Fler utvecklare kritiserar upplägget med en enklare Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten N:

Jag tror Series S kommer floppa väldigt hårt. Mycket svagare samt utan skivläsare och mindre lagring vilket é ett måste nu för tiden. Kan de komma att bli så att spel inte kommer att släppas på Series S i framtiden utan enbart på Series X om nu Series S floppar? Förstår inte Microsofts tänk här. Nog för att man man vill göra en billig konsol, men till vilket pris då? De som köper series S lär bli besvikna.

Sony gör ju rätt att släppa en billigare digital konsol som inte é sämre än den vanliga konsolen. Enkelt och bra.

De kommer alltid vara kompatibla med varandra. Det är ju inte konstigare än Xbox One, där du kan ha spel som egentligen bara går att spela på Xbox One X med spelbar bildhastighet ändå tugga på Xbox One original trots att prestandan egentligen är undermålig.

Med lite tur blir Xbox Series S en flopp så den fasas ut ur sortimentet snabbt och smärtfritt. Men den stora prisskillnaden kommer ju göra en stor skillnad. Speciellt i mindre köpstarka hushåll (extra så nu under pandemin och allt) - och särskilt de som köper konsoler främst för t ex Halo Infinite där prispåslaget för den systembärande hårdvaran inte känns så hett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten N:

Jag tror Series S kommer floppa väldigt hårt. Mycket svagare samt utan skivläsare och mindre lagring vilket é ett måste nu för tiden. Kan de komma att bli så att spel inte kommer att släppas på Series S i framtiden utan enbart på Series X om nu Series S floppar? Förstår inte Microsofts tänk här. Nog för att man man vill göra en billig konsol, men till vilket pris då? De som köper series S lär bli besvikna.

Sony gör ju rätt att släppa en billigare digital konsol som inte é sämre än den vanliga konsolen. Enkelt och bra.

Det tror jag inte. Kommer nog inte vara många "gamers" som köper Series S kanske, men tror den kommer sälja väldigt bra mer i den "stora massan" senare när typ en förälder bara ska ut och köpa en ny konsol till barnen. Den marknaden tror jag Series S passar väldigt bra till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dex:

Det tror jag inte. Kommer nog inte vara många "gamers" som köper Series S kanske, men tror den kommer sälja väldigt bra mer i den "stora massan" senare när typ en förälder bara ska ut och köpa en ny konsol till barnen. Den marknaden tror jag Series S passar väldigt bra till.

Instämmer, jag misstänker att Series S kan bli en storsäljare hos vanliga konsumenter och familjer. För under 4000kr får man en ny spelkonsol som klarar att spela dagens men även generationerna innans spel. Lägg sedan till Game Pass på det.

Snarare Sony som saknar något att konkurrera mot här, men deras "lojala kunder" kommer det kvitta för oavsett. Intressant dock att se hur det blir men vi vet ju redan hur stark Game Pass som tjänst redan är, och i kombination med xCloud och billigare/långsammare konsoller/mobiler/datorer har vi något som bör tilltala många många hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Helt ärligt känns du som skriver dessa artiklar som en Playstation Fanboy, man känner verkligen att Sweclockers riktar in sig på Xbox på något sätt, känns lite subjektivt. Det handlar inte om att det inte finns något negativt att säga om Series X/S, utan mer att det drivs av en och samma person. På grund av detta kan jag tacka för mig här efter 3 år, inte upplevt det förut, verkar vara något nytt, vill inte ha sådan journalistik.

Skrivet av korvOlle:

För mig är du en tydlig fanboy, även om du aldrig skulle erkänna det. Gissar på att du älskar Playstation.

Sweclockers har varit en rolig sida, men tänker inte stödja något som detta. Du kan säga vad du vill och linda in det i hur objektiv osv du är, men jag får inte denna känsla bara från tomma intet. Du eller någon annan admin kan stänga av mitt konto.

Good riddance. Ingen vill läsa ditt hyperboliska trams. Om överdrifter och billiga, urvattnade anklagelser om "fanboyism" utgör omfattningen av din förmåga till intellektuell nyans så har du inget på ett forum som SweClockers att göra. Goodbye.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fått det om bakfoten men har inte Spencer varit tydlig med att spelen ska fungera även på PC? (bortsett vissa exklusiva PS-spel, dock brukar inte dessa sälja så rasande bra, jämför exempelvis nintendos försäljning så kommer inte ens PS bästsäljande bland topp fem på listan trots att man sålt mest burkar) Så med andra ord kommer alla som utvecklar ha en bunt konfigurationer att ta hänsyn till. Tror dock det är ett mindre problem idag då grafikmotorer och DX gör det mesta av jobbet och skalar fint.

Kan ta exemplet med the witcher 3 som såg(ser) fantastiskt ut på en high end pc men kan fortfarande se skapligt ut på Nintendo Switch. Det kokar nog ner till hur mycket tid utvecklarna har att lägga på sina spel.

Stora skillnaden jag ser i nya generationen är väl att man kan börja utveckla med textur-streaming på ett vettigt sätt direkt från Ssd, något som alla nya konsoler stödjer.

Tror detta är lite att göra en höna av en fjäder, men det är förståeligt då intresset för nya spelburkar känns stort.

Permalänk
Medlem

Git gud!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Finns ju en stor risk att detta även drabbar PS5 köpare. Spelen görs till xbox series S sen skalar man upp dom till X och PS5

Hur som helst så verkar den konsollen d.v.s. series S vara ett stort misstag. Vem sjutton vill ens ha den..

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Inte värre än spel gjorda till ps4 och ps4 pro typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag kan ha fått det om bakfoten men har inte Spencer varit tydlig med att spelen ska fungera även på PC? (bortsett vissa exklusiva PS-spel, dock brukar inte dessa sälja så rasande bra, jämför exempelvis nintendos försäljning så kommer inte ens PS bästsäljande bland topp fem på listan trots att man sålt mest burkar) Så med andra ord kommer alla som utvecklar ha en bunt konfigurationer att ta hänsyn till. Tror dock det är ett mindre problem idag då grafikmotorer och DX gör det mesta av jobbet och skalar fint.

Kan ta exemplet med the witcher 3 som såg(ser) fantastiskt ut på en high end pc men kan fortfarande se skapligt ut på Nintendo Switch. Det kokar nog ner till hur mycket tid utvecklarna har att lägga på sina spel.

Stora skillnaden jag ser i nya generationen är väl att man kan börja utveckla med textur-streaming på ett vettigt sätt direkt från Ssd, något som alla nya konsoler stödjer.

Tror detta är lite att göra en höna av en fjäder, men det är förståeligt då intresset för nya spelburkar känns stort.

Ja Microsoft har sagt att alla deras första parts tillverkare kommer släppa alla spel till PC också.

Men 3:e partstillverkare som inte ägs av Microsoft får själv välja var dom vill släppa spelen. Så vill jag minnas att det var iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Good riddance. Ingen vill läsa ditt hyperboliska trams. Om överdrifter och billiga, urvattnade anklagelser om "fanboyism" utgör omfattningen av din förmåga till intellektuell nyans så har du inget på ett forum som SweClockers att göra. Goodbye.

Själv tycker jag det ligger lite i hans antaganden & det är lite samma utifall man skriver något ifrågasättande om AMD på denna sidan, tycker det är bra att han tar upp det, kritiskt tänkande eller ifrågasättande är alltid bra leder oftare till bra diskussion än om det ska tjatas om att x är bättre än x & det ska delas upp i 2 läger bara (Tex Intel /AMD Konsoll/Pc Nvidia/AMD). Sen kanske han inte har rätt i sak i detta fallet, svar fick han oxå så bra av Andreas Eklöf, Sen kan ju folk vara lite trevliga oxå, fakta är fakta spekulation är annat.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten N:

Jag tror Series S kommer floppa väldigt hårt. Mycket svagare samt utan skivläsare och mindre lagring vilket é ett måste nu för tiden. Kan de komma att bli så att spel inte kommer att släppas på Series S i framtiden utan enbart på Series X om nu Series S floppar? Förstår inte Microsofts tänk här. Nog för att man man vill göra en billig konsol, men till vilket pris då? De som köper series S lär bli besvikna.

Den kommer sälja bra, tänk random konsument i valfri elektronikkedjebutik... ”whooa kolla nya xbox, va billig den är!" Spel kommer finnas högvis av, tror någon på allvar att någon kommer våga släppa ett X-exklusivt spel?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Inte värre än spel gjorda till ps4 och ps4 pro typ?

Jo det är det.

This-gen> PS4/One var baskonsolerna som spelen designades efter. Pro/X adderade whatever upplösning och ev lull som var möjligt.

Next-gen> PS5/XSX BORDE vara baskonsolerna som spelen designades efter. Men nu har de med sig en gimpad kompis som man behöver ta hänsyn till.

Sen är det absolut så att om spelet ska till PC oxå så innebär det en hel hög mer eller mindre gimpade kompisar men förhoppningen med en ny generation är ju att bas-linjen för PC ska ta ett stort hopp framåt. Tack vare S så blir inte detta hopp lika stort.

Sen så ska det inte överdrivas. De flesta spelen som tas fram är skalbara på så sätt att 6 GB mindre minne är ytterst hanterbart(*). Men ändå, bara dess blotta existens gör ju att en multiplattforms-utvecklare som om några år verkligen vill pusha hårdvaran har begränsningar som kan medföra hinder för hur utvecklaren designar sin mjukvara.

(*) Det är ju dessutom en höna vs ägg situation här. Låt säga att vi har ett spel/en mjukvaru-design som utan problem kan leva med 6 GB mindre minne. Har spelet denna design för att det är den optimala designen eller har det designats så pga S existens? Om det är det sistnämda så har S, per definition, påverkat speldesignen på ett i nån mån begränsande sätt.

edit: Det är ju inte bara mörker dock. OM Series S får effekten att vi lämnar this-gen snabbare än om vi enbart hade haft de dyrare alternativen så har ju faktiskt S tillfört nått positivt.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Microsoft tänkt på att det finns två kategorier av spelare, vissa har inga krav på 60 fps och nöjer sig med 30 fps, samt folk med tajt ekonomi kanske väljer den slimmade versionen (tänker på tex barnfamiljer med krisande ekonomi i dessa corona tider).

det här kanske gör att det blir lite jämnare mellan PS5 som har något klenare Specs än Xbox Series X.

Själv är jag lite mer "hardcore" ang att det ska vara 60 fps eftersom jag kör bilsimulatorer, så 60 fps är ett krav.

Det fanns ju två versioner av PS4 Slim och Pro, samma med Xbox One och Xebox One X

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

I bästa fall blir fler ps5 exklusiva så vi får riktiga next gen spel

Sant men tråkigt att kanske 1-2 spel per år kommer kännas next gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

I bästa fall blir fler ps5 exklusiva så vi får riktiga next gen spel

Det är verkligen helt sjukt hur många som ser exklusivitet som en positiv sak. Snacka om att bli totalt grundlurad av dessa företag.
2020 i ett nötskal, när man ser en splittrad spelarbas, med efterlängtade speltitlar bakom helt galna paywalls som en anledning att klappa dessa företag på axeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Kan ta exemplet med the witcher 3 som såg(ser) fantastiskt ut på en high end pc men kan fortfarande se skapligt ut på Nintendo Switch. Det kokar nog ner till hur mycket tid utvecklarna har att lägga på sina spel.

Enligt Saber Interactive, de som portade Witcher 3 till Switch, så gick spelet till en början i 10fps, använde 50% mer minne än Switch:en har samt tog upp 20 GB mer utrymme än en Switch-kassett har. Det tog dem ett år att få spelet till 30 fps utan allt för stora uppoffringar. Nu är förstås Witcher 3 på Switch något av ett extremt fall, men det visar ju ändå att det kan krävas en hel del arbete för att anpassa spel till annan hårdvara.

Men just att anpassa spel till olika hårdvaror är egentligen inte problemet, vet man att ett spel ska köras på både Series S och Series X så kan man planera för det från början utan att det blir ett stort problem. Problemet är att Series S kommer hämma utvecklingen av spel till Series X eftersom utvecklarna kan bli tvungna att skrota vissa funktioner som inte skulle fungera på Series S. Man kan göra skalbara spel eller spel som utnyttjar en viss hårdvara till max, men att göra båda samtidigt är oerhört svårt.

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Tycker personligen det är FÖR stor skillnad mellan Series S och X i speccen, 4 vs 12 TFLOPS...

Åtminstone 6 hade varit OK. Borde inte kosta så jävla mycket mer med 6 TFLOPS GPU-del.

Nu är jag rädd att Seires S "bottleneckar" hela generationen haha...

Att skala upp från 1080p till 4k kräver 4xprestandan. 4TFx4 = 16. Så snarare är den "Stora" Xboxsexsen underdimensionerad med 4TF.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt Saber Interactive, de som portade Witcher 3 till Switch, så gick spelet till en början i 10fps, använde 50% mer minne än Switch:en har samt tog upp 20 GB mer utrymme än en Switch-kassett har. Det tog dem ett år att få spelet till 30 fps utan allt för stora uppoffringar. Nu är förstås Witcher 3 på Switch något av ett extremt fall, men det visar ju ändå att det kan krävas en hel del arbete för att anpassa spel till annan hårdvara.

Men just att anpassa spel till olika hårdvaror är egentligen inte problemet, vet man att ett spel ska köras på både Series S och Series X så kan man planera för det från början utan att det blir ett stort problem. Problemet är att Series S kommer hämma utvecklingen av spel till Series X eftersom utvecklarna kan bli tvungna att skrota vissa funktioner som inte skulle fungera på Series S. Man kan göra skalbara spel eller spel som utnyttjar en viss hårdvara till max, men att göra båda samtidigt är oerhört svårt.

Det du beskriver är ju hur konsoler hållit tillbaks utvecklingen, moderna spelmotorer brukar skala bra efter hårdvara, så ser inga bekymmer alls, det som saknas är någon som driver utvecklingen framåt & släpper ett spel som dagens hårdvara ej klarar av & höjer ribban inte att anpassa spelen till nuvarande hårdvara. (som quake var när det dök upp eller crysis tex)

Skrivet av Ness:

Det är verkligen helt sjukt hur många som ser exklusivitet som en positiv sak. Snacka om att bli totalt grundlurad av dessa företag.
2020 i ett nötskal, när man ser en splittrad spelarbas, med efterlängtade speltitlar bakom helt galna paywalls som en anledning att klappa dessa företag på axeln.

Bra inlägg!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

För att uppenbarligen tycker folk det är intressant? Många som kommentarer i dessa atriklar även om man ignorerar dom som klagar på artikeln i sig.

De är ju precis de som är klickbait? Saker som verkar riktigt intressant men inte har något faktiskt värde, speciellt när man inte tar med kontraster angående utvecklare som säger att det inte kommer bli något problem och förklarar varför.

Sedan är det så att spelen kommer förmodligen göras till dom bättre konsolerna och sedan skalas ner till dem sämre genom upplösning och FPS låsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt Saber Interactive, de som portade Witcher 3 till Switch, så gick spelet till en början i 10fps, använde 50% mer minne än Switch:en har samt tog upp 20 GB mer utrymme än en Switch-kassett har. Det tog dem ett år att få spelet till 30 fps utan allt för stora uppoffringar. Nu är förstås Witcher 3 på Switch något av ett extremt fall, men det visar ju ändå att det kan krävas en hel del arbete för att anpassa spel till annan hårdvara.

Men just att anpassa spel till olika hårdvaror är egentligen inte problemet, vet man att ett spel ska köras på både Series S och Series X så kan man planera för det från början utan att det blir ett stort problem. Problemet är att Series S kommer hämma utvecklingen av spel till Series X eftersom utvecklarna kan bli tvungna att skrota vissa funktioner som inte skulle fungera på Series S. Man kan göra skalbara spel eller spel som utnyttjar en viss hårdvara till max, men att göra båda samtidigt är oerhört svårt.

Visst kan det bli så. PC-spelare har väl känt sig gimpade av konsoler i decennier exempelvis. X och ps5 kommer att ha en viss edge i lagring hur länge? Ett år? Två? Man är ju redan omsprungen i resterande hårdvara. Dock så kan man ju tänka på att series s faktiskt har samma grundläggande arkitektur och stödjer alla funktioner som ssd-streaming och Ray-tracing. Så skillnaden borde inte bli lika extrem som exempelvis med ps3 som var ökänt jobbig att utveckla till då skillnaden i arkitektur var stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

De är ju precis de som är klickbait? Saker som verkar riktigt intressant men inte har något faktiskt värde, speciellt när man inte tar med kontraster angående utvecklare som säger att det inte kommer bli något problem och förklarar varför.

Sedan är det så att spelen kommer förmodligen göras till dom bättre konsolerna och sedan skalas ner till dem sämre genom upplösning och FPS låsning.

Så alla artiklar som har många kommentarer enligt dig är clickbait? Du kanske inte tycker det har något faktiskt värde, men uppenbarligen är där ju en hel del som tycker det genom att bara läsa tråden?

Permalänk
Medlem

Fan vilka sura miner det var här bland kommentarerna... jösses.

Förövrigt så tror jag också att detta kommer leda till att utvecklare kommer prioritera S istället för X. Sen om det blir så i slutändan eller inte kan vi bara vänta å se.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det är verkligen helt sjukt hur många som ser exklusivitet som en positiv sak. Snacka om att bli totalt grundlurad av dessa företag.
2020 i ett nötskal, när man ser en splittrad spelarbas, med efterlängtade speltitlar bakom helt galna paywalls som en anledning att klappa dessa företag på axeln.

Detta är dock en förenkling.

Vad man än tycker om exklusivitet på kort sikt så tjänar det ett syfte sett ur ett större perspektiv. Exklusiva titlar bygger plattformarnas varumärken, skapar konkurrenskraft, och driver följaktligen på industrin på sikt. Det är främsta anledningen till att Sony varit så framgångsrika denna generation, och varför MS lägger grova pengar på uppköp av tunga studios/publishers.

I flertalet fall är exklusivitet rent av en nödvädnighet, där plattformsägaren själv har gått in som finansiär av ett spel, och utan vars hjälp spelet i fråga aldrig hade existerat. Se Bloodborne för Sony/PS4, Bayonetta 2 för Nintendo/Swtich, som exempel.

Det är alltså inte så enkelt som "EVIL COROPRATION BAD!!!!!!!!!!!11". Faller lite under samma paraply som det felaktiga och sedan länge uttjatade påståendet "konsoler håller tillbaka utvecklingen".

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det du beskriver är ju hur konsoler hållit tillbaks utvecklingen,

Ja och nu har vi ju snarare hur PC håller tillbaka utvecklingen. Även om S gör det problemet mindre tydligt. Inte undra på att du inte ser nått bekymmer.

Citat:

moderna spelmotorer brukar skala bra efter hårdvara, så ser inga bekymmer alls, det som saknas är någon som driver utvecklingen framåt; släpper ett spel som dagens hårdvara ej klarar

Ehm, så du menar att de ska gå över till en spelmotor som inte skalar efter hårdvaran mao?

Citat:

höjer ribban inte att anpassa spelen till nuvarande hårdvara

Finns ju en verklighet där ute som kräver lite ekonomi bakom det hela oxå (jag vet, Swec är rätt duktiga på att bortse fram detta ). Var lättare förr med kortare hårdvarucykler, billigare hårdvara och framförallt väldigt mkt lägre utvecklingskostnader för ett spel.

För att design mot ännu ej släppt hårdvara ska vara möjligt så krävs oftast det att mjukvaran tas fram i ett större syfte och att vara i nån mån exklusivt (typ som Sony gör med R&C, i det större syftet att lyfta PS5:an, tyvärr gör de det med färre spel än vad man hade hoppats). Så det är lite roligt att du är emot exklusiva spel samtidigt som du talar dig varm för dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det är verkligen helt sjukt hur många som ser exklusivitet som en positiv sak. Snacka om att bli totalt grundlurad av dessa företag.
2020 i ett nötskal, när man ser en splittrad spelarbas, med efterlängtade speltitlar bakom helt galna paywalls som en anledning att klappa dessa företag på axeln.

Varför är det "så" sjukt? Jag tycker att du överdriver, konsolkriget har funnits sedan början av 1970-talet annars skulle vi vara med en pc. Microsoft har redan gett upp, om något så bör du vara arg på dom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Enligt Saber Interactive, de som portade Witcher 3 till Switch, så gick spelet till en början i 10fps, använde 50% mer minne än Switch:en har samt tog upp 20 GB mer utrymme än en Switch-kassett har. Det tog dem ett år att få spelet till 30 fps utan allt för stora uppoffringar. Nu är förstås Witcher 3 på Switch något av ett extremt fall, men det visar ju ändå att det kan krävas en hel del arbete för att anpassa spel till annan hårdvara.

Men just att anpassa spel till olika hårdvaror är egentligen inte problemet, vet man att ett spel ska köras på både Series S och Series X så kan man planera för det från början utan att det blir ett stort problem. Problemet är att Series S kommer hämma utvecklingen av spel till Series X eftersom utvecklarna kan bli tvungna att skrota vissa funktioner som inte skulle fungera på Series S. Man kan göra skalbara spel eller spel som utnyttjar en viss hårdvara till max, men att göra båda samtidigt är oerhört svårt.

Fast funktionsmässigt så är de ju väldigt lika. Jag tycker det är lite synd att de snålade lite väl mycket på just minnet, men GPU och övrigt är ju väl valt. Däremot borde prisskillnaden kanske vara lite större, det känns som om de har större marginaler på XSS med tanke på allt man får i XSX för inte så mycket mer pengar.

Skrivet av The Kristoffer:

Att skala upp från 1080p till 4k kräver 4xprestandan. 4TFx4 = 16. Så snarare är den "Stora" Xboxsexsen underdimensionerad med 4TF.

Men XSS är inte en 1080p-konsol utan en 1440p-konsol enligt MS. Så 4K är 2,25 gånger mer pixlar att skyffla. Jag tror ändå inte det kommer vara något större problem. Sannolikt innebär det att man kan göra mer egna val i spelens inställningar, som vi redan ser nu i Dirt exempelvis (det var inte imponerande grafiskt oavsett inställningar dock). Så ett spel på en XSX kanske har en inställning för 4K60, en för 1080p120 och en för 1080p60 eller 1440p60 med "allt på max", kanske till och med en för 4K30 maxat med RT och så. XSS kanske får andra alternativ, som 1080p60 i normalläge, 1080p30 med RT, maxad grafik osv.

Permalänk
Medlem

Jisses, den här tråden är ju mer urspårad än de klassiska "AMD vs Intel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Du, tona ned den negativa attityden, rubriken lyder inte "alla spelutvecklare tycker" eller "majoriteten av spelutvecklare säger". David Cages uttalande är en av flera utvecklare som uttrycker att olika SKU:s med väsentlig skillnad i kapacitet är ett problem för utvecklare, och att det kan leda till att många väljer att sikta in sig på den lägsta gemensamma nämnaren. Vi har inte rapporterat om alla som uttrycker sig på detta vis, exempelvis följdes Axel Gneiting från Id Software av kollegan Billy Khan som uttryckte samma sak.

Nej, vi vet inte hur det kommer påverka spelupplevelsen i slutändan, men att ett flertal utvecklare uttrycker samma bekymmer gör det värt att rapportera om.

Med pinsamma artiklar som denna så är inte "click-bait"-strategi-misstankar för SweC långt borta:

https://www.sweclockers.com/nyhet/30569-xbox-series-x-uppges-...

Så sitt inte på allt för höga hästar.

Detta är en klar rehash av den gamla "nyheten" med ID i brist på bättre nyheter.

Pinsamt SweC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Den fördelen för konsoler har ps5 satsat på - Cerny pratade om att förenkla för utvecklarna, till den grad att utvecklingstid går från år till månader (road to ps5).

Det kan ju vara ren propaganda från Sony - men att de har haft en filosofi att det ska bli enklare för utvecklare behöver vi ju inte misstro.

Tror de lärt sig mycket sedan misstaget med PS3 som var gigantiskt (det får "bekymmer" att optimera för två olika x85 konsoler att bli en droppe i havet i jämförelse).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast funktionsmässigt så är de ju väldigt lika. Jag tycker det är lite synd att de snålade lite väl mycket på just minnet, men GPU och övrigt är ju väl valt. Däremot borde prisskillnaden kanske vara lite större, det känns som om de har större marginaler på XSS med tanke på allt man får i XSX för inte så mycket mer pengar.

Ifall vi utgår ifrån att grafikkortet bara sköter grafik och inte fysikmotor, AI och annat så kanske det skulle fungera ok.
Ett stort problem som dock många kommer att upptäcka rätt tidigt är att lagringen blir fruktansvärt trång efter 2-3 stora spel eftersom att det bara kommer finnas ca 300GB kvar efter OS.
Det blir nog många som ångrar sig att dom inte köpte Series X när det bara skiljer typ 800Kr ifall man räknar med vad extra lagring kostar.

Series S ser billig ut, men Series X är en betydligt bättre deal för 95% av användarna.
Det är bara ifall man spelar sportspel och fortnite på en liten skärm som det kan vara en ok deal.