Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Klart du kan lämna in bilen för att de skall kolla på sådant om du vill, det bestämmer du ju själv i så fall. Skillnaden nu är ju att man slipper pynta 7 papp för att någon skall sparka på däcken och byta torkarblad bara för att ha kvar garantin.

Jag som behåller bilar max 2-3 år är ju dock väldigt glad att slippa lämna in den stup i kvarten och betala för just däcksparkande.

Service en gång per år tycker jag inte man kan kalla för "stup i kvarten"?

Har man dessutom en nyare bil där man gör en så kallad "longlife-service" är det bara vartannat år om man inte kör mer än 1500 mil per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sebastian Vittel kör M3 och en god vän (tysk professionell racerförare) kör Taycan, för att pröva om Porschen kan dra ifrån Teslan:

https://youtu.be/Rnv_z6kJTDE

Ser så sjukt odramatiskt ut när man kan sitta och lyssna på cardigans och dricka lite vatten ur en pet-flaska 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ser så sjukt odramatiskt ut när man kan sitta och lyssna på cardigans och dricka lite vatten ur en pet-flaska 😂

50% batteri efter 2 varv, vet inte om man ska tycka det är bra eller inte?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

50% batteri efter 2 varv, vet inte om man ska tycka det är bra eller inte?

Hur mycket soppa har man kvar i i en fossilbil efter 2 varv? Antar för övrigt att det är väldigt bra med pauser mellan varven och då kan man väl ladda om det behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Service en gång per år tycker jag inte man kan kalla för "stup i kvarten"?

Har man dessutom en nyare bil där man gör en så kallad "longlife-service" är det bara vartannat år om man inte kör mer än 1500 mil per år.

Haft flera med "longlife-service" och aldrig kommit upp i 2 år eller 3000 mil, då har jag väl haft bilar med lite motor i som gått kortare sträckor men det brukar bli runt en gång per år (13-14 månader) trots att jag kört 1100-1500 mil per år. Och det tycker jag blir mycket när man inte ens får lånebil när den är på service, otroligt skönt att slippa betala typ 7k för att få äran att spendera några timmar på att lämna in och hämta bilen från något industriområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Haft flera med "longlife-service" och aldrig kommit upp i 2 år eller 3000 mil, då har jag väl haft bilar med lite motor i som gått kortare sträckor men det brukar bli runt en gång per år (13-14 månader) trots att jag kört 1100-1500 mil per år. Och det tycker jag blir mycket när man inte ens får lånebil när den är på service, otroligt skönt att slippa betala typ 7k för att få äran att spendera några timmar på att lämna in och hämta bilen från något industriområde.

7000 kr låter ohyggligt dyrt om det är en vanlig service? Och vad är det för verkstad som tar så mycket betalt utan att erbjuda lånebil?

Nu har ju jag haft nya bilar de senaste åren, så jag har inte behövt betala något extra för service då den är inkluderad. Vilket man kan tycka är en självklarhet för dyra bilar. Men lånebil har jag fått om jag har behövt. Och har ingen lånebil funnits tillgänglig kunde jag boka in en provkörning och på så sätt fått en lånebil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

7000 kr låter ohyggligt dyrt om det är en vanlig service? Och vad är det för verkstad som tar så mycket betalt utan att erbjuda lånebil?

Nu har ju jag haft nya bilar de senaste åren, så jag har inte behövt betala något extra för service då den är inkluderad. Vilket man kan tycka är en självklarhet för dyra bilar. Men lånebil har jag fått om jag har behövt. Och har ingen lånebil funnits tillgänglig kunde jag boka in en provkörning och på så sätt fått en lånebil.

Audi Stockholm och Bavaria har det varit, lånebilar har inte funnits så då får man lägga på 1000-1500 på taxikostnad. Audi Stockholm tog typ 6k bara för oljebytet och sen tillkommer det ju inspektion då och då som man får slå ut. Ja servicepaketen gör det ju iaf billigare.

Oavsett är det ju skönt att slippa spendera tiden på att hantera sådana saker utan att bara behöva åka till verkstaden om det blir faktiska problem med bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Nu har Volvo XC40 Recharge och Polestar 2 fått officiella räckviddssiffror enl. amerikanska EPA.
https://electrek.co/2020/10/07/2021-volvo-xc40-recharge-poles...

Volvo XC40: 208 miles EPA = 334 km (WLTP: 40 mil)
Polestar 2: 233 miles EPA = 375 km (WLTP: 47 mil)

Jag satte de europeiska WLTP siffrorna inom parentes som jämförelse.

För att ha något mer att jämföra med så har Tesla Model Y 316 miles (=508 km) och Model S har 402 miles (=647 km) enligt EPA.

EPA är tuffare än WLTP och de flesta bilar har något kortare räckvidd när man mäter med EPA. Hastigheten är högre vid testet.

Det är definitivt bra att testerna har blivit hårdare, tidigare fanns det ju inte en chans i världen att man nådde upp till den testade förbrukningen. Men EPAs tester har i mina ögon gått lite väl långt. Läser man biltester så ligger WLTP ofta väldigt nära sanningen inte sällan så är testförbrukningen till och med bättre, EPA går knappt att nå ens om man försöker få bilen att dra så mycket som möjligt, i normal trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är definitivt bra att testerna har blivit hårdare, tidigare fanns det ju inte en chans i världen att man nådde upp till den testade förbrukningen. Men EPAs tester har i mina ögon gått lite väl långt. Läser man biltester så ligger WLTP ofta väldigt nära sanningen inte sällan så är testförbrukningen till och med bättre, EPA går knappt att nå ens om man försöker få bilen att dra så mycket som möjligt, i normal trafik.

WLTP är snällare för biltillverkarna och visar oftas en bättre räckvidd än EPA. Om den är mer realitiskt beror på hur snabbt man kör bilen. Det verkar dock inte heller vara särskilt svårt att få en bil att dra mer än vid EPA-testet.

Om vi tar Polestar 2 som exempel, enligt mitt förra inlägg:

Skrivet av alpha:

Polestar 2: 233 miles EPA = 375 km (WLTP: 47 mil)

Med andra ord, EPA range 375km och WLTP range 470km.

Låt oss titta på vad Björn Nyland (https://www.youtube.com/watch?v=S53F2CtjPFg) kommit fram till i sitt Polestar 2 Range test, som består av två hastigheter.
90km/h: 435 km range
120km/h: 305 km range

För att komma upp i WLTP siffrorna behöver man nog krypa ner mot 70 - 80 km/h. Det ser också ut som att man kommer upp i EPA siffrorna redan vid 105-110km/h och vid 120km/h kommer man betydligt mycket kortare än EPA anger. Kan man då säga att EPA är för hård?

Vid motorvägshastighet 105-110km/h verkar EPA räckvidden stämma betydligt bättre än WLTP. Vid långresor, då räckvidd är som viktigast, är detta en vanlig hastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

WLTP är snällare för biltillverkarna och visar oftas en bättre räckvidd än EPA. Om den är mer realitiskt beror på hur snabbt man kör bilen. Det verkar dock inte heller vara särskilt svårt att få en bil att dra mer än vid EPA-testet.

Om vi tar Polestar 2 som exempel, enligt mitt förra inlägg:
Med andra ord, EPA range 375km och WLTP range 470km.

Låt oss titta på vad Björn Nyland (https://www.youtube.com/watch?v=S53F2CtjPFg) kommit fram till i sitt Polestar 2 Range test, som består av två hastigheter.
90km/h: 435 km range
120km/h: 305 km range

För att komma upp i WLTP siffrorna behöver man nog krypa ner mot 70 - 80 km/h. Det ser också ut som att man kommer upp i EPA siffrorna redan vid 105-110km/h och vid 120km/h kommer man betydligt mycket kortare än EPA anger. Kan man då säga att EPA är för hård?

Vid motorvägshastighet 105-110km/h verkar EPA räckvidden stämma betydligt bättre än WLTP. Vid långresor, då räckvidd är som viktigast, är detta en vanlig hastighet.

Tja, visst kan man tycka att motorvägskörning är viktigast när det gäller förbrukning, men samtidigt är det ju inte på motorväg som folk kör mest, så det är väl mer en fråga om urval än resultat. Jag kan tycka det är något orättvist att införa nya körcyklar med mycket mer fokus på hög hastighet och motorväg nu när elbilarna kommer som påverkas mycket mer av just hög hastighet. Men absolut är det inte så lätt att nå WLTP-siffror om man kör fort, eller om det är kallt exempelvis, i en elbil och samma gäller väl EPA också i viss mån. AMS test av räckvidd nyligen utan snålkörning och med en hel del motorväg i upp till 120, kom fram till att PS2 kom 349 km och Tesla Model 3 456 km. Alltså 10 respektive 11 mil kortare än WLTP, journalisterna själva förklarar det med att de är gasglada, inte att normen är för snäll eller felaktig.

Men under normalförhållanden, alltså 15-25 grader och blandad körning, så kommer man inte sällan, dock långt ifrån alltid, längre än WLTP och då en hel del längre än EPA. Snålkör man också, vilket man borde göra om räckvidden är så viktig för en specifik resa, så borde man komma rätt mycket längre än även WLTP.

Men det är konstigt att EPA fokuserar så mycket på snabb motorvägskörning då de flesta motorvägar i USA har en förhållandevis låg maxhastighet, 55 mph. Kan det vara på grund av påtryckningar från dess fossila bilindustri kanske..?

Det viktigaste med en körcykel av denna typ är ju inte riktigt att den är helt realistisk utan att den ger ett jämförbart värde mellan olika bilar. Om en bil kommer 400 km och en annan 600 så borde det innebära att den andra har 50% längre räckvidd oavsett förhållanden. Men eftersom elbilars räckvidd, eller förbrukning vilket ju är vad man mäter, påverkas i mycket högre grad än fossila bilar av vissa saker, och tvärtom i andra situationer (stadstrafik) så stämmer inte det. Alltså haltar jämförelsen mellan olika typer av bilar, medan den är hyfsat korrekt inom en typ som elbilar eller dieselbilar.

Permalänk
Medlem

Såg att Polar i UK fixar blipp-stöd på alla laddare. Ser ju smidigt ut.

https://www.zap-map.com/polar-rolls-out-contactless-payment-o...

Update: Det var visst gammal info. Jaja, i England kan man ladda utan att registrera sig. Varför inte här?

Upptäckte att "nyheten" var gammal
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, visst kan man tycka att motorvägskörning är viktigast när det gäller förbrukning, men samtidigt är det ju inte på motorväg som folk kör mest, så det är väl mer en fråga om urval än resultat. Jag kan tycka det är något orättvist att införa nya körcyklar med mycket mer fokus på hög hastighet och motorväg nu när elbilarna kommer som påverkas mycket mer av just hög hastighet. Men absolut är det inte så lätt att nå WLTP-siffror om man kör fort, eller om det är kallt exempelvis, i en elbil och samma gäller väl EPA också i viss mån.

Jag håller med till stor del. Motorvägsförbrukningen kan dock vara intressant för där kör man många mil vid ett och samma tillfälle med färre laddmöjligheter. Det är sällan man behöver köra 30 mil stadstrafik på en dag och därmed spelar det inte så stor roll hur mycket bilen drar då. Särskilt inte då stadskörning för många innebär att man ändå kan parkera bilen hemma på kvällen och ladda fullt igen. Sedan är det förstås bra om bilen drar lite i stadskörning också för även om elen är billig vill man förstås inte slösa.

Skrivet av snajk:

Men det är konstigt att EPA fokuserar så mycket på snabb motorvägskörning då de flesta motorvägar i USA har en förhållandevis låg maxhastighet, 55 mph. Kan det vara på grund av påtryckningar från dess fossila bilindustri kanske..?

Jag tror det är betydligt vanligare med 65-75mph (105-121 km/h) på deras motorvägar, även om det förstås kan variera. EPA fokuserar definitivt mer på denna typen av körning än WLTP.

Skrivet av snajk:

Det viktigaste med en körcykel av denna typ är ju inte riktigt att den är helt realistisk utan att den ger ett jämförbart värde mellan olika bilar. Om en bil kommer 400 km och en annan 600 så borde det innebära att den andra har 50% längre räckvidd oavsett förhållanden. Men eftersom elbilars räckvidd, eller förbrukning vilket ju är vad man mäter, påverkas i mycket högre grad än fossila bilar av vissa saker, och tvärtom i andra situationer (stadstrafik) så stämmer inte det. Alltså haltar jämförelsen mellan olika typer av bilar, medan den är hyfsat korrekt inom en typ som elbilar eller dieselbilar.

Jag håller med om att ta fram jämförbara värden är viktigt här. Även om det finns många faktorer som spelar in så vill man dock inte att räckvidden enligt dessa standarder avviker för mycket från verkligheten. Det finns en anledning till att vi gick ifrån NEDC till WLTP, helt enkelt för att NEDC var så teoretisk och gav orealistiskt lång räckvidd som ingen i praktiken kunde uppnå. NEDC hade även andra brister och medelhastigheten var lägre än vid WLTP.

Det bästa med att både WLTP och EPA finns är att man i alla fall har två siffror att titta på för att bilda sig en uppfattning. Att de mäter under olika förhållanden hjälper faktiskt till att ge en mer komplett bild.

Permalänk
Medlem

Hade kanske varit lämpligare med ett par olika mått, t.ex räckvid vid, 40,70,110 km/h. Antagligen lite fler punkter än så för att träffa in hastigheter relevanta i andra länder också.

Skulle varje bil få ett fint lite diagram räckvid vs hastighet som man kan jämföra mot varandra baserat på ens egna behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja det är klart att det egentligen är compricers fel att man inte får några prisförslag, det kan inte tesla beskylla för men jag känner igen mönstret från lite mer exklusivare / importerade bilar.

Senast jag ägde en bil så var det Safetown som försäkrade min bil och nu så är man faktiskt bortskämd med förmånsbil så något bilköp är inte aktuellt i dagsläget, inte för egen del iaf.

Ahh. Lät bestämt som du absolut ville köpa eller leasa (privat eller jobb) en M3, men att du hade stora problem med både verkstäder och försäkringar.

Då måste jag läst dig och dina inlägg helt galet fel...

Sorry! Ville bara vara hygglig och försöka hjälpa till. Gott om vi kan hjälpa varandra Swec:are emellan.

Vad kör du för förmånsbil idag, om man får vara nyfiken och fråga?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ahh. Lät bestämt som du absolut ville köpa eller leasa (privat eller jobb) en M3, men att du hade stora problem med både verkstäder och försäkringar.

Då måste jag läst dig och dina inlägg helt galet fel...

Sorry! Ville bara vara hygglig och försöka hjälpa till. Gott om vi kan hjälpa varandra Swec:are emellan.

Vad kör du för förmånsbil idag, om man får vara nyfiken och fråga?

Det är lugnt, fint att folk är hjälpsamma

Kör en Kia Optima PHEV men om man kommer ha större valfrihet framöver så vore inte en Enyaq helt fel (är lite VAG-frälst tyvärr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är lugnt, fint att folk är hjälpsamma

Kör en Kia Optima PHEV men om man kommer ha större valfrihet framöver så vore inte en Enyaq helt fel (är lite VAG-frälst tyvärr).

Gott!

Pappa vill ha en ny ersättare till sin Toyota Yaris, och kikar lite på bla. olika VAG-alternativ. Nya ID.3 verkar ju vara rätt trevlig och kunna passa honom väl tänker jag. Har du hunnit att testa den?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

50% batteri efter 2 varv, vet inte om man ska tycka det är bra eller inte?

Ganska bra och högst normalt för Nordslingan skulle jag säga.

Taycan Turbo S och andra motsvarande elbilar hamnar på ungefär samma nivå.

Du får tänka på att elbil som kör där (och på andra banor) sätts i "track mode", där du har på extrem/max kylning av batteripaketet, och ofta en med en 10-20 min förkylning innan start för max prestanda. Sedan tar man ut absolut max effekt ur batterierna som går i just track mode. Sedan körs en rätt så kraftig efterkylning också. Allt som allt så går det åt lite kräm. Ingen form av eco-driving alls alltså.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/track-mode

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200311/t...

Tänk också på att nordslingan är över två mil (vilket är rätt extremt långt för en bana).

Vad har du själv hamnat på, eller sett andra hamna på som är bättre eller sämre?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Jag håller med till stor del. Motorvägsförbrukningen kan dock vara intressant för där kör man många mil vid ett och samma tillfälle med färre laddmöjligheter. Det är sällan man behöver köra 30 mil stadstrafik på en dag och därmed spelar det inte så stor roll hur mycket bilen drar då. Särskilt inte då stadskörning för många innebär att man ändå kan parkera bilen hemma på kvällen och ladda fullt igen. Sedan är det förstås bra om bilen drar lite i stadskörning också för även om elen är billig vill man förstås inte slösa.

Jo absolut. Det är ofta på motorväg eller i alla fall snabba landsvägar och så som förbrukningen eller snarare räckvidden är viktigast. Samtidigt är ju stadstrafik viktigt också, för mig exempelvis så kör jag kanske 90% stadstrafik och kan inte ladda hemma så det hade varit bra att veta räckvidden för sådan körning så att jag kan räkna mer exakt på kostnad för offentlig laddning och så.

Citat:

Jag tror det är betydligt vanligare med 65-75mph (105-121 km/h) på deras motorvägar, även om det förstås kan variera. EPA fokuserar definitivt mer på denna typen av körning än WLTP.

De har lite mer varierande gränser än här, både i kategori av vägar men också beroende på ifall de räknas som "rural" eller "urban". Tidigare var det en gräns för att få visst stöd till vägutbyggnad och underhåll från staten som sa max 55 mph, men den är borta sedan ett antal år. Men 75 mph är ovanligt, de flesta ligger på 55-65, ibland upp till 70. https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_Stat...

Citat:

Jag håller med om att ta fram jämförbara värden är viktigt här. Även om det finns många faktorer som spelar in så vill man dock inte att räckvidden enligt dessa standarder avviker för mycket från verkligheten. Det finns en anledning till att vi gick ifrån NEDC till WLTP, helt enkelt för att NEDC var så teoretisk och gav orealistiskt lång räckvidd som ingen i praktiken kunde uppnå. NEDC hade även andra brister och medelhastigheten var lägre än vid WLTP.

Jo absolut. Ett stort problem med NEDC var ju att den var väldigt snäll på alla sätt och vis, få och långsamma accelerationer exempelvis. Jämförde man med faktisk förbrukning, exempelvis genom användarundersökningar, så var ju tendensen att stora biltillverkare kunde tweaka mjukvara och liknande bättre än mindre, och fick därmed mindre förbrukning på pappret som inte riktigt motsvarades i verkligheten. På samma sätt var bilar med stora motorer och hög prestanda ofta sämre enligt körcykeln än de med mindre och snålare motorer, relativt verklig förbrukning.

Citat:

Det bästa med att både WLTP och EPA finns är att man i alla fall har två siffror att titta på för att bilda sig en uppfattning. Att de mäter under olika förhållanden hjälper faktiskt till att ge en mer komplett bild.

Jo. Det var väl någon biltidning som försökte skapa sin egen testslinga som skulle vara mer verklig och så, men det är svårt eller omöjligt att få till så lika förhållanden som krävs för att det ska vara någon poäng med det. Men testförbrukning kan vara väldigt informativt också, speciellt om man tittar på några olika artiklar från olika journalister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du får tänka på att elbil som kör där (och på andra banor) sätts i "track mode", där du har på extrem/max kylning av batteripaketet, och ofta en med en 10-20 min förkylning innan start för max prestanda. Sedan tar man ut absolut max effekt ur batterierna som går i just track mode. Sedan körs en rätt så kraftig efterkylning också. Allt som allt så går det åt lite kräm. Ingen form av eco-driving alls alltså.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/track-mode

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200311/t...

Här är en enkel genomgång av senaste Track Mode V2:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gott!

Pappa vill ha en ny ersättare till sin Toyota Yaris, och kikar lite på bla. olika VAG-alternativ. Nya ID.3 verkar ju vara rätt trevlig och kunna passa honom väl tänker jag. Har du hunnit att testa den?

Nej har inte det tyvärr men den har fått ganska gott beröm och den är ju snäppet större än en yaris. Vad finns det annars för alternativ, gamla e-golf, pegga e2008, Mazdas nya? Men undrar verkligen hur inredningen kommer se ut i ID3 efter ett tag med tanke på all högblank plast 😑

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Nej har inte det tyvärr men den har fått ganska gott beröm och den är ju snäppet större än en yaris. Vad finns det annars för alternativ, gamla e-golf, pegga e2008, Mazdas nya? Men undrar verkligen hur inredningen kommer se ut i ID3 efter ett tag med tanke på all högblank plast 😑

Zoe är väl ungefär i klass med Yaris? Leaf också.

Angående Id3 så är det tydligt att de har snålat på en del saker för att få ner priset, inredningen är inte i klass med andra VW alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gott!

Pappa vill ha en ny ersättare till sin Toyota Yaris, och kikar lite på bla. olika VAG-alternativ. Nya ID.3 verkar ju vara rätt trevlig och kunna passa honom väl tänker jag. Har du hunnit att testa den?

Jag har kört runt ett par timmar i en id3, borde inte vara några problem att få en provkörning nu. VW pushar den hårt.
Jag skulle säga att det är en ganska trevlig att köra men det finns lite buggar i mjukvaran. Den är för närvarande lite för dyr också skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Mycket nytt verkar komma till 3an, kanske dags för mig att uppgradera då. Ljudisolerat glas verkar ju riktigt trevligt och lite mer premium runt mittkonsolen är asnajs.

https://electrek.co/2020/10/08/tesla-model-3-2021-refresh/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mycket nytt verkar komma till 3an, kanske dags för mig att uppgradera då. Ljudisolerat glas verkar ju riktigt trevligt och lite mer premium runt mittkonsolen är asnajs.

https://electrek.co/2020/10/08/tesla-model-3-2021-refresh/

Många lär välkommna att denna också får värmepump som Tesla modell Y har idag iallafall här i kallare klimat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Många lär välkommna att denna också får värmepump som Tesla modell Y har idag iallafall här i kallare klimat.

Ja vissa verkar ju tro att det gör stor skillnad så det är ju bra om de känner sig lugnare av det. Jag kör snabbt nog för att det kommer på sin höjd resultera i några procents längre räckvidd på långresan vid optimal temp för värmepumpen, dvs en minut eller så på en supercharger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Många lär välkommna att denna också får värmepump som Tesla modell Y har idag iallafall här i kallare klimat.

Finns det några bra siffror eller uppskattningar på hur mycket det faktiskt tillför i form av extra räckvidd?

Om man kör bilen i 3 timmar, runt 100km/h, så drar bilen kanske 60kWh för dessa 30 mil. Hur mycket effekt går åt att skapa värme på vintern utan en värmepump? Går det åt 1kW i genomsnitt? Då är det bara 3kWh på den resan. Kan värmepumpen halvera den förbrukningen? Då blir värmeförbrukningen 1.5kW, dvs. att man tjänar in 7.5 km räckvidd på en resa som är 30 mil. En sådan besparing hade ju inte ens märkts.

Var mina påhittade siffror för låga och man kan tjäna in det dubbla? Jag försöker bara förstå konceptet och hypen kring en värmepump.

Permalänk
Medlem

Värmepump i bilen ser jag som en anti-feature, sjukt mycket mer som kan krångla och gå sönder jämfört med ett el-element, för minimala vinster i räckvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Finns det några bra siffror eller uppskattningar på hur mycket det faktiskt tillför i form av extra räckvidd?

Om man kör bilen i 3 timmar, runt 100km/h, så drar bilen kanske 60kWh för dessa 30 mil. Hur mycket effekt går åt att skapa värme på vintern utan en värmepump? Går det åt 1kW i genomsnitt? Då är det bara 3kWh på den resan. Kan värmepumpen halvera den förbrukningen? Då blir värmeförbrukningen 1.5kW, dvs. att man tjänar in 7.5 km räckvidd på en resa som är 30 mil. En sådan besparing hade ju inte ens märkts.

Var mina påhittade siffror för låga och man kan tjäna in det dubbla? Jag försöker bara förstå konceptet och hypen kring en värmepump.

Allt beror såklart på utetemperaturen körsätt & sträckan man kör så på kortkörningar till jobbet kalla Januari-Februari dagar i Norra Sverige lär det göra som mest såklart.

Förra vintern var dock riktigt mild tror kallaste dagarna enbart var minus 15 men annars brukar vi ha -30 till -37 grader samma period.

Nere i Skåne eller Stockholm kommer skillnaden vara mindre på vintern pga högre temperaturer.

Så skillnaden blir bara att du behöver ladda den mer sällan till & från jobbet på långresan när man fått upp temperaturen i batteriet tror jag skillnaden blir marginell faktiskt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nej har inte det tyvärr men den har fått ganska gott beröm och den är ju snäppet större än en yaris. Vad finns det annars för alternativ, gamla e-golf, pegga e2008, Mazdas nya? Men undrar verkligen hur inredningen kommer se ut i ID3 efter ett tag med tanke på all högblank plast 😑

Skrivet av snajk:

Zoe är väl ungefär i klass med Yaris? Leaf också.

Angående Id3 så är det tydligt att de har snålat på en del saker för att få ner priset, inredningen är inte i klass med andra VW alls.

Håller med er bägge.

Inredningen ser supertråkig och väldigt plastig/plåtig ut på de bilder jag sätt, och skulle nog inte gillat den själv (kör Mercedes, Tesla och tidigare Volvo). Men pappa kör Yaris (en bil jag tycker är supertråkig på alla sätt!), så han är nog inte så noga med sådant.

Fully Charged Show verkar gilla:

VW ID.3 First Drive
https://www.youtube.com/watch?v=4UBCVF2Nz54

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sebastian Vittel testar Tesla Model S Plaid på Laguna Seca

https://youtu.be/LBjp91zqnn8

Blir lite sugen på att lägga en förhandsbokning...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/