OLED för mörk vid HDR (Philips 873 serie)

Permalänk
Medlem

OLED för mörk vid HDR (Philips 873 serie)

Köpte en Philips OLED i deras 873 serie i hopp om att få bra bild vid filmtittande och då jag gillar deras ambilight, men när jag kollat igenom några filmer i 4K HDR så är jag besviken. Den krossar totalt detaljerna i mörka partier (Crushed shadows/black levels).

Jag har testat justera konstrast, stängt av ljussensor/miljöinställningar och ställt in ljusstyrka på 100% men den känns inte bra då heller även fast jag sitter i ett helt mörklagt rum.
Verkar inte heller finnas någon inställning för black levels som på LGs motsvarighet (?)

  1. Finns det något som går att göra, hur ser det ut för er andra med OLED tv, är ni nöjd med skuggpartierna i era filmer när ni kollar på HDR material?

  2. Jag hade hoppats på lite mer kontrast i bilden & vibranta färger men då kanske en QLED passar mina behov bättre?

  3. Finns det någon med samma tv som har en lösning eller ska jag satsa på att byta ut den medan jag har öppet köp?

Permalänk
Medlem

Vet att många klagar på Oled-panelerna generellt när det gäller ljusstyrka och HDR. Kör förra årets Lg Oled och kör Oled-ljuset på typ 60 samt ljusstyrka på kanske 70-80 när det är HDR-material. Och då är inte rummet ens helt nersläckt.

Däremot så har jag upplevt och läst att tvn är lite dålig på att hantera olika nivåer av svart/grå, blir ofta att det flyter ihop lite. Men det är väldigt sällan jag upplever det, och det kanske är ett generellt problem med alla Oled-paneler? Detta har inget med ljusstyrkan att göra alltså i mitt fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Köpte en Philips OLED i deras 873 serie i hopp om att få bra bild vid filmtittande och då jag gillar deras ambilight, men när jag kollat igenom några filmer i 4K HDR så är jag besviken. Den krossar totalt detaljerna i mörka partier (Crushed shadows/black levels).

Jag har testat justera konstrast, stängt av ljussensor/miljöinställningar och ställt in ljusstyrka på 100% men den känns inte bra då heller även fast jag sitter i ett helt mörklagt rum.
Verkar inte heller finnas någon inställning för black levels som på LGs motsvarighet (?)

  1. Finns det något som går att göra, hur ser det ut för er andra med OLED tv, är ni nöjd med skuggpartierna i era filmer när ni kollar på HDR material?

  2. Jag hade hoppats på lite mer kontrast i bilden & vibranta färger men då kanske en QLED passar mina behov bättre?

  3. Finns det någon med samma tv som har en lösning eller ska jag satsa på att byta ut den medan jag har öppet köp?

Är det bara HDR-material där alla mörka partier ser ut att vara svarta?
Annars är det bara att kalibrera på!
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Kolla att alla funktioner som dynamisk kontrast/dynamisk svärta och allt vad det kan heta är avstängt innan du börjar kalibrera. Det kan ju vara så att det räcker med att stänga av en inställning. Jag har svårt att tro att panelen i sig inte skulle klara av att leverera vettig kontrast/detaljrikedom i både detaljer i både vitt och svart. Ibland får man kompromissa en aning dock, men det borde inte behövas på en oled i den där prisklassen. Tjejens plasma som kostade 3000:- ny för en massa år sen klarar av att visa både djupaste svärtan och vitaste partiet på lagom.nl

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

Lagom-testmönstret är bra för att kolla hur datorn vid generellt bruk ligger till i fråga om att visa hela signalomfånget. För video rekommenderas AVS HD 709-testmönstren, förlagsvis mp4-filerna som man kör genom sin videokedja. För HDR10 har jag inga gratistestmönster på lager, men kör själv med följande: https://diversifiedvideosolutions.com/dvs_uhdhdr-10.html

Permalänk
Bildexpert 📺

@saigon: Ljusstyrka på 70-80 är väldigt högt, låter mer som en missmatchning mellan dator- och videonivåer. Vad kör du för källa till HDR?

Permalänk
Medlem

Måste vara någon inställning som Laxpudding säger, för HDR såg fantastiskt ut på min Philips POS9002, har svårt att se att årets skulle vara sämre.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Hedersmedlem

Du har en gamma-inställning på den tv:n, har du testat att pilla på den? Återställ till standard och stäng sedan av alla dynamiska funktioner, särskilt kontrast, innan du börjar ställa in bilden, annars blir du aldrig klar.

Black levels på LG är en binär inställning (hög/låg) som bara ska matcha källan, annars ser det fel ut.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kolla in flatpanelshd´s inställningar.

Flatpanelshd

Har du något och gå efter, inget som säger att det passar din tv till 100%, men kan bli en bra start.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@saigon: Ljusstyrka på 70-80 är väldigt högt, låter mer som en missmatchning mellan dator- och videonivåer. Vad kör du för källa till HDR?

Har dubbelkollat nu, mindes lite fel. Men då är jag ingen bildexpert men tycker det ser bra ut.

Utan HDR/Vision
Oled-ljus 38
Ljusstyrka 50

HDR
Oled-ljus 60
Ljusstyrka 50

Vision
Oled-ljus 45
Ljusstyrka 50

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar för all respons, nu har jag fått lite riktningar vad jag kan testa med Ska se om jag kan uppnå något jag känner mig nöjd med.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det bara HDR-material där alla mörka partier ser ut att vara svarta?
Annars är det bara att kalibrera på!
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Kolla att alla funktioner som dynamisk kontrast/dynamisk svärta och allt vad det kan heta är avstängt innan du börjar kalibrera. Det kan ju vara så att det räcker med att stänga av en inställning. Jag har svårt att tro att panelen i sig inte skulle klara av att leverera vettig kontrast/detaljrikedom i både detaljer i både vitt och svart. Ibland får man kompromissa en aning dock, men det borde inte behövas på en oled i den där prisklassen. Tjejens plasma som kostade 3000:- ny för en massa år sen klarar av att visa både djupaste svärtan och vitaste partiet på lagom.nl

Ja det är enbart vid HDR som det blir för mörkt och skuggpartier tappar detalj. Tycker det är konstigt men ska se om jag uppnår lite bättre bild efter jag gett mig in lite djupare i inställningarna

Skrivet av Laxpudding:

@saigon: Ljusstyrka på 70-80 är väldigt högt, låter mer som en missmatchning mellan dator- och videonivåer. Vad kör du för källa till HDR?

Ja, allt under 70 känns väldigt väldigt mörkt när jag kör HDR, har använt den inbyggda mediaspelaren i Android TV med en USB 3.0 disk samt en Ultra HD bluray genom Xbox One S. Som det är nu måste jag ligga på 100 men det räcker inte till det heller.

Skrivet av Aphex:

Du har en gamma-inställning på den tv:n, har du testat att pilla på den? Återställ till standard och stäng sedan av alla dynamiska funktioner, särskilt kontrast, innan du börjar ställa in bilden, annars blir du aldrig klar.

Black levels på LG är en binär inställning (hög/låg) som bara ska matcha källan, annars ser det fel ut.
Skickades från m.sweclockers.com

Nej, ska testa och pilla på gamman för att se om jag uppnår ett mer önskvärt resultat

Skrivet av saigon:

Har dubbelkollat nu, mindes lite fel. Men då är jag ingen bildexpert men tycker det ser bra ut.

Utan HDR/Vision
Oled-ljus 38
Ljusstyrka 50

HDR
Oled-ljus 60
Ljusstyrka 50

Vision
Oled-ljus 45
Ljusstyrka 50

Intressant, verkar skilja mellan våra för då jag kör på denna ljusstyrka vid HDR material är bilden så mörk att jag knappt kan urskilja vad som visas på TVn. Vid vanligt tv tittande fungerar det lägre ljusstyrka, 50-60 funkar fint.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cudage:

Ja, allt under 70 känns väldigt väldigt mörkt när jag kör HDR, har använt den inbyggda mediaspelaren i Android TV med en USB 3.0 disk samt en Ultra HD bluray genom Xbox One S. Som det är nu måste jag ligga på 100 men det räcker inte till det heller. Nej, ska testa och pilla på gamman för att se om jag uppnår ett mer önskvärt resultat

Reglaget som heter Ljusstyrka reglerar inte ljusstyrkan som i hur ljus bilden blir. Det reglerar var du ankrar signalsvart i panelen (hos Philips samt flera andra tillverkare). Drar du det reglaget till 100 och tycker bilden är för mörk är något märkligt. 100 på det reglaget skulle innebära att det som är svart i bilden nu är ljusgrått.

Vill du ha mer ljusstyrka i ordets mer fysikaliska bemärkelse är det hos Philips Kontrast-reglaget du ska dra i och med det reglaget på 100 kommer HDR ge en peak runt 600-700 nits ljusstyrka. Kontrast-reglaget på andra tillverkares apparater ankrar istället signalvitt, men den funktionen heter Videokontrast hos Philips.

Xbones kan få för sig att skicka ut signalen som datornivåer och forcerar HDR i signalen. Var ett tag sedan jag testade dock och det kan ha uppdaterats, men Xbones var då i mitt tycke olämplig för HDR-material. Körde man mot en HDR-kapabel källa kodade Xbones om allt material till HDR och körde alltid HDR. Den omvandlingen var för mörk. Kör Xbones dessutom datornivåer ut och TV:n är ställd för videonivåer blir signalen både klippt och är för mörk från början. Då finns kanske inte skuggtoner och mörka nyanser kvar i bilden.

HDR-Film och ISF-Dag var det HDR-lägen jag såg som vettiga för HDR. Övriga bildlägen kan ge en helt godtycklig tonkurva för HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Reglaget som heter Ljusstyrka reglerar inte ljusstyrkan som i hur ljus bilden blir. Det reglerar var du ankrar signalsvart i panelen (hos Philips samt flera andra tillverkare). Drar du det reglaget till 100 och tycker bilden är för mörk är något märkligt. 100 på det reglaget skulle innebära att det som är svart i bilden nu är ljusgrått.

Vill du ha mer ljusstyrka i ordets mer fysikaliska bemärkelse är det hos Philips Kontrast-reglaget du ska dra i och med det reglaget på 100 kommer HDR ge en peak runt 600-700 nits ljusstyrka. Kontrast-reglaget på andra tillverkares apparater ankrar istället signalvitt, men den funktionen heter Videokontrast hos Philips.

Xbones kan få för sig att skicka ut signalen som datornivåer och forcerar HDR i signalen. Var ett tag sedan jag testade dock och det kan ha uppdaterats, men Xbones var då i mitt tycke olämplig för HDR-material. Körde man mot en HDR-kapabel källa kodade Xbones om allt material till HDR och körde alltid HDR. Den omvandlingen var för mörk. Kör Xbones dessutom datornivåer ut och TV:n är ställd för videonivåer blir signalen både klippt och är för mörk från början. Då finns kanske inte skuggtoner och mörka nyanser kvar i bilden.

HDR-Film och ISF-Dag var det HDR-lägen jag såg som vettiga för HDR. Övriga bildlägen kan ge en helt godtycklig tonkurva för HDR.

Testade alla olika förinställda lägen samt justerade själv nu hela kvällen med hjälp av alla olika reglage men jag tror det är något fel på tvn då bilden är perfekt vid SDR material och svärtan är otroligt bra. (Vanligt tvtittande/1080p Blurays.)
Känns som att bilden är 10x ljusare vid SDR och uppnår där en kvalité jag är mer än nöjd med men då jag köpte den här för just 4K HDR tittande så blir det en retur. Försökte ta kort med mobilen för att enklare illustrera men det gick inte att få till något bra.

  1. Den laggar otroligt mycket, hela operativsystemet och fjärrkontroll är stundvis oresponsivt. (Har som sagt en billigare Philips tv med samma OS och den fungerar som den ska här, trots att den borde ha sämre hårdvara)

  2. Netflix laddar inte videos genom den inbyggda appen, den startar ljud men är fast i en oändlig laddningsanimation.

  3. 4K HDR videos startar 30% av gångerna genom den inbyggda mediaspelaren, oftast fastnar dessa och jag måste stänga av tvn, dra ut sladden och sedan starta upp för att det ska starta och då krashar dessa ibland också. (Samma filmer fungerar på min andra Philips tv utan några problem.)

  4. Bilden är så mörk vid HDR att man inte kan urskilja ansikten ibland på huvudkaraktärer i filmerna trots inställning.

Har testat fabriksåterställning samt uppdatering av tv men inget som hjälper. Så det känns som att det är antingen något fel på hårdvaran eller mjukvaran. Åker tillbaka med tvn och håller tummarna på att det var ett måndagex då det exemplaret dom hade som demo verkade funka som den ska i form HDR kvalité.

Tackar otroligt mycket för all hjälp jag fått i den här tråden!

Permalänk
Medlem

Löste det sig med problemen?

Permalänk

Har Exakt samma problem med min Philips Oled873, har ägnat timmar åt att få till hdr-inställningarna men det verkar vara något fel i själva produkten. Andra irriterande saker: arc slutar fungera regelbundet, bluetoothhörlurar går inte ansluta och den känns allmänt buggig. Synd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ringde till Philips idag och fick bekräftat att det är så enkelt att denna tv har hdr 10 och för netflix krävs hdr 10+, vilket innebär att alla med denna serie ser Netflix inkorrekt i Hdr. De lovade att en uppdatering är påväg, men att det kunde dröja mer än en månad. Jag lämnar nog tillbaka min och kör på LG istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskgråbärt:

Ringde till Philips idag och fick bekräftat att det är så enkelt att denna tv har hdr 10 och för netflix krävs hdr 10+, vilket innebär att alla med denna serie ser Netflix inkorrekt i Hdr. De lovade att en uppdatering är påväg, men att det kunde dröja mer än en månad. Jag lämnar nog tillbaka min och kör på LG istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter märkligt. Tror inte dom har riktigt koll. Frågade samma sak och den skulle ha släppts i Juni enligt supporten. Jag tror dom du pratade med syftade på Android 8.0 Oreo uppdateringen som ska komma innan årsskiftet. Jag trodde HDR10+ var något Samsung påhitt. Kanske @Laxpudding kan bringa lite ljus i detta HDR mörker

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jaxione: Ska inte ha med HDR10+ att göra, låter som ett "vi skjuter upp ärendet"-svar.

Mina egna mätningar från POS9002-modellen pekar på en EOTF som är för mörk. Gamma-reglaget kunde användas för en allmän uppljusning.

Annars kan HDR-material, beroende på hur det mastras, se mörkare ut än samma film/serie via SDR. Därför att det ska vara mörkare, inte nödvändigtvis för att något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jaxione: Ska inte ha med HDR10+ att göra, låter som ett "vi skjuter upp ärendet"-svar.

Mina egna mätningar från POS9002-modellen pekar på en EOTF som är för mörk. Gamma-reglaget kunde användas för en allmän uppljusning.

Annars kan HDR-material, beroende på hur det mastras, se mörkare ut än samma film/serie via SDR. Därför att det ska vara mörkare, inte nödvändigtvis för att något är fel.

Det låter som att man för att få till HDR ordentligt på en Philips tv behöver göra en proffesionell kalibrering? Bilden är ju absolut inte dålig, det är bara att det upplevs aningen mörkare och att den klipper svart i mörka scener. Det skumma är att min POS9002 som jag hade innan Philips 803 inte klippte svart på samma sätt i HDR material. Hur kan detta komma sig? Har även sett att både 803 och 903 fått kritik för det i recensionerna

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jaxione: Det är inget som kan kalibreras. Det går att minska felen men inte mer. Man får den EOTF som tillverkaren använder på gott och ont.

Klipper det i svart kan det finnas andra anledningar som att reglagen står fel. På den POS902 jag körde var det HDR-Film-läget som var minst fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jaxione: Det är inget som kan kalibreras. Det går att minska felen men inte mer. Man får den EOTF som tillverkaren använder på gott och ont.

Klipper det i svart kan det finnas andra anledningar som att reglagen står fel. På den POS902 jag körde var det HDR-Film-läget som var minst fel

Jag kör HDR film läget på min 803 och vissa så försvinner i stort sett alla skuggdetaljer. Tex finns det en sen i serien Mindhunter Avsnitt 8 som utspelar sig i ett mörkt rum där kameran panorerar genom rummet. På Philips 9002 som jag hade innan så kunde man se mycket mer detaljer. Med 803 så ser jag knappt att det är människor i rummet alls, även när jag har helt mörkt i mitt tv rum. Det är likadant via den inbyggda appen och från min Apple TV 4k

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jaxione: Jag använder följande testmönster för att avgöra grundläggande saker som att verifiera rätt referensnivåer vid HDR:

https://diversifiedvideosolutions.com/dvs_uhdhdr-10.html

25 USD men i sammanhanget väldigt välgjorda av en skapare som också är lyhörd för ändringar och nya typer av testmönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jaxione: Jag använder följande testmönster för att avgöra grundläggande saker som att verifiera rätt referensnivåer vid HDR:

https://diversifiedvideosolutions.com/dvs_uhdhdr-10.html

25 USD men i sammanhanget väldigt välgjorda av en skapare som också är lyhörd för ändringar och nya typer av testmönster.

Tack så mycket. Kanske kan vara värt det. Är det lätt att sätta sig in i eller är det svårt? Sänker jag gamman till -3 istället för 0 som är standard så kommer detaljerna fram bättre. Men antar att det inte är så enkelt utan ställer till det på andra håll 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jaxione: Det viktigaste är att du får fram rätt nivåer för svart. För vitt i HDR är det flytande, beror väldigt mycket på vilka kompromisser tillverkarna gör. Men testmönstren avslöjar detta och man kan se på vid vilket nits-nivå de klipper. På rak arm vill jag minnas att Philips klipper vid 1000 nits med Videokontrast-reglaget på 100. Så vill man få fram fler nyanser vid material som är mastrat för högre ljusstyrka måste man sänka reglaget och då blir bilden överlag mörkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jaxione: Det viktigaste är att du får fram rätt nivåer för svart. För vitt i HDR är det flytande, beror väldigt mycket på vilka kompromisser tillverkarna gör. Men testmönstren avslöjar detta och man kan se på vid vilket nits-nivå de klipper. På rak arm vill jag minnas att Philips klipper vid 1000 nits med Videokontrast-reglaget på 100. Så vill man få fram fler nyanser vid material som är mastrat för högre ljusstyrka måste man sänka reglaget och då blir bilden överlag mörkare.

Ok! Man kan pilla med gamman då utan att få en massa color banding och grejer?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaxione:

Ok! Man kan pilla med gamman då utan att få en massa color banding och grejer?

Sånt som alltid måste undersökas, så svaret är: testbilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sånt som alltid måste undersökas, så svaret är: testbilder!

Haha! Tack för alla tips. Det finns inga genvägar till den perfekta bilden med andra ord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Läst tråden och blev tveksam om Philips 55OLED803 Är ju den enda OLED som har bra pris nu innan eventuell mellandagsrea. Är slut online men finns i butik nära mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av uzzi:

Löste det sig med problemen?

Nej, testade med en till likadan då dom på Philips support ansåg att jag fått ett måndagsexemplar men det visade sig vara samma problem på den så jag hävde mitt köp och köpte en Samsung QLED istället som jag är mycket nöjd med.

Samsungen fungerar alldeles utmärkt vid uppspelning av HDR material, bra mycket mer tryck i färger och ljusstyrka!
Tv-dosa och mjukvaran var också mycket bättre och mer genomtänkt. Philips hade riktigt kass räckvidd på sin tv-dosa, plastig kvalite och mjukvaran var oehört slö.

Permalänk

Jag bytte iallafall min 873 till årets b8 LG, och det är en betydlig skillnad på Netflix i dolby vision, där jag nu faktiskt kan urskilja vad som händer i mörka serier som Ozark

Sedan är mjukvaran betydligt stabilare, surround-ljudet via arc funkar fläckfritt även vid byte av källor hit och dit. Bluetoothlurar gick att koppla in och allting går mycket snabbare än Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur går det för er som upplever att HDR blir för mörkt. Sitter själv med samma problem och försöker få till rätt inställning. Följer jag inställningarna som rekommenderas så blir HDR allt för mörkt.