Permalänk
Medlem

Louqe Ghost S1 Mini-ITX

Tjena gänget! Vänder mig till er då jag har haft väldigt svårt att att hitta konkret information om vad som kommer att få plats i min framtida Louqe Ghost S1 MiniITX!

Det som jag har tänkt köra på nu är följande:
Chassi: Louqe Ghost S1 Mini-ITX
Processor: AMD Ryzen 5 3600x / 6 Cores / 12 Threads / 4.4 GHz
Moderkort: Asus Rog Strix b550-I Gaming
Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200 MHz / DDR4 / CL16
SSD: Samsung 970 Evo plus Series ssd 1TB m.2
Grafikkort: Asus Geforce RTX 2080 Super Dual evo OC 8GB
Kylning: Noctua NH-L12S
Nätaggregat: Seasonic Focus SGX 650W SFX 80+ Gold
Totalpris med ihopbyggnad från Webhallen 20636:-

Så min fråga till er är, Kommer detta att funka/Få plats? Enligt måttinstruktioner så ska det få plats, men enligt INETs datorbyggare så är det vissa delar som inte funkar. Har ni tips på uppgraderingar? Kan gå upp några tusen för rätt komponenter om ni tycker att jag har varit dumsnål någonstans! Behöver ingen monsterdator, men vill ha den några år för gaming/animering! Ser fram emot eran respons.

Trevlig Helg!
Mvh Oliver

P.S Repostar från Support tråden pga att någon rättade och tyckte det hörde hemma här : - )

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Cpu kylaren är för hög. Du behöver NH-L12 Ghost S1 edition eller en annan kylare som kommer ner under 66mm över moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Cpu kylaren är för hög. Du behöver NH-L12 Ghost S1 edition eller en annan kylare som kommer ner under 66mm över moderkortet.

Hmm, jag har läst att det fanns någon sådan men hittar inte den på varken Inet eller Webhallen, så antog att det var den specialvarianten

Permalänk
Medlem

Coolt bygge! Många delar jag själv kommer trycka in i min, dock landade jag i att välja Cooler Master NR200P, hade helst köpt ett Ncase M1 men alldeles för dyrt och osäkert kring frakt i dessa tider... spontant tänker jag såhär:
1) Nätagget valde jag Corsair SF750 för att jag planerar att ha RTX 3080 kort
2) Grafikkort kan ju vara värt att invänta RTX 3070, alternativt 3080 beroende på hur bråttom du har och hur din budget ser ut
3) I och med de nya AMD Cpu kan man ju nästan kallt räkna med nice Deals på de "gamla" cpuerna nu under kommande Black Friday

Återigen, allt hänger på hur bråttom du har och vilken budget

EDIT: Kan rekommendera dig OptimumTech på Youtube, han har gjort många mitx byggen och har stenkoll på kylning och annat

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Två saker jag reagerar på som Ghost-ägare är att din kylare inte får plats utan att böjas till, kan rekommendera den ghost-s1 specifika l12an som finns att köpa direkt från Noctua hos amazon. Det andra är att ditt nätagg är utav den längre typen, och ghost är som bäst att byggas i med ett kortare nätagg då man då lättare kan få in en chassifläkt under nätagget som utblås, har hjälpt mina temperaturer.

Annars så är bygget väldigt kapabelt och om du inte redan har känt på ett Ghost chassi så lär du bli förvånad över hur litet det faktiskt är in person! Önskar dig lycka till i byggandet

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kommer inte att passa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är man lite vågad av sig så är det väl en hel del som har bockat till standardkylaren också utan att det ställt till med några som helst problem.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Som de andra svarat, du behöver byta kylare (ta nh-l12 ghost edition istället), gpu (har inget tips där, men nvidias Founders Edition varianter fungerar, utom 3090FE då) och psu (ta corsairs sf-serie 650 eller 750).

Och för AMD, välj 3600MHz RAM istället.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Som de andra svarat, du behöver byta kylare (ta nh-l12 ghost edition istället), gpu (har inget tips där, men nvidias Founders Edition varianter fungerar, utom 3090FE då) och psu (ta corsairs sf-serie 650 eller 750).

Och för AMD, välj 3600MHz RAM istället.

Founders Edition blir väl katastrofal med den kylaren som sitter? Med tanke på airflow

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av OliverU:

Hmm, jag har läst att det fanns någon sådan men hittar inte den på varken Inet eller Webhallen, så antog att det var den specialvarianten

Jag pratade med Inet för någon vecka om de hade planer på att ta in den kylaren, men tydligen är den "amazon exclusive". Så jag tog och beställde hem en via Amazon, tyvärr riktigt dyrt (ca800:- med frakt).

Dock kan du ju köra på 12s kylaren om du böjer den lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Founders Edition blir väl katastrofal med den kylaren som sitter? Med tanke på airflow

3080 tänker du, katastrof vet vi väl inte än, bara sett ett par som (inkl. i owners-tråden här) som har den i louqe. 2000-serien är absolut inga problem, kör ett själv.

3080: #18652729

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Snabb koll ger att grafikkortet är för tjockt om det är 2,7-slotsvarianten. Ghost klarar upp till 2,1 har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen allihopa, verkligen! Bara för att klargöra så vill jag alltså ha datorn ihopbyggd av de jag köper ifrån dvs webhallen, inet, komplett osv. Så att böja och gera DYI lösningar blir nog svårt! Vad har ni för rekommendationer på andra bra kylning?Kan som sagt gå upp i pris för rätt del, inga problem! Samma gäller med grafikkortet då precis som Squidder sa så får de inte plats. Någon som har tips på något annat 2080 som ska funka?

Tack alla!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen allihopa, verkligen! Bara för att klargöra så vill jag alltså ha datorn ihopbyggd av de jag köper ifrån dvs webhallen, inet, komplett osv. Så att böja och gera DYI lösningar blir nog svårt! Vad har ni för rekommendationer på andra bra kylning?Kan som sagt gå upp i pris för rätt del, inga problem! Samma gäller med grafikkortet då flera har sagt att det valda inte får plats. Någon som har tips på något annat 2080 eller annat schysst graffe? 30serien kommer inte funka enligt Inets datorbyggare

Tack alla!

Permalänk
Hedersmedlem

@OliverU: Trådar sammanfogade, det är bättre att be oss om hjälp att flytta tråden istället för att skapa en till.

Permalänk
Skrivet av OliverU:

Tack så mycket för hjälpen allihopa, verkligen! Bara för att klargöra så vill jag alltså ha datorn ihopbyggd av de jag köper ifrån dvs webhallen, inet, komplett osv. Så att böja och gera DYI lösningar blir nog svårt! Vad har ni för rekommendationer på andra bra kylning?Kan som sagt gå upp i pris för rätt del, inga problem! Samma gäller med grafikkortet då flera har sagt att det valda inte får plats. Någon som har tips på något annat 2080 eller annat schysst graffe? 30serien kommer inte funka enligt Inets datorbyggare

Tack alla!

Alpenföhn Black Ridge med NF-A12x15 använder jag i mitt s1, dock på 9600k/9900k

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av OliverU:

Tack så mycket för hjälpen allihopa, verkligen! Bara för att klargöra så vill jag alltså ha datorn ihopbyggd av de jag köper ifrån dvs webhallen, inet, komplett osv. Så att böja och gera DYI lösningar blir nog svårt! Vad har ni för rekommendationer på andra bra kylning?Kan som sagt gå upp i pris för rätt del, inga problem! Samma gäller med grafikkortet då flera har sagt att det valda inte får plats. Någon som har tips på något annat 2080 eller annat schysst graffe? 30serien kommer inte funka enligt Inets datorbyggare

Tack alla!

CPU kylare:
https://www.inet.se/produkt/5320921/alpenfohn-black-ridge

GPU:
https://www.inet.se/produkt/5410325/pny-geforce-rtx-2080-supe...
https://www.inet.se/produkt/x141839/msi-geforce-rtx-2080-supe...

Jag hade dock väntat med att köpa ett grafikkort nu och försöka få tag i ett 3070 kort istället.
Inet har inga 3070 än så länge i sitt sortiment som passar. men gissar på att de kommer ta in något likande 3070 kort som detta
https://www.inet.se/produkt/5411724/evga-geforce-rtx-3080-10g...
(detta ska precis passa i Ghost chassit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonmamma:

CPU kylare:
https://www.inet.se/produkt/5320921/alpenfohn-black-ridge

GPU:
https://www.inet.se/produkt/5410325/pny-geforce-rtx-2080-supe...
https://www.inet.se/produkt/x141839/msi-geforce-rtx-2080-supe...

Jag hade dock väntat med att köpa ett grafikkort nu och försöka få tag i ett 3070 kort istället.
Inet har inga 3070 än så länge i sitt sortiment som passar. men gissar på att de kommer ta in något likande 3070 kort som detta
https://www.inet.se/produkt/5411724/evga-geforce-rtx-3080-10g...
(detta ska precis passa i Ghost chassit)

Tack så mycket för tipsen! Tror du att datorn blir väldigt varmt med det nedre grafikkortet (MSI) då det bara är en fläkt på det? Samt kommer jag iväg med att köra ett 600W Platinum nätagg? Det står att det rekommenderas 650W men med PCpartpicker så landade datorn på 400W!

Jo fattar att det kanske är mer värt att vänta, men jag är otålig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Alpenföhn Black Ridge med NF-A12x15 använder jag i mitt s1, dock på 9600k/9900k

Alright, den kombon som jag tänker på också, vad menas med 9600k/9900k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliverU:

Alright, den kombon som jag tänker på också, vad menas med 9600k/9900k?

Intel CPU 9600k eller 9900k 👍

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop