Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Med en 4k skärm hur många HZ behöver jag 60 får man ju billigt men sen drar det iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Har du inte lirat konsol sedan Xbox 360 så är det defintivt värt att förhandsboka, med Gamepass så får du tillgång till en mängd bra Xbox One spel. Microsoft ser också ut att vara mer aktiva när det gäller att optimera spel från förra generationen jämfört med Sony.

Ja, priset med All Access är ungefär samma, men misstänker att du får tag på konsolen snabbare om du kör med All Accesss i detta läge.

Tack för svar. Gjorde en förhandsbokning av Xbox Series X All Access idag på Elgiganten och säljaren menade på att jag skulle få ett Xbox på releasedagen så som det står på kvittot. Valde dock hemleverans med gratis expressfrakt så det är väl release plus några dagar i frakt. Väldigt imponerad över hur Xbox och Elgiganten lagt upp allt för kunden.

Det enda negativa jag kan komma på är väl att man måste in till Elgiganten för att förhandsboka. Tycker de kan ha ordnat ett sätt så man kunde göra det via hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Med en 4k skärm hur många HZ behöver jag 60 får man ju billigt men sen drar det iväg

Hz = händelse per sekund, kan likställas med FPS, har du en 4K TV så kan jag garantera att 4k/60FPS funkar utmärkt då du sitter på minst HDMI 2.0.

Den nya standarden HDMI 2.1 kan uppnå 4K/120 FPS, tyvärr så verkar inte allt för många spel stödja det just nu, men det lär väl förbättras längre in i generationen.

Permalänk
Konsolgrävare

Ännu fler spel som testas på både Series X och One X. Riktigt stor skillnad

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Avstängd

Ars har en rätt bra genomgång också.

Skrivet av Kotten81:

Har en 1440p 165hz asus skärm. Kommer jag få bättre bild än med mitt one X.

Ja, eller det beror på vad du menar. Mycket kraftigare konsol gör ju att grafiken är bättre så klart. Men du får inte bättre bild om du kollar på en film exempelvis.

Skrivet av Kotten81:

Behöver och behöver. Den kan ge allt från 30 till 120 Hz (med Freesync) i några olika upplösningar. Hur känslig är du för uppdateringshastighet?

Permalänk
Medlem

@saigon @snajk
Det här med att spela från två enheter samtidigt från game pass, har någon av er testat konsol + moln/PC?

I våras när jag spelade Metro på PC så kunde damen inte spela från game pass på konsolen samtidigt. Jag blev utloggad från spelet på PC och om jag försökte starta igen blev hon utslängd från spelet på konsol.

Nu ikväll så kände jag mig lite hängig, så tänkte testa lite xcloud i sängen innan jag somnar, men när damen då starta ett spel på konsolen så fick hon upp en ruta att jag spelade på annan enhet och när hon valde att starta spelet så blev jag utslängd från mobilen.

Funderar på om något är fel hos mig eller om detta är by design, tänkte på @saigon som säger att det inte är något problem att spela samma spel på 2 konsoler samtidigt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@saigon @snajk
Det här med att spela från två enheter samtidigt från game pass, har någon av er testat konsol + moln/PC?

I våras när jag spelade Metro på PC så kunde damen inte spela från game pass på konsolen samtidigt. Jag blev utloggad från spelet på PC och om jag försökte starta igen blev hon utslängd från spelet på konsol.

Nu ikväll så kände jag mig lite hängig, så tänkte testa lite xcloud i sängen innan jag somnar, men när damen då starta ett spel på konsolen så fick hon upp en ruta att jag spelade på annan enhet och när hon valde att starta spelet så blev jag utslängd från mobilen.

Funderar på om något är fel hos mig eller om detta är by design, tänkte på @saigon som säger att det inte är något problem på att jag spela samma spel på 2 konsoler samtidigt

Detta undrar jag också. Kan man eller kan man inte köra dela Game Pass mellan en Xbox och en PC?

Kan man:

1. Uteslutande spela ett Game Pass-spel endast på den ena enheten.
2. Spela Game Pass-spel på bägge enheterna samtidigt, MEN INTE samma spel.
3. Spela samma spel på Xbox och PC SAMTIDIGT, t.ex. Minecraft eller liknande med varandra?

Det är ju viss skillnad i hur prisvärt Game Pass är.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

För att kunna dela samma gamepass behöver konsollen sättas som Hemmakonsoll. Då kan alla konton som loggar in på den använda samma Gamepass, plus att kontot som har själva Gamepass då kan spela på en annan enhet. Annars är det bara en enhet i taget vad jag vet.

Tillägg:
Om inte spelet är ett s.k. Play Anywhere, så tror jag ni behöver Game pass Ultimate för att kunna spela samma spel. Plus att xCloud inte har stöd för att kunna logga in på flera enheter samtidigt. Det är dock på gång, men än så länge kan man inte köra xCloud plus en enhet till på samma Gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

För att kunna dela samma gamepass behöver konsollen sättas som Hemmakonsoll. Då kan alla konton som loggar in på den använda samma Gamepass, plus att kontot som har själva Gamepass då kan spela på en annan enhet. Annars är det bara en enhet i taget vad jag vet.

Tillägg:
Om inte spelet är ett s.k. Play Anywhere, så tror jag ni behöver Game pass Ultimate för att kunna spela samma spel. Plus att xCloud inte har stöd för att kunna logga in på flera enheter samtidigt. Det är dock på gång.

Men detta gäller då bara mellan konsoler eller?
För som sagt, i dagsläget har jag bara en Xbox och den är satt som min hem Xbox.
Men ifall sambon spelar ett game pass spel på den så kan jag inte spela Game pass spel på PC eller xCloud, då loggar vi ut varandra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

För som sagt, i dagsläget har jag bara en Xbox och den är satt som min hem Xbox.
Men ifall sambon spelar ett game pass spel på den så kan jag inte spela Game pass spel på PC eller xCloud, då loggar vi ut varandra

Det kan du göra, men inte xCloud. Loggar du in på xCloud loggas andra på samma Gamepass ut. Likaså om du kör xCloud och någon annan loggar in på annan enhet kommer du loggas ut från xCloud.

Permalänk
Medlem

Äsch, jag vet att det var lite för bra för att vara sant.. men jag hade hoppats att EA Play som kommer kostnadsfritt till Game Pass Ultimate skulle komma med de senaste upplagorna av FIFA och NHL - men som sagt, jag inser det själv också, too good to be true.

Permalänk
Medlem

Senaste Sportspelen får man bara om man betalar för deras premium tjänst. Origin Premium hette det på pc, fanns inte på konsol då det hette EA Access.

Men jag antar de ändrat så det finns ett EA play premium eller så på konsol o det kostar väl lika mkt eller mer än Gamepass ultimate? Origin Premium gjorde iaf.

Jag har köpt en månad Origin Premium några gånger istället för att köpa ett spel som med Jedi Fallen Order eller för att spela Madden NFL på pc.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Senaste Sportspelen får man bara om man betalar för deras premium tjänst. Origin Premium hette det på pc, fanns inte på konsol då det hette EA Access.

Men jag antar de ändrat så det finns ett EA play premium eller så på konsol o det kostar väl lika mkt eller mer än Gamepass ultimate? Origin Premium gjorde iaf.

Jag har köpt en månad Origin Premium några gånger istället för att köpa ett spel som med Jedi Fallen Order eller för att spela Madden NFL på pc.

Det finns ett EA Play Pro nu (vilket förmodligen ersatt Premium som du nämner) - men det finns bara till PC. Det finns ingen motsvarighet till konsol i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Äsch, jag vet att det var lite för bra för att vara sant.. men jag hade hoppats att EA Play som kommer kostnadsfritt till Game Pass Ultimate skulle komma med de senaste upplagorna av FIFA och NHL - men som sagt, jag inser det själv också, too good to be true.

Men nyare spel får man väl en 10 timmars trial på genom EA Play? Osäker på om det gäller alla nya släpp dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Hmm, en sak att testa är att din sambo loggar in på ett annat konto än ditt på boxen. Då borde hen kunna spela alla spel som du "äger" eller rent av äger utan problem så länge det är din hemmakonsol, och du borde kunna spela på datorn på ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Men nyare spel får man väl en 10 timmars trial på genom EA Play? Osäker på om det gäller alla nya släpp dock.

Ja precis, det är väl något sådant tyckte jag läsa mig till också.

Men "tyvärr" blir det till att hosta upp för NHL21 för min del då. Jag antar att ägandet av spelet kommer vara knutet till mitt konto efter köp? D.v.s jag kan ladda hem/ta bort spelet hur ofta och när jag vill? Ser framför mig att det kommer bli lite sparsmakat med 512GB SSD på S varför man kanske vill ta bort det någon gång till förmån för andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, en sak att testa är att din sambo loggar in på ett annat konto än ditt på boxen. Då borde hen kunna spela alla spel som du "äger" eller rent av äger utan problem så länge det är din hemmakonsol, och du borde kunna spela på datorn på ditt konto.

Jo men då är det idag, min profil med mitt live-konto (hotmail) är satt som hemma Xbox, damen loggar in med sitt alldeles egna live konto. Och på Xbox så kan hon spela från game pass samt köpta spel.

Det är just det att det verkar som att på konsol kan man spela 2 samtidigt från samma subscription, men så fort man försöker spela PC/xCloud och konsol så loggar man ut varandra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jo men då är det idag, min profil med mitt live-konto (hotmail) är satt som hemma Xbox, damen loggar in med sitt alldeles egna live konto. Och på Xbox så kan hon spela från game pass samt köpta spel.

Det är just det att det verkar som att på konsol kan man spela 2 samtidigt från samma subscription, men så fort man försöker spela PC/xCloud och konsol så loggar man ut varandra

Det stämmer, loggar man in på xCloud finns det inte längre någon delning med andra. Den lägger i nuläget beslag på hela subscription, oavsett olika konton eller hemmabox.

Permalänk
Medlem

Elgiganten sålde alltså Xbox Series S för 3495 kr istället för 3595. Stämmer det eller var det feltryck? Nu går den för 3595 kr där.

I vilket fall som helst så räknar ju FZ fel när de räknar på att konsolen kostar 3495 kr. Att den möjligtvis gick att få tag på för det priset då gör inte att man kan räkna det som att den går för 3495 kr när alla tar 3595 kr idag.

https://www.fz.se/artikel/284463-sa-stor-blir-totalkostnaden-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Elgiganten sålde alltså Xbox Series S för 3495 kr istället för 3595. Stämmer det eller var det feltryck? Nu går den för 3595 kr där.

I vilket fall som helst så räknar ju FZ fel när de räknar på att konsolen kostar 3495 kr. Att den möjligtvis gick att få tag på för det priset då gör inte att man kan räkna det som att den går för 3495 kr när alla tar 3595 kr idag.

https://www.fz.se/artikel/284463-sa-stor-blir-totalkostnaden-...

Det måste ha varit ett feltryck på bladet när de tillkännagav priserna? Jag la beställning 0900 den 22:a och priset var då mycket riktigt 3595.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Det måste ha varit ett feltryck på bladet när de tillkännagav priserna? Jag la beställning 0900 den 22:a och priset var då mycket riktigt 3595.

Okej. Då var det ett tryckfel (eller feltryck nu när allt sköts digitalt ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Detta undrar jag också. Kan man eller kan man inte köra dela Game Pass mellan en Xbox och en PC?

Kan man:

1. Uteslutande spela ett Game Pass-spel endast på den ena enheten.
2. Spela Game Pass-spel på bägge enheterna samtidigt, MEN INTE samma spel.
3. Spela samma spel på Xbox och PC SAMTIDIGT, t.ex. Minecraft eller liknande med varandra?

Det är ju viss skillnad i hur prisvärt Game Pass är.

/hulle.

Jag testade just,
jag loggade in på xbox och startade ett gamepass spel med mitt konto.
(det finns ytterligare en xbox i huset som är min 'home'-enhet den har alltid gamepass tillgängligt.
sedan loggade jag in på PC men valde att starta ett gamepass spel med en annan användare - det funkade utan problem.
Alltså bör 2 xbox och 1 pc funka samtidigt.

Jag tror många blir förvirrade av att de försöker starta spel med _samma_ användare på olika enheter - det funkar aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag testade just,
(det finns ytterligare en xbox i huset som är min 'home'-enhet den har alltid gamepass tillgängligt.
sedan loggade jag in på PC men valde att starta ett gamepass spel med en annan användare - det funkade utan problem.

Jag tror många blir förvirrade av att de försöker starta spel med _samma_ användare på olika enheter - det funkar aldrig.

Samma användare fungerar med spel som är Play anywhere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag testade just,

Tack! Det låter toppen!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag testade just,

Får testa det där igen, för damen har sin användare å jag har min, men i våras så loggade vi ut varandra när jag försökte spela på PC och hon spelade på xboxen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kanske ska testa med samma onlinespel på xbox och pc, play anywhere kanske är ett specialfall också.

Nu är det gamepass användaren som loggar in på win10 och också har ställt in offlinesetting i shoppen om det påverkar .

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Kollegorna hos FZ har en Xbox Series X-maskin inne för test. Det är en preview-maskin, så allt är inte på plats och inte alla bakåtkompatibla spel fungerar ännu, men nu kan de börja leka med den i alla fall. Har ni specifika frågor kan ni rikta dem åt @Callemedskägget s håll

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

Har ni specifika frågor kan ni rikta dem åt @Callemedskägget s håll

https://youtu.be/7Ad5YF7WQWI

Frågor säger du?

@Callemedskägget min kaffemaskin gick precis sönder. Ni kan ju alltid skicka eran till mig, ni får min sen den 10 november 😇

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

@Callemedskägget Har ni inte fått några Series X spel alls eller får ni bara inte prata om dom? Blinka två gånger om ni har några men inte får svara på frågan.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade xbox.com hela dagen i tisdags.
Plötsligt dök beställ knappen upp och jag lyckades lägga en beställning hos Microsoft för en Series X.
Rekommenderar alla att prova detta om ni inte vill chansa med t.ex. Elgiganten.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus