Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

LED Matrix belysning samt ljudisolerat glas. Det är utrustning som inte ens går att få i en Tesla Model 3

Har sett lite demos på nätet om Matrix-belysning, och en riktigt smart grej jag gärna hade haft i min M3:a. Grymt smidig funktion som det verkar!

Skulle klart nöja mig med 40 mil, sällan jag kör längre. Sen är Teslan du angivit helt galet prissatt den också i så fall, skiljer bara 30K mellan den och Volvon, det är ungefär vad Tesla tar för en uppsättning vinterhjul.

Är det bara räckvidd du vill ha så finns ID3 med 77 kWh batteri och 55 mils räckvidd för 532K, då ingår även värmepump som ger längre räckvidd på vintern, det saknar både Tesla och Polestar. Eller varför inte i sammanhanget rent billiga Skoda Enyaq med 51 mils räckvidd för 489K.

Värmepump är ju smart, men skall tydligen vara på gång till både PS2 och M3 någon gång under nästa år.

Sedan så kan man inte direkt jämföra priser mellan budgetbilar som Skoda med premiummärken som Polestar och Tesla.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Ja fast nu svarade jag på ett inlägg om Tesla Model 3 (ja jag borde ha skrivit Teslan istället för Tesla). Vad gäller Model Y så ligger den kanske ett år fram i tiden för svenskarnas del och i övrig så har ju den idag uppgiven sämre räckvidd än Model 3. Eftersom nu även räckvidd var på agendan, samt eftersom det var så viktigt att påpeka har även den kortare räckvidd på motorväg. Även pris går ju då upp till 729K.

Det ryktas om att det kommer värmepump till trean också, exakt när är det ingen som sagt något om dock.

Vissa tycker att det är bara skit att Tesla uppdaterar och ändrar saker, ofta utan att ens meddela att man genomfört några förändringar (jag gissar att Tesla tycker det är briljant marknadsföring att låta ryktet spridas från kunder som har fått uppgraderingarna). Andra tycker det är spännande att det är spännande att företaget gör uppdateringar när det går, istället för att vänta på nya årsmodeller. Det är ju flera saker som det senaste ryktet skvallrar om, dubbelglas är en annan detalj som många gärna vill ha.

Model 3 uppdateringsrykten hösten 2020

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

De tar 100k mer för ID4 1st ed max. Känns inte riktigt värt den extra kostnaden. Mest extra lull-lull, tex 21 tums fälgar och panoramak. Eller missar jag något? Men grundnivån på 515 K känns riktigt prisvärd.

Börjar helt klart närma sig både M3 och PS2 i pris, vilket kommer innebära en tuff konkurrens för ID4 på den prisnivån.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

För ID3/ID4 kommer man kunna välja mellan tre olika batteristorlekar och därmed tre nivåer av räckvidd. Det ska bli intressant att se vilka räckvidder som blir mest populära. Kommer många välja 52 mil istället för 42 mil exempelvis? Tittar man på Model 3, som ändå är mycket lättare att ladda på resan, så verkar ändå Long Range (56 mil) vara vanligare än Standard Range (40 mil). ID3/ID4 har inte alls ett lika utbyggt laddnätverk - vågar man då välja mindre än 52 mil i dagsläget?

Om man behöver 52 mil eller inte, beror ju på ens körmönster. Är man en person som ofta åker långa sträckor, så kan det ju vara lönt. Men är det en person som håller sig inom stadsgränsen och åker till affären, biblioteket eller lokala golfbanan på sin höjd. Då räcker ju ett mindre batteri. Men ser man till andrahandsvärdet, så skulle jag inte göra annat än att köpa det största som finns.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Alla bilar har sina för och nackdelar, det bara är så. Själv ser jag inte den utrustning som du tar fram, som direkt saknad i min värld. Däremot skulle jag sakna att kunna snabbladda med upp till 250kW i ett superbt laddnätverk, utan bara 125kW i ett outbyggt laddnätverk. Att bara ha högst 205hk.. Avsaknad av autopilot, vilket är hur skönt som helst på långa resor. m.m. m.m...
Sen har vi det där med designen.. Vill man ha en elbil som ser ut som gamla fosilbilar gjort i årtionden, så varför inte.

Som sagt var.. Alla bilar har sina för och nackdelar och vi har alla olika värderingar och krav på vad en bil ska ha för utrustning och design. Inget konstigt med det...

Själv uppskattar jag en tyst bil och skulle utan att tveka betalt extra för ljudisolerade glas.

Jag värdesätter även den säkerhet det innebär att se en älg vid sidan av vägen med LED matrix än kanske missa den utan LED matrix. Spelar inte så stor roll hur fort eller hur sakta man laddar bilen om man aldrig kommer fram för att man krockat med en älg. LED Matrix är helt enkelt en väldigt bra funktion. Det betalar jag gärna extra för.

Hur en värmepump förlänger räckvidden vintertid har jag redan nämnt, betalar jag också gärna extra för.

Fast nu säger ju inte toppeffekten allt i en laddning, ännu viktigare är hur laddkurvan ser ut hos respektive bil.

"Outbyggt nätverk", så du tänkte att Tesla har byggt färdigt sitt?

Nä man kan ju även ha en design som övergivits av fossilbilar för decennier sedan och tro att man kommit med något nytt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Själv uppskattar jag en tyst bil och skulle utan att tveka betalt extra för ljudisolerade glas.

Jag värdesätter även den säkerhet det innebär att se en älg vid sidan av vägen med LED matrix än kanske missa den utan LED matrix. Spelar inte så stor roll hur fort eller hur sakta man laddar bilen om man aldrig kommer fram för att man krockat med en älg. LED Matrix är helt enkelt en väldigt bra funktion. Det betalar jag gärna extra för.

Hur en värmepump förlänger räckvidden vintertid har jag redan nämnt, betalar jag också gärna extra för.

Fast nu säger ju inte toppeffekten allt i en laddning, ännu viktigare är hur laddkurvan ser ut hos respektive bil.

"Outbyggt nätverk", så du tänkte att Tesla har byggt färdigt sitt?

Nä man kan ju även ha en design som övergivits av fossilbilar för decennier sedan och tro att man kommit med något nytt.

Tycker inte min Tesla är högljudd, utan betydligt tystare än någon annan bil jag haft. Sen beror det ju såklart på vilka däck man använder, hur mycket vägbuller det blir. Alla som åkt med mig, brukar påpeka en sak.. hur lätt det är att föra ett samtal.
Det som jag faktiskt uppskattar är att kunna höra fågelkvittret från skogsdungarna man kör förbi. Är en ganska skön känsla!

Jag kör ofta i ett område som säkert har den tätaste djur-densiteten i Sverige och de djur jag krockat med har sprungit upp när det fortfarande varit ljust ute. Nattetid har jag alltid sett djuren, oavsett vilken bil och strålkastare jag använt. Så nej, inget måste för mig. Men visst, det är bra att det kommer bättre varianter! Dock så är det någon variant av denna, som ändå bländar mötande bilar, vilket jag tycker är dåligt.

Toppeffekt och laddkurva gemensamt är viktigt, om man vill kunna röra sig framåt i en bra takt. Själv tänkte jag förvärma kupé och batteri, innan jag ska iväg på morgonen i vinter. Vilket kommer göra att det går åt mindre kräm...

Nej, Tesla har inte byggt klart sitt laddnätverk. Men i jämförelse med andra aktörer, så har de flera års försprång och ett fullt dugligt nätverk här i Sverige med en överkomlig prisbild på laddningen. Sen ju fler de bygger desto bättre...

Man kan också ha en design som är anpassad för elbilar och inte fossilbilar. Tänker först och främst på luftmotstånd...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll hur fort eller hur sakta man laddar bilen om man aldrig kommer fram för att man krockat med en älg.

Det där känns ju inte som en seriös kommentar alls (i mitt tycke).

Det är som argumentera för att ICE-bilar endast skall ha en tank på 10 liter för att man kan ändå riskera att omkomma i trafiken (och därmed ändå inte komma fram som planerat med en 70-literstank).

Skulle nog kunna av vissa uppfattas som lite lätt hål-i-huvudet-varning på den logiken, så skulle misstänka du själv skulle vinna lite på att iaf. försöka att debattera något lite seriösare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om man behöver 52 mil eller inte, beror ju på ens körmönster. Är man en person som ofta åker långa sträckor, så kan det ju vara lönt. Men är det en person som håller sig inom stadsgränsen och åker till affären, biblioteket eller lokala golfbanan på sin höjd. Då räcker ju ett mindre batteri. Men ser man till andrahandsvärdet, så skulle jag inte göra annat än att köpa det största som finns.

I nuläget har jag en Model S P100D och den räckvidden funkar fint även om jag ibland önskat ännu bättre. Om det bara hade varit jag, och inte hela familjen, som ska ut och åka hade jag förmodligen klarat mig med kortare räckvidd. Med barn i bilen vill man dock inte behöva stanna för att ladda bara för att bilen behöver. Med sovande barn vill man fortsätta att köra vidare och istället stanna när det är matdags.

Anledningen till att jag letar runt och har provkört ett antal olika elbilar är för att jag inom en snar framtid kommer behöva lämna tillbaka min nuvarande bil. Jag ska skriva ett lite längre inlägg om detta vid tillfälle med mina intryck och åsikter om de bilar som jag provkört (E-tron, Polestar 2, Taycan, ...) - i hopp om att det inspirerar någon och bli mer intresserad av elbilar.

Om det skulle bli en ID4 för min del hade det blivit 52-mil varianten. Frågan är dock vilken variant som det kommer säljas mest av på sikt? Kommer exepelvis 42-mil varianten sälja mer på lite längre sikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

I nuläget har jag en Model S P100D och den räckvidden funkar fint även om jag ibland önskat ännu bättre. Om det bara hade varit jag, och inte hela familjen, som ska ut och åka hade jag förmodligen klarat mig med kortare räckvidd. Med barn i bilen vill man dock inte behöva stanna för att ladda bara för att bilen behöver. Med sovande barn vill man fortsätta att köra vidare och istället stanna när det är matdags.

Anledningen till att jag letar runt och har provkört ett antal olika elbilar är för att jag inom en snar framtid kommer behöva lämna tillbaka min nuvarande bil. Jag ska skriva ett lite längre inlägg om detta vid tillfälle med mina intryck och åsikter om de bilar som jag provkört (E-tron, Polestar 2, Taycan, ...) - i hopp om att det inspirerar någon och bli mer intresserad av elbilar.

Om det skulle bli en ID4 för min del hade det blivit 52-mil varianten. Frågan är dock vilken variant som det kommer säljas mest av på sikt? Kommer exepelvis 42-mil varianten sälja mer på lite längre sikt?

Min drömbil... Dock inte inom min budget.

Har du sett "Tesla Racing Channel" på YT? Brutalt!
https://www.youtube.com/c/TeslaRacingChannel

Jo, för din del i situationen du är i nu, så behöver du ju en bil som klarar längre sträckor. Så då är det ju en sådan du ska skaffa.
Om man ser till andrahandsvärdet, så kommer det ju vara lättare att sälja en som har ett större batteri. Men svensken är ofta sniken, så därför tror jag att 42-mils varianten kommer bli vanligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Gärna! Ser fram emot det!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alpha:

Det är korrekt att alla elbilar (och bilar) drar mer på motorvägen, särskilt om man kör upp mot 120km/h. Min poäng var att om man anser att 40 mil räckvidd räcker så innebär det i praktiken att man bör leta efter en elbil med ~50mil WLTP. Då går Volvo XC40 bort.

Både Tesla och Polestar har ganska hög utrustningsnivå som standard, men mycket få tillval. Jag håller helt med om att det finns ett antal tillval som andra biltillverkare erbjuder som varken Tesla eller Polestar kan erbjuda. Om dessa specifika tillval är en dealbreaker eller ej är upp till var och en att avgöra. Sedan kan det finns det andra egenskaper som gör Tesla och Polestar intressanta. Model 3 säljer onekligen bra för att vara en bil med sådan prislapp. Det är säkerligen inte utan anledning.

Det viktigaste är dock att det börjar komma ut fler och fler elbilar på marknaden för att alla får lättare att hitta just "sin" elbil som uppfyller de krav man själv har. För ett par år sedan var det nästan bara Tesla Model S, Nissan Leaf eller Renault Zoe och då var det inte direkt svårt att tycka att Model S var helt överlägen.

VW ID3 har något bättre räckvidd än ID4 (54 mil vs 52 mil) eftersom batteriet är detsamma men ID4 är större. Skillnaden är nog inte märkbar i praktiken. Min gissning är att båda dessa bilar kommer bli en succé.

För ID3/ID4 kommer man kunna välja mellan tre olika batteristorlekar och därmed tre nivåer av räckvidd. Det ska bli intressant att se vilka räckvidder som blir mest populära. Kommer många välja 52 mil istället för 42 mil exempelvis? Tittar man på Model 3, som ändå är mycket lättare att ladda på resan, så verkar ändå Long Range (56 mil) vara vanligare än Standard Range (40 mil). ID3/ID4 har inte alls ett lika utbyggt laddnätverk - vågar man då välja mindre än 52 mil i dagsläget?

Med 50 mils WLTP räckviddskrav så går även Tesla Model 3 SR+, Tesla Model Y Performance och Polestar 2 bort. Är väl snarare hur ens körmönster ser ut som sätter gränsen.

Skrivet av martinot:

Har sett lite demos på nätet om Matrix-belysning, och en riktigt smart grej jag gärna hade haft i min M3:a. Grymt smidig funktion som det verkar!

Värmepump är ju smart, men skall tydligen vara på gång till både PS2 och M3 någon gång under nästa år.

Sedan så kan man inte direkt jämföra priser mellan budgetbilar som Skoda med premiummärken som Polestar och Tesla.

Jag håller tummarna för att de får värmepumpar snart. Av det man sett på bilder så tycker jag inte Enyaq verkar vara så mycket budget, snarare att den verkar mer premium än t.ex. ID4, man kan ju även välja skinninredning till Enyaq, något du inte kan i en Tesla Model 3, där är det plast som gäller. Polestar 2 kan du välja skinn till men tyvärr har skinnet beige färg, skoj för dem som gillar beige men jag har lite svårt för den färgen.

Skrivet av Bart:

Det ryktas om att det kommer värmepump till trean också, exakt när är det ingen som sagt något om dock.

Vissa tycker att det är bara skit att Tesla uppdaterar och ändrar saker, ofta utan att ens meddela att man genomfört några förändringar (jag gissar att Tesla tycker det är briljant marknadsföring att låta ryktet spridas från kunder som har fått uppgraderingarna). Andra tycker det är spännande att det är spännande att företaget gör uppdateringar när det går, istället för att vänta på nya årsmodeller. Det är ju flera saker som det senaste ryktet skvallrar om, dubbelglas är en annan detalj som många gärna vill ha.

Model 3 uppdateringsrykten hösten 2020

Ja det vore bra om det kom, tycker det hör till elbilsevolutionen. Åtminstone här där det är lite kallare.

Skrivet av DaBone:

Tycker inte min Tesla är högljudd, utan betydligt tystare än någon annan bil jag haft. Sen beror det ju såklart på vilka däck man använder, hur mycket vägbuller det blir. Alla som åkt med mig, brukar påpeka en sak.. hur lätt det är att föra ett samtal.
Det som jag faktiskt uppskattar är att kunna höra fågelkvittret från skogsdungarna man kör förbi. Är en ganska skön känsla!

Jag kör ofta i ett område som säkert har den tätaste djur-densiteten i Sverige och de djur jag krockat med har sprungit upp när det fortfarande varit ljust ute. Nattetid har jag alltid sett djuren, oavsett vilken bil och strålkastare jag använt. Så nej, inget måste för mig. Men visst, det är bra att det kommer bättre varianter! Dock så är det någon variant av denna, som ändå bländar mötande bilar, vilket jag tycker är dåligt.

Toppeffekt och laddkurva gemensamt är viktigt, om man vill kunna röra sig framåt i en bra takt. Själv tänkte jag förvärma kupé och batteri, innan jag ska iväg på morgonen i vinter. Vilket kommer göra att det går åt mindre kräm...

Nej, Tesla har inte byggt klart sitt laddnätverk. Men i jämförelse med andra aktörer, så har de flera års försprång och ett fullt dugligt nätverk här i Sverige med en överkomlig prisbild på laddningen. Sen ju fler de bygger desto bättre...

Man kan också ha en design som är anpassad för elbilar och inte fossilbilar. Tänker först och främst på luftmotstånd...

Jag har inte påstått att din bil är högljudd, men det jag vet är att den vore tystare om du haft dubbelglas. Men visst man kan ju mista fågelkvitter som är trevligt att höra. I gryning och skymning är djur som aktivast och då är det väl lite halvskumt.

Luftmotståndet ja Mercedes A-klass har Cw 0,22 och det är en fossilbil. Tesla Model 3 har Cw 0,23 och är en elbil. Vem har bäst design?

Skrivet av martinot:

Det där känns ju inte som en seriös kommentar alls (i mitt tycke).

Det är som argumentera för att ICE-bilar endast skall ha en tank på 10 liter för att man kan ändå riskera att omkomma i trafiken (och därmed ändå inte komma fram som planerat med en 70-literstank).

Skulle nog kunna av vissa uppfattas som lite lätt hål-i-huvudet-varning på den logiken, så skulle misstänka du själv skulle vinna lite på att iaf. försöka att debattera något lite seriösare.

Jo det är väldigt seriöst av dig att ta upp en liknelse som inte ens passar in.

Räckvidd hade liksom inget med saken att göra, vart i det inlägget beskrev jag fördelen av litet batteri? tror du skulle vinna mycket på att läsa inläggen ordentligt innan du svarar, så kanske svaren skulle uppfattas lite seriösare.

Faktum är att på ena bilen finns funktionen LED-Matrix och på den andra så finns det inte ens som tillval. Faktum är också att har du mer yta belyst så har du lättare att se faror.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Räckvidd hade liksom inget med saken att göra, vart i det inlägget beskrev jag fördelen av litet batteri?

Ok, mitt fel.

Jag byter liknelse med ICE; ditt uttalande blir ungefär lika intelligent som att påstå att ICE-bilen blir säkrare att framföra, och undviker viltolyckor, bara för att man tankat den mycket långsammare.

Spelar inte så stor roll hur fort eller hur sakta man laddar bilen om man aldrig kommer fram för att man krockat med en älg.

Fråga; vad har liksom att krocka älg med saken att göra hur fort eller sakta man laddar bilen?

Snälla människa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte påstått att din bil är högljudd, men det jag vet är att den vore tystare om du haft dubbelglas. Men visst man kan ju mista fågelkvitter som är trevligt att höra. I gryning och skymning är djur som aktivast och då är det väl lite halvskumt.

Luftmotståndet ja Mercedes A-klass har Cw 0,22 och det är en fossilbil. Tesla Model 3 har Cw 0,23 och är en elbil. Vem har bäst design?

Självklart blir den tystare om man har dubbelglas. Enda fördelen jag ser med det, är om man typ bor i Stockholm och inte vill höra all annan trafik. Så vi har alla olika preferenser och behov.
Jo, det är i skymning och gryning djuren är mest aktiva. Dock sällan jag använder helljus då... och som sagt de djur som hoppat upp för mig har gjort det när det varit ljust ute.

Du lyckades hitta en fossilbil med litet luftmotstånd och en design på karossen i fronten inte olikt Teslas.. Om du nu tittar på hur övriga biltillverkare bygger sina elbilar, så kommer du med stor sannolikhet inte hitta många som har den designen. Lucid Air är ett undantag.
Skoda Enyaq ser ju ut som om man skulle satt en ladugårdsdörr i fronten. Samma sak med Volvo, Polestar och Audis E-Tron. Konsumtionen blir därefter... Audis E-Tron drar väl typ 280wh/km. Om jag ska få till det i Teslan får jag typ köra allt vad jag har och maxa ut bilen.

Edit: Kanske lite orättvist att jämföra en sedan mot en SUV. Så här kommer en länk med jämförelse mellan olika SUV:ar istället..
https://electrek.co/2019/02/21/tesla-efficiency-range-test-au...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av martinot:

Ok, mitt fel.

Jag byter liknelse med ICE; ditt uttalande blir ungefär lika intelligent som att påstå att ICE-bilen blir säkrare att framföra, och undviker viltolyckor, bara för att man tankat den mycket långsammare.

Fråga; vad har liksom att krocka älg med saken att göra hur fort eller sakta man laddar bilen?

Snälla människa...

Jo du snälla människa du råkade bara klippa bort LED-Matrix i ditt citat. Men jag ska förklara så kanske även du förstår.

Ena bilen saknar LED-Matrix men har i sin tur högra topphastighet på laddningen den andra har LED-Matrix men har istället lägre topphastighet på laddningen. Det gäller två reella bilar och inga fantasier med 10 liters bensintank.

Vem tror du ser faror tydligast längst vägen, får jag ett intelligent svar nu?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Självklart blir den tystare om man har dubbelglas. Enda fördelen jag ser med det, är om man typ bor i Stockholm och inte vill höra all annan trafik. Så vi har alla olika preferenser och behov.
Jo, det är i skymning och gryning djuren är mest aktiva. Dock sällan jag använder helljus då... och som sagt de djur som hoppat upp för mig har gjort det när det varit ljust ute.

Du lyckades hitta en fossilbil med litet luftmotstånd och en design på karossen i fronten inte olikt Teslas.. Om du nu tittar på hur övriga biltillverkare bygger sina elbilar, så kommer du med stor sannolikhet inte hitta många som har den designen. Lucid Air är ett undantag.
Skoda Enyaq ser ju ut som om man skulle satt en ladugårdsdörr i fronten. Samma sak med Volvo, Polestar och Audis E-Tron. Konsumtionen blir därefter... Audis E-Tron drar väl typ 280wh/km. Om jag ska få till det i Teslan får jag typ köra allt vad jag har och maxa ut bilen.

Edit: Kanske lite orättvist att jämföra en sedan mot en SUV. Så här kommer en länk med jämförelse mellan olika SUV:ar istället..
https://electrek.co/2019/02/21/tesla-efficiency-range-test-au...

Jag använder helljus då av den anledning att djur ofta är ute då.

Jag tycker då den MB:n skiljer rätt mycket från Tesla Model 3 som jag jämförde med. Jag ställde en fråga på det också men den tyckte du inte behövdes svara på?

Jag tänkte nämna det jag också att jämförelsen är rätt orättvis mellan en SUV och en sedan. Sen är det ju som så att trots högre Cw är är sedanbilar rätt ute och SUV rätt inne som bilmodeller. Vi får se om kombibilar får stryka på foten helt framöver och det kanske bara blir SUV av dem.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag tycker då den MB:n skiljer rätt mycket från Tesla Model 3 som jag jämförde med. Jag ställde en fråga på det också men den tyckte du inte behövdes svara på?

Vilken som har bäst design? Båda har bra design med lågt luftmotstånd, men Mercan är något bättre. Finns andra ICE-bilar också med lågt luftmotstånd... framför allt sportbilar.
Jag ställde också en fråga.. som du inte svarade på. Kan du hitta någon annan biltillverkare av elbilar, som gör bilar designade för lågt luftmotstånd? Eller jag kanske inte ställde frågan, men tänkte göra det... Mer som en uppmaning att kolla upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vilken som har bäst design? Båda har bra design med lågt luftmotstånd, men Mercan är något bättre. Finns andra ICE-bilar också med lågt luftmotstånd... framför allt sportbilar.
Jag ställde också en fråga.. som du inte svarade på. Kan du hitta någon annan biltillverkare av elbilar, som gör bilar designade för lågt luftmotstånd? Eller jag kanske inte ställde frågan, men tänkte göra det... Mer som en uppmaning att kolla upp.

Model X verkar ha ett cW på 0.24/25 beroende på vilken källa eftersom tesla inte publicerar något och en skoda enyaq som nu är en ladugårdsdörr har 0.27. En ganska effektiv ladugårdsdörr. Annars har en vanlig 5-serie ett luftmotstånd på 0.22.

Troligtvis kommer tillverkare börja röra sig mer mot lägre luftmotstånd men att säga att tesla är något underverk i luftmotstånd blir lite oärligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Bilen är säkert bra men med klen räckvidd på 40 mil blir prislappen på 700tkr galet hög. Vill man ha bättre räckvidd och bra prestanda kan man lika gärna köpa Polestar 2 (47 mil) eller Model 3 (56 mil) som båda är billigare. Vill man komma ännu billigare undan, men fortfarande ha bättre räckvidd, då är det onekligen svårt att slå ID4 (52 mil) för 515tkr.

Jag tror folk behöver släppa det extrema fokuset på räckvidd. För de flesta är det inte så viktigt, speciellt inte i vardagen. Kommer man 30-35 mil så räcker det för den stora majoriteten utan att snabbladda 99 dagar av hundra liksom. En bil som funkar i vardagen är så mycket viktigare än att minimera restiden på semestern för de flesta.

Citat:

Så jag håller med - varför skulle man köpa en XC40 med så hög prislapp i förhållande till vad man får? Sänk till 600tkr och den har en liten chans i alla fall. Om man känner sig bekväm med just Volvo är inte heller steget att byta till Polestar särskilt stort.

På något sätt är det lite oroväckande att Volvo nästan är sist på bollen gällande att släppa en elbil och när de väl släpper den har den förmodligen sämst räckvidd av alla moderna elbilar i dessa prisklasser.

Folk köper en XC40 RC av samma anledning som de köper en vanlig XC40, de vill ha en suv och/eller de vill ha en Volvo. Jag gillar inte suvtrenden men den har varit pågående ganska länge nu, och folk betalar gladeligen högre priser för att få något som är aningen högre, med mer ful plast på utsidan, och bara lite sämre än motsvarande icke-suvifierad variant.

Skrivet av Gainsgoblin:

Model X verkar ha ett cW på 0.24/25 beroende på vilken källa eftersom tesla inte publicerar något och en skoda enyaq som nu är en ladugårdsdörr har 0.27. En ganska effektiv ladugårdsdörr. Annars har en vanlig 5-serie ett luftmotstånd på 0.22.

Troligtvis kommer tillverkare börja röra sig mer mot lägre luftmotstånd men att säga att tesla är något underverk i luftmotstånd blir lite oärligt.

cW är dick bara en del av ekvationen, för en komplett bild behövs också frontarea. Men absolut lär det bli större fokus på det när allt fler bygger elbilar.

@martinot Kom igen, Tesla är långt från premium och Polestar är inte där än. Skoda däremot har rört sig kraftigt i den riktningen det senaste decenniet, även om de inte heller är där än riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@martinot Kom igen, Tesla är långt från premium och Polestar är inte där än. Skoda däremot har rört sig kraftigt i den riktningen det senaste decenniet, även om de inte heller är där än riktigt.

Tja, vad är premium då? Antar att du tänker på hur interiören "känns" och ifall det knarrar när man våldför sig på konsoler, dörrar o.s.v?

Jag kan bara jämföra med min fullutrustade Audi. Då tycker jag en ny Model S har snyggare interiör med mindre hårdplast. Vid högre hastighet och dålig väg kan jag ibland höra lite knarr som jag inte hör i Audin, men det är allt. Tror mycket av detta kommer ifrån att folk provat äldre Model S och tror det är samma sak idag. Eller inte har provat överhuvudtaget men ändå har en åsikt, det verkar också förhållandevis vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror folk behöver släppa det extrema fokuset på räckvidd. För de flesta är det inte så viktigt, speciellt inte i vardagen. Kommer man 30-35 mil så räcker det för den stora majoriteten utan att snabbladda 99 dagar av hundra liksom. En bil som funkar i vardagen är så mycket viktigare än att minimera restiden på semestern för de flesta.

Här håller jag med dig helt och hållet. Tyvärr är ju den offentliga debatten så att det är enbart den totala räckvidden som är viktigt. Det vore otroligt bra om konsumenter kunde resonera hur deras behov ser ut 90% av tiden, istället för den där fjällresan på sportlovet. Men det jag känner att många missar, är ju att jämföra rätt saker. Om en bil klarar 50 mil normal körning eller 35 mil körning kanske inte har så stor betydelse för vardagen. Jämför man däremot två bilar med lika stora batterier och skillnaden är så stor, då måste man ju få argumentera att den bilen med kortare räckvidd, med lika stort batteri, gör något fel.
(Tillåt mig göra en urusel jämförelse: Tänk att argumentera för att ett grafikkort ifrån AMD fungerar precis lika bra som ett Nvidia, för det finns ingen praktisk nytta av att få 180fps i spelet X med Nvidia och 120fps med AMD. - under förutsättning att man i stort bara spelar spelet X)

Att bilar är en väldigt komplicerad produkt, där det finns många aspekter att ta hänsyn till är ju självklart. Att man föredrar en inredning från Mercedes eller Audi behöver man ju inte försvara tänker jag. Men att argumentera att grundfunktionen inte spelar roll blir för mig lite skevt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Här håller jag med dig helt och hållet. Tyvärr är ju den offentliga debatten så att det är enbart den totala räckvidden som är viktigt. Det vore otroligt bra om konsumenter kunde resonera hur deras behov ser ut 90% av tiden, istället för den där fjällresan på sportlovet. Men det jag känner att många missar, är ju att jämföra rätt saker. Om en bil klarar 50 mil normal körning eller 35 mil körning kanske inte har så stor betydelse för vardagen. Jämför man däremot två bilar med lika stora batterier och skillnaden är så stor, då måste man ju få argumentera att den bilen med kortare räckvidd, med lika stort batteri, gör något fel.
(Tillåt mig göra en urusel jämförelse: Tänk att argumentera för att ett grafikkort ifrån AMD fungerar precis lika bra som ett Nvidia, för det finns ingen praktisk nytta av att få 180fps i spelet X med Nvidia och 120fps med AMD. - under förutsättning att man i stort bara spelar spelet X)

Att bilar är en väldigt komplicerad produkt, där det finns många aspekter att ta hänsyn till är ju självklart. Att man föredrar en inredning från Mercedes eller Audi behöver man ju inte försvara tänker jag. Men att argumentera att grundfunktionen inte spelar roll blir för mig lite skevt.

Cirkeln är sluten: Diskussion datorkomponenter jämför med bilar. Diskussion bilar jämför med datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ni är jag inget större fan av Teslas kvalitetskänsla i interiören men den är bra mycket bättre än nya Skodor (och VWs) som jag testat, även i Model 3. Visst är designen mer avskalad men det är ju bara annorlunda och inget som gör den mindre premium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Jag åkte med i en TMX cirka 2x2 timmar för några veckor sedan. Jag tycker (i den) att det var väldigt mycket vägljud och vind-brus i den, i jämförelse med min mercedes EQC, så är det knäpptyst i min. Teslan var väl 3-4 år "gammal" bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag åkte med i en TMX cirka 2x2 timmar för några veckor sedan. Jag tycker (i den) att det var väldigt mycket vägljud och vind-brus i den, i jämförelse med min mercedes EQC, så är det knäpptyst i min. Teslan var väl 3-4 år "gammal" bara.

En 3-4 år gammal är markant annorlunda från en som är 2 år gammal som i sin tur är markant annorlunda från en som köps idag. Tesla har verkligen förbättrat sig mycket varje år som gått, har testat en del olika årsmodeller och även 2016-2017 är markant sämre än de som rullar ut idag på många punkter (ljudnivå är en av dem).

Nu är ju EQC rätt ohotad vad gäller tysthet men skillnaden är mindre om du jämför med en Tesla av årets årsmodell istället för en gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Tesla har betydligt mer vägljud och bara kolla Kolla Tesla Björn noice test så ser man att Etron & EQC är bäst & Tesla är långt ner som du säger.

VW ID3 är betydligt bättre som ett exempel litar med på DB test en objektiva egna åsikter

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Mindre räckvidd på motorväg gäller alla elbilar, det är inget unikt för XC40. Längre räckvidd är så klart bättre, men tror de flesta klara sig med 40 mils räckvidd.

Att jag tog upp vinterhjulen var endast för att få lite perspektiv på hur liten skillnaden är i pris. Förarassistansen hos Volvo går på 7900:-, pengar det också, men inte jätteblodigt. Stolpaket om man vill ha elstolar för 5900:-, annars har XC40 som standard Nubuck/nappaläder. XC40 har förresten elbaklucka som standard, finns inte ens som valbart tillbehör till Model 3.

Jag skulle också välja ID4 framför ID3 men eftersom räckvidd var på tapeten så tog jag upp ID3 som hyllats just för sin räckvidd. Möjligen kan ID4 ha liknande egenskaper men det får senare test visa när den väl finns att köpa.

Enyaq för 550K har utrustning som värmepump, LED Matrix belysning samt ljudisolerat glas. Det är utrustning som inte ens går att få i en Tesla Model 3 år 2020, varken som standard eller tillbehör. Men klarar man sig med en lite enklare utrustad bil för närmare sju hundra tusen så. Det beror helt på vad man förväntar sig av en bil år 2020.

Skoda Enyaq Max version med deras grymma grill som dom visa på deras launch event lär säkert hamna på 600K tvekar att denna hamnar på 550K.

Men oavsett blir så fallet är den 15K billigare en ID4 Max men du får bilen i April nästa år medans ID4 Max beräknas i December 2020 om man beställer en idag så beror på om man vill vänta till dess & vilken av dessa man föredrar.

Kollar du Skoda Citigo, VW E-UP, Seat Mi så är det ungefär den prisskillnaden mellan syster bilarna.

Tycker dock det var tråkigt att VW ID4 First ej kommer i en Plus Version som är mittemellan First & Max som man kunde välja som en ID3 first mover kund.

First bilarna är som sagt begränsade till dom som förbeställer sina och i begränsad upplaga & i Usa så sålde ID4 ut på 8 timmar så verkar som stort tryck där & beror säkert på att Skoda ej säljs i USA

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Jämför man däremot två bilar med lika stora batterier och skillnaden är så stor, då måste man ju få argumentera att den bilen med kortare räckvidd, med lika stort batteri, gör något fel.

Det är flera anledningar till att den ena bilen drar mer än den andra och jag anser ingen av dessa anledningar är resultatet av att någon gör fel.
- Hur effektiv är motorn, motorer effektivitet har alltid varierat mellan märken och varför skulle inte samma sak gälla elbilar?
- Vilken karossform och därmed Cv värde en bil har
- Bilen vikt, Den högre vikten beror alltid på någonting. Kanske har tillverkaren prioriterat ljudkomfort och därmed ökat vikten genom mer isolering.

Dessa punkter är medvetna val av biltillverkarna och som konsumenter ska vi vara tacksamma att dessa gör olika val. Det innebär att kunder har fler bilar att välja på och kan förhoppningsvis hitta den som passar dem bäst.

Om jag fick välja skulle jag vilja ha en bil som
- Svänger som en Porsche Taycan
- Har komfort en Rolls-Royce Phantom
- Innerutrymmen som Cadillac Escalade
- Väger som en Alpine A110
- Lika snabb som Tesla Model S Plaid
- Räckvidd som en snål dieselbil med 100 liter tank
- Pris som en Dacia Sandero

Det är självklart inte rimligt att få detta i en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är helt med på resonemanget här, men jag instämmer bara nästan. Jag håller med om att man inte kan skaffa en bil för att klara något extremt scenario som att köra 80 mil, med släpvagn, i snöstorm och minus 25 grader - utan pauser. Jag har sett exempel där man avfärdat elbilar för att de inte klarar detta (vilket ingen fossilbil heller gör för den delen), eller liknande specialfall. I dessa fall är det ju självklart helt överdrivet fokus på räckvidd och vad man egentligen behöver.

Jag har kört elbil i 2,5 år och det är helt riktigt så att till vardags behöver man inte särskilt lång räckvidd. Däremot har det funnits tillfällen där jag hade önskat att bilen kanske hade klarat sig ytterligare några mil, men det har självklart gått bra ändå. Viktigt att tänka på är att man sällan laddar bilen till 100% och sällan nyttjar batteriet ner till 0% eftersom det sliter mer. Dessutom är det långsamt att ladda från 80% till 100%, så det är sällan något man gör när man snabbladdar på resan. Även om man har 60 mil WLTP, kan köra 50 mil i praktiken, kanske man bara laddar batteriet med 35 mils räckvidd vid en matpaus. Bra eller dåligt? Det funkar för min del men jag hade ju inte tackat nej till något ännu bättre. Med barn i bilen vill man låta matpauser styra när man stannar, inte låta bilen bestämma.

Sedan är det en kostnadsfråga. Vill man ha en elbil för runt 400tkr kan man inte begära att den ska gå hur långt som helst, men den kan fortfarande vara "good enough" givet vad man vill betala för en bil. Om man däremot betalar betydligt mer och går upp några prisklasser tycker jag definitivt att man kan förvänta sig en bra räckvidd också.

Skrivet av Bart:

Jämför man däremot två bilar med lika stora batterier och skillnaden är så stor, då måste man ju få argumentera att den bilen med kortare räckvidd, med lika stort batteri, gör något fel.

Det är precis så för diskussionen som handlade om Volvo XC40 (40 mil), Polestar 2 (47 mil) och Model S (56 mil). Alla har lika stora batterier och den som går kortast (Volvo) är dyrast. Vid den prisnivå som dessa bilar befinner sig på borde man kunna ha viss förväntan på räckvidden, inte minst när ID3/ID4 sätter press med bra räckvidder till rimliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla har betydligt mer vägljud och bara kolla Kolla Tesla Björn noice test så ser man att Etron & EQC är bäst & Tesla är långt ner som du säger.

VW ID3 är betydligt bättre som ett exempel litar med på DB test en objektiva egna åsikter

Kan man verkligen utläsa allt det från Björns tester? De testresultat som Tesla Björn presenterar visar ju att det finns vissa konfigurationer av Tesla som är mer högljudda än ID3, men den absolut tystaste varianten av ID3 ligger ändå på plats #15. Det finns total 4 st Teslamodeller som placerar sig bättre än detta - trots att Tesla inte har akustikrutor.

Det stämmer dock att EQC och e-tron placerar sig i topp. E-tron har jag kört och kan bekräfta att den är tyst.

Vidare ser jag att Björn har testat Model S med bland annat Michelin Pilot Sport 4S 21". Jag har exakt de däcken på min Model S och de är förvisso en aning tystare än de Michelin Pilot Super Sport 21" som jag hade tidigare, men direkt tysta är de inte. Vill man ha tysta däck ska man gå ner från 21" till 19", där finns ett antal decibel att tjäna. Trots detta är Model S med 21" tystare än Polestar, ID3 och en lång rad andra bilar.

Det som är lite lurigt med de tester som Björn utför är att det är svårt att veta om förutsättningarna alltid är identiska. Det är ju olika hjulstorlekar, däcktillverkare och jag misstänker att även yttertemperaturen kan påverka. De ger dock en bra fingervisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

- Hur effektiv är motorn, motorer effektivitet har alltid varierat mellan märken och varför skulle inte samma sak gälla elbilar?

Det är ju lite det som är hela poängen. Vid köp av fossilbil så jämförs hur bra motorerna är, effekt och förbrukning brukar vara de viktigaste punkterna. Andra pratar om mjuk gång och utan vibrationer, samt någon som lite felaktigt nämner vilket ljud motorn har. De allra flesta har tittat på två bilar och jämfört cylindervolym, effekt och bränsleförbrukning - typ BMW 520 och Mercedes E220, modeller som är ungefär lika stora, jämförbara motorer och tillbehörslista som matchar varandra. Skulle det då vara så att Mercan drar 40% mer bränsle så skulle ju ingen (så gott som) välja att köpa Mercan framför BMW´n. Det skulle ju vara så självklart att Mercan då är en väldigt mycket sämre teknisk lösning.

Men helt plötsligt när vi diskuterar elbilar, då är det bara den totala räckvidden som är viktig. Att någon tillverkare har bättre batterier, bättre elmotorer och framförallt bättre mjukvara som styr drivlinan, är helt plötsligt ointressant. Argument som att det inte alls är någon skillnad och skulle det vara en liten skillnad så gör det inte så mycket, för det finns andra aspekter som är mycket viktigare. Helt plötsligt så basuneras det ut hur otroligt dålig passform det är på ett märke, men går man på en parkering vid en stormarknad och tittar på bilar så ser man att det finns ojämna glipor lite överallt. Sen blev det inredning, hur fantastiskt viktigt det är med rätt känsla i material och att knappar är det bästa som finns. Så i dagens digitala medvetande, där allt är så oerhört svart eller vitt ( 1 eller 0) så måste någonting vara världens bästa för att i huvud taget duga, allt annat är världens sämsta. Det finns en hel del nivåer där emellan, det pratas om 50 nyanser av grått ; )

Så, bilar med batterier från LG Chem och har 408 hästkrafter ( Polestar, I-Pace, E-tron och EQC) har inte sämre räckvidd för att de är lite högre bilar, det spelar förstås roll. Poängen är att dessa är en sämre teknisk plattform än Tesla. Den enkla anledningen är ju förstås att alla andra tillverkare köper in färdiga system från underleverantörerna och har själva väldigt dålig kompetens när det gäller elbilar (och kommer att så ha för en väldigt lång framtid, då de bästa ingenjörerna kommer söka sig till Tesla). Jag hävdar ju bestämt att de egentligen inte alls vill bygga elbilar i huvud taget, oavsett hur mycket man utåt försöker förmedla hur allt ska bli elektriskt i framtiden.

Jag vill dessutom poängtera att jag har inget emot att individer väljer att inredning är det viktigaste när man avgör vilken bil man vill ha. Vi behöver komma ihåg att vi förmedlar en image av den vi vill vara med de varor vi väljer, men det är precis lika viktigt att ta vara tydliga med vilka produkter vi inte väljer och vilken image det ger.

Visa signatur