Vilken lösning ska jag ha till PS5 tycker ni?

Permalänk
Medlem

Vilken lösning ska jag ha till PS5 tycker ni?

I början när jag får min PS5 kommer det nog bli en hel del PS4 spel som jag spelar på PS5 och för att inte fylla upp utrymmet som finns i PS5 behöver man en extern lagring. Jag har tittat på två lösningar och behöver hjälp med om det finns en lösning som är bättre än den andra eller om alla är lika bra. Färdiga externa SSD lösningar har jag valt bort då dom flesta är för långsamma.

Lösning 1.

Köper en vanlig SATA SSD och sen köper jag en SATA till USB-C kabel så att jag kan koppla in den direkt till PS5.

Skulle jag köpa en Samsung 860 evo och kabeln blir det ca 1700kr. Har inte kollat så noga på SSD's har hört bra saker om evo's så tog det mest som ett exempel.

Lösning 2.

Köper en SSD NVMe, vet dock inte vad man ska satsa på, finns allt från 1249kr upp till 2289kr om man vill ha en EVO. Den billiga har en läshastighet på 2000mbps och evo har 3500mbps. Kommer en snabbare NVMe komma få kortare laddningstider på PS4 spel på en PS5? Kan det finnas begränsningar som skapar flaskhals?

Sen behöver jag en hårddiskkabinett och billigaste jag hittade när jag kollade snabbt på webhallen är det 529kr

Priset blir då antingen 1778kr eller 2818kr beroende på om jag väljer billiga eller dyra alternativet.

--------
Lösning 1 = 1700kr
Lösning 2 = 1778 eller 2818kr

Vad säger ni?

Här är sakerna jag har tittat på

https://www.webhallen.com/se/product/296372-Samsung-970-EVO-P...

https://www.webhallen.com/se/product/305422-Kingston-A2000-M-...

https://www.webhallen.com/se/product/281265-Samsung-SSD-860-E...

https://www.webhallen.com/se/product/296524-ICY-BOX-IB-1816M-...

Permalänk

Om du skal ha nvme så vänta tills Sony slipper listan över hvilka som stöds fullt ut så du kan använda den til alla spel.

Ingen poeng att legga dom pengarna om du bara kan spela ps4 spel från den.

Edit: ignorera vad jag skrev. Tänkte på m2 disk. God weekend!

Permalänk
Medlem

Varför köper du inte bara en intern disk extra och sätter i? 600gb räcker inte långt i alla fall för framtida ps5 spel heller om du ändå ska spendera 2k+kr.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Köper en vanlig SATA SSD och sen köper jag en SATA till USB-C kabel så att jag kan koppla in den direkt till PS5.

Kabeln du länkar till stödjer inte USB 10Gbit/s, så du kommer kanske att tappa lite prestanda på en SATA SSD, om detta är något som bekymrar dig.

Citat:

Köper en SSD NVMe, vet dock inte vad man ska satsa på, finns allt från 1249kr upp till 2289kr om man vill ha en EVO. Den billiga har en läshastighet på 2000mbps och evo har 3500mbps. Kommer en snabbare NVMe komma få kortare laddningstider på PS4 spel på en PS5? Kan det finnas begränsningar som skapar flaskhals?

Sony har inte gått ut med någon officiell lista över NVME-enheter som kommer att vara kompatibla med PS5s interna M.2-kontakt; du behöver en som kan ge 7GB/s läshastighet enligt Sony, så en Samsung Evo mäktar inte med, och om du kan använda en "för långsam" NVME-enhet enbart för PS4-spel är okänt. Det har de inte heller sagt något om vad jag sett iallafall, och misstänker att de inte kommer att tillåta det, då det lär förvirra en massa folk varför de inte kan lagra även PS5-spel på enheten om den ju passar i maskinen och går att använda till PS4-spel...

Sedan misstänker jag att en M.2 till USB-C konverteringsadapter lär bli ganska så dyr, om du tänker på en extern lösning, om det ens finns några sådana (förmodligen gör det väl det dock.) Och inte lär det bli så värst mycket snabbare än en SATA SSD kopplad via USB heller, så förmodligen pengar i sjön, såvida man inte måste ha pytte-pytte M.2-formatet av någon anledning då förstås.

Jag skulle personligen avvaktat litegrann och kollat vad Sony meddelar officiellt. Lär ju komma ett dekret någon gång här framöver tycker man, konsollen är ju på G.

Permalänk
Medlem

Lösning 3: Avinstallera spelen mellan nya installationer?
Varför måste du ha 5+ spel installerade samtidigt?

Visa signatur

Error 404, System not found!