Fler utvecklare kritiserar upplägget med en enklare Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Jag är ledsen men svenska är smått obegriplig. Inget som ingen vinner på när inget är exklusivt? Förklara gärna, jag förstår inte vad det är du menar med det.

De kommer som andra påpekat släppa sina spel för både Xbox och PC, så med det är de inte exklusiva, däremot kan du räkna med att det kommer komma en hel del spel som bara går att spela på Xbox när det gäller konsol. Utöver det så kan egentligen Micrsoft, om de känner för det, "vinna" genom att fortsätta handla upp utvecklare och/eller gå med förluster under x antal år när man bakar in förmåner, eller säljer sina konsoler med förlust för att kapa marknadsandelar.

Sony är ett rätt litet företag om du jämför mot Micrsoft, de kan utan problem svälja förluster och kostnader om de vill för att de anser det nödvändigt för att vinna marknadsandelar, den lyxen har inte riktigt Sony.

Verkligheten är inte riktigt så enkel att man som stort bolag kan köpa sig till ett monopol, jag har hört de argumenten genom åren och aldrig sett några riktigt bra exempel på att det verkligen funkar.
Du kan köpa upp ett bolag, men omsättningen på personal gör det rätt värdelöst inom några år om du inte har ett bra företagsklimat.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men tänk också på att det kommer finnas rätt mycket större möjlighet till variation i spelvärldarna när det är så smidigt att byta ut data i VRAM.
Spel kommer alltså inte behöva ha allt som kommer visas ens dom närmaste 10 sekunderna där vilket bör leda till stor variation vilket alltså betyder att spel då tar mer utrymme.
Jag tänker då till exempel på GTA som kommer kunna använda sig av nästan oändligt antal game assets istället för samma bilar, NPC modeller, träd etc då.
Man behöver inte upprepa eftersom att det går så snabbt att swappa ut objekt.

Men spel runt 60GB och uppåt är väl inte så ovanligt idag och med det jag skrev nu om mer varierande data, så är det väl inte så otroligt att 100GB spelen blir vanligare framöver?
Jag tänker även i sportspel att publik, arenor och allt möjligt får mer detaljer och mer variation framöver.

Betänk dock att problemet med den teknik de ofta använder idag pga låg dataström försvinner - dvs att de duplicerar assets på flera ställen för att nå datat snabbare. Med högre dataströmmar kan de istället ha en asset per objekt och nå det överallt (behöver inte ta hänsyn till mekaniska hårddiskar uppsökningshastighet).
Så i det fallet kanske spelen blir mindre...

Permalänk
Medlem

Bråkas det fortfarande om detta alltså? Tror de är mycket enklare att skala denna generation mot tidigare. Sedan några få av alla utvecklare som klagar är nog ingen fara. Blir nog trevliga spel nästa generation ändå

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De vill erbjuda två konsoler med olika prestanda och prisklass.

Precis som PS4 och PS4 Pro denna generationen.

Inte svårare än så.

Skillnaden var att 1. Pro kommer senare i livscykeln och 2. Den var inte så markant mycket starkare än PS4.

Skillnaden mellan Xbox Series-S och Series X är betydligt större än den mellan PS4 och PS4 pro.

Skrivet av cracko:

Inte värre än spel gjorda till ps4 och ps4 pro typ?

Mycket värre eftersom PS4 Pro kom sent i konsolens livscykel och därför hade en bas redan etablerats medan Series S kommer vid lansering och kommer att dra ned kvalitén på kommande Xbox X-series spel från dag ett. Vilket inte är attraktivt för fem öre.

Här är den vitala skillnaden. PS4 Pro försämrade inget när den lanserades. I de flesta fall så fick man lite bättre grafik och bättre prestanda. Series S kommer att hålla tillbaka alla spel som inte är PS exklusiva från dag ett.

Skrivet av Ness:

Det är verkligen helt sjukt hur många som ser exklusivitet som en positiv sak. Snacka om att bli totalt grundlurad av dessa företag.
2020 i ett nötskal, när man ser en splittrad spelarbas, med efterlängtade speltitlar bakom helt galna paywalls som en anledning att klappa dessa företag på axeln.

När alternativen faktiskt blir att en konsol får agera som en stoppkloss för utvecklingen så kan exklusiva titlar bli något positivt om sagda stoppkloss inte får effekt på utvecklingen av dessa.

Skrivet av Cerd Moyen:

Vad är det för nyhetsvärde i det här?! Värsta fanboyism som lyser igenom igen. Inte minst när det gäller Sony vs. Microsoft.
(Det var Sony som längre höll fast vid PowerPC, medan Microsoft mera gick över till PC hårdvara.)** Microsoft håller inte tillbaka något, förutom möjligtvis några snåla spelstudion och förslappade programmerare. Sony är de som höjer spelpriserna fastän de har en PS5 som är sååå enkel att programmera till. I själva verket har Microsoft satsat och gjort mer för gaming än någonsin tidigare de här senaste åren.

** Sony släppte faktiskt PS4 en vecka tidigare än Xbox One

1. Uppenbarligen finns det ett nyhetsvärde för du dels. kände dig manad att läsa den och sedan skriva en kommentar.. dessutom är det fyra sidor av kommentarer

2. Kritik mot Microsoft (i detta fallet från utvecklare) som dessutom är vettig kritik gör det inte per automatik fanboyism. Ett begrepp som det lider lite inflation av just nu kan man tycka.

Att Series-S håller tillbaka utvecklingen måste man vara ganska blind för att inte se. Du behöver ju bara titta på specifikationer samt hur det historiskt sett ut för att inse detta. Vad Sonys PowerPC dagar har med saken att göra kan man ju undra. Dessutom hade ju Xbox 360 en PowerPC CPU i sig så även det argumentet flög ju helt ut genom fönstret.

Även om Microsoft skulle gjort mest för gaming de senaste åren innebär inte att de ska stå utan kritik för att de infört en ganska värdelös lösning (ur framstegssynpunkt) i Series-S. Allt den kommer att göra är att hålla tillbaka utvecklingen.

Skrivet av Cerd Moyen:

PowerPC, likt i Wii/Wii U. Ok Sony var en vecka tidigare. Jag gick på Xbox360 2005-2016, PlayStation 3 2006-2017 (on-the-market).

Med andra ord är din kritik uddlös. Eller rättare sagt. Du är inte direkt konsekvent när du anser att Sony och PS3 ska få kritik för sin Powercell processor men det ska tydligen inte Xbox 360 och Microsoft.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Var finns egentligen platsen för Xbox Series S? 2200 kronor extra ÄR mycket pengar, men sett över tid lär ju ändå Series X vara billigaste alternativet med tanke på utbudet av både äldre Xbox One-spel som får ett nytt liv med uppskalning och högre/stabilare framerate och fysiska skivor som både tenderar att vara billigare än att köpa digitalt plus att vi givetvis inte får glömma det begagnade utbudet där priserna kan bli löjligt låga. Typ några tior för ett AAA-spel med något år på nacken.

Permalänk
Medlem

Ta det med en nypa salt. Herr Cage som inte släppt ett spel till Xbox sen originalet är kanske inte någon auktoritet i ämnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

När alternativen faktiskt blir att en konsol får agera som en stoppkloss för utvecklingen så kan exklusiva titlar bli något positivt om sagda stoppkloss inte får effekt på utvecklingen av dessa.

Well, jag vet inte. Dels så kan det få precis motsatt effekt också. Det handlar i så fall om vilken konsol som köper upp flest/bäst exklusiva titlar. Oavsett så kommer majoriteten av alla spel att finnas till båda så jag tror att det är ganska långsökt att se det som en potentiell positiv effekt på utvecklingen. Är det inte mycket troligare att utvecklingen går snabbare ifall konkurrensen faktiskt låg i hårdvaran och inte vilka spel man lyckats roffa åt sig?

Men även om vi bortser från det, och låtsas att det faktiskt var positivt för utvecklingen så skulle jag ändå säga att det negativa med exklusivitet överväger den lilla positiva detaljen alla dagar i veckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

För att detta är ren klickbait. Förstår inte varför SweC äns lägger upp de?

Kan du sluta tjata om fkin clickbait hela tiden. Det är jättekul att du lärt dig en ny term men lägg av någon gång...

Nyheten har en riktig källa, ett riktigt påstående och det är upp till oss att diskutera kring vad denna person som faktiskt utvecklar spel till konsolerna säger...

Håller du inte med så säg det. Men för guds skull, sluta tjata om clickbait...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Well, jag vet inte. Dels så kan det få precis motsatt effekt också. Det handlar i så fall om vilken konsol som köper upp flest/bäst exklusiva titlar. Oavsett så kommer majoriteten av alla spel att finnas till båda så jag tror att det är ganska långsökt att se det som en potentiell positiv effekt på utvecklingen. Är det inte mycket troligare att utvecklingen går snabbare ifall konkurrensen faktiskt låg i hårdvaran och inte vilka spel man lyckats roffa åt sig?

Men även om vi bortser från det, och låtsas att det faktiskt var positivt för utvecklingen så skulle jag ändå säga att det negativa med exklusivitet överväger den lilla positiva detaljen alla dagar i veckan.

Om man ska tro historien, och det borde man så är chansen att det blir motsatt effekt väääldigt liten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Skillnaden var att 1. Pro kommer senare i livscykeln och 2. Den var inte så markant mycket starkare än PS4.

Skillnaden mellan Xbox Series-S och Series X är betydligt större än den mellan PS4 och PS4 pro.

Mycket värre eftersom PS4 Pro kom sent i konsolens livscykel och därför hade en bas redan etablerats medan Series S kommer vid lansering och kommer att dra ned kvalitén på kommande Xbox X-series spel från dag ett. Vilket inte är attraktivt för fem öre.

Här är den vitala skillnaden. PS4 Pro försämrade inget när den lanserades. I de flesta fall så fick man lite bättre grafik och bättre prestanda. Series S kommer att hålla tillbaka alla spel som inte är PS exklusiva från dag ett.

När alternativen faktiskt blir att en konsol får agera som en stoppkloss för utvecklingen så kan exklusiva titlar bli något positivt om sagda stoppkloss inte får effekt på utvecklingen av dessa.

1. Uppenbarligen finns det ett nyhetsvärde för du dels. kände dig manad att läsa den och sedan skriva en kommentar.. dessutom är det fyra sidor av kommentarer

2. Kritik mot Microsoft (i detta fallet från utvecklare) som dessutom är vettig kritik gör det inte per automatik fanboyism. Ett begrepp som det lider lite inflation av just nu kan man tycka.

Att Series-S håller tillbaka utvecklingen måste man vara ganska blind för att inte se. Du behöver ju bara titta på specifikationer samt hur det historiskt sett ut för att inse detta. Vad Sonys PowerPC dagar har med saken att göra kan man ju undra. Dessutom hade ju Xbox 360 en PowerPC CPU i sig så även det argumentet flög ju helt ut genom fönstret.

Även om Microsoft skulle gjort mest för gaming de senaste åren innebär inte att de ska stå utan kritik för att de infört en ganska värdelös lösning (ur framstegssynpunkt) i Series-S. Allt den kommer att göra är att hålla tillbaka utvecklingen.

Med andra ord är din kritik uddlös. Eller rättare sagt. Du är inte direkt konsekvent när du anser att Sony och PS3 ska få kritik för sin Powercell processor men det ska tydligen inte Xbox 360 och Microsoft.

Det är inte konstigare än att de släpper en konsol för 30fps4k och en konsol för 30fps 1080p. Det är inte konstigare. Vad skulle vara bökigare?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är inte konstigare än att de släpper en konsol för 30fps4k och en konsol för 30fps 1080p. Det är inte konstigare. Vad skulle vara bökigare?

Du menar förutom att man antingen måste koda antingen för två konsoler eller alt. hålla tillbaka den kraftigare för att den svagare ska hänga med?

Det skumma är inte bara att man släpper en svagare serie. Det mest skumma är att man släpper en serie som är en aning svagare än den konsol man ska ersätta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Att skala upp från 1080p till 4k kräver 4xprestandan.

Nej, uppskalning funkar inte så. Då hade PS4Pro behövt vara på 8 TF för att använda ditt argument. Smart uppskalning är smart. AI är framtiden där. Kanske inte "äkta" men det märker inte en soffspelare på sin 55" om man inte sitter med näsan i rutan. Nog om det.

Angående nyhetsvärdet så är det en ganska stor sak att MS gimpar Next Gen från dag ett. Man talar om att det bara är ett fåtal utvecklare som påpekat detta, men de flesta kan inte uttala sig om detta offentligt av uppenbara anledningar.
Skulle man fråga de privat så skulle de alla dagar i veckan och två gånger på söndag föredra att slippa en fet flaskhals som bara ger tråkigt merarbete istället för att lägga tiden på själva spelet.

PS4Pro riktade sig till de med en ny 4K TV och på liknande sätt kommer PS5 Pro med största säkerhet rikta sig till de med 8K, vilket inte påverkar den minsta gemensamma nämnaren vid generationens början, vilket är en enorm skillnad i det här fallet.

Sen kan man ju tycka att det är tråkigt att man måste köpa PS4 från Sony om man ville spela några av de bästa spelen denna generation, men det är ju också charmen med TV-spel. Man vet att det är en plattform som utvecklarna kan optimera till helhjärtat och de tillåts att fokusera fullständigt på de för och nackdelar som bara den har. Exklusivitet är det som gjort spelen så bra som de ändå är på den väldigt begränsade hårdvara som finns tillgänlig.

MS beslut påverkar bara multiplattspelen, vilket är tur, men såklart är det illa nog och verkligen något som är värt att prata om och lyfta upp. Jag hoppas flera utvecklare vågar tala ut om detta och är intresserad av att höra hur t.ex R* kommer hantera nästa GTA och hur CDPR och andra som gör "bra" multiplatt resonerar. Visst har de budget och möjlighet att klara detta utan större hinder, men det är garanterat en helt onödig nagel i ögat som ingen utvecklare känner sig nöjd med.

Inför Next Gen så är nyhetsvärdet mycket högt, även om jag inte har något intresse av xbox(har en PC) så påverkar MS dåliga beslut även de som kör mycket multiplatt. Vill man sopa ett så stort problem under mattan så blir det ganska tydligt att man inte ser objektivt på saken, vilket tydligt påvisats i tråden där argumenten är fumlande som bäst. Det mesta är dock besvarat nu och inga vettiga motargument har presenterats så nästa gång ämnet kommer upp finns det bra "copy and paste" här. Clickbait-skrikarna fick bra svar på tal, bara lite förvånad att inlägget jag citerade inte fick bättre mothugg då är så uppenbart fel.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet att de har kampanj och desperata på SweC att hitta minsta lilla nyhet om nextgenkonsoler; "varm luft kommer Xbox Series X!!!".

Vilka dj-vla hyhetsankor. Oseriös journalistik. Som bäst. Ren click-bait som värst.

Detta är endast en "Mjölkning" och rehash av samma nyhet som kördes för en månad sedan. Skillnad är att vi har lyckats hitta en till utvecklare bland 100 000 globalt) som klagat. Wow.... typ.

Återstår att se om det kommer göra någon skillnad. Vi får avvakta tills att konsoler och nextgentitlar är på plats, och sedan kan seriösa testare som DF jämföra XSX och PS5 direkt emot varandra.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Du menar förutom att man antingen måste koda antingen för två konsoler eller alt. hålla tillbaka den kraftigare för att den svagare ska hänga med?

Det skumma är inte bara att man släpper en svagare serie. Det mest skumma är att man släpper en serie som är en aning svagare än den konsol man ska ersätta.

Men om du kikat in officiella siffror så har du också ser att rdna1 krossar äldre CGN vid samma TF. Du kan inte jämföra olika arkitekturer vid samma TF och förvänta dig samma resultat i spel. Samma som för ampere, fast tvärtom. TF åkte upp i taket men hade fått tokspö av en Turing med samma TF. Att säga att den nya lillxboxen är svagare en den gamla, beräknat på en siffra, är som att säga att en modern golf skulle få spö på Nürburgring av en gammal traktor, för att traktorn levererar fler hästkrafter på bakhjulen.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Nej, uppskalning funkar inte så. Då hade PS4Pro behövt vara på 8 TF för att använda ditt argument. Smart uppskalning är smart. AI är framtiden där. Kanske inte "äkta" men det märker inte en soffspelare på sin 55" om man inte sitter med näsan i rutan. Nog om det.

Angående nyhetsvärdet så är det en ganska stor sak att MS gimpar Next Gen från dag ett. Man talar om att det bara är ett fåtal utvecklare som påpekat detta, men de flesta kan inte uttala sig om detta offentligt av uppenbara anledningar.
Skulle man fråga de privat så skulle de alla dagar i veckan och två gånger på söndag föredra att slippa en fet flaskhals som bara ger tråkigt merarbete istället för att lägga tiden på själva spelet.

PS4Pro riktade sig till de med en ny 4K TV och på liknande sätt kommer PS5 Pro med största säkerhet rikta sig till de med 8K, vilket inte påverkar den minsta gemensamma nämnaren vid generationens början, vilket är en enorm skillnad i det här fallet.

Sen kan man ju tycka att det är tråkigt att man måste köpa PS4 från Sony om man ville spela några av de bästa spelen denna generation, men det är ju också charmen med TV-spel. Man vet att det är en plattform som utvecklarna kan optimera till helhjärtat och de tillåts att fokusera fullständigt på de för och nackdelar som bara den har. Exklusivitet är det som gjort spelen så bra som de ändå är på den väldigt begränsade hårdvara som finns tillgänlig.

MS beslut påverkar bara multiplattspelen, vilket är tur, men såklart är det illa nog och verkligen något som är värt att prata om och lyfta upp. Jag hoppas flera utvecklare vågar tala ut om detta och är intresserad av att höra hur t.ex R* kommer hantera nästa GTA och hur CDPR och andra som gör "bra" multiplatt resonerar. Visst har de budget och möjlighet att klara detta utan större hinder, men det är garanterat en helt onödig nagel i ögat som ingen utvecklare känner sig nöjd med.

Inför Next Gen så är nyhetsvärdet mycket högt, även om jag inte har något intresse av xbox(har en PC) så påverkar MS dåliga beslut även de som kör mycket multiplatt. Vill man sopa ett så stort problem under mattan så blir det ganska tydligt att man inte ser objektivt på saken, vilket tydligt påvisats i tråden där argumenten är fumlande som bäst. Det mesta är dock besvarat nu och inga vettiga motargument har presenterats så nästa gång ämnet kommer upp finns det bra "copy and paste" här. Clickbait-skrikarna fick bra svar på tal, bara lite förvånad att inlägget jag citerade inte fick bättre mothugg då är så uppenbart fel.

Klart det krävs mindre om de fuskar med uppskalning. Men då har du ju svarat på det själv! Den lilla xboxen på 4tf behöver inte en storebror på 16tf. Det räcker med 12tf, då de hittar genvägar för att nå samma prestanda som den lille som är specad för 1080p.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Nästa generation blir bara en "next gen 1,5" pga av series s.

Precis. Generationen ska hålla 6-8-10 år... Helt sjukt att släppa en hårdvara som då inte ens imponerar dag 1.
Skillnaden i pengar är ju obefintligt sett över konsolens livstid.

Folk köper telefoner för 10k+ var/vartannat år, grafikkort för 8-10k, tv-apparater för 15-40k... men en konsol ska helt plötsligt vara superbillig för att "folk inte har råd"?
Jag hade gärna sett att next-gen konsolerna hade haft GPU:er i 3080-kaliber, hade utan problem kunnat pröjsa 10-15k för en PS5.

Skrivet av KingCobra:

Det lär bli så Fast man kan vända på det, varför inte utveckla spelen till PS5 och series x ( de har ju i stort sett samma hårdvara) och skala NED till series s? Det verkar ju vara en enklare och billigare lösning.

Det tycker jag också. Men det är därför det nu är oroväckande att utvecklare efter utvecklare går ut och stämmer in i problematiken som denna artikel beskriver.

Skrivet av martinot:

[ testar en copy-n-paste på tidigare svar i förra tråden ]

Min tanke är att, om detta verkligen är så besvärligt att anpassa för olika konsoler, även kommer att drabba honom även om han väljer PS5?

Vad blir alltså fördelen med PS5 jämfört med att välja en XSX (givet att XSS ändå finns, oavsett vad man själv väljer)?

Jag köper en PS5 för dom exklusiva spelen, crossplattform spelar jag på PC, så i mitt fall så hoppas jag att PS5-exklusiviteterna inte påverkas av Xbox Series S

Skrivet av hakro807:

Var finns egentligen platsen för Xbox Series S? 2200 kronor extra ÄR mycket pengar, men sett över tid lär ju ändå Series X vara billigaste alternativet med tanke på utbudet av både äldre Xbox One-spel som får ett nytt liv med uppskalning och högre/stabilare framerate och fysiska skivor som både tenderar att vara billigare än att köpa digitalt plus att vi givetvis inte får glömma det begagnade utbudet där priserna kan bli löjligt låga. Typ några tior för ett AAA-spel med något år på nacken.

Precis så som jag resonerar. 2200:- är fikapengar utslaget på en hel konsolgeneration. Ska spelen börja kosta ~700:- så snackar vi att skillnaden på konsolpriset är ~3 spel.

Hajar inte att alla låser in sig så mycket på vad konsolen kostar. Är förmodligen för det är tung engångskostnad?
Jag har sen PS4:an s release säkert betalat 3 gånger så mycket pengar för spel, PS+ och tillbehör som jag gjort för konsolen.

Exempel:
Trots att jag har bunkrat PS+ när det varit billigt, har jag betalat i snitt 400:- * 7 år = 2800:- enbart för PS+...
Är man slö och inte orkar kupongshoppa och istället kör auto-förnyelse via sony så blir det 620*7 = 4340:-.
Smart affärsidé, man betalar nästan en extra konsol under dess livstid för att få access till onlinegaming....
Visst, det ingår lite spel också, men tycker allt som oftast att dom är så gamla att när dom väl kommit till PS+ har man redan spelat dom som man funnit intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Folk köper telefoner för 10k+ var/vartannat år, grafikkort för 8-10k, tv-apparater för 15-40k... men en konsol ska helt plötsligt vara superbillig för att "folk inte har råd"?
Jag hade gärna sett att next-gen konsolerna hade haft GPU:er i 3080-kaliber, hade utan problem kunnat pröjsa 10-15k för en PS5.

Precis så som jag resonerar. 2200:- är fikapengar utslaget på en hel konsolgeneration. Ska spelen börja kosta ~700:- så snackar vi att skillnaden på konsolpriset är ~3 spel.

Exempel:
Trots att jag har bunkrat PS+ när det varit billigt, har jag betalat i snitt 400:- * 7 år = 2800:- enbart för PS+...
Är man slö och inte orkar kupongshoppa och istället kör auto-förnyelse via sony så blir det 620*7 = 4340:-.
Smart affärsidé, man betalar nästan en extra konsol under dess livstid för att få access till onlinegaming....
Visst, det ingår lite spel också, men tycker allt som oftast att dom är så gamla att när dom väl kommit till PS+ har man redan spelat dom som man funnit intressanta.

Allt handlar om psykologi, instegskostnaden måste vara låg. Ta mobiler t.ex., "folk" köper inte 10k+ mobiler vartannat år, de förlänger sina abbonemang (som innehåller avbetalning av mobilen).

Därför kommer S sälja som smör, för "folk" orkar inte tänka längre än fram till nästa helg, att de kommer betala massor i spel o.s.v. under livslängden är inget "folk" reflekterar över. Det är bara kostnaden Här och Nu som är intressant för en stor andel kunder.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Kristoffer:

Klart det krävs mindre om de fuskar med uppskalning. Men då har du ju svarat på det själv! Den lilla xboxen på 4tf behöver inte en storebror på 16tf. Det räcker med 12tf, då de hittar genvägar för att nå samma prestanda som den lille som är specad för 1080p.

Men eftersom "den lilla" är specad för 1440p så behöver den stora bara 2,25x prestanda för att nå 4K, om allt skalar linjärt. Alltså 9 TF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Allt handlar om psykologi, instegskostnaden måste vara låg. Ta mobiler t.ex., "folk" köper inte 10k+ mobiler vartannat år, de förlänger sina abbonemang (som innehåller avbetalning av mobilen).

Därför kommer S sälja som smör, för "folk" orkar inte tänka längre än fram till nästa helg, att de kommer betala massor i spel o.s.v. under livslängden är inget "folk" reflekterar över. Det är bara kostnaden Här och Nu som är intressant för en stor andel kunder.

Håller med, köper den förklaringen.

Min poäng var ju att det just snarare är detta som är problemet, än att skillnaden mellan en XSS och XSX skulle vara "ofantliga mängder pengar som gör att man inte längre har råd med mat på bordet".

Ska bli väldigt intressant att följa denna generation. Microsoft har absolut gjort det "smartaste" valet när det gäller att kränga volym. Men sen återstår det att se hur det påverkar spelen.

Ett annat sätt att se det på är att dom helt enkelt gjorde PS4/PS4 Pro dirket vid launch. Kan ju hända att XSS spelare uppgraderar till en XSX längre fram under generationen... (vilket återigen blir en grym hävstång, sälj samma generation 2 ggr )

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Digital Foundry? Samma människor som först gjorde en infomercial finansierad av Nvidia om vilken Turingmodell man skulle köpa för att vara framtidssäkrad, vid en tidpunkt då alla med fingret en meter från pulsen visste att både Nvidia och AMD skulle släppa nya grafikkort om ett par månader? Och sedan gjorde en video där de testade Ampere innan generell review release där de bara visade resultat från de titlar som Nvidia lät dem använda, och medvetet gav en skev bild av kortens prestanda för att generera hype inför releasen?

"Seriösa testare" my ass. De är kunniga människor. Kunniga människor vars integritet är till salu.

Du tar nu upp två på kanske 20 videos som DF släpper. Låt bli att titta på deras reklam-videos. De döljer inte direkt att det är sponsrade klipp. DF är mycket seriösa och gör ett jobb som ingen annan gör lika bra.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Folk köper telefoner för 10k+ var/vartannat år, grafikkort för 8-10k, tv-apparater för 15-40k... men en konsol ska helt plötsligt vara superbillig för att "folk inte har råd"?

Jag hade gärna sett att next-gen konsolerna hade haft GPU:er i 3080-kaliber, hade utan problem kunnat pröjsa 10-15k för en PS5.

Handlar inte om att folk inte har råd. Handlar om att folk ska ta sig råd. Att spela Demon Souls är inte lika viktigt som att lägga ut på Instagram vad man ätit för mat idag, enkelt uttryckt.

Att du kan tänka dig att lägga 10-15K på konsolen spelar ingen som helst roll. Ekonomin i konsoler finns i den stora massan som köper spel, tillbehör och tjänster.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Men eftersom "den lilla" är specad för 1440p så behöver den stora bara 2,25x prestanda för att nå 4K, om allt skalar linjärt. Alltså 9 TF.

Ok, då kikar vi in på wikipedia:

SeX
The Xbox Series X target performance is to render games at 4K resolution at 60 frames per second, with the console being about four times as powerful as the Xbox One X. The Series X can support up to 120 frames per second, and can render up to 8K resolution

SeS
It is targeted to render games nominally at 1440p, with support for a 4K upscaler, at 60 frames per second, although it can go as high at 120 frames per second at this resolution

Ok. Så om target för SeX är 4k 60 fps, men den kan gå upp till 8k (vilket utan uppskalning kräver 4 x så mycket av GPUn renderat native)

Samtidigt för SeS är target 1440p60fps. Men kan via uppskalningsmetoder nå 4k. SeX kan alltså rendera upp till 8k med FPS-cap på 120. SeS 1440p (Native) med FPS-cap på 120.

Känns som att de dimensionerat konsolerna väl av fler anledningar. En "Modern" (yngre än 20 år?) spelmotor klarar utan större problem att renderas i ett intervall av upplösningar. Det är ju inget spelutvecklarna i sig behöver lägga supermycket energi på att testa igenom, eller ens offra en enda kod-minut på.

Om någon som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på en konsol, kommer den personen med största sannolikhet inte ha en TV som är kapabel att visa mer än 1080p i alla fall. Där tjänar vi en hel del i prestanda genom att låta spelat få ett upplösningstak på 1080p.

Någon med en 4K-TV har förmodligen också lite mer pengar att kasta på en konsol och väljer då SeX.
Det är ju som att köpa grafikkort. Billigt för mindre skärmar, de med 4k-skärmar kikar med större sannolikhet på 3080-3090 -kort för tillfället.

Konsolerna är ju mer eller mindre moddade PC-plattformar idag. Den här prestandan är ju tänkt att skala med upplösningen hos folks TV-apparater. Så länge vi kikar på native upplösningar och inte uppskalat kommer spelen flyta på med samma detaljrikedom (assets, inte upplösning då) för de tänkta scenarion vi har.

Att släppa två konsoler som dessa kommer inte leda till några större problem, så länge de används inom sina tänka upplösningsintervall.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Du tar nu upp två på kanske 20 videos som DF släpper. Låt bli att titta på deras reklam-videos. De döljer inte direkt att det är sponsrade klipp. DF är mycket seriösa och gör ett jobb som ingen annan gör lika bra.

Det enda du lyckats med i ditt svar är att driva trafik till hans post på första sidan och ge honom ännu fler upp-tummar.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ok, då kikar vi in på wikipedia:

SeX
The Xbox Series X target performance is to render games at 4K resolution at 60 frames per second, with the console being about four times as powerful as the Xbox One X. The Series X can support up to 120 frames per second, and can render up to 8K resolution

SeS
It is targeted to render games nominally at 1440p, with support for a 4K upscaler, at 60 frames per second, although it can go as high at 120 frames per second at this resolution

Ok. Så om target för SeX är 4k 60 fps, men den kan gå upp till 8k (vilket utan uppskalning kräver 4 x så mycket av GPUn renderat native)

Samtidigt för SeS är target 1440p60fps. Men kan via uppskalningsmetoder nå 4k. SeX kan alltså rendera upp till 8k med FPS-cap på 120. SeS 1440p (Native) med FPS-cap på 120.

Känns som att de dimensionerat konsolerna väl av fler anledningar. En "Modern" (yngre än 20 år?) spelmotor klarar utan större problem att renderas i ett intervall av upplösningar. Det är ju inget spelutvecklarna i sig behöver lägga supermycket energi på att testa igenom, eller ens offra en enda kod-minut på.

Om någon som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på en konsol, kommer den personen med största sannolikhet inte ha en TV som är kapabel att visa mer än 1080p i alla fall. Där tjänar vi en hel del i prestanda genom att låta spelat få ett upplösningstak på 1080p.

Någon med en 4K-TV har förmodligen också lite mer pengar att kasta på en konsol och väljer då SeX.
Det är ju som att köpa grafikkort. Billigt för mindre skärmar, de med 4k-skärmar kikar med större sannolikhet på 3080-3090 -kort för tillfället.

...

Att släppa två konsoler som dessa kommer inte leda till några större problem, så länge de används inom sina tänka upplösningsintervall.

Det är inte GPU-prestandan som är problemet här, utan minnesmängden. Du frigör inte 6GB bara för att du sänker upplösningen.

Citat:

Den här prestandan är ju tänkt att skala med upplösningen hos folks TV-apparater.

Har egentligen inte så mkt med tv-apparater att göra, det hela är enklare än så. S är till för de som inte bryr sig om att grafiken inte är tipptopp på detaljnivå (oavsett vilken tv de råkar äga). X är till för dem som gör det (i dagsläget finns det ju dessutom en del andra argument för X, SSD-storlek och UHD-drive inte minst).

Citat:

Så länge vi kikar på native upplösningar och inte uppskalat kommer spelen flyta på med samma detaljrikedom (assets, inte upplösning då) för de tänkta scenarion vi har.

Fast det kommer inte hända. Iaf inte i spel som pushar X. Skillnaden är för stor dem emellan för att det bara ska vara upplösningen som tar stryk. Det i sig är inget problem men man kan helt klart säga att MS marknadsföring ("S är som X, fast 1440p istället för 4K") är tveksam här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det enda du lyckats med i ditt svar är att driva trafik till hans post på första sidan och ge honom ännu fler upp-tummar.

Eh?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

#18659703

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Trolls be trolling

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det enda du lyckats med i ditt svar är att driva trafik till hans post på första sidan och ge honom ännu fler upp-tummar.

Ja hur fasen kan det inlägget få 12 tummar upp? Vad är det med folk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Kristoffer:

Ok, då kikar vi in på wikipedia:

SeX
The Xbox Series X target performance is to render games at 4K resolution at 60 frames per second, with the console being about four times as powerful as the Xbox One X. The Series X can support up to 120 frames per second, and can render up to 8K resolution

SeS
It is targeted to render games nominally at 1440p, with support for a 4K upscaler, at 60 frames per second, although it can go as high at 120 frames per second at this resolution

Ok. Så om target för SeX är 4k 60 fps, men den kan gå upp till 8k (vilket utan uppskalning kräver 4 x så mycket av GPUn renderat native)

Samtidigt för SeS är target 1440p60fps. Men kan via uppskalningsmetoder nå 4k. SeX kan alltså rendera upp till 8k med FPS-cap på 120. SeS 1440p (Native) med FPS-cap på 120.

Jag tror vi kan ignorera 8K-stödet, i alla fall till en början. Så småningom kan det förstås komma enklare spel som kan köras i 8K men jag är ytterst tveksam till att några utvecklare kommer att lägga särskilt mycket tid på det. Sen kan förstås saker hända, 8K kanske blir en jättegrej på TV-apparater framöver, men det ser jag inte som sannolikt. Däremot kan ju XSX ha 8K som output förstås, men det handlar ju bara om ren uppskalning i så fall, precis som att min XBone S kan vara inställd på 4K men det enda som faktiskt är i 4K är media.

Så då ska alltså XSS klara 1440p120 i teorin, precis som XSX ska klara 4K120 i teorin. Så fortfarande 2,25 gånger fler pixlar på XSX gentemot XSS. Sannolikt så lär väl de flesta spel köras i 60 FPS i de här upplösningarna dock, men kanske med "upplåst" framerate för de med stöd för mer i sina TV-apparater, alternativt så kommer en del spel att komma med ett läge i inställningarna för att maximera bildhastigheten på bekostnad av kvaliteten.

Citat:

Känns som att de dimensionerat konsolerna väl av fler anledningar. En "Modern" (yngre än 20 år?) spelmotor klarar utan större problem att renderas i ett intervall av upplösningar. Det är ju inget spelutvecklarna i sig behöver lägga supermycket energi på att testa igenom, eller ens offra en enda kod-minut på.

Nej precis. Det är inte nittiotalet längre där varje spel utvecklade specifikt för varje konsol och eventuella portningar i princip var helt nya spel. Nu är kodbasen i stort densamma mellan PS, XB och PC. Sen kan man förstås välja att inte släppa sina spel till alla de här, men verktygen är i alla fall anpassade för PC ändå och då har man stöd för en väldig bredd av hårdvara.

Citat:

Om någon som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på en konsol, kommer den personen med största sannolikhet inte ha en TV som är kapabel att visa mer än 1080p i alla fall. Där tjänar vi en hel del i prestanda genom att låta spelat få ett upplösningstak på 1080p.

Någon med en 4K-TV har förmodligen också lite mer pengar att kasta på en konsol och väljer då SeX.
Det är ju som att köpa grafikkort. Billigt för mindre skärmar, de med 4k-skärmar kikar med större sannolikhet på 3080-3090 -kort för tillfället.

Jag vet inte om 4K-apparater är så värst dyra egentligen, och även om man har en dyr TV betyder ju inte det nödvändigtvis att man vill ha en dyr spelkonsol. Men det finns ju heller inga hinder att använda en XSS på en 4K eller ens 8K-TV, spelen kommer inte renderas i tevens maxupplösning men de ser ju inte sämre ut på en 4K TV än en 1080p liksom.

Citat:

Konsolerna är ju mer eller mindre moddade PC-plattformar idag. Den här prestandan är ju tänkt att skala med upplösningen hos folks TV-apparater. Så länge vi kikar på native upplösningar och inte uppskalat kommer spelen flyta på med samma detaljrikedom (assets, inte upplösning då) för de tänkta scenarion vi har.

Att släppa två konsoler som dessa kommer inte leda till några större problem, så länge de används inom sina tänka upplösningsintervall.

Nej, och det går ju inte att använda dem utanför deras tänkta upplösning heller. Så jag ser inga problem på konsumentsidan alls. Det är ju inte som på PC där man kan dra upp inställningarna så högt att det blir ospelbart liksom. Huruvida utvecklarna tycker det är jobbigt att ha två olika targets för XB är en annan fråga dock, men i allmänhet så borde det inte vara något problem heller då de flesta spelutvecklare har behövt hantera mängder av hårdvarukonfigurationer redan.

Skrivet av ipac:

Det är inte GPU-prestandan som är problemet här, utan minnesmängden. Du frigör inte 6GB bara för att du sänker upplösningen.

Tja jag vet inte. I mina ögon är inte mängden ett jätteproblem, många av resurserna för 1080p kommer ju att vara ganska mycket mindre än de för 4K. Däremot känns det dumsnålt att minnet också är långsammare. Men vi får väl se hur de hanterar detta ganska snart.

Citat:

Har egentligen inte så mkt med tv-apparater att göra, det hela är enklare än så. S är till för de som inte bryr sig om att grafiken inte är tipptopp på detaljnivå (oavsett vilken tv de råkar äga). X är till för dem som gör det (i dagsläget finns det ju dessutom en del andra argument för X, SSD-storlek och UHD-drive inte minst).

Jo, fast samtidigt, har man en 1080p TV (eller projektor eller så) som man inte har några som helst planer på att byta ut, så kan ju XSS vara ett alternativ även om man bryr sig om kvalitet. Den ska ju vara precis lika bra, bara i lägre upplösningar. Personligen hade jag nog inte litat på det fullt ut dock, man kan ju få bättre flyt med en One X än en S på en 1080p-TV liksom. Än mer om man bryr sig om bakåtkompatibiliteten för där tror jag att man, i en del spel, behöver så mycket kraft som möjligt för att få det bra.

Citat:

Fast det kommer inte hända. Iaf inte i spel som pushar X. Skillnaden är för stor dem emellan för att det bara ska vara upplösningen som tar stryk. Det i sig är inget problem men man kan helt klart säga att MS marknadsföring ("S är som X, fast 1440p istället för 4K") är tveksam här.

Jag tycker ändå det stämmer ganska bra. XSX kan köra spel i 4K men en del spel lär fungera bättre i lägre upplösning, med snabbare refresh rate och liknande. Och exakt samma lär ju gälla XSS i 1440p. Sen, om man kör i 1080p så har ändå en XSS mer kraft "över" än en XSX i 4K.

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Trolls be trolling

Digital foundry?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision