Permalänk
Medlem

Val av moderkort till Ryzen 5000

Nu var det äntligen dags att uppgradera min gamla PC (i7-930 med ett 970 GTX för intresserade). Var ett tag sedan jag ens uppdaterade mig på allt som händer men ändå följt Sweclockers (såklart) i periferin. Väldigt glad att AMD äntligen är med i matchen igen så det blir bra med konkurrens osv. samt är jag faktiskt lite trött på Intel. Kul att variera sig om inte annat.

Hur som helst! Vad AMD än presenterar idag kommer det bli en Ryzen 5000 med tanke på att jag annars skulle köpa Ryzen 3000. Jag siktar antagligen på 5800 men kanske även slår till på 5900 om priset inte blir för galet. Det är väl möjligen så att det även presenteras nya moderkort för 5000 men samtidigt känns de nuvarande rätt kompletta?

Problemet för mig är att jag inte kan bestämma mig på ett bra moderkort. Jag är trogen Asus-köpare och de har varit stabila och snygga (ändå lite viktigt). När jag kollar på t.ex. ASUS ROG STRIX X570-E GAMING som innehåller allt jag önskar verkar dock kylningen vara rätt tveksam. Hört mycket klagomål på detta område. Samtidigt är det svårt att få en bra bild över hur stort problem det är. Alla moderkort är ju även 1 år gamla så vissa saknar WIFI 6, Bluetooth 5.1 osv. eller i vissa fall 2st PCIE4 på M.2.

Jag vill att moderkortet ska kännas modernt så gärna så ny teknik som möjligt. Använder mycket Blåtand för mina enheter osv. Nuvarande dator fick jag lägga till ett PCI-kort för att få WIFI samt Blåtand men skippar gärna detta till nästa gång. Rätt klumpig lösning. Är även rätt inställd på minst 2st PCIE4 på M.2. Är utan tvekan så att jag kommer köpa någon mer PCIE4 SSD när nuvarande känns begränsande.

B550 verkar väldigt trevligt och verkar nästan som vissa problem (kylning) på X570 är lösta samt att de är lite nyare så tekniken är därav uppdaterad. Däremot verkar de ofta bli en PCIE4 istället för två på M.2.

Hur tänker ni själva för 5000-serien och moderkort? Något moderkort som överlag verkar leverera på alla fronter? Jag kan betala upp till 3000-4000kr om det krävs. Eller kommer det helt enkelt komma nya moderkort senare idag så frågan är helt irrelevant? Var så längesedan jag följde en release att jag knappt kommer ihåg vad som brukar hända

Permalänk
Medlem

Du verkar ha läst på och du sammanfattar i stort sett hela situationen med moderkort och chipset för AM4.

x570 är ju över ett år gammal vid det här laget och det är inte en massiv skillnad mot b550, färre PCI lanes som leder till färre expansionsplatser, M.2 etc.

Jag satt i samma situation som dig, jag hade kört Intel och ASUS i 20 år så i våras fick jag uppdatera mig på situationen då jag behövde 2 nya datorer, en workstation och en rimligt kraftfull server för virtualisering och lagring.

Jag köpte två Gigabyte x570 kort, ett master och ett elite samt en R5 3600 och en R9 3950x.
Gigabyte hade väldigt bra upplägg för sina IOMMU grupper/Pass through.

Stabilitetsmässigt har det varit rock solid på båda. Det blir lite nytt när man ska in och ändra inställningar för ett AMD chipset/moderkort om man är van med Intel, men det är ju mest första dagarna man är inne och leker i BIOS sedan är det värme, stabilitet och funktion som är viktigt eller hur.

I stort sett alla X570 kort har en fläktkylning på chipset, det har ju sina för och nackdelar, mig har det inte stört dock.

Om du ska köpa moderkort idag så skulle jag bryta ner enligt följande:

B550 fördelar:
- Prisvärdhet
- Lägre temperaturer och ingen fläkt på chipset
- Nyare

X570 fördelar:
- Flera expansionsmöjligheter överlag, USB, M.2, PCI lanes
- Överklockningsfunktioner (?)

Det mesta talar för B550 skulle jag säga om du inte har specifika behov med flera grafikkort eller andra PCI kort.
Det har gjorts ett otal videos och artiklar där ute på internet där man försökt hitta någon anledning att köpa ett x570 framför B550 med begränsad framgång.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits oxå och funderar på samma sak men kommit fram till: ska du använda fler än 1st PCIe 4.0 NVMe SSD kör på X570, annars B550. Det är väl största skillnaden.

Vill själv väldigt ogärna ha en chipset fan, har dåliga minnen av sådana men man vill ju gärna kunna förutom det få några grunder för varför välja vilkendera men tycker personen ovan sammanfattade det bra.

Däremot är inte alltid B550 billigare, ASRock Taichi som jag är intresserad utav kostar samma som X570 och B550 så då blir valet ännu lite svårare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

jag valde att köpa asus rog strix x570 denna gång, med fläkt! och jag var oxå osäker när man läser runt lite! men detta kortet hade 3 års garanti. jag tyckte det var ganska generöst

Permalänk
Medlem

Valde också Asus strix x570, längtar tills 5800 släpps 🙌🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag vill att moderkortet ska kännas modernt så gärna så ny teknik som möjligt. Använder mycket Blåtand för mina enheter osv. Nuvarande dator fick jag lägga till ett PCI-kort för att få WIFI samt Blåtand men skippar gärna detta till nästa gång. Rätt klumpig lösning. Är även rätt inställd på minst 2st PCIE4 på M.2. Är utan tvekan så att jag kommer köpa någon mer PCIE4 SSD när nuvarande känns begränsande.

B550 verkar väldigt trevligt och verkar nästan som vissa problem (kylning) på X570 är lösta samt att de är lite nyare så tekniken är därav uppdaterad. Däremot verkar de ofta bli en PCIE4 istället för två på M.2.

För både X570 och B550 moderkort så är det normalt en PCIE4 M.2 plats som är kopplad direkt till processorn. (20 PCI-E lanes ut från CPU. 16 av dessa går normalt till grafikkortet, och de återstående 4 till en M.2 plats.)
Eventuella ytterligare M.2 platser är då kopplade till chipsetet, vilket ger PCIE4 med X570 och PCI3 med B550.
Finns undantag som t.ex. Gigabyte B550 Auros Master där du kan använda tre stycken PCIE4 M.2 platser, allihopa kopplade direkt till CPU - men använder du mer än en av dessa så får grafikkortet bara 8 lanes istället för de normala 16.

Rent generellt så är B550 moderkorten något modernare och mer prisvärda än X570 moderkorten, men PCIE anslutningarna ut från chipsetet är PCIE3 istället för PCIE4 och något färre USB-anslutningar.
I praktiken tvivlar jag på att du kommer att märka någon skillnad mellan PCIE3 och PCIE4.

Permalänk
Medlem

Grymma svar!

Tyckte det var intressant med lanes, inte alls tänkt att man faktiskt "gjorde åt" lanes på det sättet. Nya ROG STRIX B550-XE GAMING var intressant ändå, dock beror det lite på pris. Känns som det kan gå på en del även om det kanske är galet att lägga ett B550 för högt. Kanske bara blir vanliga E versionen och sikta på att ha en M.2 SSD på PCIE4 som får ta spelandet och OS samt en extra hårddisk för storage. Kommer ju knappast bli tråkigt det heller.

Permalänk
Medlem

Eller va sjutton, XE kommer ju med aktiv kylning till skillnad från vanlig E. Känns ju faktiskt som en nedgradering? Inte hört någon klaga på kylningen i vanliga E. Zen 3 borde väl knappast vara ett problem i vanliga E versionen.

Permalänk

kasnke ett mzi x570 tomahwak?

Permalänk
Medlem

@nihilist71

Jag behöver då ett x570 kort då jag kör med 2 st grafikkort? Borde nog nämna att jag hyr ett extra kort från en firma vid behov. Så ett 3080 för standardbruk och sedan så brukar jag klämma in en RTX Quadro kort i några veckor om året.

Permalänk
Medlem

Kör själv ITX och brukar köra Asus men sneglade lite på ett Asrock A520 då det verkade ha allt som behövdes utan meningslösa finesser MEN avsaknade av BIOS Flashback gjorde att det blev ett ASUS B550 ITX Strix Gaming istället, blir säkert kanonbra men lite mer onödia finesser.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Nuvarande datorn åker in i förrådet och får leka storage server, nya speldatorn blir något mindre med bara en NVME SSD och ett 3080 (eller ekvivalent) grafikkort så det lutar åt B550 men ska man köra ATX, mATX eller ITX är frågan. ITX verkar ju smutt med någon liten låda, men så liten behöver jag egentligen inte vara då jag fäster datorn under skrivbordet.. Dock är NR200-P-lådan riktigt söt..

Viktigt är bra VRM men det har väl alla kort vid det här laget. Bonus hade varit om det fanns något med 10GbE integrerat på moderkortet men det verkar väldigt sällsynt och dyrt, 2.5GbE kan man få rätt billigt dock.

Sen blir det kolla reviews om en 5800X med bara en CCX är snabbare i spel eller om 5900X med två st 6+6 ändå vinner..

Permalänk

Jag skaffade ett Asus ROG Strix B550-E gaming när Webhallen hade rea. Det ska paras i hop med sannolikt en 5800X, och troligen ett av de nya grafikkorten från AMD. 2 stycken m.2 slots räcker gott och väl för min del. Just nu sitter jag och överväger om jag ska köpa en pcie3 gen 4 SSD att stoppa i den övre, eller om jag nöjer mig med gen 3...

Permalänk
Inaktiv

Vill man ha massa sataenheter och m2-diskar så är MSI bra.

Permalänk

Beställde precis det nya Asus x570 Dark Hero som är passivt kylt. tänkt att hysa en 5900x

https://www.inet.se/produkt/1903392/asus-rog-crosshair-viii-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBergelin:

Beställde precis det nya Asus x570 Dark Hero som är passivt kylt. tänkt att hysa en 5900x

https://www.inet.se/produkt/1903392/asus-rog-crosshair-viii-d...

Beställde ett likadant från Webhallen
Något svårt tycker jag att bedöma vilket kort som är lämpligast till 5900x (som jag också planerar köpa), men detta verkar optimalt, sett till features, kvalitetskomponenter och passiv chipset-kylning.

Jag har köpt 3600 CL16 minne från G-Skill.
Jag har läst snuttar angående Inifinity fabric och det faktum att det kanske nu är värt att använda snabbare minne, men hittar inga tillförlitliga källor, så ligger väl kvar med det minne jag beställt tillsvidare.
Det lär väl inte komma något annat än osäkra läckor fram tills dess att processorerna släpps antar jag, eller eventuellt någon dag innan.

lade till info angående minnen
Permalänk
Medlem
Skrivet av barden82:

Jag har köpt 3600 CL16 minne från G-Skill.
Jag har läst snuttar angående Inifinity fabric och det faktum att det kanske nu är värt att använda snabbare minne, men hittar inga tillförlitliga källor, så ligger väl kvar med det minne jag beställt tillsvidare.
Det lär väl inte komma något annat än osäkra läckor fram tills dess att processorerna släpps antar jag, eller eventuellt någon dag innan.

Ha lite is i magen, vi vet inget alls förens det är testat.

Permalänk

Asus x570 Dark Hero är ett väldigt bra moderkort och då med passiv kylning. Även bra överklocknings mässigt.
Jag sitter själv i samma sits som ni, (4770k 4500mhz) och ska uppgradera till 5900x. Har letat moderkort under en lång tid, men ett moderkort jag skulle vilja flagga lite för är MSI MEG x570 unify, ca 3200kr.
https://www.inet.se/produkt/1903076/msi-x570-meg-unify
Varför jag föll för detta var just 3st m2 platser, jag kan känna att 2 är för lite. Sen har moderkortet inget RGB, vilket inte spelar någon roll för mig.
Moderkortet har bra Vram, likt sin storebror ACE och har förövrigt samma komponenter som ACE (kvalitets mässigt), men ACE har RGB

Jag har även tittat på Gigabyte X570 Aorus Ultra, som också har 3x m2 platser, men enligt många reviews skall MSI Meg unify vara ett bättre moderkort. Båda är i samma prisklass ca 3000kr.

Jag är öppen för förslag på om det finns ett bättre moderkort i liknande prisklass...

Permalänk
Medlem

ASUS ROG STRIX X570-E är ett bra moderkort. Kanske det bästa att köpa av mid tier. Allt annat är bara overkill och behövs nog bara för extrem N2 överklockning.

Strömförsörjningen är fullgod för den fetaste Zen3 processorn även överklockad.
Den har två m.2 och 8 SATA och några PCIe expansioner.

Om jag kommer ihåg rätt så går en eller båda m.2 samt 1 PCI-e 16x direkt till processorn.
Allt annat som 8xSATA, eventuellt en m.2, nätverk, USB portar osv går via chipset lanes, dvs 4x PCIe 4.0 till processorn. (PCIe 4.0 har dubbla bandbredden motför PCIe 3.0)
Så tänk på det om du ska ploppa in massa expansionskort också.
Sätter du i ett M.2 kort i PCI slot så måste den dela på 4x PCIe 4.0 lanes med allt annat från chipset.

Jag är trött och kommer inte ihåg exakt på rak arm men jag tror det är helt lugnt att bandbredden räcker för minst ett extra expansionskort så länge du inte tänker maxa alla portar med olika saker som kräver hög konstant bandbredd. (alla dina usb, SATA, nätverk osv maxade.)

BTW att köra grafikkort på 8x lanes är helt lugnt så till vida du inte har något av dom fetaste korten som går att köpa idag, få kort kan använda mer än 8x bandbredd. (PCIe 3.0)

Ser du moderkort med X570 chipset som har fler m.2 platser än 2 eller fler SATA så går dom på Chipset lanes eller så har dom tagit bort något annat för att frigöra lanes.
Så om du ska fylla ut alla slots så måste du läsa manualerna och räkna efter på lanesen.
Tex så kan ett moderkort med 3 m2 slots inaktivera ett par SATA portar om du ska använda den tredje m2 sloten.

Angående fläkten på chipset så har jag hört att den är passiv tills det blir riktigt varmt och så spinner den igång men den ska inte låta något vad jag läst.

Permalänk
Medlem

Jag står mellan Dark Hero samt Aorus Xtreme, har haft beställning på det sista i flera veckor nu hos Webhallen. Dark Hero ser jag inte i lager någonstans och har inte gjort den senaste veckan. Står "på väg" men det betyder ju inte direkt något.

Har ni fått tag på något av dessa?

Permalänk
Medlem

Någon med åsikter om B550 Tomahawk? Funderar på att beställa från Amazon, 1660kr, sen kör MSI cashback-kampanj nu om jag förstått det riktigt, man får 20€ så slutpris 1440kr.

Verkar ha bra vrm https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/jaadr5/b550_mother...
2.5G lan
USB flash back

Målet är att få prestanda per kr och framtidssäkerhet

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag står mellan Dark Hero samt Aorus Xtreme, har haft beställning på det sista i flera veckor nu hos Webhallen. Dark Hero ser jag inte i lager någonstans och har inte gjort den senaste veckan. Står "på väg" men det betyder ju inte direkt något.

Har ni fått tag på något av dessa?

Samma här. Har ett Aorus xtreme på väg från Inet som ska komma 30/11 vilket är sådär lagomt roligt då Inets produktsida visar "beställningsvara 15 vardagar". Det är förvisso exakt 15vardagar till 30/11 nu men jag beställde för 2 veckor sen...

Det kvittar egentligen eftersom ja inte tänkt bygga något förns ja får ett 6800XT eller 6900XT men det är ju lite lustigt..

Permalänk
Medlem

Enligt Der Bauer är det enbart Dark Hero som har "Dynamic OC Switcher" till 5000-serien som gör att man kan dynamiskt antingen sätta alla kärnor i OC eller ha boost på ett fåtal kärnor för gaming. https://youtu.be/3CEFQxsgZ20?t=378 Mycket udda att enbart ett kort har denna funktion (om det nu är så) men känns som att andra tillverkare bör kunna fixa det med BIOS-uppgraderingar.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Dark Hero ryktas släppas i dagarna globalt, men ännu inget bekräftat datum från Asus

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är att en distributör jag hade kontakt med idag sade att de hade ett bekräftat datum för leverans den 17:e november (förseningar kan alltid ske men förhoppningsvis dyker de upp)

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti