Fler utvecklare kritiserar upplägget med en enklare Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av link77:

Värt att rapportera om? Ni har redan rapporterar om detta förut. Bara clickbate att dra upp det igen.

Det här är inte samma utvecklare, men det kanske du missade?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Men.. gnällde utvecklarna lika mycket när både MS och Sony kom med nya konsoler denna generation?
Det skiljer ju faktiskt i hårdvara mellan PS4 och PS4 Pro, minns inte att det var sånt problem om att ps4 pro skulle lida av ps4.

Och PS5 kommer ju garanterat komma i en upphottad framöver, och då kommer det bli "svårt" för de stackars utvecklarna igen

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Är den inte långsammare?
Har för mig att jag har läst att series X ska klara 4k medans S är för 1440p.

Nu är jag inte direkt insatt i konsoller ska jag tillägga.

Håller med om att namngivningen på konsolerna är förvirrande, tror du blandar ihop Series X och One X. Series S är absolut långsammare än Series X. Men vissa verkar tro att One X är snabbare än Series S, vilket inte stämmer.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av korvOlle:

Var det inte du som skrev om varm luft som kommer ur Series X? Och du som inte skrev något som du lovade om Xbox motsvarighet till den snabba lagringen utan bara lyfte Playstations? Det var väl du som skrev denna nyhet förra gången också om Xbox?

Helt ärligt känns du som skriver dessa artiklar som en Playstation Fanboy, man känner verkligen att Sweclockers riktar in sig på Xbox på något sätt, känns lite subjektivt. Det handlar inte om att det inte finns något negativt att säga om Series X/S, utan mer att det drivs av en och samma person. På grund av detta kan jag tacka för mig här efter 3 år, inte upplevt det förut, verkar vara något nytt, vill inte ha sådan journalistik.

I och med att jag är nyhetsredaktör skriver jag majoriten av alla nyheter här ja. Att vi inte skrev om BCPack i Xbox Series X/S beror på att Microsoft inte har släppt lika ingående information om den tekniken, så vi kände inte att det fanns lika mycket att gå på där. Om det skulle dyka upp fler detaljer som låter oss ställa de båda teknikerna mot varandra skulle vi så klart skriva om det. Vi tar inte ställning mellan företag, utan gör bedömningar från fall till fall om det är värt att skriva om och om det är något SweClockers medlemmar är intresserade av.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Håller med om att namngivningen på konsolerna är förvirrande, tror du blandar ihop Series X och One X. Series S är absolut långsammare än Series X. Men vissa verkar tro att One X är snabbare än Series S, vilket inte stämmer.

Ja okay så kan de vara, väldigt dumma namn dom har fått. Lite lättare för en sån som mig med ps4 till ps5. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det här är inte samma utvecklare, men det kanske du missade?

För att få lite nyans så kanske ni bör nämna utvecklare som inte ser Series S som ett stort problem också?

https://www.youtube.com/watch?v=tPUMezUi-CY , om du börjar titta från 18:50 så kan du höra vad Codemasters tycker.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Det låter som att de gör lite reklam för sig själva, "Många utvecklare skulle ta den enkla vägen men vi tar den svåra minsann...". Med det sagt så känns det som att Microsoft inte riktigt bryr sig om 'Next-gen' spel de verkar bara vilja öka sin spelarbas och det verkar inte spela någon roll vad spelarbasen spelar på. Jag tror att det kan ju vara en strategi som lönar sig i längden men hur det verkligen blir får vi se i framtiden

Permalänk
Inaktiv

Känns lite som att det säger sig självt att detta kommer medföra problem och leda till en mer komplex utveckling.
Däremot kanske det medför positiva saker för PC-portningarna av spelen, där motorerna tvingas att skala bättre.

Inget superfan av hela grejen dock. En ny konsolgeneration ska ju ta ett stort kliv framåt imo. Nu känns det som en lite sämre Xbox One X. Men det kanske blir bättre än på papper. Vi får se.

P.S Lägg ner häxjakten. Om ni vill lämna feedback så gör det. Det finns system på plats för sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men.. gnällde utvecklarna lika mycket när både MS och Sony kom med nya konsoler denna generation?
Det skiljer ju faktiskt i hårdvara mellan PS4 och PS4 Pro, minns inte att det var sånt problem om att ps4 pro skulle lida av ps4.

Och PS5 kommer ju garanterat komma i en upphottad framöver, och då kommer det bli "svårt" för de stackars utvecklarna igen

Hårdvaruskillnaden mellan PS4 och PS4 Pro är ju inte i närheten lika stor som den är mellan Series X och S så inte riktigt samma sak.
Minns dock inte skillnaden mellan Xbox One och Xbox One X.

Är ju också lite skillnad när dom kommer samtidigt som en ny generation jämfört med en uppgradering som sker några år senare.

Men visst lite samma sak kan jag förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men.. gnällde utvecklarna lika mycket när både MS och Sony kom med nya konsoler denna generation?
Det skiljer ju faktiskt i hårdvara mellan PS4 och PS4 Pro, minns inte att det var sånt problem om att ps4 pro skulle lida av ps4.

Och PS5 kommer ju garanterat komma i en upphottad framöver, och då kommer det bli "svårt" för de stackars utvecklarna igen

Nej, för grundmodellerna utgjorde bas-nivån, rent krasst har det varit minimala skillnader på t.ex. PS4 Pro "optimerade" titlar. Vilket ger en indikation att kommer göra en grundversion (anpassad för att köras ok på S) och sen t.ex. som i fallet med PS4Pro har någon liten inställningsskillnad (som 60 FPS eller lite bättre grafikläge som det är nu). Därför är det så trist att Microsoft nu drar ner brallorna på den nya generationen konsol:er som lovade vara ett rejält lyft.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Teval:

För att få lite nyans så kanske ni bör nämna utvecklare som inte ser Series S som ett stort problem också?

https://www.youtube.com/watch?v=tPUMezUi-CY , om du börjar titta från 18:50 så kan du höra vad Codemasters tycker.

Absolut, och hade jag haft möjlighet när den videon dök upp hade jag gjort nyhet på den. Det är problemet med att vara ensam nyhetsredaktör som jag är just nu, om intressanta saker dyker upp när jag jobbar på något annat intressant finns risken att det faller mellan stolarna, vilket var fallet med Dirt 5-videon. Jag fick inte möjlighet att titta på den förrän flera dagar senare, och tänkte att den vore intressant att göra något på. Men i nyhetsväg var den ju dessvärre för gammal i det läget.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Finns ju en stor risk att detta även drabbar PS5 köpare. Spelen görs till xbox series S sen skalar man upp dom till X och PS5

Jag tror många PS5 köpare även äger en PC, och väljer då att köra sina tredje-part där, medans PS5 blir någon form av en exklusiv burk, men jag kan ha fel. Jag vet att jag kommer köra alla mina spel på min PS5, så jag hoppas inte att XSS kommer ha alltför stor inverkan på tredje-part.

Permalänk
Medlem

Måste vara ett h-e för quantec att göra pc spel då? Ska passa hårdvara som kanske är mer än fem år gammal samtidigt som det ska se bad ass ut med rtx 3090? Vilket struntprat.....

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Tror inte att det kommer bli ett lika stort problem som många utvecklare påstår. De flesta utvecklare bör ha skaffat sig rutiner för att utveckla mot flera olika specs till konsoler vid det här laget. Och är man även PC-utvecklare så är man definitivt rutinerad. Det är fortfarande samma arkitektur och alla next-gen funktionerna finns där, och klarar de inte av att få spelen att flyta i 1440p60 så finns det två alternativ, bli bättre på att optimera spel, eller sänk upplösningen från 1440p till 1080p eller något däremellan. De som köper en Series S vet att de köper en klenare maskin och lär inte ha högre förväntningar än att spelen ska fungera lika felfritt som på andra konsoler.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Jag hade köpt konsol ifall dom prioriterat 120fps på X och endast 60fps på S. Hur det sen ser ut är ingen större skillnad för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

[ testar en copy-n-paste på tidigare svar i förra tråden ]

Min tanke är att, om detta verkligen är så besvärligt att anpassa för olika konsoler, även kommer att drabba honom även om han väljer PS5?

Vad blir alltså fördelen med PS5 jämfört med att välja en XSX (givet att XSS ändå finns, oavsett vad man själv väljer)?

Fördelen för PS5 är att Sony satsat hårt på exklusiva spel, vilket varit väldigt framgångsrikt på den föregående generationen. En hel del av de mest omtalade konsolspelen för generationen är exklusiva Sony-spel och jag skulle säga att det är en av de största anledningarna att skaffa en PS5. Dock säger jag inte emot att Series S riskerar dra ner multiplattformsspel för alla men ju längre tiden går desto bättre kommer PC bli mot konsolerna, så exklusiva spel förblir den stora poängen tillsammans med pris.

Jag ser för övrigt inte poängen med ditt konstanta klagomål på denna nyhet när du i en annan tråd malde på negativt om PS5 och där det visade sig att du gjorde det med ett uttalande du inte ens stod för, men ändå använde så du kunde vara extra negativ. Det lutar lite åt hyckleri, framförallt när du försvarar en konsol och hoppar på en annan.

Permalänk
Medlem

Har för mig att moderna spelmotorer inte brukar ha några problem att skala till olika hårdvara är väl utifall man gör en specifik spelmotor för just en hårdvara som detta problem kan uppstå, men de flesta använder ju någon av de stora tillverkarnas spelmotorer när de utvecklar spel så i mina öron e detta mest ett försök att förlänga myten att det e enklare & bättre att utveckla spel till konsol.
P.s sen kan jag inte förstå hur någon kan tycka det ä bra med exklusiva spel oberoende av plattform, borde bojkottas helt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

alltid tyckt att en 30fps och en 60fps variant vore en bra uppsättning. men jag äger inte konsoller ofta, mycket på grund av 30 fps limit.

Tyvärr så krävs det en hel del optimeringar och test för att det ska fungera bra med olika framerates.
Ett spel som fungerar bra i 60 FPS kan fungera uselt i 30 FPS, men ifall spelet är optimerat för 30 FPS(vilket tar tid) så kan det fungera rätt bra ändå.

Så det är inte så lätt som det låter att sätta 2 gränser, spel med lägre framerate kan behöva längre animationer eller lägre krav på reaktionsförmåga till exempel.

Skrivet av Synth:

Jämför release-titlar till konsoler med de som släpps sista åren. De ser ju generellt mycket bättre ut, pga optimering och att utvecklarna lär känna hårdvaran.

Den fördelen för konsoler har ps5 satsat på - Cerny pratade om att förenkla för utvecklarna, till den grad att utvecklingstid går från år till månader (road to ps5).

Det kan ju vara ren propaganda från Sony - men att de har haft en filosofi att det ska bli enklare för utvecklare behöver vi ju inte misstro.

När Microsoft släpper två hårdvaror med olika kraft men med kravet att spelen ska fungera på båda då är det obestridligt att det adderar till utvecklingstiden.

Tid som exklusiva titlar till ps5 kan lägga på optimering eller utökning/förbättring etc.

Nja, var det inte så att det ska gå betydligt snabbare att sätta sig in i hårdvaran, inte att spelutvecklingen kommer ta kortare tid som dom beskrev?
Eller missförstår jag vad du menar med utvecklingstid?
Eller det ena kan ju bidra till det andra i och för sig...

Visst, det kan vara överdrivet, men han menade i alla fall att han hade pratat väldigt mycket med utvecklarna om hårdvaran och önskemål i flera år och att snabb lagring stod högt på listan.
Det är väl osäkert ifall det behövs så snabb lagring som PS5 har eller hur stor skillnad det gör mot Series X, men det är inget konstigt att dom vill ha snabbare lagring.
Lagringen har länge varit en flaskhals som man har behövt lägga ner mycket utvecklingstid för att optimera emot, då man vill kräma ut varenda MB/S som man kan av den trånga kanalen.

Några saker som kan vara lite besvärligt med svagare hårdvara är ifall AI eller delar av till exempel spelmotorn(till exempel fysikmotorn) sköts via GPU och sen att man kan behöva mer kantutjämning för att det ska se bra ut i lägre upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Finns ju en stor risk att detta även drabbar PS5 köpare. Spelen görs till xbox series S sen skalar man upp dom till X och PS5

Dom kanske gör spelen för Nintendo Switch först

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det lär bli så Fast man kan vända på det, varför inte utveckla spelen till PS5 och series x ( de har ju i stort sett samma hårdvara) och skala NED till series s? Det verkar ju vara en enklare och billigare lösning.

För att detta är ren klickbait. Förstår inte varför SweC äns lägger upp de?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

I och med att jag är nyhetsredaktör skriver jag majoriten av alla nyheter här ja. Att vi inte skrev om BCPack i Xbox Series X/S beror på att Microsoft inte har släppt lika ingående information om den tekniken, så vi kände inte att det fanns lika mycket att gå på där. Om det skulle dyka upp fler detaljer som låter oss ställa de båda teknikerna mot varandra skulle vi så klart skriva om det. Vi tar inte ställning mellan företag, utan gör bedömningar från fall till fall om det är värt att skriva om och om det är något SweClockers medlemmar är intresserade av.

Fyndigt, så det är därför just du skriver alla negativa artiklar om Xbox, och inte någon annan skribent, jag förstår.

För mig är du en tydlig fanboy, även om du aldrig skulle erkänna det. Gissar på att du älskar Playstation.

Din tidigare artikel med varm luft som kommer ur utblåset på Series X säger så mycket om din inställning till Xbox, till exempel.

Sweclockers har varit en rolig sida, men tänker inte stödja något som detta. Du kan säga vad du vill och linda in det i hur objektiv osv du är, men jag får inte denna känsla bara från tomma intet. Du eller någon annan admin kan stänga av mitt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

För att detta är ren klickbait. Förstår inte varför SweC äns lägger upp de?

För att uppenbarligen tycker folk det är intressant? Många som kommentarer i dessa atriklar även om man ignorerar dom som klagar på artikeln i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Fyndigt, så det är därför just du skriver alla negativa artiklar om Xbox, och inte någon annan skribent, jag förstår.

För mig är du en tydlig fanboy, även om du aldrig skulle erkänna det. Gissar på att du älskar Playstation.

Din tidigare artikel med varm luft som kommer ur utblåset på Series X säger så mycket om din inställning till Xbox, till exempel.

Sweclockers har varit en rolig sida, men tänker inte stödja något som detta. Du kan säga vad du vill och linda in det i hur objektiv osv du är, men jag får inte denna känsla bara från tomma intet. Du eller någon annan admin kan stänga av mitt konto.

Så eftersom han tydligen är ensam om att skriva artiklar just nu så ska han då INTE skriva några artiklar som kan vara något negativt om Xbox för då verkar han vara ett PS fanboy? Bättre att inte skriva artiklarna alls då eller?

Kan ju också vara så enkelt att där inte finns lika mycket negativt att skriva om Sony just nu pga att Microsoft har gått ut med mycket mer information än vad Sony har än så länge?

Permalänk
Inaktiv

Borde inte vara något direkt bekymmer, se bara vad man lyckas få att rulla på en Nintendo Switch som dels är en annan, och gammal, arkitektur men också en handhållen spelplattform med alla begränsningar det medför. Köper inte argumentet att det skulle vara svårt eller jobbigt att skala ner från i princip samma hårdvara men olika prestandanivåer.

Det sagt har man snålat in lite väl på prestandasidan på Xbox Series S. Samtidigt har iallafall en del av det som visats sett bra ut, tänker på GoW 120 FPS demot. Men cherrypickat troligen.
Nu har jag inte följt XSS speciellt mycket men Microsoft tycks ha kämpat med att hålla ner priset, och att låta specifikationerna dra iväg rejält på XSX så att folk som vill ha den snabbaste konsollen får den med just Microsoft.

I övrigt önskar jag att fler utvecklare sett till att de spel de arbetar på också fungerar och lanseras på PC dag ett. Om man nu ens bryr sig om prestanda, släpp till plattformen som ligger långt över allt annat i en egen klass, utan konkurrens.

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig varför ingen i sweclockers påpekar det negativa med exlusiva titlar för konsoller (utan lyfter fram det som en anledning att köpa eländet) men påpekar om det negativa när det gäller (pc) epic tex.(då oftast tid exlusivitet)
+ på artiklar om teknik, så fortsätt skriva om hårdvara. (så ingen kritik mot det)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av korvOlle:

Fyndigt, så det är därför just du skriver alla negativa artiklar om Xbox, och inte någon annan skribent, jag förstår.

För mig är du en tydlig fanboy, även om du aldrig skulle erkänna det. Gissar på att du älskar Playstation.

Din tidigare artikel med varm luft som kommer ur utblåset på Series X säger så mycket om din inställning till Xbox, till exempel.

Sweclockers har varit en rolig sida, men tänker inte stödja något som detta. Du kan säga vad du vill och linda in det i hur objektiv osv du är, men jag får inte denna känsla bara från tomma intet. Du eller någon annan admin kan stänga av mitt konto.

Ser du en negativ vinkling i följande artiklar?
- En teknisk djupdykning i Xbox Series X
- Microsoft bjuder på inblick i arkitekturen i Xbox Series X
- Xbox Series X beskrivs som "tyst som en viskning"

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att Microsoft gör så stor skillnad mellan S och X. Nog för att prisskillnaden är rätt markant, men det känns som Sony i detta sammanhang gör ett klokare beslut i att göra en något billigare modell som i första hand saknar t ex diskläsare hellre än att ha annorlunda hårdvara.

Skrivet av Ase:

Man kan ju fråga sig varför ingen i sweclockers påpekar det negativa med exlusiva titlar för konsoller (utan lyfter fram det som en anledning att köpa eländet) men skriver massor om det negativa när det gäller epic tex.(då oftast tid exlusivitet)

Antagligen för att konsolexklusivitet är inpräntat sedan länge och en central dragningskraft för enskilda system. Det finns liksom ingen kontrovers, särskilt inte på ett huvudsakligen PC-fokuserat forum. Däremot rör Epic Games verksamhet upp känslor genom att de använder så aggressiva och konkurrenshämmande metoder i jakten på användare, och desto mer Epic Games-klienten och bakomliggande ägarstrukturer granskas desto mindre attraktiv blir denna pseudo-konkurrent Epic bjuder upp mot huvudsakligen Steam och (och i mindre utsträckning) Origin.

Permalänk
Medlem

Jag tror Series S kommer floppa väldigt hårt. Mycket svagare samt utan skivläsare och mindre lagring vilket é ett måste nu för tiden. Kan de komma att bli så att spel inte kommer att släppas på Series S i framtiden utan enbart på Series X om nu Series S floppar? Förstår inte Microsofts tänk här. Nog för att man man vill göra en billig konsol, men till vilket pris då? De som köper series S lär bli besvikna.

Sony gör ju rätt att släppa en billigare digital konsol som inte é sämre än den vanliga konsolen. Enkelt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Åter igen lata utvecklare, det är nu hela två enheter att göra spelet till.
De måste känna sig så fruktansvärt kränkta...

Skojar du? Ju fler konfigurationer ju längre tid tar det ... Det handlar inte om lathet utan rent resursmässigt dyrare det är den objektiva sanningen.
Det gör också att utvecklare behöver lägga mer krut på en version med längre krav vilket i sin tur ofta gör att utvecklingen inte drivs framåt på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det är märkligt att Microsoft gör så stor skillnad mellan S och X. Nog för att prisskillnaden är rätt markant, men det känns som Sony i detta sammanhang gör ett klokare beslut i att göra en något billigare modell som i första hand saknar t ex diskläsare hellre än att ha annorlunda hårdvara.

Antagligen för att konsolexklusivitet är inpräntat sedan länge och en central dragningskraft för enskilda system. Det finns liksom ingen kontrovers, särskilt inte på ett huvudsakligen PC-fokuserat forum. Däremot rör Epic Games verksamhet upp känslor genom att de använder så aggressiva och konkurrenshämmande metoder i jakten på användare, och desto mer Epic Games-klienten och bakomliggande ägarstrukturer granskas desto mindre attraktiv blir denna pseudo-konkurrent Epic bjuder upp mot huvudsakligen Steam och (och i mindre utsträckning) Origin.

Håller helt med om kritiken mot epic själv, men skulle bli ramaskri om man måste ha en intel processor eller ett nvidia grafikkort för att få spela ett spel på pc. eller AMD diton. Ogillar låsta plattformar.

Visa signatur

Arne Berg