Permalänk
Medlem

Enligt en kille på louqe discorden som nu testat 3080FE undervoltat i ghost med enbart en fläkt exhaust i botten så ligger temp på max 75 i 3dmark. Verkar inte heller påverka cpu temp enligt honom.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

https://photos.app.goo.gl/XJeFJhTUBgHUkyT27

Xc3 i ghost.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köra med vatten oavsett: 3080 eller Radeon 6000

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det stack ut metallbitar för skruvfästena, annars borde man kunnat köra 2st noctua a12x15 på detta kort.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Har gjort lite research men hittar inte svar på min fråga.

Jag har en L12S som är anpassad för att få plats, vilket B450i moderkort kan jag köpa o slippa lyfta bort varken heatspreadern på ram eller M2? Där jag egentligen inte behöver modifiera någonting tänker jag. Kommer att köra antingen en 3300x eller 3600
Tack för svar!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Tråkigt att det stack ut metallbitar för skruvfästena, annars borde man kunnat köra 2st noctua a12x15 på detta kort.

På mitt EVGA 1080ti SC2 böjde jag ner dom lite försiktigt för att få utrymme för just 2 x A12x15 i mitt Ghost. Om jag någonsin behöver slänga på mitt shroud eller gamla fläktar (gör ont i mig bara att tänka tanken för dom är så högljudda och dåliga) så böjer jag upp dom igen. Är väl inte alla som är bekväma med det men det är i alla fall inget fysiskt hinder

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

På mitt EVGA 1080ti SC2 böjde jag ner dom lite försiktigt för att få utrymme för just 2 x A12x15 i mitt Ghost. Om jag någonsin behöver slänga på mitt shroud eller gamla fläktar (gör ont i mig bara att tänka tanken för dom är så högljudda och dåliga) så böjer jag upp dom igen. Är väl inte alla som är bekväma med det men det är i alla fall inget fysiskt hinder

Jo klart det går, personligen jag gillar dock att byta saker i min burk allt för frekvent och tror det drar ner andrahandsvärdet endel att man "fipplat" med kylaren endel

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Jo klart det går, personligen jag gillar dock att byta saker i min burk allt för frekvent och tror det drar ner andrahandsvärdet endel att man "fipplat" med kylaren endel

Garanterat så. Inte vidare attraktivt när en säljer - helt klart... men det är tyst

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Garanterat så. Inte vidare attraktivt när en säljer - helt klart... men det är tyst

Håller med om att det är tyst, kör den lösningen på mitt gigabyte 2080 windforce

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skathinawjo:

Tack för hjälpen, har ni eller någon annan rekommendationer om ett Radeon RX 5700 XT kort som ryms i Ghost S1 MK III?

Jag skulle köra på ett Powercolor Red Dragon 5700XT då den har en äkta 2-slotskylare som ska vara bra! Då kan du även få in dammfilter mellan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blir nog ett NR200P..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag skulle köra på ett Powercolor Red Dragon 5700XT då den har en äkta 2-slotskylare som ska vara bra! Då kan du även få in dammfilter mellan.

Har hört att dammfilter inte är så bra för luftflödet men det är ganska lösa rykten. Nån här kan säkert bekräfta eller dementera. Alternativt kan du skita i dammfilter och istället skaffa en sån här manlig grej

https://www.webhallen.com/se/product/307446-Metrovac-Datavac-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Blir nog ett NR200P..

Jag kommer köra på mitt ghost, har redan optimerat för att få det så bra som möjligt; tophat med 2x12x25 noctua samt en 12x15 i botten. Har även fixat ny bottom plate och mount plate från meta customs och fötter för att lyfta upp chassit lite. Kan absolut leva med 75 grader och undervolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Jag kommer köra på mitt ghost, har redan optimerat för att få det så bra som möjligt; tophat med 2x12x25 noctua samt en 12x15 i botten. Har även fixat ny bottom plate och mount plate från meta customs och fötter för att lyfta upp chassit lite. Kan absolut leva med 75 grader och undervolt!

Kan leva med 75 grader, mer ljudnivån jag är orolig för. Skall såklart testa först

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Har hört att dammfilter inte är så bra för luftflödet men det är ganska lösa rykten. Nån här kan säkert bekräfta eller dementera. Alternativt kan du skita i dammfilter och istället skaffa en sån här manlig grej

https://www.webhallen.com/se/product/307446-Metrovac-Datavac-...

Jag kör själv med DEMCifilter för Ghost S1 och då all tilluft till chassit går genom sidopanelerna så har jag luftfilter på dessa. Har inte märkt någon skillnad i temp, men jag kör med undertryck i chassit pga. de 4xNoctua NF-F12:orna så det är rätt bra ventilation i chassit.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Inaktiv

Fått hem mitt FE 3090 nu. Alltså jävlar vilket stort kort.
Tänkte modda det lite och köra utan sidopanel men det var bara att glömma att försöka mecka in det i ett Ghost.

Jag beställde istället ett Kolink Rocket Heavy Mini.
Återkommer med rapport/galleri om det fungerar. Helst av allt ville jag ha ett NR200P men de är slut i hela Europa verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Fått hem mitt FE 3090 nu. Alltså jävlar vilket stort kort.
Tänkte modda det lite och köra utan sidopanel men det var bara att glömma att försöka mecka in det i ett Ghost.

Jag beställde istället ett Kolink Rocket Heavy Mini.
Återkommer med rapport/galleri om det fungerar. Helst av allt ville jag ha ett NR200P men de är slut i hela Europa verkar det som.

https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2020/08/GEKL_073_03.jpg

Läste du inte på om måtten på 3090 och dimensionerna i Ghost S1 innan du beställde? Var ju ganska tydligt att 3080-passar men inte 3090, varken på längden, bredden eller höjden...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reiker:

Läste du inte på om måtten på 3090 och dimensionerna i Ghost S1 innan du beställde? Var ju ganska tydligt att 3080-passar men inte 3090, varken på längden, bredden eller höjden...

Klart jag gjorde. Moddning för mig innebär dock inte att du bara försöker trycka i kortet. Menade mer på fram med dremeln och köra.

Permalänk
Medlem

Verkar iaf som att 3080 EVGA-kortet passar i MK3 utan mod trots 2.2slot (Post på Louqe reddit).

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Verkar iaf som att 3080 EVGA-kortet passar i MK3 utan mod trots 2.2slot (Post på Louqe reddit).

Den snubben fick ju dock preeessa in kortet jag skulle hellre köra deshroud på XC3 än att göra som han gjorde, då får det plats mycket bättre! Skulle mycket gärna veta vilka temps/noise folk får med XC3 kortet också...

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen på ett 3080FE, men det verkar ju vara svårt att få till en bra mix av ljud, prestanda och temperatur (Optimum tech).

Fick en idé om hur man skulle kunna modifiera S1 så att det blir mer FE vänligt.
Om man vänder PSU 180° i det horisontella planet och perforerar eller tar upp ett hål i spine där PSU och bakre FE fläkten möts så kan man låta PSU evakuera varmluft från FE's bakre fläkt.

Frågan är om summan av fläktljud och temperatur för PSU/GPU påverkas positivt eller negativt.
Luftflödet borde iaf. öka tycker jag, vad tror ni?

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Är sjukt sugen på ett 3080FE, men det verkar ju vara svårt att få till en bra mix av ljud, prestanda och temperatur (Optimum tech).

Fick en idé om hur man skulle kunna modifiera S1 så att det blir mer FE vänligt.
Om man vänder PSU 180° i det horisontella planet och perforerar eller tar upp ett hål i spine där PSU och bakre FE fläkten möts så kan man låta PSU evakuera varmluft från FE's bakre fläkt.

Frågan är om summan av fläktljud och temperatur för PSU/GPU påverkas positivt eller negativt.
Luftflödet borde iaf. öka tycker jag, vad tror ni?

Har tänkt samma tanke! Du får gärna testa och återkomma med resultat

Permalänk
Medlem

Har inte testat något, men passar gör det väl. Galen kvalitetskänsla och tyngd i kortet!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

https://i.imgur.com/SpRmfNx.jpg

Har inte testat något, men passar gör det väl. Galen kvalitetskänsla och tyngd i kortet!

Grymt, grattis!
Ingen top-hat? Återkom när du värmt upp den lite!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Grymt, grattis!
Ingen top-hat? Återkom när du värmt upp den lite!

Hehe nope, skall testa lite.. Jag har en large tophat liggandes och har beställt ett NR200P så har väl tänkt jämföra lite.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Exhaust eller intake på bottenfläkten?
Tror opt tech kör alla 3 ex, inte säker på att de fortfarande e bästa alternativet nu med FE fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

Exhaust eller intake på bottenfläkten?
Tror opt tech kör alla 3 ex, inte säker på att de fortfarande e bästa alternativet nu med FE fläkten.

I sitt test såg man tydligt att han körde intake på bottenfläkten trots att han i tidigare videos sagt att det är bäst med exhaust. Kanske därför han inte fick någon skillnad med 2 vs 3 fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Snyggt! Min 3080 väntar att få hoppa in i min ghost men jag väntar på att få resten av delarna till bygget. Zen 3 får fan ta och komma snart asså! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Skulle sitta fint i min MKIII men jag har ingen 3080FE, bara en MKIII

Förres hur är tempen?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/