.

Med de ”fasta” avgifterna som blir med effektabonnemang så är det rörliga priset ointressant. Föreningen kan inte gå med förlust bara för att vi vill vurma för miljö och följa utvecklingen. Men ingen ide att bygga något som ingen vill betala för heller.

Vi har inlett samma process även om vi inte har 160A så har vi i alla fall 80A så fortfarande det där jäkla effektabonnemanget. Tror man inte riktigt har koll på vad det kostar om man inte har det själv eller har insyn i det själv. Jag tror att den timmen som de slår på effektpriset för oss kostar lika mycket som de andra 23h på dygnet så drygt 50% av vår elräkning liksom... Men vi inledde med att sätta upp en Ferroamp Energyhub i alla fall kan vara ett tips. Då får ni både lastbalansering och övervakning så kan man ta ett bättre underbyggt beslut senare.

Skrivet av Aktsu:

Ni kan ju välja en nivå på peakeffekt som pssar plånboken och lastbalansera. 160A trefas kan ladda väldigt mycket under en natt så det skulle räcka till bra många bilar. Så om vi pratar 30-40 laddplatser klarar ni er på markant mindre som max effekt.

Tror man glömmer att det inte är så att det finns massa ledigt hela tiden. Det går ju åt X-antal Ampere hela tiden för att driva runt fastigheten och laddarna läggs på det. Sedan tror jag att alla ser till att lastbalansera och ladda på natten. Men risken är ändå att det blir som Otori skriver dyrare än vad någon är villig att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Tror man glömmer att det inte är så att det finns massa ledigt hela tiden. Det går ju åt X-antal Ampere hela tiden för att driva runt fastigheten och laddarna läggs på det. Sedan tror jag att alla ser till att lastbalansera och ladda på natten. Men risken är ändå att det blir som Otori skriver dyrare än vad någon är villig att betala.

I det här fallet skrev han ju dock att varje garage hade egen inkommande 160A anslutning. Det är jävligt mycket och även om hälften skulle gå till annat i garaget (vilket är osannolikt) så skulle det räcka till massvis med bilar.

Det är ju nämligen integralen under laddkurvan per natt som är intressant när vi pratar laddning.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Otori:

Spelar väl ingen större roll iom peaklasten fortfarande blir betydligt högre?

Men ja, vi kommer se till att välja lastbalansering.

Vi måste ta in en konsult som ser över hela biten med, så att det kan optimeras och inte skrna för mycket med kostnader.

Med de ”fasta” avgifterna som blir med effektabonnemang så är det rörliga priset ointressant. Föreningen kan inte gå med förlust bara för att vi vill vurma för miljö och följa utvecklingen. Men ingen ide att bygga något som ingen vill betala för heller.

Det spelar all roll i världen eftersom ni skulle kunna ha betydligt lägre uppsäkrat och ändå klara er om ni kör med lastbalansering. Allmän belysning och några skyddsrum belastar inte mycket om ni inte kör med elvärme. 160A trefas räcker till väldigt många laddplatser. Med korrekt lastbalansering skulle ni troligtvis klara er på hälften, eller t.o.m. ännu mindre. Beroende på hur många parkeringsplatser ni har i garaget. Det sistnämda har du fortfarande inte svarat på?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tack @fryguy för tipset om Ferroamp Energyhub, ska kika på vad det unnebär.

Och som svar till nedan så har inte antalet platser någon betydelse i frågan då vi oavsett har en högre förbrukning än 80A och kommer således inte bort från effektabonnemangen.

Och den springande punkten är att ju högre toppa vi har, desto sjukt mycket högre blir kostnaden.
Detta är alltså för enbart abonnemangsavgiften! Förbrukningen hamnar ovanpå och där har vi då rakt inte EON.

Skrivet av Aktsu:

I det här fallet skrev han ju dock att varje garage hade egen inkommande 160A anslutning. Det är jävligt mycket och även om hälften skulle gå till annat i garaget (vilket är osannolikt) så skulle det räcka till massvis med bilar.

Det är ju nämligen integralen under laddkurvan per natt som är intressant när vi pratar laddning.

Skrivet av Xyborg:

Det spelar all roll i världen eftersom ni skulle kunna ha betydligt lägre uppsäkrat och ändå klara er om ni kör med lastbalansering. Allmän belysning och några skyddsrum belastar inte mycket om ni inte kör med elvärme. 160A trefas räcker till väldigt många laddplatser. Med korrekt lastbalansering skulle ni troligtvis klara er på hälften, eller t.o.m. ännu mindre. Beroende på hur många parkeringsplatser ni har i garaget. Det sistnämda har du fortfarande inte svarat på?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Otori:

Tack @fryguy för tipset om Ferroamp Energyhub, ska kika på vad det unnebär.

Och som svar till nedan så har inte antalet platser någon betydelse i frågan då vi oavsett har en högre förbrukning än 80A och kommer således inte bort från effektabonnemangen.

Och den springande punkten är att ju högre toppa vi har, desto sjukt mycket högre blir kostnaden.
Detta är alltså för enbart abonnemangsavgiften! Förbrukningen hamnar ovanpå och där har vi då rakt inte EON.

Åter igen, det har all betydelse i världen. Om ni lastbalanserar korrekt med ett bestämt tak på effekten så kapar ni just topparna. Vilket alltså sparar er oerhörda mängder pengar. Att se till att begränsa topparna är själva syftet med lastbalansering. Då skulle ni kunna säkra ner till någonstans runt 80-120A och skulle se till att hela fastigheternas max begärda effekt låg under det.

Varför antalet platser spelar roll är för att vi försöker hjälpa dig att reda ut vad ni behöver för nivå på huvudsäkringarna. Om de 160 amperen endast går till allmänna utrymmen och inte belastas av hushållsel så försöker vi säga att det kan vara så att de är extremt överdimensionerade beroende på hur många laddplatser det ska räcka till

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack @fryguy för tipset om Ferroamp Energyhub, ska kika på vad det unnebär.

Och som svar till nedan så har inte antalet platser någon betydelse i frågan då vi oavsett har en högre förbrukning än 80A och kommer således inte bort från effektabonnemangen.

Och den springande punkten är att ju högre toppa vi har, desto sjukt mycket högre blir kostnaden.
Detta är alltså för enbart abonnemangsavgiften! Förbrukningen hamnar ovanpå och där har vi då rakt inte EON.

Ni bestämmer ju själva hur höga toppar ni vill ha via lastbalansering, så länge genomsnittet som kan levereras till bilarna räcker för att under natten ladda den energimängd som krävs så spelar det ingen roll för de som laddar. Och det är ju där det blir en springande punkt hur många platser det handlar om, det är ju en av de viktigaste variablerna i formeln för hur mycket effekt som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Vi har inlett samma process även om vi inte har 160A så har vi i alla fall 80A så fortfarande det där jäkla effektabonnemanget. Tror man inte riktigt har koll på vad det kostar om man inte har det själv eller har insyn i det själv. Jag tror att den timmen som de slår på effektpriset för oss kostar lika mycket som de andra 23h på dygnet så drygt 50% av vår elräkning liksom... Men vi inledde med att sätta upp en Ferroamp Energyhub i alla fall kan vara ett tips. Då får ni både lastbalansering och övervakning så kan man ta ett bättre underbyggt beslut senare.

Tror man glömmer att det inte är så att det finns massa ledigt hela tiden. Det går ju åt X-antal Ampere hela tiden för att driva runt fastigheten och laddarna läggs på det. Sedan tror jag att alla ser till att lastbalansera och ladda på natten. Men risken är ändå att det blir som Otori skriver dyrare än vad någon är villig att betala.

Tackar för din mer ingående beskrivning.

Det är inte säkringar storlek som avgör priset utan peakeffekt uttag från anläggningen totalt.

Detta betyder om man avlastar anläggningen med solpaneler & batterier så kommer detta bidra med ström som minskar peakeffekten & samtidigt dra ner elräkningen.

Betyder detta att man samtidigt undviker dom höga nätkostnaderna om man håller sig under peakeffektuttaget så betalar sig denna investering desto snabbare.

Sedan finns bidrag att söka på solpaneler idag & hade själv tagit in offerter på detta vid nyinvestering för att hjälpa bostadsrättsföreningen medlemmar & få grön el & lär öka värdet på bostäderna i samma veva.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ok då har jag missuppfattat delar av hur lastbalanseringen fungerar, ber om ursäkt för det.

Det handlar iaf om ca 75 platser med motorvärmare per garage, sedan har vi även kompostrum/återvinning med lite 3-fasutrustning.

Skrivet av Xyborg:

Åter igen, det har all betydelse i världen. Om ni lastbalanserar korrekt med ett bestämt tak på effekten så kapar ni just topparna. Vilket alltså sparar er oerhörda mängder pengar. Att se till att begränsa topparna är själva syftet med lastbalansering. Då skulle ni kunna säkra ner till någonstans runt 80-120A och skulle se till att hela fastigheternas max begärda effekt låg under det.

Varför antalet platser spelar roll är för att vi försöker hjälpa dig att reda ut vad ni behöver för nivå på huvudsäkringarna. Om de 160 amperen endast går till allmänna utrymmen och inte belastas av hushållsel så försöker vi säga att det kan vara så att de är extremt överdimensionerade beroende på hur många laddplatser det ska räcka till

Skrivet av Aktsu:

Ni bestämmer ju själva hur höga toppar ni vill ha via lastbalansering, så länge genomsnittet som kan levereras till bilarna räcker för att under natten ladda den energimängd som krävs så spelar det ingen roll för de som laddar. Och det är ju där det blir en springande punkt hur många platser det handlar om, det är ju en av de viktigaste variablerna i formeln för hur mycket effekt som behövs.

Skrivet av Jonas79:

Tackar för din mer ingående beskrivning.

Det är inte säkringar storlek som avgör priset utan peakeffekt uttag från anläggningen totalt.

Detta betyder om man avlastar anläggningen med solpaneler & batterier så kommer detta bidra med ström som minskar peakeffekten & samtidigt dra ner elräkningen.

Betyder detta att man samtidigt undviker dom höga nätkostnaderna om man håller sig under peakeffektuttaget så betalar sig denna investering desto snabbare.

Sedan finns bidrag att söka på solpaneler idag & hade själv tagit in offerter på detta vid nyinvestering för att hjälpa bostadsrättsföreningen medlemmar & få grön el & lär öka värdet på bostäderna i samma veva.

Har hört väldigt blandat från tre olika föreningar som installerat solceller. Kan ju inte påstå att det ligger högt upp på listan.

Men vad menar du med ”håller sig under peakeffektuttaget”?
Det är topparna som man blir debiterad för, så det är att sänka topparna man måste göra för att sänka kostnaden.
Kanske det du menade?

Men ska man då installera en solcellsanläggning med lagringsmöjligheter så springer det nog iväg ganska duktigt och frågan är om den eventuella återbetalningstiden inte överstiger laddstolparnas livslängd?

Finns just nu för många frågetecken kring solceller för detta ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ok då har jag missuppfattat delar av hur lastbalanseringen fungerar, ber om ursäkt för det.

Det handlar iaf om ca 75 platser med motorvärmare per garage, sedan har vi även kompostrum/återvinning med lite 3-fasutrustning.

Har hört väldigt blandat från tre olika föreningar som installerat solceller. Kan ju inte påstå att det ligger högt upp på listan.

Men vad menar du med ”håller sig under peakeffektuttaget”?
Det är topparna som man blir debiterad för, så det är att sänka topparna man måste göra för att sänka kostnaden.
Kanske det du menade?

Men ska man då installera en solcellsanläggning med lagringsmöjligheter så springer det nog iväg ganska duktigt och frågan är om den eventuella återbetalningstiden inte överstiger laddstolparnas livslängd?

Finns just nu för många frågetecken kring solceller för detta ändamål.

Tillverkar du egen energi via Solpaneler så minskar hela energiförbrukningen och självklart också toppparna men om ni behöver lagring eller inte kan såklart företagen som håller på med detta svara på.

För som du säger kan ni undvika dessa för att ni tillverkar egen energi så är det mer lönsamt och ni blir debiterat betydlig lägre taxa.

Då återbetalar sig denna investering betydligt snabbare och med tanke på bidraget man kan få från staten ökat på solpaneler så blir eran egna investering mindre.
https://www.solcellskollen.se/blogg/ansokningsstopp-for-inves...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tillverkar du egen energi via Solpaneler så minskar hela energiförbrukningen och självklart också toppparna men om ni behöver lagring eller inte kan såklart företagen som håller på med detta svara på.

För som du säger kan ni undvika dessa för att ni tillverkar egen energi så är det mer lönsamt och ni blir debiterat betydlig lägre taxa.

Då återbetalar sig denna investering betydligt snabbare och med tanke på bidraget man kan få från staten ökat på solpaneler så blir eran egna investering mindre.
https://www.solcellskollen.se/blogg/ansokningsstopp-for-inves...

I teorin, ja. På en fullt solig plats i rätt väderstreck utan något som skymmer.

Säljargumenten är suveräna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

I teorin, ja. På en fullt solig plats i rätt väderstreck utan något som skymmer.

Säljargumenten är suveräna...

Ni borde tjäna på solceller och borde kunna gå ner i säkring. Vi har 150 garage och drygt 70 uteplatser med motorvärmare, soprum, utebelysning och en UC på 80A så lite svårt att se att ni har behov 160A men som sagt har inte koll på er förening så svårt att säga mer än så. Men i vår förening så håller vi på med laddstationer även om vi börjar med bara några få för att sedan bygga ut just nu. Håller också på med solceller så än vet jag inte vad resultatet blir men enligt beräkningarna är det avbetalt på 10år~ om vi får subventioner vilket vi borde få då vi ansökt för typ ett år sedan.

Men för laddstationer så har vi samlat in underlag från boende och det verkar vara en del i alla fall som vill ha laddplatser så vi ligger i inledningsfasen bra i vår initiala installation. Vi har också lite tur att kablarna till motorvärmarna är så väl tilltagna att man kan koppla in laddstationerna på de ledningarna utan problem.

Men om du undrar lite mer vad gäller förutsättningar etc. så skicka ett PM så kan jag skicka lite hur vi har gått tillväga etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har inte koll på solcellsanläggningar, men Generellt laddas bilar under natten, så då lät man behöva lagra energin någonstans?

Men finns det en vettig och ekonomisk lösning som fungerar året runt så är det helt klart intressant.

Vad gäller hög effekt så den ombesörjer den inkommande matningen till garagen, utöver belysning och motorvärmare i dessa, även ett par föreningslokaler, områdesbelysning samt skyddsrum.

Vi har som sagt ett ganska intressant projekt framför oss

Läste på lite på effektabonnemanget och det fungerade inte riktigt så som jag trodde. Rent naturligt sker ju laddning på natten och då lyser ju inte solen. Så det hjälper kanske inte så mycket. Men säg att bilarna rullar in i garagen runt kl.17-18 och man pluggar in bilen på laddning. Samtidigt går tvättstugorna på högtryck. Då kanske det kan hjälpa på sommarmånaderna.

Annars ska det vara om nätägaren ger annan rabatt för att man har en anläggning som hjälper till dagtid. Men även om det finns mycket ström nattetid just nu så kommer det läget förändras ju mer som skaffar elbil, och då kan de inte vara lika generösa.

Lastbalansering innebär att alla laddarna pratar. Man anger att alla laddarna inte får dra mer än ett visst antal ampere tillsammans. Sedan kombinerar man det med strömtrafo på inkommande ledning där man antingen hindrar bil-laddarna från att klippa huvudsäkringen, eller som i ert fall vad man vill att abonnemanget får toppa ut på. Men så länge man inte gör mer av huset smart är det bara laddarna man kan strypa.

Permalänk
Medlem

Hade hand om installationen av laddplatser i en BRF jag bodde i tidigare.
Där satte vi upp 6 st Easee laddare som pratar med varandra och lastbalanserar. De delar alla på en 32A säkring och det var inte ovanligt att jag kunde maxa ut min elbil med 11kW eftersom alla inte laddar samtidigt.

Sedan spelar det inte stå stor roll under normaldagar om det går i 4kW eller 11kW om bilen ändå står stilla i 10+ timmar. Det hinns fylla på med tillräcklig ändå.

Mitt tips till alla som ska installera laddare i BRF gå inte på för stor säkring och spräng kalkylen på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tackar för din mer ingående beskrivning.

Det är inte säkringar storlek som avgör priset utan peakeffekt uttag från anläggningen totalt.

Detta betyder om man avlastar anläggningen med solpaneler & batterier så kommer detta bidra med ström som minskar peakeffekten & samtidigt dra ner elräkningen.

Betyder detta att man samtidigt undviker dom höga nätkostnaderna om man håller sig under peakeffektuttaget så betalar sig denna investering desto snabbare.

Sedan finns bidrag att söka på solpaneler idag & hade själv tagit in offerter på detta vid nyinvestering för att hjälpa bostadsrättsföreningen medlemmar & få grön el & lär öka värdet på bostäderna i samma veva.

Du kan ALDRIG någonsin räkna hem ett batteri för energilagring idag. Inte ens med de generösa bidrag som finns. Det tar bara några minuter med en kalkylator att konstatera.