4K gaming och VR dator i kompakt format - Budget ca. 30k

Permalänk

4K gaming och VR dator i kompakt format - Budget ca. 30k

Hej!

Nu var det ett par år sedan senaste datorn byggdes ihop och ringrostig som man är vore det bra med klok input från kunniga medlemmar.

Bakgrund till bygget
Vi lever i ett högst stilrent och digitaliserat hem vilket medför ett antal punkter att tänka på vid ett datorbygge:

  • Chassi kommer stå inbyggt i en tv-bänk vilket sätter begränsningar på storlek på chassi. Givetvis finns dock ventilation både fram och bak för luftflöde genom tv-bänken. Det chassi som finns i nedan bygge ger en bra uppfattning kring storlek på utrymmet.

  • Det finns inte någon möjlighet att dra nätverkskablar dit datorn kommer stå och således krävs att moderkortet klarar av wifi. Vi har 1gb/s upp och ner så uppkopplingen är bra. Vi har dock ca. 40 enheter i hemmet som nästan samtliga går på wifi varför vi har wifi6 (ax) med MIMO. Moderkortet måste givetvis klara av att leverera stabil uppkoppling även i denna miljö.

Eftersom avsikten är att spela de nyaste spelen tillgängliga idag, samt de som snart kommer, i 4K samt VR är det givetvis högt ställda krav på bygget. Valve Index kommer sannolikt användas med bygget. Notera att det inte är competitive gaming det är fråga om.

3080 TUF OC kommer som utgångsläge sitta i datorn.

Komponenter i nuläget

Se länk: https://www.inet.se/datorbygge/b1188800/saknar-cpu-o-gpu

Notera att CPU 3900X kommer bytas ut mot AMD:s nya generation i oktober när denna blir tillgänglig. 3900X ligger idag med som närmaste referens.

Funderingar
Några av de punkter jag funderar mest över är val av moderkort samt CPU-kylare. Vad gäller CPU-kylaren är min tanke att sätta denna i taket av chassit för att öppna upp för ett så optimerat luftflöde genom chassit som möjligt med 3x120 in fram och sedan 1x120 bak samt CPU-kylaren i taket som hjälper till att driva igenom luften.

Tacksam för klok input!

Vänligen,

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

Tjena.

Enda jag tänker på är att du inte kommer kunna ha fläktar på kylaren om du sätter den i taket då det inte finns utrymme för detta. Har själv chassit och får knappt plats med 2x 120mm utan att dom slår i moderkortet. Skulle isf kollat på en 360mm och satt den i fronten. Vet att detta medför varmare luft till gpu men som sagt, det får inte plats en radiator med fläktar i toppen helt enkelt.

Såg nu att chassit bara var en riktlinje men skulle bortse från det chassit om du prompt ska ha radiatorn i taket

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk

Montering av 360 radiator

Skrivet av Magnituden:

Tjena.

Enda jag tänker på är att du inte kommer kunna ha fläktar på kylaren om du sätter den i taket då det inte finns utrymme för detta. Har själv chassit och får knappt plats med 2x 120mm utan att dom slår i moderkortet. Skulle isf kollat på en 360mm och satt den i fronten. Vet att detta medför varmare luft till gpu men som sagt, det får inte plats en radiator med fläktar i toppen helt enkelt.

Såg nu att chassit bara var en riktlinje men skulle bortse från det chassit om du prompt ska ha radiatorn i taket

Hej,

tack för bra input!

Det låter rimligt har själv misstänkt att det kanske skulle bli väldigt tight. Min fundering kring 360mm i fronten är att kablaget skulle behöva gå i den övre delen av chassit vilket av kabeldragningsskäl medför att radiatorn sitter "upp och ner" vilket jag förstår är något som inte är önskvärt då det påverkar såväl kylförmåga som ljudnivå. Tankar kring detta? Har tidigare haft traditionell kylning av CPU och har därför ingen erfarenhet av slutna kylsystem.

Visa signatur

5900 + 3080