Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX 3080 för markant bättre energieffektivitet

Permalänk
Medlem

Enormt tack för tipset, hade ett 2080ti som nådde 80-82c vid max clock och drog 1000mv, nu når jag samma clock med 875mv och max temps är ca 72-73 max last i ett litet rum med stängt fönster och dörr!

Permalänk
Medlem

Undervoltat mitt 2080, funkar utmärkt. Samma prestanda, >5 grader mindre och tystare kort.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Wow! Fantastiska siffror. Trodde att du skulle få kanske 10-15 fps mindre genom att undervolta men det där såg ju hur bra som helst.

Skulle också vilja undervolta men känner att jag inte skulle veta hur man ska göra. Om Någon kommer undervolta en msi ventus 3x oc kan ni gärna dela med er så att jag kan kopiera ditt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Wow! Fantastiska siffror. Trodde att du skulle få kanske 10-15 fps mindre genom att undervolta men det där såg ju hur bra som helst.

Skulle också vilja undervolta men känner att jag inte skulle veta hur man ska göra. Om Någon kommer undervolta en msi ventus 3x oc kan ni gärna dela med er så att jag kan kopiera ditt arbete.

Står ju i artikeln hur du gör

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Har undervoltat mitt 3080 FE, sitter just nu stabilt med 800mv på 1800mhz. Knappt någon prestanda skillnad och sänkte temperaturen ganska mycket från 80 till 74 i full load. Rekommenderas starkt!

Sänkt prestanda och temperatur otroligt! 😄

Permalänk
Avstängd

Hörde om undervolting men aldrig testat. Nu kanske jag ger det wtt försök. Fick precis igår hem min nya Xiaomi 34 Ultra wide. Nu jävlar!

Permalänk
Medlem

Undervolta 3080 var väldigt värt det, kör just nu 1900MHz på 850mV och kortet blev definitivt tystare och kallare vilket var exakt det jag var ute efter.
Undervolta är den nya överklockningen

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Har undervoltat mitt 3080 FE, sitter just nu stabilt med 800mv på 1800mhz. Knappt någon prestanda skillnad och sänkte temperaturen ganska mycket från 80 till 74 i full load. Rekommenderas starkt!

Kör exakt samma på min 3080!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Tycker alla borde testa detta har kört mitt 2080super på 975mv och 2040mhz, stock vart nått på 1.1..mv och kortet gick aldrig över 1995mhz. Detta sänkte tempen och ljudnivån från 72c stock till 66c.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite fokus på undervoltning här på SweUndervolters

Alltid kört så då jag sällan kört med vatten, och då är det en större vinst att få ett svalare tystare kort med bra prestanda än ett flygplan med 1% mer fps.

Däremot hade jag inte så bra koll på genvägarna i Afterburner. Och "L" för att låsa frekvens verkar inte funka på mitt lastgamla R9 390, är det en specifik grej för nyare kort?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Hjälpsam

@JonasT:
Tycker att denna kurva verkar lite konstig.

Här sticker ju spänningen vid samma frekvens, borde inte den plana delen luta uppåt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Tack för bra guide, skall testas! Igen Försökte mig på det förra gången men misslyckades.

En n00b-fråga: Borde det inte gå att ladda ner en sån här kurva direkt från tillverkaren? Förstår att det skiljer sig mellan vad enskilda kort presterar och klarar av, men det borde väl inte skilja upp till 10-20% mellan två kort från samma tillverkare?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det kan verka ologiskt, men genom att platta ut kurvan efter den önskade spänningspunkten så ignorerar kortet resterande spänningspunkter till höger och stannar kvar på 850 mV. Med en stegrande kurva kommer kortet sträva efter att välja en högre klockfrekvens vid en högre spänning.

Permalänk
Medlem

Stor tunne upp! Sett några youtube-klipp om detta men sett fram emot en välskriven sweclockersguide

Jag undervolta mitt 2070Super med mkt bra effekt så absolut något jag kommer experimentera med för ett 3080 eller 5800XT (eller vad benämningen blir)

Väldokumenterat!

Permalänk
Medlem

Har också undervoltat något och men kör mitt i 2042MHz @ 0,950mV vilket i praktiken blir runt 2012-2025MHz med en hyfsat aggressiv fläktkurva. Kollade helt enkelt spänningspunkt efter spänningspunkt tills jag hittade den där boostklockan var stabil.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@JonasT finns de någon mjukvara som kan mäta effektuttaget hos AMD kort?

OT: Vad är de för liten box du har bredvid chassit?

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har också undervoltat något och men kör mitt i 2042MHz @ 0,950mV vilket i praktiken blir runt 2012-2025MHz med en hyfsat aggressiv fläktkurva. Kollade helt enkelt spänningspunkt efter spänningspunkt tills jag hittade den där boostklockan var stabil.

Jag skulle även vilja ha guide för detta. Hur undervoltar man för att kräma ut högsta prestandan?

Vet att någon skrev ett jättebra inlägg förut, kommer inte ihåg om jag sparade det. Med lite tur finns det i tråden om att överklocka 3000-serien. Den alltid trevligt med lite bilder etc

Permalänk
Medlem

Hög waf på den här artikeln

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Underbart detaljerad artikel!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Tycker alla borde testa detta har kört mitt 2080super på 975mv och 2040mhz, stock vart nått på 1.1..mv och kortet gick aldrig över 1995mhz. Detta sänkte tempen och ljudnivån från 72c stock till 66c.

Ha det gött

Varför höja till 975mv om standard var 1.1mv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindstroem:

Stor tunne upp! Sett några youtube-klipp om detta men sett fram emot en välskriven sweclockersguide

Jag undervolta mitt 2070Super med mkt bra effekt så absolut något jag kommer experimentera med för ett 3080 eller 5800XT (eller vad benämningen blir)

Väldokumenterat!

Det finns faktiskt lite tidigare guider för det här. Kom en förra sommaren från Jonas också ;).
https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Zilanto:

@JonasT finns de någon mjukvara som kan mäta effektuttaget hos AMD kort?

OT: Vad är de för liten box du har bredvid chassit?

Du kan läsa ut effektuttaget för grafikkretsen på AMD-kort med GPU-Z, men dock inte hela grafikkortet då AMD inte rapporterar de siffrorna via sitt API.

Den lilla lådan är en Analogue Mega SG.

Permalänk
Medlem

Vore ju rätt kul om man fick tag i ett kort också.

Permalänk
Medlem

Äh, ska blåsa upp mitt AORUS 3080 Master till MAX!!!!
Eftersom jag kommer ha 9 st 140mm fläktar i mitt chassi ska alla kopplas så de blir tysta när datorn 'vilar'. Spelar ingen roll för mig hur mycket den låter när jag spelar spelen.

Men väldigt imponerande resultat.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Om ni vill göra en undervolt för att få ner tempraturen något, men inte tappa någon prestanda. Så gör ni så här:

Börja med att öppna Afterburner sedan Ctrl+F

Ta reda på vad högsta frekvensen är. Mitt 1080 har 2037Mhz.

Börja sedan jobba er bakåt, och se hur många mV ni kan sänka innan kortet krashar i valfritt benchmark. Gör lite större steg i början, så går det lite fortare att hitta lägsta nivån. T.ex vet jag att mitt kort klarar samma frekvens med 981mV. Testa sedan spela med din nya spänningsnivå. Krashar det? Höj ett steg. Precis som vanlig överklockning.

Klcka på punkten ni vill testa, dra den till er max frekvens, klicka på apply i Afterburner. Testa av. Rinse and repeat tills det fungerar.

När ni klickat apply ser det ut så här:

Edit: Självklart går det även att undervolta AMDs kort. Jag har inget själv, så ni får nöja er med att kika in Optimum Techs video.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide, skall helt klart prova detta för att få ner mina temps.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd

vinter

på vintern vill man ju gärna ha mer värme i huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Nvidia har vetat detta och lämnat det åt oss.
Med vilket syfte? Att vi först blir helt ok vid release . För att sedan bli, fan vad najs?

Två alternativ som "jag" ser det.

1) Stressad lansering, d.v.s. inte haft nog med tid till finslipning av sådana detaljer

2) De har varit tvungna att lägga sig på en högre spänning i och med ojämnheter i chip, d.v.s. en stor del chip fixar inte detta lika bra utan får för stora prestandaförluster. Om 1 stämmer är det naturligtvis lite tråkigt och dåligt av Nvidia.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Om ni vill göra en undervolt för att få ner tempraturen något, men inte tappa någon prestanda. Så gör ni så här:

Börja med att öppna Afterburner sedan Ctrl+F

https://i.imgur.com/PFt2MIB.png

Kolla vad högsta frekvensen är. Mitt 1080 har 2037Mhz.

Börja sedan jobba er bakåt, och se hur många mV ni kan sänka innan kortet krashar i valfritt benchmark. Gör lite större steg i början, så går det lite fortare att hitta lägsta nivån. T.ex vet jag att mitt kort klarar samma frekvens med 0.981mV. Testa sedan spela med din nya spänningsnivå. Krashar det? Höj ett steg. Precis som vanlig överklockning.

Klcka på punkten ni vill testa, dra den till er max frekvens, klicka på apply i Afterburner. Testa av. Rinse and repeat tills det fungerar.

https://i.imgur.com/RSAq8tx.png

När ni klickat apply ser det ut så här:

https://i.imgur.com/YPFVWgN.png

Dum fråga kanske, men har ett äldre 980Ti (spelar typ aldrig nånting men blir det spel så är det strategi som gäller) men sån där graf finns inte som alternativ. Antar grafikkortet är för gammalt eller gör jag nåt fel. Ser varken knappen för att få fram graf eller CTRL+F (va det väl) funkar inte heller.

Har ju nåt som heter Power Limit och det kanske är det enda man kan underklocka med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det kan verka ologiskt, men genom att platta ut kurvan efter den önskade spänningspunkten så ignorerar kortet resterande spänningspunkter till höger och stannar kvar på 850 mV. Med en stegrande kurva kommer kortet sträva efter att välja en högre klockfrekvens vid en högre spänning.

Hmm, visst är den här grafen väldigt ointuitiv av någon anledning? Vore det kanske naturligare om de skiftade X och Y axeln?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.