Copyswede och Elektronikbranschen skriver avtal om privatkopieringsersättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Nej, så får du inte göra eftersom du inte får ta bort DRM.

Om det krävs för att du ska kunna titta på eller använda verket är det lagligt att kringgå DRM om du har lovligen tillgång till verket.
Om du däremot inte har lovligen tillgång till verket så är nog inte DRM det första problemet.
https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...

Edit ser att xAyiDe hann före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Om det krävs för att du ska kunna titta på eller använda verket är det lagligt att kringgå DRM om du har lovligen tillgång till verket.
Om du däremot inte har lovligen tillgång till verket så är nog inte DRM det första problemet.
https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...

Edit ser att xAyiDe hann före.

Hehe detta blir ju lätt lite knäppt, ta tex itunes...där kan man inte ta en kopia och lägga på en USB och spela i bilen för det är DRM-skyddat. Har jag då rätt att ta bort DRM-skyddet för att kunna lyssna på mitt köpta media i bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag resonerar med att det spelar ingen roll vad för attityd eller åsikt man har, den kommer aldrig bli hörd av dom som kan bestämma tyvärr, så har det alltid varit och så kommer det vara här efter så ni kan sitta här och diskutera för/nackdelar om allt, inget kommer ändras haha.

Näe, ett forum kommer inte förändra något, men är ju upp till var och en att sprida informationen.

Som jag nämnde så är det stora problemet att ingen ens vet om det då det inte behöver skrivas ut någonstans = ett problem som ingen visste fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xAyiDe:

Hehe detta blir ju lätt lite knäppt, ta tex itunes...där kan man inte ta en kopia och lägga på en USB och spela i bilen för det är DRM-skyddat. Har jag då rätt att ta bort DRM-skyddet för att kunna lyssna på mitt köpta media i bilen?

Stämmer inte. All musik som säljs via iTunes är numera DRM-fri.

Citat:

Alla låtar på iTunes Store säljs numera utan kopieringsskydd (DRM). De här DRM-fria låtarna, som kallas iTunes Plus, har inga användningsbegränsningar och är kodade i AAC-format (Advanced Audio Coding) av hög kvalitet med 256 Kbit/s.

https://support.apple.com/sv-se/guide/music/mus3e2346c2/mac

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Stämmer inte. All musik som säljs via iTunes är numera DRM-fri.
https://support.apple.com/sv-se/guide/music/mus3e2346c2/mac

Jaha där ser man, det blev en strid om det för några år sen men visste inte hur den slutade. Kanske därför även deezer har utan DRM, hur är det med spotify?

En sak som hindrar att man tankar 500 Gbyte från spotify är ju att tar en jäkla tid att få ner... Har för mig det är 1/5 av speltiden per låt....

500 Gbyte från Deezer går i 1 gbit om man nu har det. Vet eftersom jag körde ner mina spellistor från Deezer till en 500 Gbyte sticka till bilen mha deezerloader

Permalänk

I lagen står det "för eget bruk eller till sin familj och den närmaste vänkretsen" och att den närmsta vännkretsen är cirka 10stk. Om man då skapar en server där alla får dela sina lagligt köpta filmer och spel med max 10stk. Så länge man håller koll på att minst 1-2 från varje grupp också inngår i en annan grupp om 10(och att man är kompisar på Facebook) så vil man då kunna njuta ganska många filmer och spel lagligt? Det står väl ingenstans att om din vän kommer med ett kassetband med nyaste Carola så måste du be om kvitto på att han verkligen köpt den innan du lyssnar? I barndommen så spelade man ju in LP-skivor till kassettband hemma hos kompisar och dessa LP-skivor kunde absolut vara på utlån från någon annan, det var det ju inte möjligt att ha koll på. Jag borde teoretiskt också kunna kopiera dessa filmer från mina kompisar till min hårddisk sålänge de är köpta och inngår i min "närmsta vännkrets på cirka 10stk"? Efter kort tid har allihopa alla filmer. Ersättning har vi redan betalat då vi köpte hårddiskarna så alla är glada?

Permalänk
Medlem

Tycker i grund och botten inte illa om denna avgift, taklösheten på mobiltelefoner skavde en del dock.
Värt att tänka på för de som tycker att man ska avskaffa avgiften helt och istället bara förbjuda privatkopiering (förutom de problem som nämnts tidigare); enligt copyswede (och troligtvis då förankrat juridiskt) så är offline-innehåll från t.ex spotify att räkna som privatkopiering (misstänker starkt att även Netflix och liknande inkluderas)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Bra att inte blu-ray-skivor drabbas av denna bötning. Lite förvånande dock. Men de anser väl att blu-ray pga konkurrens med .mkv och på senare tid streaming inte riktigt slog igenom och nu är marginaliserat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tänk att man alltid ska behöva bli arg när man läser om copyswede >:|

saknas bara den här fula nunan för att man helt ska gå upp i linningen!
Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Tycker i grund och botten inte illa om denna avgift, taklösheten på mobiltelefoner skavde en del dock.
Värt att tänka på för de som tycker att man ska avskaffa avgiften helt och istället bara förbjuda privatkopiering (förutom de problem som nämnts tidigare); enligt copyswede (och troligtvis då förankrat juridiskt) så är offline-innehåll från t.ex spotify att räkna som privatkopiering (misstänker starkt att även Netflix och liknande inkluderas)

Det kan ju omöjligt stämma då man har betalt en avgift som går til bolagen. I denna avgift får man rättighet att offline-lyssna f.eks på flyget. Men man kan väl inte kopiera dessa till sin närmsta vännkrets på lagligt vis så håller inte med om att offline=privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Återigen visar sig Tyskland vara föregångsland för dålig politik.

Ändå är vi läskigt bra på att apa efter..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag gissar på att det är tryckfelsnisse som varit framme på deras site - i 10 år.
De skrev inte ut att de hade något tak för mobiler innan. Jag vet. Men det är möjligt att de faktiskt hade ett tak ändå.

Kollar du på deras hemsida nu så har de uppdaterat den sidan lite. Med tidsram för gamla upplägget - och nu står det ett maxtak där för mobiler för den tidsperioden.

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/pkeavtal/nya-tar...

Avtalet reglerar även perioden bakåt därav tak för den tiden, under den faktiska tiden fanns dock inget tak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Det kan ju omöjligt stämma då man har betalt en avgift som går til bolagen. I denna avgift får man rättighet att offline-lyssna f.eks på flyget. Men man kan väl inte kopiera dessa till sin närmsta vännkrets på lagligt vis så håller inte med om att offline=privatkopiering.

Hämtat från Copyswedes hemsida:

Citat:

När privatkopierar jag?
Privatkopiering är till exempel när du gör kopior av musikfiler på din dator eller smartphone, sparar favoritprogram i din tv-box, gör offline-listor, sparar ned poddar i mobilen, gör en kopia av en film och sparar i din ipad, mailar en e-bok till en vän eller sparar ned texter till din dator.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Men man har ju redan betalat för det. Det låter ju som något dom bara hittar på, det har ju ingenting att göra med kopiering utan bara ett konsumptionssätt då man inte alltid har Internet, dvs för att kunna bruka det man betalat för.

Dessutom fanns det länge en gräns på antall offline låtar och i tillägg kan dessa enbart njutas från en spotify app så inte alls samma sak.

(Taket finns fortfarande men har ökat så mycket att det nästan inte är värt att ta med, men fram til 2018 nånting kunde man max offlinelyssna på 3333 låtar på 1 enhet)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Tycker i grund och botten inte illa om denna avgift, taklösheten på mobiltelefoner skavde en del dock.
Värt att tänka på för de som tycker att man ska avskaffa avgiften helt och istället bara förbjuda privatkopiering (förutom de problem som nämnts tidigare); enligt copyswede (och troligtvis då förankrat juridiskt) så är offline-innehåll från t.ex spotify att räkna som privatkopiering (misstänker starkt att även Netflix och liknande inkluderas)

Nä men det där stämmer inte. Copyswede hittar på trams där för att motivera sitt existensberättigande.
offlinelistor för Spotify är inte privaktkopiering. Det är nämligen inte ledladdning utan lov från upphovsrättsinnehavaren. Tvärt om hör funktionen till tjänsten man faktiskt betalar för. Det är alltså en del av huvudtjänsten vilket alltså inte kan generera inkomstbortfall som behöver ersättas.
offlinelistor finns även i länder som inte tillåter privsktkopiering dessutom.

Så det där är bara trams från deras håll. De har en del vettig information på sin site. Och en del smörja också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Rövhattar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag har faktiskt en vän som fortfarande privatkopierar, ska beskylla honom för detta!
Han tillhör den skaran som fortfarande bara handlar med kontanter och vägrar Swish och mobilt BankID 😂

BRÄNN!!! BRÄNN!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vad kan mad privatkopiera i dagens läge? Allt har kopieringsskydd, kanske radio? Bra med tak på mobiltelefoner iallfall nu, så dom kommer att bli betydligt billigare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av H4tten:

Intressant att maxtaket är samma för datorer och mobiltelefoner nu, med tanke på att det väl ändå någonstans är mycket svårare att privatkopiera på en telefon?

Är det inte så att man privatkopierar helt olika saker på dator och mobiltelefon?

På telefonen kanske man tar ett foto på en reklamaffisch man ser ute på gatan för att man vill fundera lite på erbjudandet utan att behöva gå ut till reklamaffischen för att titta på den. Reklamaffischen är inte stadigvarande placerad utan tas bort efter ett tag och därför är du beroende av privatkopieringen. Copyswede ska i detta fall betala ut ersättning till reklamaffischens upphovsman, ofta en anonym fotograf på en reklambyrå. Någon annan gång kanske du är på semester (i Sverige om svenska upphovsrättslagen ska gälla) och tar ett foto på en staty som står inomhus. Står statyn inomhus räknas det som privatkopiering och skulptören får ersättning av Copyswede för kopian, men står den utomhus går det på ett annat undantag i upphovsrättslagen så att skulptören går lottlös.

På datorn kanske man lägger in en kopia av en cd-skiva, dvd-film eller ett spel.

På telefonen privatkopierar man förmodligen betydligt oftare men i gengäld är värdet på det man privatkopierar betydligt lägre, så ersättningen per kopia till upphovsmannen blir förmodligen lägre.

Det verkar rimligt med 2,5 öre per minut på VHS-kassetter. Om det nu fortfarande går att köpa sådana någonstans och någon faktiskt köper sådana, används ju dessa främst för privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hmm, gör det olagligt att privatkopiera då. Så kan de lägga ner copyswede (Om de är deras ända syfte) Är ju ändå ingen som gör det längre ändå.

Slopa avgiften men behåll rättigheten att privatkopiera.

De vet ju inte ens om eller vad man privatkopierar så det är i mitt tycke extremt udda att ta en avgift för detta som de sedan ger till något random företag.

Jag har lagt upp några videosnuttar på youtube, det kanske någon har privatkopierat för att kunna ånjuta offline, så vart är min del av pengarna? ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Återigen visar sig Tyskland vara föregångsland för dålig politik.

OOF. Är det inte för tidigt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hur fasen kan offlinelistor på Spotify och Netflix räknas som privatkopiering???? Dels har man betalat för den tjänsten och dels kan man ju inte spara dem och se något utan deras egna app som man betalar för där tjänsten ingår
Detta är verkligen en tankevurpa, otur när de tänkte helt enkelt. Vi skall först betala en avgift för att få tjänsten, sen en avgift till copyswede för att vi har den helt galet!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag tror inte vi vet sanningen utan min gissning är att så länge man kan piratkopiera får man betala privatkopieringsavgift. Finns förmodligen väldigt få som privatkopierar så detta är ett kryphål att komma åt pengar.

Permalänk
Medlem

Finns motsvarigheten till copyswede i andra länder också? Eller är det lilla landet lagom som ska vara duktigt igen? Och med tanke på att vissa media faktiskt är undantagna så borde det väl strida emot EU's konkurrentlagar?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Hela iden med copyswede bygger på ett antagande att alla som köper mobiler, lagringsenheter mm faktiskt ÄR kriminella och man betalar böter för sina kriminella handlingar. Med andra ord så blir du lagbrytare så fort du köper något av de upplistade produkterna.
Alla som streamar lagligt, använder spotify mm betalar först artisten via spotify t ex och betalar sen böter för att man lyssnar på artisten. Tja, va ska man säga........

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Hämtat från Copyswedes hemsida:

Bara för att de skriver det så betyder det väl inte att det är sant?

De hittar ju på saker lite hur de vill för att rättfärdiga rånen de håller på med.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvonS:

Hela iden med copyswede bygger på ett antagande att alla som köper mobiler, lagringsenheter mm faktiskt ÄR kriminella och man betalar böter för sina kriminella handlingar. Med andra ord så blir du lagbrytare så fort du köper något av de upplistade produkterna.
Alla som streamar lagligt, använder spotify mm betalar först artisten via spotify t ex och betalar sen böter för att man lyssnar på artisten. Tja, va ska man säga........

Nej. Skilj på PIRAT och PRIVAT.

Den här avgiften har med lagliga saker att göra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstår får man inte att privatkopiera spel, så varför ens blanda in konsoler...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

OOF. Är det inte för tidigt?

Jag ville vara först att spela det kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag gissar på att det har att göra med att ägarlistan för copyswede till stor del är just fackförbund.

Musikerförbundet, journalistförbundet, dramatikerförbundet, sveriges författarförbund, konstnärarenas riksorganisation, läromedelsförfattarna, sveriges yrkesmusikerförbund, svenska fotografers förbund och teaterförbundet.

Eller ja, alla de är kanske inte fackförbund? Men flera av dem.

Ja, ok. Jag har alltid fått höra att det var "intresseorganisationer för upphovsmän" som ägde Copyswede, och det är det ju, jag trodde bara att det handlade mer om typ Stim och liknande.

Skrivet av MsSmith:

CopySwede består i princip enbart av fackförbund som sin tur representerar arbetstagare inom upphovsrättsskapande branscher.

Nja, Copyswede är ett privat bolag som består av anställda och styrelseledamöter. Det ägs av fackförbund (vilket var nytt för mig) men de består inte av fackförbund.

Citat:

Vi ser ett visst kaos runt LAS just nu, den "svenska modellen" är i gungning mångt och mycket för att arbetarklassen är på väg att minska. Av samma anledning tappar Socialdemokraterna i mätningar och val de senaste tio åren och antingen går väljarna vänster ut eller till de mer konservativa Sverigedemokraterna.

Jo kanske det, vi får ju inte diskutera politik här men det är ju ändå något relaterat. Dock tycker jag inte att arbetarklassen är på väg bort, man har bara lyckats övertyga många arbetare att de är "bättre" eller ovanför än arbetarklassen så att de vill göra det sämre för sig själva när de röstar och så. Alltså menar jag att alla som inte verkligen är överklass någonstans är arbetsklass, alltså de arbetar för att få lön. Men det är ju en smart strategi, få folk att bråka inom de "lägre" klasserna så att de inte ser problemet högst upp.

Citat:

Kollektivavtal får gärna vara kvar men sätt vissa lagar underst, exempelvis gällande minimumlöner.

Jag tycker fackets motstånd mot minimumlöner är lite överdrivet, samtidigt är det ju ganska tydligt att minimlön ofta blir lönen för väldigt stora grupper i de länder där man har det. Men samtidigt ser jag ju nyttan i många fall, bara man inte tar bort minimilönerna vi har idag i de olika kollektivavtalen för de har ändå villkor på typ av tjänst, ålder, erfarenhet och liknande.

Citat:

Stämmer visserligen men då ska inte kund heller behöva betala. Dessa leverantörer ska inte agera bank där de sitter på konsumenters pengar och drar in ränta på dessa samtidigt som de bygger upp eget kapital. Då får de antingen skippa att ta betalt av konsumenten eller betala in.

Jag tycker nog branschen gjorde rätt, betalar de in så har de godkänt avgifterna och tar de inte in pengar från sina kunder så hamnar de i en rätt dålig sits om det bestäms att de måste betala avgifterna, vilket nu har skett.