Anmäl dig till Roborock Challenge!

3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

inte konstigt att efterfrågan verkar vara stor då folk lagt beställningar från flera olika butiker bara för att gardera sig för snabb leverans.
Blir nog många onödiga transporter med kort som skall tillbaka till butiker igen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

inte konstigt att efterfrågan verkar vara stor då folk lagt beställningar från flera olika butiker bara för att gardera sig för snabb leverans.
Blir nog många onödiga transporter med kort som skall tillbaka till butiker igen.

Förhoppningsvis är alla snabba att avbeställa när dom fått sitt första kort bekräftat för leverans

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Många butiker tar ju betalt för sånt också. Webhallen tar 175kr t.ex.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toss3:

Många butiker tar ju betalt för sånt också. Webhallen tar 175kr t.ex.

Är väl fortfarande onödigt? Avgiften är väl för att täcka upp kostnader? Knappast något de tjänar pengar på.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Blev precis flyttad av Elgiganten från 5/10 til Jan 2021. Beställde på releasedagen.

Ouch! Då lär ju många kunna förvänta sig liknande framskjutning nu. Tråkigt!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är väl fortfarande onödigt? Avgiften är väl för att täcka upp kostnader? Knappast något de tjänar pengar på.

Alltså håller helt med om det är onödigt, men tänkte bara påpeka så att de flesta här är medvetna om att det kostar dig att inta ta emot varor som skickas ut.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Har ett TUF OC beställt från Elgiganten och ett Strix OC från DustinHome. Frågan är om någon av dem kommer innan nästa år?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Blev precis flyttad av Elgiganten från 5/10 til Jan 2021. Beställde på releasedagen.

Det där smset verkar inte spela så stor roll. Fick det för en vecka sedan och igår fick jag mejl att produkten är försenad till 6 oktober från 5e, första mejlet från Elgiganten av ordern dessutom.

Permalänk
Skrivet av murzoo:

ooof det där låter inte bra. Beställde samma kort därifrån fast 18:e. 5/10 har jag som datum fortfarande men då är det väl bara tidsfråga innan jag också knuffas framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Sjukt isåfall!
Är det från elgig folk har beställer eller någon annan lev?
Jag har från Komplett/Elgig/Web/proshop
3 STRIX på förstnämnda och 2 Aorus på Proshop men sent beställt.
Avbeställer efter jag fått mitt första kort

Får du ditt kort lär ju resten av swecklockers få sina när du sedan avbeställer alla desa...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Får du ditt kort lär ju resten av swecklockers få sina när du sedan avbeställer alla desa...

Ja!
Får jag ett kort kan resterande 4 kort delas upp i 20 bitar styck så kommer 80 personer få en bit av varje kort xD
Skämtåsido, anledningen till att jag beställning på fler ställen är just att jag sålde av mitt 2080 (naiv som jag är) i hopp att få ett 3080 iallafall 2 veckor efter launch.............

Komplett säger fortfarande 7 oktober på min order och den har endast ändrats en gång typ den 20/9 från 2 oktober till den 7. Annars legat orörd.
Många här har fått sina kort flyttade från komplett men min order lades 14:56 så jag ligger med på batch 1 av deras kort
Och enligt uppgifter från dem är det deras leverantör som har kommit med prelsiffran på leverans 7 oktober.
Så mitt kort bör landa på Torsdag 8/9 eller fredag enligt dem siffrorna.
Då kommer jag självklart avbeställa dem 4 korten samma timme jag får leveransbesked från dem

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bov:

Förhoppningsvis är alla snabba att avbeställa när dom fått sitt första kort bekräftat för leverans

Det är dock lite riskabelt att göra det. Tänk om kortet man får är defekt? Då är det kört, lär vara snabbare att utnyttja ångerrätt och beställa ett nytt än att vänta på RMA. Redan sett ett par stycken med sådan otur.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Det är dock lite riskabelt att göra det. Tänk om kortet man får är defekt? Då är det kört, lär vara snabbare att utnyttja ångerrätt och beställa ett nytt än att vänta på RMA. Redan sett ett par stycken med sådan otur.

Samma med folk som lagt order på nvidias hemsida och sedan några timmar / dagar fått ordern makulerad utan förklaring.
Jag avbeställer ingenting förän jag har något i handen.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Självklart är det riskabelt att göra så.
Det är så jag tänker när jag köper bärs Jag köper 10 för att försäkra mig om att den första inte är defekt

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Ja!
Får jag ett kort kan resterande 4 kort delas upp i 20 bitar styck så kommer 80 personer få en bit av varje kort xD
Skämtåsido, anledningen till att jag beställning på fler ställen är just att jag sålde av mitt 2080 (naiv som jag är) i hopp att få ett 3080 iallafall 2 veckor efter launch.............

Komplett säger fortfarande 7 oktober på min order och den har endast ändrats en gång typ den 20/9 från 2 oktober till den 7. Annars legat orörd.
Många här har fått sina kort flyttade från komplett men min order lades 14:56 så jag ligger med på batch 1 av deras kort
Och enligt uppgifter från dem är det deras leverantör som har kommit med prelsiffran på leverans 7 oktober.
Så mitt kort bör landa på Torsdag 8/9 eller fredag enligt dem siffrorna.
Då kommer jag självklart avbeställa dem 4 korten samma timme jag får leveransbesked från dem

Tror folk här triggar varandra också så att man blir mer desperat än man egentligen är. Jag ska bygga ett helt nytt system, väntar egentligen på AMD CPUn innan jag beställer, och bestämmer mig. Har även en bärbar 2070 max-q som motsvarar väl GTX 1070, kan således överleve ett bra tag egentligen. Jag har en beställning i komplett från 20:e TUF OC och en från Elgiganten 23:e samma GPU.

Komplett har gett 1:a november och El giganten 5:e oktober men de skojarna litar jag inte ett dugg. Hoppas bara att man får något under oktober....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Tror folk här triggar varandra också så att man blir mer desperat än man egentligen är. Jag ska bygga ett helt nytt system, väntar egentligen på AMD CPUn innan jag beställer, och bestämmer mig. Har även en bärbar 2070 max-q som motsvarar väl GTX 1070, kan således överleve ett bra tag egentligen. Jag har en beställning i komplett från 20:e TUF OC och en från Elgiganten 23:e samma GPU.

Komplett har gett 1:a november och El giganten 5:e oktober men de skojarna litar jag inte ett dugg. Hoppas bara att man får något under oktober....

Kan bara hålla med.
Fått många som klagat på att man beställt på flera ställen.
Men att jag väljer att säkra ett kort är mitt val *shrugs*
Även inget man skall behöva försvara.
Förstår folks frustration såklart

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem

Står så här på Webhallen:

Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10GB
Välj butiker att visa först i listor genom att klicka på hjärtat till vänster om butikens namn
Webblager 5 st
Bredden (InfraCity) 5 st

Kanske någon är ute efter sånt kort?

Permalänk
Medlem

Det var samma med Palit igår, de finns en stund men inte köpbara sedan helt plötsligt blir de det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Kan bara hålla med.
Fått många som klagat på att man beställt på flera ställen.
Men att jag väljer att säkra ett kort är mitt val *shrugs*
Även inget man skall behöva försvara.
Förstår folks frustration såklart

Man kan vara upprörd, men egentligen är det inget "olagligt" med det hela.
Ställer väl till lite problem, men om återförsäljarna och leverantörerna varit lite mer genomskinliga hade inte problemet funnits.
Men kan ju bli en kul situation senare när första vågerna levererats och 50% av ordrar avbeställs, då kanske leveranserna till resten tar fart.

Har förövrigt endast en order aktiv hos elgiganten, men försöker fortfarande med FE fram tills leverans.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det var samma med Palit igår, de finns en stund men inte köpbara sedan helt plötsligt blir de det.

Ok.Då finns det 5st snart tillgängliga?

Permalänk
Medlem

Ja. De öppnades för köp 1645ish igår har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Proshop har fått in sina Vision på lagret nu från Gigabyte hörde jag, de skall bara scannas och skickas. Således, Webhallen är bara 24 timmar senare än de då Proshop gjorde samma sak igår när de öppnade de till försäljning.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Lyckades själv knipa en Palit igår, kommer imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Står så här på Webhallen:

Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10GB
Välj butiker att visa först i listor genom att klicka på hjärtat till vänster om butikens namn
Webblager 5 st
Bredden (InfraCity) 5 st

Kanske någon är ute efter sånt kort?

Ringde dem och frågade kring detta och fick som svar att de inte har av dem på lager trots att det står så där. Frågade samtidigt om TUF OC och de hade inte någon info att ge ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är Vision kortet dock för the looks eller vad är skillnadens på dessa kort?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Flippen00:

Lyckades själv knipa en Palit igår, kommer imorgon

Beställde jag med, igår stod det "transporteras till butik. Beräknat leveransdatum Lördag 2020-10-13" (beställde till butik), sen vid 10-tiden idag ändrades det till "saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum"

Fick upp hoppet en stund iallfall...

Visa signatur

🎮 → Ryzen 9 5950X • PNY GeForce RTX 5080 16GB OC • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: Meta Quest 3 128Gb
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem

Vision kan använda både game ready och studio drivers.
Tydligen skall studio drivers vara mer optimerade för content creators. Det har 1800 mhz i boost och 2 HDMI, 3 DP. I övrigt rätt standard 3080 så att säga. Silver look som är lite mer futuristisk, 3 fläktar.
Läste någonstans att det skall ha bättre power phase control än övriga Gigabyte kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Man kan vara upprörd, men egentligen är det inget "olagligt" med det hela.
Ställer väl till lite problem, men om återförsäljarna och leverantörerna varit lite mer genomskinliga hade inte problemet funnits.
Men kan ju bli en kul situation senare när första vågerna levererats och 50% av ordrar avbeställs, då kanske leveranserna till resten tar fart.

Har förövrigt endast en order aktiv hos elgiganten, men försöker fortfarande med FE fram tills leverans.

Precis. Hade det varit transparens på det så hade man kunnat avboka flertalet.
Men jag tänker inte lämna folks whine:ande till slumpen och vänta tills Jan21 för att folk på SWEC tycker att det är omoraliskt.
Även ÅF är medvetna om att flertalet har beställningar på fler ställen. Elgig och Komplett sade själv att deras rekommendation var att sitta kvar på beställningar sedan avboka hos dem ifall jag får kort från någon annan ÅF

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vision kan använda både game ready och studio drivers.
Tydligen skall studio drivers vara mer optimerade för content creators. Det har 1800 mhz i boost och 2 HDMI, 3 DP. I övrigt rätt standard 3080 så att säga. Silver look som är lite mer futuristisk, 3 fläktar.

Mig veterligen har det aldrig legat någon begränsning på vilka kort som får köra studio-drivisar eller inte. Stödjer GPUn studio-drivers ska det bara vara tuta och köra.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Mig veterligen har det aldrig legat någon begränsning på vilka kort som får köra studio-drivisar eller inte. Stödjer GPUn studio-drivers ska det bara vara tuta och köra.

Jag har inte heller stött på några problem med att installera studio drivers tidigare.

Visa signatur