Framtida Windows-versioner spås byta till Linux som bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju antagandet som görs här, dvs att MS inte vill lägga gigantiska resurser på Windows som inte längre är en enorm kassako.

Nja, antagandet är snarare att MS kan lägga mindre gigantiska resurser på Windows i längden genom att skippa utvecklandet av en helt ny kernel. Till skillnad mot vad vissa i den här tråden verkar tro så kommer framtidens plattformar att behöva operativsystem, oavsett om det är tunna klienter med centraliserade beräkningar i molnet, eller om det är telefoner som agerar klient, och att MS skulle ge upp sin dominans för att sedan förlita sig på att bara kunna leverera datacenter och enstaka mjukvaror helt plötsligt är inte direkt i samklang med hur de genom tiderna tacklat marknaden med sitt "Embrace, Extend, Extinguish". Visst, det har inte alltid lyckats (på mobilfronten exempelvis), men de har alltid försökt.

Alternativen de har är att överge OS-marknaden helt (yeah right), patcha vidare på Win10 i evighet (dömt att misslyckas) för alla framtida plattformar, skriva en ny kernel eller gå över till ett linuxbaserat koncept.
De två senare är de mest sannolika vägarna, och den sistnämnda kommer över tid att vara den mest resurseffektiva. NT-kerneln är på utgående enligt dem själva, och de kvarvarande alternativen är två - utveckla en helt egen ny kernel, eller använd en befintlig (och här är Linux det utan tvekan mest sannolika alternativet). Utvecklingen av själva DE:n kommer att fortskrida även om de skulle välja att gå sin egen väg, och det kommer att kräva resurser.

Så, varåt pekar allting?
Vi ser inget som pekar mot att MS skulle sluta leverera OS inom överskådlig framtid.
Inget pekar mot att NT-kärnan (och därmed Win10) kommer att hänga i genom överskådlig framtid.
MS börjar få upp farten med att paketera egna produkter baserat på open-source.
OS-branchen är endast lönsam om man 1) nischar sig, eller 2) har marknadsdominans alternativt låser in sina användare, för att sedan kunna dra in pengar på hård-/mjukvara till sitt OS. Windows har marknadsdominans, viss inlåsning av användare och har historiskt varit väldigt nischat för att det har fungerat att vara nischad på deras stora riktning - helhetslösningar i desktopmiljö, framför allt på företagsfronten.
Desktopnischen svajar, MS måste tänka om och antingen hitta en ny nisch eller bredda sig, vilket tar oss till toppen av den här listan igen gällande att leverera OS då detta utgör grunden i deras helhetslösningstänk.
Sorry, men jag har svårt att se att det pekar åt annat än ett håll.

Den stora frågan är, som jag ser det, inte om Microsoft kommer att lansera ett framtida OS med linuxkernel. Frågorna är när, till vilka plattformar de tänker rikta sig och hur mycket av operativsystemet de kommer att skriva själva. På de frågorna har jag bara gissningar, men jag skulle tro att det blir redan med nästa generation Windows, inom enstaka år och att de kommer följa Edge-exemplet - huvudsakligen en ompaketering av befintliga lösningar.

Jag har förvisso haft fel förr, men jag ska med glädje försöka gräva upp den här posten vad det lider och antingen krypa till korset och säga "jag hade fel, det blir nog inte förrän nästa Windows" eller smeta "jag hade rätt" i ansiktet alla tvivlare, ödmjuk som jag är.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Mycket spekulationer i tråden, och ganska mycket (inklusive det uttalandet som tas upp i nyheten) som inte har någon *egentlig* (alltså direkt från källan = Microsoft) grund. Kul att leka med tanken var Microsoft planerar ta Windows de närmaste åren, eller ännu längre fram i tiden, men det känns som att det är lätt att lägga för mycket vikt vid lösa antaganden när det diskuteras.

Skrivet av Crazy Ferret:

Jag har förvisso haft fel förr, men jag ska med glädje försöka gräva upp den här posten vad det lider och antingen krypa till korset och säga "jag hade fel, det blir nog inte förrän nästa Windows" eller smeta "jag hade rätt" i ansiktet alla tvivlare, ödmjuk som jag är.

Det här känns som ett praktexempel på sannolikhetslära, och specifikt "infinite monkey theorem" - släng ut tillräckligt mycket gissningar, så ökar sannolikheten att i alla fall någon är rätt. Långt många fler, så ökar sannolikheten att kanske en blir helt galet rätt.

Det är riktigt riskabelt att dra några slutsatser från, och görs allt för ofta redan. Bara för att någon visat sig ha rätt förut, så innebär det inte per automatik att deras framtida antaganden blir mer rätt på något sätt alls. Deras subjektiva (upplevda) trovärdighet kan öka hos individer, men det gäller att se till vad som faktiskt finns objektiva belägg för.

Att kasta gissningar till höger och vänster som låter trovärdiga är i dag rätt lurigt, för det kan bli en rejäl snöbollseffekt.
Kika på kondensatordebaclet på RTX 3xxx-kort, exempelvis. Eller spekulationer kring korten innan release, även från sådana som av flera anses ha någorlunda koll.

Och då pratar vi bara lite nyliga grejer inom tech-sfären, problemet finns givetvis på fler ställen.
TL;DR: även om du inte var fullt seriös är det inte så mycket att skryta om att en gissning skulle slå in. Även om det kan kännas lite underhållande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Nja, antagandet är snarare att MS kan lägga mindre gigantiska resurser på Windows i längden genom att skippa utvecklandet av en helt ny kernel. Till skillnad mot vad vissa i den här tråden verkar tro så kommer framtidens plattformar att behöva operativsystem, oavsett om det är tunna klienter med centraliserade beräkningar i molnet, eller om det är telefoner som agerar klient, och att MS skulle ge upp sin dominans för att sedan förlita sig på att bara kunna leverera datacenter och enstaka mjukvaror helt plötsligt är inte direkt i samklang med hur de genom tiderna tacklat marknaden med sitt "Embrace, Extend, Extinguish". Visst, det har inte alltid lyckats (på mobilfronten exempelvis), men de har alltid försökt.

Alternativen de har är att överge OS-marknaden helt (yeah right), patcha vidare på Win10 i evighet (dömt att misslyckas) för alla framtida plattformar, skriva en ny kernel eller gå över till ett linuxbaserat koncept.
De två senare är de mest sannolika vägarna, och den sistnämnda kommer över tid att vara den mest resurseffektiva. NT-kerneln är på utgående enligt dem själva, och de kvarvarande alternativen är två - utveckla en helt egen ny kernel, eller använd en befintlig (och här är Linux det utan tvekan mest sannolika alternativet). Utvecklingen av själva DE:n kommer att fortskrida även om de skulle välja att gå sin egen väg, och det kommer att kräva resurser.

Så, varåt pekar allting?
Vi ser inget som pekar mot att MS skulle sluta leverera OS inom överskådlig framtid.
Inget pekar mot att NT-kärnan (och därmed Win10) kommer att hänga i genom överskådlig framtid.
MS börjar få upp farten med att paketera egna produkter baserat på open-source.
OS-branchen är endast lönsam om man 1) nischar sig, eller 2) har marknadsdominans alternativt låser in sina användare, för att sedan kunna dra in pengar på hård-/mjukvara till sitt OS. Windows har marknadsdominans, viss inlåsning av användare och har historiskt varit väldigt nischat för att det har fungerat att vara nischad på deras stora riktning - helhetslösningar i desktopmiljö, framför allt på företagsfronten.
Desktopnischen svajar, MS måste tänka om och antingen hitta en ny nisch eller bredda sig, vilket tar oss till toppen av den här listan igen gällande att leverera OS då detta utgör grunden i deras helhetslösningstänk.
Sorry, men jag har svårt att se att det pekar åt annat än ett håll.

Den stora frågan är, som jag ser det, inte om Microsoft kommer att lansera ett framtida OS med linuxkernel. Frågorna är när, till vilka plattformar de tänker rikta sig och hur mycket av operativsystemet de kommer att skriva själva. På de frågorna har jag bara gissningar, men jag skulle tro att det blir redan med nästa generation Windows, inom enstaka år och att de kommer följa Edge-exemplet - huvudsakligen en ompaketering av befintliga lösningar.

Jag har förvisso haft fel förr, men jag ska med glädje försöka gräva upp den här posten vad det lider och antingen krypa till korset och säga "jag hade fel, det blir nog inte förrän nästa Windows" eller smeta "jag hade rätt" i ansiktet alla tvivlare, ödmjuk som jag är.

Jag tror inte på premissen att Microsoft behöver en ny Windows-kärna. Varför skulle de behöva det? Vad har kärnan för brister som inte går att bygga bort? Varför skulle Linux-kärnan, som delar många likheter med Windows, vara bättre?

Största problemet jag ser för MS att lösa är win32. Där kan jag dock inte heller se någon fördel av att gå över till Linux.

Permalänk
Inaktiv

Tvivlar på att Microsoft verkligen skulle acceptera att låta annat löst folk bygga upp grunden till sitt OS och sedan bara ha ett Windowsskal ovanpå. Hur säkrar man kvalitet och kompatibilitet? Finns en stor skara Windowsanvändare som är extremt konservativa och som stör sig på minsta lilla som ändras. Samtidigt ökar det möjligheterna att kunna ha ett modernt OS som ser ut som en äldre Windowsversion men man måste fortfarande säkra kompatibiliteten och stabiliteten. Som tidigare Linux-användare så bröts kompatibiliteten ständigt med exempelvis Wine, ett Linux-OS som ständigt förändras är inte riktigt det många Linux-användare vill ha.

Men jag hoppas verkligen möjligheterna utforskas. Finns så många intressanta riktningar Windows kan ta, även om jag har fullt förtroende för Microsoft och deras nuvarande upplägg. Finns ingen annan som gjort ett bättre desktop OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tvivlar på att Microsoft verkligen skulle acceptera att låta annat löst folk bygga upp grunden till sitt OS och sedan bara ha ett Windowsskal ovanpå. Hur säkrar man kvalitet och kompatibilitet? Finns en stor skara Windowsanvändare som är extremt konservativa och som stör sig på minsta lilla som ändras. Samtidigt ökar det möjligheterna att kunna ha ett modernt OS som ser ut som en äldre Windowsversion men man måste fortfarande säkra kompatibiliteten och stabiliteten. Som tidigare Linux-användare så bröts kompatibiliteten ständigt med exempelvis Wine, ett Linux-OS som ständigt förändras är inte riktigt det många Linux-användare vill ha.

Men jag hoppas verkligen möjligheterna utforskas. Finns så många intressanta riktningar Windows kan ta, även om jag har fullt förtroende för Microsoft och deras nuvarande upplägg. Finns ingen annan som gjort ett bättre desktop OS.

Om Windows flyttar till Linux tror jag de skulle göra någon form av Google, alltså utvecklar sin egen variant ovanpå Linux-kärnan. De måste ju ha viss kontroll på plattformen och utvecklingen, annars går det inte. Och då blir förstås frågan, varför ge sig på det när de redan har ett välfungerande operativsystem som de har full kontroll över?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Om Windows flyttar till Linux tror jag de skulle göra någon form av Google, alltså utvecklar sin egen variant ovanpå Linux-kärnan. De måste ju ha viss kontroll på plattformen och utvecklingen, annars går det inte. Och då blir förstås frågan, varför ge sig på det när de redan har ett välfungerande operativsystem som de har full kontroll över?

Ja precis, enda felet med Windows är att Linux folket inte gillar det typ. Blir ett jäkla jobb att forka allt som ska in och ändå behöva lägga mer massor av resurser på utveckling.

Om Linux folket kunde ena dig i en riktning och arbeta i den istället för att återuppfinna hjulet och forka runt så kanske Linux på desktop redan varit här för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det här känns som ett praktexempel på sannolikhetslära, och specifikt "infinite monkey theorem" - släng ut tillräckligt mycket gissningar, så ökar sannolikheten att i alla fall någon är rätt. Långt många fler, så ökar sannolikheten att kanske en blir helt galet rätt.

Eh, nej. Det är min gissning utifrån de trender jag ser och som jag lyfte i mitt inlägg. Min gissning är att det kommer hända, och mer specifikt långt närmare i tid än många tror, men jag är väl medveten om att jag saknar tillräckligt med data för att med stor säkerhet kunna ge en tidslinje.
Många gissningar, kan tyckas, men läs igen så ser du att det är en gissning gällande ett utfall med emfas på vad jag är hur övertygad om.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om de ställer sig redo för en övergång till ARM så passar de kanske på att gå över till Linux samtidigt. Om man ändå måste emulera och köra kompatibilitetslager så kan de ju passa på att göra båda hoppen samtidigt.

Windows är ju inte dåligt nu för tiden dock. Mellan 2000-2010 var ju några blåskärmar i veckan inte ovanligt, nu händer det i stort sätt aldrig. Linux har väl stora fördelar, men Windows verkar fungera bättre nu än tidigare.

Sen är ju frågan vad som skulle berättiga Microsofts licenskostnad gentemot andra Linux distros? Det är fullt möjligt att de försöker låsa in ett ekosystem med en proprietär ".exe", men om de inte gör det och vanlig mjukvara börjar fungera nativt på Linux så hade jag gladeligen bytt från Microsoft.

Tänk allt skräp som Microsoft håller på med, Edge påtryckningar, One-drive pop-ups, Candy Crush reklam. Tänk om man hade kunnat få all vanlig mjukvara att bara fungera på vilken Linux distro som helst, ingen hade väl haft kvar Windows?

Ja, höjden på varje teknologi uppnås precis innan den blir obsolet. Modemen var som bäst precis innan vi fick ADSL/DSL som i sin tur var som bäst innan vi fick fiber. Likaså var ångloken som bäst innan de ersattes med el-loken, is-skåpen (de med riktig is i) som bäst innan det moderna kylskåpet kom, osv, osv...

Permalänk
Medlem

Allt jag kan säga är att jag hoppas att han har rätt. Jag har inga problem med att se att Windows blir lite som MacOs, en egen liten lustgård i Linux/Unix-konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ja, höjden på varje teknologi uppnås precis innan den blir obsolet. Modemen var som bäst precis innan vi fick ADSL/DSL som i sin tur var som bäst innan vi fick fiber. Likaså var ångloken som bäst innan de ersattes med el-loken, is-skåpen (de med riktig is i) som bäst innan det moderna kylskåpet kom, osv, osv...

Men det är ju samma logik som att man alltid hittar något på sista stället man letar, för att man sen slutade leta. De tekniker du pratar övergavs och slutade utvecklas när det kom ersättningar, det betyder inte att de var bra under sin tid. Bara att de aldrig blev bättre efter att de övergav betyder inte att de någonsin var bra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Eh, nej. Det är min gissning utifrån de trender jag ser och som jag lyfte i mitt inlägg. Min gissning är att det kommer hända, och mer specifikt långt närmare i tid än många tror, men jag är väl medveten om att jag saknar tillräckligt med data för att med stor säkerhet kunna ge en tidslinje.
Många gissningar, kan tyckas, men läs igen så ser du att det är en gissning gällande ett utfall med emfas på vad jag är hur övertygad om.

Jag överdrev något, men samtidigt känns det rent subjektivt alldeles för vanligt med förhållandevis okvalificerade gissningar som sedan lyfts som om de hade varit mer kvalificerade än de faktiskt var. Det saknas, i mina ögon, alldeles för ofta ödmjukhet inför frågor som är förhållandevis komplexa (bolagsfilosofier, målsättningar på kort och lång sikt, omfattande teknik och ekonomi - bara för att nämna några av de aspekter som spelar in i sådana här beslut, inte minst på den nivå som av en del spekuleras i).

Men samtidigt var jag inte helt rättvis mot dig, jag ber om ursäkt för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fan vad najs! då kommer migreringen för mig över till linux bli enklare när windows tillslut blir obrukbart för att allt ska vara online och de vill ha 100 kronor i månaden för att använda deras os

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dakke:

fan vad najs! då kommer migreringen för mig över till linux bli enklare när windows tillslut blir obrukbart för att allt ska vara online och de vill ha 100 kronor i månaden för att använda deras os

Jag vet inte hur man egentligen ska tolka det du skriver för om win blir linuxdrivet så har du ju gått över till linux även om du fortsätter använda win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur man egentligen ska tolka det du skriver för om win blir linuxdrivet så har du ju gått över till linux även om du fortsätter använda win.

min förhoppning är att om windows går över till linux som bas så kommer emuleringen av windows på linux växa och jag kan fortsätta köra de windows applikationer jag behöver genom emulering i linux mer felfritt än vad det fungerar idag. jag kör nog windows tills dagen de går över till subscription based OS modell som endast tillåter windows online konto för inloggning i datorn, tippar 10 år

Permalänk
Medlem

Jag tror inte riktigt på det, då Microsofts affärsmodell är att sälja Windows/Office licenser och abonnemang till världen.
Och Cloud-Tjänster är väl inte precis lämpliga för företag som är mån om sin integritet och säkerhet.
Men det är just Cloud-Tjänster som blir över att sälja till allt och alla, om själva operativsystemet blir gratis pga "open source" eller "GNU License agreement".

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag överdrev något, men samtidigt känns det rent subjektivt alldeles för vanligt med förhållandevis okvalificerade gissningar som sedan lyfts som om de hade varit mer kvalificerade än de faktiskt var. Det saknas, i mina ögon, alldeles för ofta ödmjukhet inför frågor som är förhållandevis komplexa (bolagsfilosofier, målsättningar på kort och lång sikt, omfattande teknik och ekonomi - bara för att nämna några av de aspekter som spelar in i sådana här beslut, inte minst på den nivå som av en del spekuleras i).

Men samtidigt var jag inte helt rättvis mot dig, jag ber om ursäkt för det.

Jag tycker det är tydligt i detta fall att det är snillen som spekulerar och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker det är tydligt i detta fall att det är snillen som spekulerar och inget annat.

Mycket möjligt att jag var lite väl kritisk. ^^
Spekulationer kan leda till intressanta diskussioner det också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Office finns till MacOS, det betyder inte att Microsoft kommer basera framtida OS på MacOS. Personligen tror jag bara det är en breddning för att öka kundgruppen, förbättra WSL etc. Det finns dock en möjlighet att Microsoft ger upp Windows on ARM på det här sättet, dvs att windows on ARM blir en linuxkärna med Windows fönsterhanterare. Kanske sitter de med en mängd assembler skrivet för x86 djupt i kärnan och känner att det är onödigt att uppfinna hjulet när det redan finns en fungerande linuxkernel på ARM64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Office finns till MacOS, det betyder inte att Microsoft kommer basera framtida OS på MacOS. Personligen tror jag bara det är en breddning för att öka kundgruppen, förbättra WSL etc. Det finns dock en möjlighet att Microsoft ger upp Windows on ARM på det här sättet, dvs att windows on ARM blir en linuxkärna med Windows fönsterhanterare. Kanske sitter de med en mängd assembler skrivet för x86 djupt i kärnan och känner att det är onödigt att uppfinna hjulet när det redan finns en fungerande linuxkernel på ARM64.

Det är userland som fattas/är omoget på ARM inte kärnan. Qualcomm som lagt ner nästan allt arbete dessutom. NT-kärnan har alltid varit plattformsoberoende både i design och i praktiken. På 90-talet byggdes NT för x86, MIPS, PowerPC, Clipper och Alpha – PowerPC och Clipper blev dock inga kommersiella produkter – och på 00-talet för x86, Itanium och x86-64. Derivatet i Xbox 360 på PPC64 då. Binäröversättning med tillhörande bibliotek (och emulering) har de inte bara kört på Alpha på 90-talet utan också på Itanium även om de inte direkt var i kontroll där då FX!32 utvecklades av DEC och Intel utvecklade IA-32-lagret. Finns på plats på ARM för både x86 och x86-64 nu, nu med dock.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls en orimlig utveckling, och detta är inte första gången det spekuleras i möjligheten att nästa OS från MS bygger på linuxkärnan. Även om NT-kärnan idag är ett kompetent OS, så kostar Windows att underhålla, och just eftersom koden är sluten av design så måste MS själva betala för hela lasset. Ett alternativ vore att öppna upp koden, men då får de andra problem och kan inte heller vara säkra på att det dyker upp ett community av frivilliga som hjälper till att underhålla den (likt fd. OpenSolaris, vars community dock blev hårt dragna vid näsan när Oracle lade ner sin del i det).

Jag undrar dock hur ett framtida linuxbaserat windows-userland skulle komma att se ut. Det hade kunnat vara frestande för MS att använda delar av GNU userland, dvs. det vanliga smörgåsbordet av program man hittar i linuxdistar. Samtidigt kan de inte använda bibliotek med GPL som licens, eftersom dessa bibliotek inte tillåter att sluten mjukvara länkar till dem, utan behöver ha alternativ med BSD- eller LGPL-licenser. Det verkar vara så Android har löst det, om jag förstått det hela rätt. En gissning är dock att MS vill behålla mer kontroll, och kanske därför satsar på att behålla det mesta som ligger utanför kärnan in-house. Detta är något som kan göras billigare genom att redan nu satsa på "portability" när befintliga komponenter underhålls.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Linux är ett hobbysystem
Kommer aldrig hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag tror inte riktigt på det, då Microsofts affärsmodell är att sälja Windows/Office licenser och abonnemang till världen.
Och Cloud-Tjänster är väl inte precis lämpliga för företag som är mån om sin integritet och säkerhet.
Men det är just Cloud-Tjänster som blir över att sälja till allt och alla, om själva operativsystemet blir gratis pga "open source" eller "GNU License agreement".

Jodå, väldigt många företag går mer och mer över till olika former av cloud-tjänster, inklusive företag som är "måna om sin integritet och säkerhet", känns som det är en risk som fler och fler företag är beredda att ta. Sedan att många medlemmar på Sweclockers väljer att köra vpn tjänster, owncloud och olika typer av nas system (eller t.o.m. san) är en annan sak.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunix:

Linux är ett hobbysystem
Kommer aldrig hända

Den var spännande, hobbysystem...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hur har jag missat denna tråd? Jag tror inte det är så sannolikt att det skulle hända i närtid i alla fall. MS vill ha kontroll och över Linuxkärnan har de inte kontroll.

Men många verkar tro att det är ett gäng entusiaster som utvecklar Linux och dess kärna på sin fritid liksom, men så är det ju inte riktigt även om det förstås finns en del sådana också. Linux, åtminstone kärnan, styrs av storföretag lika mycket som Windows. Det är bara några fler storföretag som är inblandade. Stora bidragsgivare är bland annat Intel, Redhat, Samsung, IBM, Google och MS. Tanken är väl fin, att ingen ska ta över helt och dra Linux i deras riktning, men samtidigt har ju dessa företag något av ett gemensamt (eller kanske snarare två gemensamma) mål ändå och det är inte att Linux ska ta över på desktop utan snarare server och embedded. Linus har fortfarande viss kontroll över vissa delar men mestadels är det ju anställda på storföretag som granskar och godkänner commits till kärnan.

MS stora problem är ju deras krav på bakåtkompatibilitet. Hade de kunnat/vågat släppa det så hade de kunnat slimma ner NT-kärnan ganska rejält. Jag vet inte hur många av deras kunder som faktiskt sitter där med gammal mjukvara från nittio- eller 00-talet men uppenbarligen är de tillräckligt många eller inflytelserika för att MS ska känna sig tvungna att lägga så mycket energi på kompatibiliteten som de faktiskt gör. Linux har ju lite liknande problematik i dess stöd för så många olika arkitekturer som komplicerar saker. Och som MS så hade de kunnat förenkla ganska rejält om de hade slimmat ner scopet lite.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Hur har jag missat denna tråd? Jag tror inte det är så sannolikt att det skulle hända i närtid i alla fall. MS vill ha kontroll och över Linuxkärnan har de inte kontroll.

Men många verkar tro att det är ett gäng entusiaster som utvecklar Linux och dess kärna på sin fritid liksom, men så är det ju inte riktigt även om det förstås finns en del sådana också. Linux, åtminstone kärnan, styrs av storföretag lika mycket som Windows. Det är bara några fler storföretag som är inblandade. Stora bidragsgivare är bland annat Intel, Redhat, Samsung, IBM, Google och MS. Tanken är väl fin, att ingen ska ta över helt och dra Linux i deras riktning, men samtidigt har ju dessa företag något av ett gemensamt (eller kanske snarare två gemensamma) mål ändå och det är inte att Linux ska ta över på desktop utan snarare server och embedded. Linus har fortfarande viss kontroll över vissa delar men mestadels är det ju anställda på storföretag som granskar och godkänner commits till kärnan.

MS stora problem är ju deras krav på bakåtkompatibilitet. Hade de kunnat/vågat släppa det så hade de kunnat slimma ner NT-kärnan ganska rejält. Jag vet inte hur många av deras kunder som faktiskt sitter där med gammal mjukvara från nittio- eller 00-talet men uppenbarligen är de tillräckligt många eller inflytelserika för att MS ska känna sig tvungna att lägga så mycket energi på kompatibiliteten som de faktiskt gör. Linux har ju lite liknande problematik i dess stöd för så många olika arkitekturer som komplicerar saker. Och som MS så hade de kunnat förenkla ganska rejält om de hade slimmat ner scopet lite.

Ja det kanske behövs en total omstart, bryta med både gammal mjuk och hårdvara för att kunna gå vidare, skrota gamla win och x86 på samma gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många spekulationer här och det är inte omöjligt att det kommer att komma en Linuxbaserad version av Windows. Att den skulle bytas ut helt är uteslutet. Orsaken är att det finns myndigheter, militärtjänster och företag som kräver en långsiktighet och ett 100%igt ansvar. De kräver en partner som äger vad de faktiskt säljer.

Nu kommer någon att påpeka att opensource och Linux används även där, vilket stämmer. Men för helt andra syften.

På konsumentsidan kan det mycket väl bli ett byte om man får till spel och UI. Däremot inte på Enterprise-sidan förrän Desktopen kan överges helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MS stora problem är ju deras krav på bakåtkompatibilitet. Hade de kunnat/vågat släppa det så hade de kunnat slimma ner NT-kärnan ganska rejält. Jag vet inte hur många av deras kunder som faktiskt sitter där med gammal mjukvara från nittio- eller 00-talet men uppenbarligen är de tillräckligt många eller inflytelserika för att MS ska känna sig tvungna att lägga så mycket energi på kompatibiliteten som de faktiskt gör. Linux har ju lite liknande problematik i dess stöd för så många olika arkitekturer som komplicerar saker. Och som MS så hade de kunnat förenkla ganska rejält om de hade slimmat ner scopet lite.

Men samtidigt är det MS styrka. Finns många programpaket som används i dag som började på nittio-talet eller liknande. För mer kända som tex Photoshop, Solidworks o liknande så finns det ju motiv/resurser att skriva om, men många system i industrin som kanske gått 20 år eller mer. där vill man uppdatera så lite som möjligt när det kommer en ny Windows-version. Man kanske inte ens har källkoden/utvecklingsmiljön tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Men samtidigt är det MS styrka. Finns många programpaket som används i dag som började på nittio-talet eller liknande. För mer kända som tex Photoshop, Solidworks o liknande så finns det ju motiv/resurser att skriva om, men många system i industrin som kanske gått 20 år eller mer. där vill man uppdatera så lite som möjligt när det kommer en ny Windows-version. Man kanske inte ens har källkoden/utvecklingsmiljön tillgänglig.

Många styrsystem i industrin och kraftsektorn rullar på VB6 fortfarande

Det som är beroende av gamla drivrutiner kommer sluta fungera snart om det inte redan gjort det däremot. Så det hänger inte jättemycket med kärnan.

Samtidigt vill de knappast göra om Windows till ett kompatibilitetslager för andra OS. När de försökte med Windows RT, senare Windows on ARM/Snapdragon så har det inte varit kärnan som stoppat dem utan deras egna körverk och ramverk, så det är ändå på så många andra ställen än kärnan de har att arbeta med för att kunna fungera i framtiden. Ett nytt OS med ännu spretigare utvecklingsmiljö med oklara roadmaps skulle de inte tjäna på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Men samtidigt är det MS styrka. Finns många programpaket som används i dag som började på nittio-talet eller liknande. För mer kända som tex Photoshop, Solidworks o liknande så finns det ju motiv/resurser att skriva om, men många system i industrin som kanske gått 20 år eller mer. där vill man uppdatera så lite som möjligt när det kommer en ny Windows-version. Man kanske inte ens har källkoden/utvecklingsmiljön tillgänglig.

Jo jag vet att det kan ses som en fördel också. Men ärligt talat så går de lite långt i bakåtkompatibiliteten. Om man har ett program skrivet för W95-2000 så kan man inte begära att det ska funka på senaste Windows tycker jag, måste man ha det så kan man köra W95 virtuellt, eller ha en gammal maskin igång för det. Argumentet med industrin har jag hört många gånger men det stämmer inte riktigt enligt vad jag har sett. Det är förstås sant att många maskiner och liknande inte har uppdaterade drivrutiner, men å andra sidan så klarar de sig ofta utan uppkoppling, speciellt om de är så gamla, så att hålla en gammal dator igång är sällan ett problem. Och min erfarenhet säger mig att det är rätt få som har så gamla saker även i industrin. Har man det, och ingen möjlighet att köra virtuellt eller uppgradera mjukvaran, så är det ett tecken på bristande framförhållning och dåliga inköpare. En tjugo år gammal maskin borde vara avräknad för länge sedan liksom, och då är det inte konstigt att det är dags för en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag vet att det kan ses som en fördel också. Men ärligt talat så går de lite långt i bakåtkompatibiliteten. Om man har ett program skrivet för W95-2000 så kan man inte begära att det ska funka på senaste Windows tycker jag, måste man ha det så kan man köra W95 virtuellt, eller ha en gammal maskin igång för det. Argumentet med industrin har jag hört många gånger men det stämmer inte riktigt enligt vad jag har sett. Det är förstås sant att många maskiner och liknande inte har uppdaterade drivrutiner, men å andra sidan så klarar de sig ofta utan uppkoppling, speciellt om de är så gamla, så att hålla en gammal dator igång är sällan ett problem. Och min erfarenhet säger mig att det är rätt få som har så gamla saker även i industrin. Har man det, och ingen möjlighet att köra virtuellt eller uppgradera mjukvaran, så är det ett tecken på bristande framförhållning och dåliga inköpare. En tjugo år gammal maskin borde vara avräknad för länge sedan liksom, och då är det inte konstigt att det är dags för en uppgradering.

Vad är detta för argumentation?

Microsoft skickade med XP som virtuell maskin i Windows 7 Pro, men backade sedan. Styrsystem är uppkopplade även om inte direkt till internet, även om det är programvara på äldre bas så behöver själva klienten/servern vara uppdaterad. Många maskiner som är kopplade till nätverk kör Windows 2000/XP/7 samt Server 2003/2008, att göra det svårare att flytta applikationerna tjänar knappast ingen på säkerhetsmässigt, och till de som betalar släpper Microsoft fortfarande säkerhetsuppdateringar.

Tänker man verkstadsindustrin så finns det gott om maskiner som är betydligt äldre än 20 år och vissa maskiner kanske inte ens har moderna ersättare eftersom tillverkaren ändrat inriktning eller lagt ner. Finns tillverkaren kvar kanske det går att ersätta elektroniken med ett uppgraderingskit, men knappast alla gånger.