EU-domstolen säger nej till statlig övervakning av medborgare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter mer som att datainsamling är fritt tillåten när det är uppror i förorterna, terrorattentat, hot om krig, kanske andra saker

Ja när det är öppet för tolkning kan ju vad som helst vara orsak nog.

Permalänk

För övrigt tror jag att det bara är en tidsfråga innan Sverige och övriga Europa börjar med massövervaning likt Kina's SKynet som är poängbaserat.

Jag tror att det kommer bli så om invånare inte skärper till sig. Sköter inte vi oss bättre blir det så, frågan är bara när.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

För övrigt tror jag att det bara är en tidsfråga innan Sverige och övriga Europa börjar med massövervaning likt Kina's SKynet som är poängbaserat.

Jag tror att det kommer bli så om invånare inte skärper till sig. Sköter inte vi oss bättre blir det så, frågan är bara när.

På vilket sätt ska vi skärpa till oss menar du?

Permalänk
Medlem

Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.

Detta är artikel 12 i FNs förklaring om de mänskliga rättighetetna. Massövervakning bryter mot artikel 12.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

På vilket sätt ska vi skärpa till oss menar du?

Det händer ganska mycket skit i samhället.

Det kan vara allt från fortkörning till bilbränder.
Jag tänker generellt.

Systemet I Kina verkar fungera riktigt bra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det händer ganska mycket skit i samhället.

Det kan vara allt från fortkörning till bilbränder.
Jag tänker generellt.

Systemet I Kina verkar fungera riktigt bra.

Jag skulle med glädje tända eld på min egen bil om det hindrade oss från att införa Kinas system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det händer ganska mycket skit i samhället.

Det kan vara allt från fortkörning till bilbränder.
Jag tänker generellt.

Systemet I Kina verkar fungera riktigt bra.

Bra? Beror det på övervakningen, hotet från styret, eller en kombination?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Bra? Beror det på övervakningen, hotet från styret, eller en kombination?

Det är en bra fråga men det verkar som att kriminaliteten har gått ned och att uppförandet i samhället har gått upp.
Sedan är det självklart att det är en kombination av allt om varför det blivit så.

Jag är inte för det själv, men det är dit vi är på väg och det make sense.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det är en bra fråga men det verkar som att kriminaliteten har gått ned och att uppförandet i samhället har gått upp.
Sedan är det självklart att det är en kombination av allt om varför det blivit så.

Jag är inte för det själv, men det är dit vi är på väg och det make sense.

Räknar du folk rövas bort i natten av polisen och folk som åker på organskördsläger?

Svart propaganda på hög nivå.

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

Räknar du folk rövas bort i natten av polisen och folk som åker på organskördsläger?

Svart propaganda på hög nivå.

Det har nog inte med poängsystemet att göra oavsett och det händer säkert ändå.

Faktum är att det är människor själva som har skapat processen med poängsystem, inte systemet själva.
Varför har vi skyltar för hastighet? Bara en sådan enkel sak. Det är för att människor är tröga och inte kan förhålla sig till logik, bland annat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det har nog inte med poängsystemet att göra oavsett och det händer säkert ändå.

Faktum är att det är människor själva som har skapat processen med poängsystem, inte systemet själva.
Varför har vi skyltar för hastighet? Bara en sådan enkel sak. Det är för att människor är tröga och inte kan förhålla sig till logik, bland annat.

Jag tror verkligen västerländska privilegier har skämt bort dig, tror du verkligen inte känt på mycket hinder i ditt liv.

'' Det är för att människor är tröga och inte kan förhålla sig till logik, bland annat.''

Det ingår inte då dig själv va? kliv ner från piedestalen om du vill att folk ska ta dig på allvar.

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

Jag tror verkligen västerländska privilegier har skämt bort dig, tror du verkligen inte känt på mycket hinder i ditt liv.

'' Det är för att människor är tröga och inte kan förhålla sig till logik, bland annat.''

Det ingår inte då dig själv va? kliv ner från piedestalen om du vill att folk ska ta dig på allvar.

Det beror på om du anser att jag är människa. Vad tror du själv?

Eftersom vi endast kan utgå från oss själva, så läser vi vad andra skriver utifrån hur vi själva tänker.
Ett tips är då att försöka öppna skallen lite och läsa från olika perspektiv.
Ett annat sätt är att till exempel ställa frågor som gör att du får svar för att sedan kunna tänka, reflektera och så lär vi oss lite mer.

Det jag skrev är fortfarande sant.
Hade till exempel alla kört bil med logik så hade systemet sett annorlunda ut, även om vi alla är lika olika.
Det var ett väldigt enkelt exempel för att få dig att förstå att poängsystemet inte hade behövts. Dock är det så att vi drar oss mer dit, inte bara på grund av att det ser ut som det gör i samhället utan även på grund av den digitala utvecklingen och säkert andra faktorer vi inte tänker på nu.

Tvång eller inte så kommer vi dit om vi som invånare världen över inte ändrar på oss själva och försöker leva som levande exempel med naturens positiva frekvens.

Sen att jag inte har haft mycket problem i mitt liv är ungefär lika sant som att grisar flyger. Men du antog någonting du inte har en aning om. Däremot ser jag inte problemen (pro-blem = före lösningar) som kanske du.

Så tillbaka till ämnet istället.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det beror på om du anser att jag är människa. Vad tror du själv?

Eftersom vi endast kan utgå från oss själva, så läser vi vad andra skriver utifrån hur vi själva tänker.
Ett tips är då att försöka öppna skallen lite och läsa från olika perspektiv.
Ett annat sätt är att till exempel ställa frågor som gör att du får svar för att sedan kunna tänka, reflektera och så lär vi oss lite mer.

Det jag skrev är fortfarande sant.
Hade till exempel alla kört bil med logik så hade systemet sett annorlunda ut, även om vi alla är lika olika.
Det var ett väldigt enkelt exempel för att få dig att förstå att poängsystemet inte hade behövts. Dock är det så att vi drar oss mer dit, inte bara på grund av att det ser ut som det gör i samhället utan även på grund av den digitala utvecklingen och säkert andra faktorer vi inte tänker på nu.

Tvång eller inte så kommer vi dit om vi som invånare världen över inte ändrar på oss själva och försöker leva som levande exempel med naturens positiva frekvens.

Sen att jag inte har haft mycket problem i mitt liv är ungefär lika sant som att grisar flyger. Men du antog någonting du inte har en aning om. Däremot ser jag inte problemen (pro-blem = före lösningar) som kanske du.

Så tillbaka till ämnet istället.

''Tvång eller inte så kommer vi dit om vi som invånare världen över inte ändrar på oss själva och försöker leva som levande exempel med naturens positiva frekvens.''

Du försöker applicera idealism i en subjektiv fråga, världen är inte inte tvådimensionell.

Abstrakta påståenden som ideologisk grund är ren galenskap, alla ''problem'' ska hanteras enskilt och inte kollektiviseras.

Om du inte kan argumentera för lösningar utanför Totalitära koncept så ska du inte projicera det på resten av mänskligheten.
Du har inte ''listat ut'' hur världen ser ut och därför ska du inte paketera ihop den i ditt elfenbenstorn och påstå att alla plebier ska ändra på sig.

Dim retorik exakt samma som dessa regimer använder, ''världen är bristfällig låt oss systematisera den och förtrycka den för det större goda''

Om vi inte ändrar mänsklig natur och verklighet så är vår ända utväg totalitarism? lägg av.

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

''Tvång eller inte så kommer vi dit om vi som invånare världen över inte ändrar på oss själva och försöker leva som levande exempel med naturens positiva frekvens.''

Du försöker applicera idealism i en subjektiv fråga, världen är inte inte tvådimensionell.

Abstrakta påståenden som ideologisk grund är ren galenskap, alla ''problem'' ska hanteras enskilt och inte kollektiviseras.

Om du inte kan argumentera för lösningar utanför Totalitära koncept så ska du inte projicera det på resten av mänskligheten.
Du har inte ''listat ut'' hur världen ser ut och därför ska du inte paketera ihop den i ditt elfenbenstorn och påstå att alla plebier ska ändra på sig.

Dim retorik exakt samma som dessa regimer använder, ''världen är bristfällig låt oss systematisera den och förtrycka den för det större goda''

Om vi inte ändrar mänsklig natur och verklighet så är vår ända utväg totalitarism? lägg av.

Det är inte det jag skriver. Det är så du tolkar det jag skriver.
Igen, läs gärna från fler perspektiv så blir det lättare för oss båda att diskutera.

Hur ska man hantera problem enskilt menar du? Vad är ett problem? Enligt vem och vad, var, när samt varför baserat på?
Hur och vem ska bedöma att ett problem är ett problem enskilt för varje individ? Är det inte logiskt att det då blir kollektivt? Ja såklart, har vi ett poängsystem med avancerad teknik som A.I med mera så är det såklart logiskt i en digital värld med NeuraLink att det kan lösas enskilt.

Nu lever vi dock i samhällen på ett kollektivt sätt. Självklart hanteras "problem" i större utsträckning kollektivt, eftersom det är så de flesta lever?

Hur ska vi hantera problemen enskilt i ett kollektivt samhälle tänker du? Vilka resurser? Vem ska göra detta och hur har man kommit fram att "de" personerna som endast kan utgå från dem själva är "rätt" personer att sedan hantera andra som har en totalt annan verklighetsuppfattning?

Glöm inte bort. Är det en röd eller orange klänning?
Det beror på vem som tittar.

Syftet med ett samhälle från början var väl ändå att hålla kriminella människor borta och vi utvecklades tillsammans samt förenades som ett nätverk av sociala relationer, ungefär som internet fast i en fysisk värld. Eller?

Vi lever i ett kollektivt samhälle så jag förstår inte vad och hur saker ska redas ut enskilt som du beskriver det.
Du får gärna komma med lite förslag på några logiska och bra sätt som ingen har applicerat och testat redan.

Det jag skriver är att det make sense att vi är på väg mot ett poäng-samhälle och att det kommer att hända på grund av massa olika faktorer. Faktum är att vi redan lever i ett samhälle där vi använder vår tid vi inte kan köpa tillbaka i form av ett kvitto, pengar.

Pengar kommer förmodligen inte att vara lika aktuellt framöver med tanke på digitaliseringen och hur integrerade vi idag är och kommer att vara med maskinerna vi skapar samt maskinerna vi kommer att bli ett med och redan är dessutom.

När vi läser studier om yngre generationer så värderar de inte pengar överhuvudtaget som det värdet pengar egentligen haft historiskt.
Vi är erfarenheten och de nya generationen är framtiden. Ska något vara hållbart framöver och i längden så måste hela världen förändras i takt med utvecklingen av människor.

Dagens generation fungerar inte som förr och kommer förmodligen aldrig att gå tillbaka som förr och idag är poäng det nya sättet att värdera saker på fast på olika sätt.

Människor betygsätter filmer, mat, spel, platser, varandra med mera. Damn, vi till och med betygsätter varandra på jobb, dating appar med mera. Detta kommer givetvis inte att ändras för att vi enkelt kan filtrera bort det vi inte vill ha för att sedan dyka djupare i det vi vill ha. Ungefär som kategorierna på Netflix, eller varför inte godishyllan på Willys.
Ju mer "poäng" du har, ju mer godis kan du köpa.

Har du varit i Dubai någon gång?
Du kan få en riktigt saftig bot som är 50% av Svenskars nettolön per år endast genom att skrika Fuck you till någon på gatan.
Kriminaliteten där är synligt i Dubai som zero, nada, noll och balansen där är otrolig bra i jämförelse med Sverige. På gott och ont samt hur man tittar på det.

Det hade lika gärna kunnat drivits av poäng där känslan är lika fruktansvärd om inte mer än att få 120 tusen kronor i böter för att säga Fuck you till någon. Vipps, helt plötsligt måste du arbeta ihop dina poäng du tappade för att uppnå ditt mål.

I en värld där allt är poäng-baserat så kommer självklart det komma liknande utmaningar som det alltid har gjort fast på ett annat sätt. Så kommer det alltid vara så länge vi existerar som människor eftersom vi människor är som vi är.

Jag skriver inte att det är bra och att det är det jag föredrar. Jag skriver att det är dit vi är på väg om inget förändras på vägen.
Det är det som jag tycker är logiskt, att vi är på väg dit tanke på att det är vi människor som utvecklar allt och köper oss in i verkligheten.

Vad är det bättre sättet att driva ett samhälle för att upprätthålla en balans med naturen, varandra och allt runt om kring?

Eftersom det finns statistik på i princip allt, så finns det ofantligt mycket data sedan vi människor utvecklade pennor av olika slag. Enskilt eller kollektivt.

Sannolikheten att A.I's i kombination med styren och företag (som ändå styr) utvecklar en infrastruktur med algoritmer som blir utfall för hur saker kommer att drivas baserat på historia är otroligt stor. Förmodligen hundra procentig.
Ska vi upprätthålla en balans i våra samhällen kommer AI och annan teknik samt människor behövas och som en lösning då på det du beskrev tidigare, kunna lösas enskilt endast med hjälp av teknik och förmodligen poäng av något slag.

Du drog in totalitärt system i diskussionen, förstod inte riktigt varför men sure.
Demokrati borde alltid finnas, men vi har ingen riktig demokrati varken i Sverige eller USA. Har vi det någonstans egentligen?

När du går och röstar. Tror du att du gör någon större skillnad när du går och röstar? Vad är det vi egentligen röstar om? Vem röstar vi egentligen på? Vad och vem röstar vi på som vi egentligen _inte_ röstar på?
Vad röstar vi för? Vad är det för punkter som är så olika varandras partier att det påverkar oss hur? För vad och när samt varför?
Poängsystem eller inte kommer inte göra någon skillnad.

Eftersom vi driver länder som som vi driver företag (kolla USA), är det företag i kombination med olika styren som styr samhällen vi lever i. Detta är såklart inget nytt och ingen raketforskning direkt. Det måste vi eftersom vi har valt att acceptera ett system runt pengar, alltså poäng.

Har du sett (Länge leve demokratin) som den gamla TV4 VD'n gjorde?
Den är väldigt bra och visar på ett ärligt sätt hur det egentligen fungerar i Sverige till exempel.
Det make sense.
Hur ska 3000 personer som är antalet (förmodligen lägre) politiker i Sverige driva samhället på ett bättre sätt genom att inkludera dig och mig? För vilket syfte och vem ska ha rätt att göra vad, var, när och varför?

Ta dig själv som ett exempel. Jag skriver några meningar bakom en dator till dig och du svarar tillbaka med påhopp. Du är redan borta som en alternativ lösning till "problemet". I vår konversation som vi har tillsammans är du den som skulle köra för snabbt på en väg utan en skylt om jag ska analysera ditt beteende. Därför behöver vi människor skyltar. Jag är likadan på något annat sätt och så fortsätter allt. Är du med? Förstår du det riktiga problemet i det hela?

Så vad är då lösningen?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Är detta samma dom eller något annat?
https://femtejuli.se/2020/10/06/eu-domstolen-sager-nej-till-d...

Edit: Jag tror det är samma dom.