Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pliind:

https://www.webhallen.com/se/product/324099-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Nu är det även uppdaterat med "köplats" på de hetaste korten (3080, strix oc, tuf ox, trio x)

Ta gärna efter ni med @Inet

Permalänk
Medlem

Har 15:05 på TUF OC så hoppas på nästa batch då, fortfarande en vecka kvar. 😣

Permalänk
Medlem

Beställde precis Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB på webhallen och netonnet. När jag såg statistiken på proshop, så tappade jag hoppet på Asus Tuf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk

Såja, fick hem mina två kort igår! Nu ska jag bara få tag på en sli brygga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Såja, fick hem mina två kort igår! Nu ska jag bara få tag på en sli brygga..

https://i.imgur.com/z3L7iLc.jpg

Vilket case? De ser ju små ut i den lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Såja, fick hem mina två kort igår! Nu ska jag bara få tag på en sli brygga..

https://i.imgur.com/z3L7iLc.jpg

Hur är temperaturen på det övre kortet i belastning?

Om det blir för varmt så kan du ju ge det ena kortet till mig 😉

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Proshop bekräftar ju att tillverkarna är så jävla fula och prioriterar att skicka dyra modeller bara för att spä på vinstmarginalen.

11 jävla Eagles på nästan en månad. 100+ Gaming OC

Permalänk
Medlem

Antal bokningar.....Nästa bekräftade leverans.....Ej skeppade men allokerade
386.....................7e till 8e oktober..................Ingen ETA

Nedan tabell kommer endast appliceras på de kort med extremt många bokningar.
Har du en tid inom klockslagen (17e september) nedan har du ett hum om din köplats
Observera att detta är generella drag

15:08-15-09 0-110
15:10-16:00 110-270
16.00 - 24:00 270-320

Grymt bra initiativ av Webhallen, men känner ändå att jag inte fattar riktigt. Ska man tolka detta som att det just nu (eller igår när det skrevs) är 386 pers i kö? Och att 320 av dem är från 17 september? I så fall borde resten - som beställde after 17e - få sina kort en eller två leveranser senare. Uppskattningsvis alltså, beror ju såklart på leveransernas storlek.

Det här gav mig ändå lite hopp, om jag tolkar det hela rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Grymt bra initiativ av Webhallen, men känner ändå att jag inte fattar riktigt. Ska man tolka detta som att det just nu (eller igår när det skrevs) är 386 pers i kö? Och att 320 av dem är från 17 september? I så fall borde resten - som beställde after 17e - få sina kort en eller två leveranser senare. Uppskattningsvis alltså, beror ju såklart på leveransernas storlek.

Det här gav mig ändå lite hopp, om jag tolkar det hela rätt.

Japp, det är så jag tolkar det också.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

La en beställning på Gainward GeForce RTX 3080 i natt på webhallen , var bara en i kö före mig så förhoppningsvis får man ett kort snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Japp, det är så jag tolkar det också.

Då känns det ändå lite hoppfullt även för mig som beställde två dagar sent. Ska jag gissa så lär det väl komma iaf en leverans i veckan, med kanske 50 kort? Och senare kanske 100 kort i veckan? Det låter väl inte som helt orimliga siffor? Då vågar jag nog ändå hoppas på att jag får mitt kort i november och ni som bokade första dagen får det senast runt månadsskiftet. Plus minus nån vecka beroende på hur mycket Golden Week påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Då känns det ändå lite hoppfullt även för mig som beställde två dagar sent. Ska jag gissa så lär det väl komma iaf en leverans i veckan, med kanske 50 kort? Och senare kanske 100 kort i veckan? Det låter väl inte som helt orimliga siffor? Då vågar jag nog ändå hoppas på att jag får mitt kort i november och ni som bokade första dagen får det senast runt månadsskiftet. Plus minus nån vecka beroende på hur mycket Golden Week påverkar.

Leveranserna vi sett hittills från olika återförsäljare har varit mellan 10-40 kort på ett ungefär.
Så 100 kort i veckan känns ganska väl tilltaget tyvärr. Speciellt med tanke på att det just precis varit 'Golden Week' som du säger.
Hoppas såklart jag har fel men jag tror det kommer dröja innan vi ser så pass stora leveranser.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Nu har det hänt grejer på Webhallens hemsida.
Kan rekommendera att alla som beställt där tar en titt då de nu lagt ut info kring antal beställningar och inkommande leveranser.

Nu känns det ännu mer hopplöst att gå ett kort innan januari 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Leveranserna vi sett hittills från olika återförsäljare har varit mellan 10-40 kort på ett ungefär.
Så 100 kort i veckan känns ganska väl tilltaget tyvärr. Speciellt med tanke på att det just precis varit 'Golden Week' som du säger.
Hoppas såklart jag har fel men jag tror det kommer dröja innan vi ser så pass stora leveranser.

Aj fan, så illa? Såg bara en leverans med 42 kort eller vad det var så tänkte att om det är första leveransen så lär det väl bara bli mer och mer - efter en initial delay i och med golden week.

Nåväl, jag väljer att vara positiv och tror och hoppas att de flesta kommer få sina kort senast i november.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Aj fan, så illa? Såg bara en leverans med 42 kort eller vad det var så tänkte att om det är första leveransen så lär det väl bara bli mer och mer - efter en initial delay i och med golden week.

Nåväl, jag väljer att vara positiv och tror och hoppas att de flesta kommer få sina kort senast i november.

Nvidia själva säger ju att det kommer dröja en bit in i 2021 innan nivåerna är normala. Nu ska man dock inte ta allt de säger på fullt allvar dock.

Sedan, förstås, kommer AMD med kort, Nvidia släpper andra kort samt att folk tröttnar och avbokar. Finns många faktorer. De som bokat "fel" kort, dvs icke-OC, lär nog få vänta i all evighet med nuvarande takt.

Permalänk
Inaktiv

Fick precis nytt SMS från elgiganten där de säger att förväntat leveransdatum är 19:e oktober.
Tvivlar starkt på det så ringer till Elgiganten. Får svaret att de kommer i Januari.
Frågar då ifall man bara ska ignorera SMS:en och varför de ens skickar ut datum som inte stämmer.
Får svaret att SMS:en sänds ut baserat på leveransdatum de får från tillverkarna (ASUS i mitt fall).
- Ooookey, så ASUS har då lämnat besked till er att det kommer så många kort tills den 19:e så att jag kommer få mitt kort då?
- Öööhh, ja, alltså nej, datumet baseras på leveransbesked.
- VILKET DATUM?
- Öhh, det i SMS:et
- Så det datumet stämmer?
- Ja, men vi räknar med att få in korten i Januari.

Ungefär där önskade jag att jag hade en gammal telefon så man kan slänga på luren.
Vilken clown-verksamhet elgiganten håller på med alltså. 100% förhalande & inga ärliga svar/raka besked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Ungefär där önskade jag att jag hade en gammal telefon så man kan slänga på luren.
Vilken clown-verksamhet elgiganten håller på med alltså. 100% förhalande & inga ärliga svar/raka besked.

Kanske det dom räknar med, att man ska slänga mobilen i golvet och förhoppningsvis köpa en ny på elgiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Såja, fick hem mina två kort igår! Nu ska jag bara få tag på en sli brygga..

https://i.imgur.com/z3L7iLc.jpg

Du får gärna rapportera sen hur de funkar under last, jag vill ha 2 också men behöver inte nvlink utan för deep-learning grejor. Men med 2-serien så var det tydligen svårt att köra dubbla kort om de satt nära pga att de börjar throttla. FE har ju ena fläkten som blower ut i varje fall

Permalänk
Medlem

Vad menar Webhallen med "ej skeppade men allokerade"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad menar Webhallen med "ej skeppade men allokerade"?

Tolkar det som att det är en viss mängd kort dem fått bekräftat att dem ska få, men dem har inte skickats från leverantören ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Någon som har hört något negativt om Palit Gaming Pro 3080 korten? Funderar på att slänga upp en beställning men det memeas en del om det på nvidias discord, folk säger att man ska undvika det. Inte hittat varför dock.

Permalänk

Har lagt en beställning på ett 3080 tuf oc. Planerar bygga ny dator med zen 3 och hade varit trevligt med en lite mindre låda. Hur mycket mellanrum mellan grafikkortet och PSU:n behövs egentligen? Funkar en mATX build med ett 2.7 slotskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Har lagt en beställning på ett 3080 tuf oc. Planerar bygga ny dator med zen 3 och hade varit trevligt med en lite mindre låda. Hur mycket mellanrum mellan grafikkortet och PSU:n behövs egentligen? Funkar en mATX build med ett 2.7 slotskort?

Det beror helt på vad du har för chassi

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bombs:

Någon som har hört något negativt om Palit Gaming Pro 3080 korten? Funderar på att slänga upp en beställning men det memeas en del om det på nvidias discord, folk säger att man ska undvika det. Inte hittat varför dock.

Enda jag sett är @firstofmay som hade superoturen och fick ett defekt kort: #18646057

Borde inte vara något bekymmer med dessa andra, men samtidigt sett väldigt lite om dessa kort överlag. Har du hittat en ny 3080-ven någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Enda jag sett är oturen @firstofmay som hade superoturen och fick ett defekt kort: #18646057

Borde inte vara något bekymmer med dessa andra, men samtidigt sett väldigt lite om dessa kort överlag. Har du hittat en ny 3080-ven någonstans?

Jo den är ju trist😕

Har inte heller sett eller läst så mycket om det, därav jag blev lite tveksam när jag såg att det skämtades en del om det på discorden😅

Webhallen hade relativt låg kö för Palit OC modellen så slängde upp en beställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Enda jag sett är @firstofmay som hade superoturen och fick ett defekt kort: #18646057

Borde inte vara något bekymmer med dessa andra, men samtidigt sett väldigt lite om dessa kort överlag. Har du hittat en ny 3080-ven någonstans?

:'(

Skrivet av bombs:

Jo den är ju trist😕

Har inte heller sett eller läst så mycket om det, därav jag blev lite tveksam när jag såg att det skämtades en del om det på discorden😅

Webhallen hade relativt låg kö för Palit OC modellen så slängde upp en beställning!

Skulle säga att mitt övriga intryck utöver att kortet var trasigt från fabrik inte var så bra heller. Visst kändes det stadigt men det var riktigt plastigt och levererades utan några skydd för PCIE-slotten eller DP-portarna, aldrig sett något liknande från annan tillverkare. Desssutom är backplaten bronsfärgad så rent estetiskt ser det knäppt ut. Tror mer på TUF eller Trinity faktiskt som dessutom kostar nästan en tusing mindre.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

För dom som måste tänka på om det finns/kommer finnas waterblock till sin 3080/3090 så kan man enkelt se här vilka som har reference eller custom PCB:
https://gpu.watercool.de/WATERCOOL_HEATKILLER_GPU_Compatibili...

Permalänk
Inaktiv

Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC

25 beställda och förväntas in nu 7-9e och inte överdrivet pris heller

med lite tur så ?

Permalänk

Var hittar ni informationen från Webhallen?
Min order från 15:07 på ASUS TUF har inte uppdaterats med ny information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombs:

Någon som har hört något negativt om Palit Gaming Pro 3080 korten? Funderar på att slänga upp en beställning men det memeas en del om det på nvidias discord, folk säger att man ska undvika det. Inte hittat varför dock.

Är väl samma som med Zotac, att det är ett ganska sparsmakat kort nära referensdesign utan massa extra, då blir det lätt att entusiaster sågar det för det bara är Strix osv som gäller. Lyckades själv få tag i ett Zotac dagen efter release och har efter drivrutinfixen inga problem alls. Det boostar dessutom till drygt 1950 utan problem med sina max limits och ligger på 66-67c på en rimlig ljudnivå. Hade jag fått välja helt fritt hade jag valt ett TUF men nu är det inte så enkelt så man bara kan välja kort. Jag är väldigt nöjd med prestandan och kylning/ljudnivå och framförallt väldigt glad att jag lyckades få ett kort så snabbt tack vare en vänlig själ här på SC.