Fler utvecklare kritiserar upplägget med en enklare Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Kan du sluta tjata om fkin clickbait hela tiden. Det är jättekul att du lärt dig en ny term men lägg av någon gång...

Nyheten har en riktig källa, ett riktigt påstående och det är upp till oss att diskutera kring vad denna person som faktiskt utvecklar spel till konsolerna säger...

Håller du inte med så säg det. Men för guds skull, sluta tjata om clickbait...

Clickbait är verkligen inget nytt koncept. Förstår inte alls vad du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja jag vet inte. I mina ögon är inte mängden ett jätteproblem, många av resurserna för 1080p kommer ju att vara ganska mycket mindre än de för 4K.

Spelar ingen roll, du får inte loss 6 GB genom att enbart dra ner upplösningen.

Citat:

Däremot känns det dumsnålt att minnet också är långsammare. Men vi får väl se hur de hanterar detta ganska snart.

Tvärtom så är det självklart att minnet är långsammare. Den processar mycket mindre data, därav behövs inte samma bandbredd.
Det är precis som med grafikkort till PC.

Citat:

Jo, fast samtidigt, har man en 1080p TV (eller projektor eller så) som man inte har några som helst planer på att byta ut, så kan ju XSS vara ett alternativ även om man bryr sig om kvalitet.

Njae. Det kommer vara sämre renderingskvalité (eller sämre framerate, men det är ju en kvalité-aspekt det med) på Series S.

Citat:

Den ska ju vara precis lika bra, bara i lägre upplösningar.

Vilket den inte kommer vara. Iaf inte för spel som nyttjar XSX hårt (MS lovar ju att det ska vara så optimerat så för XSX...)

Citat:

Jag tycker ändå det stämmer ganska bra. XSX kan köra spel i 4K men en del spel lär fungera bättre i lägre upplösning, med snabbare refresh rate och liknande. Och exakt samma lär ju gälla XSS i 1440p. Sen, om man kör i 1080p så har ändå en XSS mer kraft "över" än en XSX i 4K.

Fast vi vet redan nu att det inte stämmer "ganska bra".

Permalänk
Medlem

Yakuza klarar tydligen inte 60FPS så bra på Series S, 900P är det som gäller🤔

WCCFTech
Får väl hoppas på att Sega är inkompetenta, annars så ser det illa ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Yakuza klarar tydligen inte 60FPS så bra på Series S, 900P är det som gäller🤔

WCCFTech
Får väl hoppas på att Sega är inkompetenta, annars så ser det illa ut.

Series X har dippar under 60 i samma spel, i 1440p. Först i 1080p är det 100% solid 60 fps.

Så ja, inget att dra några växlar av. Att MS lät detta spel komma ut först är dock helt obegripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Series X har dippar under 60 i samma spel, i 1440p. Först i 1080p är det 100% solid 60 fps.

Så ja, inget att dra några växlar av. Att MS lät detta spel komma ut först är dock helt obegripligt.

Jo, precis.
Jag kollade på Digital foundrys video efter att jag såg detta.

Känns lite som att det kanske kommer bli som Pro och One X framöver, det kommer antagligen(och kanske förhoppngsvis?) finnas 3 lägen i många spel framöver:
-Normal med 4K/30
-Performance med lägre upplösning och kanske lite sämre ögongodis för 60Hz och uppåt.
-Grafikläge för Raytracing och/eller extra ögongodis med lägre FPS och/eller lägre upplösning.

Jag fortsätter att gnälla och säger att även om man inte har 4K TV så är det ändå oftast ändå värt att skaffa X istället för S, X ser ut att bli betydligt mer prisvärd och prisglappet är mycket litet.

Det kan ju bli så att modellerna som kommer om 3-4 år(Pro etc) åtgärdar detta och har stöd för DLSS eller liknande teknik för att palla med 4K utan att kompromissa så mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Yakuza klarar tydligen inte 60FPS så bra på Series S, 900P är det som gäller🤔

WCCFTech
Får väl hoppas på att Sega är inkompetenta, annars så ser det illa ut.

Jo, Sega är inte bra på att optimera spel, det är inga nyheter. Sannolikt har de inte brytt sig så mycket om bildhastighet och så, då det är ett turbaserat RPG, utan istället pressat in så mycket de kan. Inte för att spelet ser särskilt krävande ut dock, men en dålig spelmotor kan ju sänka vilken hårdvara som helst.

Skrivet av ipac:

Series X har dippar under 60 i samma spel, i 1440p. Först i 1080p är det 100% solid 60 fps.

Så ja, inget att dra några växlar av. Att MS lät detta spel komma ut först är dock helt obegripligt.

Jo, men jag tror inte MS bestämmer vilka spel Sega väljer att släppa till deras nya konsol (och på alla andra plattformar). Däremot är det absolut konstigt om det är MS som har släppt denna förhandsversion till de journalister som har fått låna konsolen. De borde vara medvetna om att det inte imponerar rent tekniskt. De borde ha gett ut Gears 5 istället som ser mycket bättre ut och som snurrar på bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Spelar ingen roll, du får inte loss 6 GB genom att enbart dra ner upplösningen.

Det kan man väl inte säga så kategoriskt utan det beror förstås på en massa faktorer. Sen är ju minneskonfigurationen annorlunda mellan konsolerna, av det snabba minnet som främst används för grafiken så har XSX 10 GB och XSS 8 GB, dock mycket långsammare också.

Citat:

Tvärtom så är det självklart att minnet är långsammare. Den processar mycket mindre data, därav behövs inte samma bandbredd.
Det är precis som med grafikkort till PC.

Tja, mindre data borde också innebära att det krävs mindre mängd minne, eller? Jag tycker fortfarande att de borde ha satsat på snabbare minnen till XSS, i alla fall de 8 GB som främst används som grafikminne. För resten av minnet duger nog bandbredden ganska bra, 56GB/s är ju ändå ungefär dubbelt så snabbt som DDR4 3200, även om det är en stor skillnad mot 336GB/s som XSX har på det.

Citat:

Njae. Det kommer vara sämre renderingskvalité (eller sämre framerate, men det är ju en kvalité-aspekt det med) på Series S.

Jo, det tror jag med, vilket står i de delar av mitt inlägg som du valde att klippa bort.

Citat:

Vilket den inte kommer vara. Iaf inte för spel som nyttjar XSX hårt (MS lovar ju att det ska vara så optimerat så för XSX...)

Mmm, som jag sa...

Citat:

Fast vi vet redan nu att det inte stämmer "ganska bra".

Vet vi det?

Tittar man på specifikationen så är det inte alls självklart att S skulle vara så mycket sämre om man jämför 4K på X mot 1080p eller 1440p på S. CPU är ungefär samma, mängden minne är 37,5% mindre men mängden snabbt minne är bara 20% mindre, dock är hastigheten på det 60% lägre. GPU är ungefär en tredjedel. Olika spel lär hantera det mer eller mindre bra förstås, men det är inget som är väldigt underdimensionerat vad jag kan se, mer än möjligtvis hastigheten på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan man väl inte säga så kategoriskt utan det beror förstås på en massa faktorer.

Jo att minska renderingsbuffrarna från 4K till 1440p (eller 1080p) är inte ens i närheten av tillräckligt för att frigöra 6 GB.

Sen kan man förstås dra ner på massa annat och på så vis allokera mindre minne (man kan ju köra N64-texturer på S-versionen, haha) men då faller ju idén om "samma som XSX fast 1440p/1080p")

Citat:

Tja, mindre data borde också innebära att det krävs mindre mängd minne, eller?

Inte alls i samma grad som den minskning av beräkningskraft som vi har att göra med. Låt säga att, för en given titel, så orkar XSS med att processa 1920*1080 pixlar (medans XSX tuggar 3840*1080 pixlar). Det är avsevärt mkt mindre jobb (1/4) och därmed klart mkt mindre belastning på minnesbandbredden - det innebär inte att minnesalokeringen minskar i alls samma grad.

Citat:

Jag tycker fortfarande att de borde ha satsat på snabbare minnen till XSS,

Tycker och tycker. Titta på hur det ser ut på PC grafikkorts-marknaden, där anpassas bandbredd mot processorkraft.

Några snabbare minnen hade knappast varit aktuellt förövrigt. 14 Gbps är vad man kan förvänta sig i den lågbudget som XSS är, då hade de fått köra med en bredare buss istället (vilket hade varit najs, för då hade de kunnat få in mer minne).

Citat:

Jo, det tror jag med, vilket står i de delar av mitt inlägg som du valde att klippa bort.

Ja valde att klippa bort det eftersom jag ansåg att du tala mot dig själv.
Om man bryr sig om renderingskvalité så är alternativet som ger sämre renderingskvalité inte ett särskilt bra alternativ, eller hur?

Citat:

Tittar man på specifikationen så är det inte alls självklart

Jo det är det. Vi vet ungefär hur XSX/XSS presterar (och framförallt vet vi exakt hur de relaterar till varandra). Vet vet hur motsvarande hårdvara till PC presterar. Då blir det klart som korvspad att Series S har för låg prestanda för att göra det Series X gör i 4K, i 1440p.

XSX GPU-prestanda ligger på 2080 Super nivå, ge och ta. ~12 Turing TF och 496 GBps. XSX är ~12 RDNA2 TF och 560 GBps. Eventuellt är XSX lite snabbare mao, men det är inte så relevant här, vi utgår från 2080S.

https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-5500-xt-str...

För att få ungefär samma prestanda/samma fps i 1080p, som 2080S har i 4K, så landar vi på 1650Super: ~5 Turing TF och 192 GBps. I nivå med 1650Super-prestanda så har vi även RX580 (~6 GCN TF, presterar rätt likt One X förövrigt) samt 5500XT 4GB (~5 RDNA1 TF och 192 GBps).

1440p är det inte tal om, 1650Super presterar i 1440p ungefär 75% av vad 2080S gör i 4K.

XSS är 4 RDNA2 TF och 192 GBps. Teoretiskt lägre beräkningskapacitet än 1650S och 5500XT mao (men som av en händelse samma bandbredd som dessa, just sayin...).

Sen är det möjligt att 4 RDNA2 TF i denna XSS konfig på nått vis presterar lika bra som 5 RDNA1/Turing TF men det återstår definitivt att se. Och det spelar ingen roll eftersom den relativa skillnaden med XSX är konstant - dvs oavsett hur bra RDNA2 är så är det ett jäkligt stort hopp mellan XSS och XSX, ett hopp som inte lirar med hur MS marknadsför produkterna.

Citat:

men det är inget som är väldigt underdimensionerat vad jag kan se, mer än möjligtvis hastigheten på minnet.

Återigen, hade du tittat på hur grafikkretsar presterar i praktiken så hade du insett att Series S är underdimensionerad för 1440p och att hastigheten på minnet är väldigt "normal".

Permalänk
Medlem

Man märker på kommentarerna att det börjar dra ihop sig till konsolkrig igen. Traditionen att propagera och försvara en investering på några tusenlapp lever vidare. Jag antar att det är ett ålderstecken att jag känner mig förbi den fasen. På ett sätt kan jag sakna passionen men samtidigt skäms jag över hur trångsynt jag var förr. Någon annan gammal gubbe här som känner likadant? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Man märker på kommentarerna att det börjar dra ihop sig till konsolkrig igen.

Som t.ex.?

Eller ja, vi hade iofs en som lämnade forumet i protest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Jo att minska renderingsbuffrarna från 4K till 1440p (eller 1080p) är inte ens i närheten av tillräckligt för att frigöra 6 GB.

Nej, men det är mer som kan påverkas av att sänka upplösningen, som mindre texturer exempelvis. Sen handlar det inte om att frigöra 6GB för skillnaden i det minne som används till grafik mellan konsolerna är 2GB.

Citat:

Sen kan man förstås dra ner på massa annat och på så vis allokera mindre minne (man kan ju köra N64-texturer på S-versionen, haha) men då faller ju idén om "samma som XSX fast 1440p/1080p")

Tja, det är förstås trevligt med högupplösta texturer men nyttan av dem är förstås mindre i lägre skärmupplösningar.

Citat:

Inte alls i samma grad som den minskning av beräkningskraft som vi har att göra med. Låt säga att, för en given titel, så orkar XSS med att processa 1920*1080 pixlar (medans XSX tuggar 3840*1080 pixlar). Det är avsevärt mkt mindre jobb (1/4) och därmed klart mkt mindre belastning på minnesbandbredden - det innebär inte att minnesalokeringen minskar i alls samma grad.

Nej inte i samma grad, men den minskar.

Citat:

Tycker och tycker. Titta på hur det ser ut på PC grafikkorts-marknaden, där anpassas bandbredd mot processorkraft.

Några snabbare minnen hade knappast varit aktuellt förövrigt. 14 Gbps är vad man kan förvänta sig i den lågbudget som XSS är, då hade de fått köra med en bredare buss istället (vilket hade varit najs, för då hade de kunnat få in mer minne).

14 Gbps vet jag inte var du hittat, så långsamt minne har inte varit aktuellt sedan DDR (1), men 56 GB/s är inte så pjåkigt. Och det är ju bara för de sista 2GB de övriga 8 är bra mycket snabbare, i klass med RX 5500 / 5500 XT.

Citat:

Ja valde att klippa bort det eftersom jag ansåg att du tala mot dig själv.

Jag talade inte emot mig själv utan la fram för- och nackdelar, eller snarare skillnaden mellan marknadsföringen, eller vad MS påstår, och mina tankar.

Citat:

Om man bryr sig om renderingskvalité så är alternativet som ger sämre renderingskvalité inte ett särskilt bra alternativ, eller hur?

Nej, och således köper jag en XSX. Men enligt MS så ska de vara likvärdiga i sina respektive max- (eller ideal-) upplösningar. Hade jag haft en grym 1080p-TV som jag tänkte behålla, och haft dåligt med pengar, så hade jag nog köpt en XSS istället. Nu stämmer inget av det in på mig, och dessutom har jag en del spel på skiva från förra och förrförra generationen som jag gärna vill kunna fortsätta spela.

Men om man tycker kvaliteten är godtagbar i 4K på XSX så borde kvaliteten vara precis lika godtagbar på XSS i 1080p eller 1440p. Man får samma möjlighet till RT exempelvis, vilket kanske sänker prestandan i vissa spel så att det inte är värt det, men det hade ju sänkt samma spel på XSX i 4K liksom.

Citat:

Jo det är det. Vi vet ungefär hur XSX/XSS presterar (och framförallt vet vi exakt hur de relaterar till varandra). Vet vet hur motsvarande hårdvara till PC presterar. Då blir det klart som korvspad att Series S har för låg prestanda för att göra det Series X gör i 4K, i 1440p.

XSX GPU-prestanda ligger på 2080 Super nivå, ge och ta. ~12 Turing TF och 496 GBps. XSX är ~12 RDNA2 TF och 560 GBps. Eventuellt är XSX lite snabbare mao, men det är inte så relevant här, vi utgår från 2080S.

https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-5500-xt-str...

För att få ungefär samma prestanda/samma fps i 1080p, som 2080S har i 4K, så landar vi på 1650Super: ~5 Turing TF och 192 GBps. I nivå med 1650Super-prestanda så har vi även RX580 (~6 GCN TF, presterar rätt likt One X förövrigt) samt 5500XT 4GB (~5 RDNA1 TF och 192 GBps).

1440p är det inte tal om, 1650Super presterar i 1440p ungefär 75% av vad 2080S gör i 4K.

XSS är 4 RDNA2 TF och 192 GBps. Teoretiskt lägre beräkningskapacitet än 1650S och 5500XT mao (men som av en händelse samma bandbredd som dessa, just sayin...).

Sen är det möjligt att 4 RDNA2 TF i denna XSS konfig på nått vis presterar lika bra som 5 RDNA1/Turing TF men det återstår definitivt att se. Och det spelar ingen roll eftersom den relativa skillnaden med XSX är konstant - dvs oavsett hur bra RDNA2 är så är det ett jäkligt stort hopp mellan XSS och XSX, ett hopp som inte lirar med hur MS marknadsför produkterna.

Återigen, hade du tittat på hur grafikkretsar presterar i praktiken så hade du insett att Series S är underdimensionerad för 1440p och att hastigheten på minnet är väldigt "normal".

Men allt detta är ändå bara spekulationer. Du jämför grafikkort på PC med olika arkitekturer som har ungefär likvärdig prestanda som konsolerna enligt marknadsföringen eller spekulationer från teknikjournalister och gör en massa antaganden. RDNA2 finns inte på marknaden än och har en hel del nytt som kan hjälpa i specifika situationer, som vid RT, och det verkar som om konsolernas GPU:er inte stöder allt som RDNA2 på PC gör vilket komplicerar bilden ytterligare. Sen att CPU och GPU är på samma SoC och delar minne ger ytterligare förbättringsmöjligheter som är svåra att göra på PC. Det finns alltså inget grafikkort, ingen APU, som är samma som någon av konsolernas SoC eller som har samma möjligheter för optimering. Att ett 1650@1440p presterar 75% av vad ett 2080S@4K gör är inte särskilt relevant.

Sen vet vi den tekniska skillnaden mellan XSX och XSS, om det inte kommer fler överraskningar förstås, men vi vet inte hur någon av dem presterar egentligen. Vi har fått se tester av gamla spel som kanske eller kanske inte har optimerats i olika grad, och vi har fått se ett spel som ska vara anpassat till generationen, Dirt 5, men inga djupare analyser eller så.

Permalänk
Medlem

Sinclair spectrum

Skrivet av Durkadur:

Man märker på kommentarerna att det börjar dra ihop sig till konsolkrig igen. Traditionen att propagera och försvara en investering på några tusenlapp lever vidare. Jag antar att det är ett ålderstecken att jag känner mig förbi den fasen. På ett sätt kan jag sakna passionen men samtidigt skäms jag över hur trångsynt jag var förr. Någon annan gammal gubbe här som känner likadant? xD

Hade en flashback häromdagen då jag kollade på c64 vs spectrum på youtube och känslorna av krig återkom ganska snabbt. Underligt att man inte lagt det bakom sig

Permalänk
Medlem

Kan inte dom utvecklarna som kritiserar detta upplägg så att säga bara strunta i att utveckla en version till den enklare versionen av Xbox?

Eller är det ett krav de har ifrån MS att spelet måste fungera på båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Som t.ex.?

Eller ja, vi hade iofs en som lämnade forumet i protest.

Jag tycker det är lite uppskruvat tonläge. Anklagelser flyger till höger och vänster. Men det brukar vara så precis i början på en generation. Tänk en liknande nyhet för 2 år sen om Xbox One istället för Series S. Hade inte genererat samma entusiasm, tror jag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av LastNinjas:

Kan inte dom utvecklarna som kritiserar detta upplägg så att säga bara strunta i att utveckla en version till den enklare versionen av Xbox?

Eller är det ett krav de har ifrån MS att spelet måste fungera på båda?

Är ganska säker på att det är ett krav ja.
Inte att ha stöd för previous gen men mig veterligen tillåter varken Sony eller MS att man släpper spel som bara funkar på Pro eller One X och betvivlar att MS tillåter att man släpper spel som bara funkar på Series X men inte S.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Eller är det ett krav de har ifrån MS att spelet måste fungera på båda?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag tycker det är lite uppskruvat tonläge.

Hehe, ja det var ju lite laddat i början av tråden, det har du rätt i.

Det var ju rätt efterblivet. Här har vi ett helt nytt upplägg där baskonsolerna flankeras av en gimpad kompis. Det hade tvärtom varit märkligt om det inte med jämna mellanrum dyker upp "concerns" runt detta, givetvis ska dessa rapporteras/diskuteras.

Men tydligen stack det vissa fläktpojkars ögon, det är ju bättre att bara blint lita på vad MS säger i sin reklam...ehh, eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men det är mer som kan påverkas av att sänka upplösningen, som mindre texturer exempelvis. Sen handlar det inte om att frigöra 6GB för skillnaden i det minne som används till grafik mellan konsolerna är 2GB.

Vad grundar du det på?
OS borde väl ändå inte ta så värst mycket utrymme och ifall det drar mycket så borde det inte skilja så mycket emellan X och S?

Enligt den här artikeln så lägger Microsoft 2.5GB på OS

"In terms of how the memory is allocated, games get a total of 13.5GB in total, which encompasses all 10GB of GPU optimal memory and 3.5GB of standard memory. This leaves 2.5GB of GDDR6 memory from the slower pool for the operating system and the front-end shell. From Microsoft's perspective, it is still a unified memory system, even if performance can vary. "In conversations with developers, it's typically easy for games to more than fill up their standard memory quota with CPU, audio data, stack data, and executable data, script data, and developers like such a trade-off when it gives them more potential bandwidth," says Goossen."

Vågar man ens tänka på RT till Series S, 720p kanske?
Aja RDNA 2 kanske överraskar brutalt, man kan ju i all fall hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Är ganska säker på att det är ett krav ja.
Inte att ha stöd för previous gen men mig veterligen tillåter varken Sony eller MS att man släpper spel som bara funkar på Pro eller One X och betvivlar att MS tillåter att man släpper spel som bara funkar på Series X men inte S.

Det känns ju spontant lite bakåtsträvande måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men det är mer som kan påverkas av att sänka upplösningen, som mindre texturer exempelvis.

Ehh, ja om man sänker texturupplösningen ja, men det är helt skilt från buffertupplösningarna.

Poängen är iaf att XSX->XSS kommer innebära mer än att renderingsupplösningen sänks (förutsatt att spelet nyttjar XSX möjligheter väl då)

Citat:

Sen handlar det inte om att frigöra 6GB för skillnaden i det minne som används till grafik mellan konsolerna är 2GB.

Nu tänker du helt galet. Det är inte så att XSS kommer använda 8 GB till grafik. Och det är ju inte heller så att minnesalokeringen i XSX kommer stanna vid 12 GB.

Om XSX versionen av ett spel allokerar 16 GB (13.5 då, eftersom OS:et alltud tar 2.5GB) så måste XSS versionen allokera 6 GB mindre, simple as that. Har man "tur" hittar man dessa 6 GB i grafikrelaterat data. Då är det iaf enkelt att skala ner/bort.

I klartext, om utvecklarna alltid ser XSX som 6 GB systeminne och 10 GB grafikminne och XSS som 6 GB systemminne och 4 GB grafikminne så kommer det inte vara nått direkt problem. Men då kan man fråga sig, ser utvecklarna det så för att det är optimalt för den givna XSX mjukvaran eller för att det är "smidigt", pga XSS?

Citat:

Nej inte i samma grad, men den minskar.
14 Gbps vet jag inte var du hittat

XSS, precis som 5500XT och XSX för den delen, använder 14 Gbps minnen ja. Det är lixom så man anger hastigheten på minnesmoduler... Och det är där GDDR6 mainstream av idag står.

Citat:

Me om man tycker kvaliteten är godtagbar i 4K på XSX så borde kvaliteten vara precis lika godtagbar på XSS i 1080p eller 1440p.

I 1080p kan det kanske vara möjligt, förutsatt att inte behovet av att minska minnesalokeringen sänker kvalitén för mkt. 1440p blir klart svårare pga skillnaden i hästkrafter.

Citat:

Men allt detta är ändå bara spekulationer. Du jämför grafikkort på PC med olika arkitekturer som har ungefär likvärdig prestanda som konsolerna enligt marknadsföringen eller spekulationer från teknikjournalister och gör en massa antaganden.

Nejdå, det är data från praktiska tester hur olika prestandanivåer presterar vid olika upplösningar. Dvs vilka relativa prestanda som behövs för att matcha framerate vid olika upplösningar.

Att det är PC spelar ingen roll, konsol GPU:er har snarlika relationer. Det är inte så att de är byggda på magiskt stoft direkt..

Citat:

RDNA2 finns inte på marknaden än och har en hel del nytt som kan hjälpa i specifika situationer, som vid RT, och det verkar som om konsolernas GPU:er inte stöder allt som RDNA2 på PC gör vilket komplicerar bilden ytterligare. Sen att CPU och GPU är på samma SoC och delar minne ger ytterligare förbättringsmöjligheter som är svåra att göra på PC. Det finns alltså inget grafikkort, ingen APU, som är samma som någon av konsolernas SoC eller som har samma möjligheter för optimering.

Inget av detta är relevant för diskussionen relativ prestanda mellan XSS och XSX.

Har vi tur så är 4 TF RDNA2 i XSS så pass bra att det iaf matchar 5500XT 4GB, men det innebär oxå att XSX är bättre än vad pappret säger så relationen mellan de två ändras inget/måttligt.

Men ja, visst måste vi ha in data från en rad olika spel för att veta exakt, såklart, men det finns idag inga skäl alls att tro att XSS i 1440p mäktar med det XSX kan i 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Det känns ju spontant lite bakåtsträvande måste jag säga.

Eller att man inte hatar pengar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Vad grundar du det på?
OS borde väl ändå inte ta så värst mycket utrymme och ifall det drar mycket så borde det inte skilja så mycket emellan X och S?

Enligt den här artikeln så lägger Microsoft 2.5GB på OS

"In terms of how the memory is allocated, games get a total of 13.5GB in total, which encompasses all 10GB of GPU optimal memory and 3.5GB of standard memory. This leaves 2.5GB of GDDR6 memory from the slower pool for the operating system and the front-end shell. From Microsoft's perspective, it is still a unified memory system, even if performance can vary. "In conversations with developers, it's typically easy for games to more than fill up their standard memory quota with CPU, audio data, stack data, and executable data, script data, and developers like such a trade-off when it gives them more potential bandwidth," says Goossen."

Vågar man ens tänka på RT till Series S, 720p kanske?
Aja RDNA 2 kanske överraskar brutalt, man kan ju i all fall hoppas.

Tja, i ditt citat kallar de det för "GPU optimal memory", annars stämmer det väl bra med mitt inlägg? 10GB GPU optimal memory på XSX och 8GB GPU optimal memory på XSS. Hur de hanterar minnesmängden som OS/Systemet kräver vet jag inte, kanske kör de en enklare dashboard på XSS, kanske släpper de mycket av det de har i minnet på XSS jämfört med XSX, eller så har de någon annan lösning.

Ska systemet ta 2,5 GB och utvecklarna ska använda samma 3,5 GB till icke grafikrelaterade saker så blir det bara 4 GB kvar som grafikminne, vilket känns lite snålt. Å andra sidan finns det ju en hel del grafikkort som klarar 1080p eller 1440p rätt bra med bara 4 GB. Men jag tror att de har en smartare lösning än så, men det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Aja RDNA 2 kanske överraskar brutalt, man kan ju i all fall hoppas.

Kan vi hoppas men gör RDNA2 det så är det ju som sagt lika glada nyheter för såväl XSX som XSS så för topicen har det måttlig betydelse.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ipac:

Eller att man inte hatar pengar...

Tänker att det lika mycket handlar om att konsumenter inte ska behöva stå och läsa på baksidan av kartongerna om ett spel funkar på deras konsol eller ej typ.

Men ja också: pengar!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att det lika mycket handlar om att konsumenter inte ska behöva stå och läsa på baksidan av kartongerna om ett spel funkar på deras konsol eller ej typ.

Det är pengar.

Om man lanserar en next-gen konsol med orden "ohh btw, det är bara vissa next-gen spel som funkar" ja då hatar man pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Ehh, ja om man sänker texturupplösningen ja, men det är helt skilt från buffertupplösningarna.

Poängen är iaf att XSX->XSS kommer innebära mer än att renderingsupplösningen sänks (förutsatt att spelet nyttjar XSX möjligheter väl då)

Jo, det är väl ingen som har specificerat att allt är exakt lika förutom upplösning. MS säger att de är funktionellt samma men det är ju ganska öppet för tolkning.

Citat:

Nu tänker du helt galet. Det är inte så att XSS kommer använda 8 GB till grafik. Och det är ju inte heller så att minnesalokeringen i XSX kommer stanna vid 12 GB.

Om XSX versionen av ett spel allokerar 16 GB (13.5 då, eftersom OS:et alltud tar 2.5GB) så måste XSS versionen allokera 6 GB mindre, simple as that. Har man "tur" hittar man dessa 6 GB i grafikrelaterat data. Då är det iaf enkelt att skala ner/bort.

Kanske, det kan också vara så att MS inte bryr sig om att behålla lika mycket i minnet på XSS just eftersom mängden är mindre. Att det tar några sekunder extra att gå från spel till dashboard är väl inte hela världen för en budgetkonsol exempelvis, medan det hade känts ganska B på värstingkonsolen om den operationen var långsammare än på föregående generation.

Citat:

XSS, precis som 5500XT och XSX för den delen, använder 14 Gbps minnen ja. Det är lixom så man anger hastigheten på minnesmoduler... Och det är där GDDR6 mainstream av idag står.

Jaha, så du brukar köpa minnen i lösa chip?

Jag föredrar att använda enheten som används överallt. Alltså minnesbandbredd som det exempelvis står på Wikipedia (10 GB @ 560 GB/s, 6 GB @ 336 GB/s för XSX respektive 8 GB @ 224 GB/s, 2 GB @ 56 GB/s för XSS).

Citat:

I 1080p kan det kanske vara möjligt, förutsatt att inte behovet av att minska minnesalokeringen sänker kvalitén för mkt. 1440p blir klart svårare pga skillnaden i hästkrafter.

Ja det kan mycket väl bli så, för spel som verkligen pushar gränserna. Å andra sidan är väl 1440p inte någon jättevanlig upplösning på TV-apparater. Men man får ju se det som den marknadsföring det ändå är. Klarar XBone (inte X) 1080p60? I några spel går det hur bra som helst, men i allmänhet inte, och ändå var det så den marknadsfördes. Jag tror inte XSX klarar AAA-spel som kommer ut om ett par år i 4K120 heller. Sen lär det komma spel som går i 8K på XSX och säkert, om inte MS förbjuder det, en del som går i 4K på XSS. Det är ju upp till utvecklarna att sätta nivåerna, och de kan mycket väl välja att skita i 1440p på XSS då det är få som använder den upplösningen ändå, eller lägga sig på något konstigt mellanting, 1300p eller vad det nu kan bli, eller förstås sänka detaljnivån något snäpp för att få till bra prestanda i 1440p. De kan säkert också, som idag, välja att rendera spelet i 900p på XSS exempelvis om de inte får tillräckliga prestanda i 1080p eller 1440p, och de kan förstås göra eftergifter på XSX också.

Men absolut. Hade prestanda (mätt i TF) skalat linjärt med upplösning så är 1440p tungt för XSS, men 1080p borde i så fall vara lättare för den än vad 4K är för XSX. Men så enkelt är det ju inte. Olika spel, eller olika spelmotorer, kommer förstås att snurra sämre eller bättre beroende på om de är mer "tunga" på minnesanvändning eller inte, eller minnesbandbredd exempelvis. TF är ju bara ett mått på hur bra själva kretsen är på att beräkna flyttalsoperationer.

Citat:

Nejdå, det är data från praktiska tester hur olika prestandanivåer presterar vid olika upplösningar. Dvs vilka relativa prestanda som behövs för att matcha framerate vid olika upplösningar.

Tja, fast det är som sagt inte bara ren beräkningskapacitet i kretsen som spelar in. En relativt snabb CPU hjälper förstås till med att hålla stabila framerates exempelvis.

Citat:

Att det är PC spelar ingen roll, konsol GPU:er har snarlika relationer. Det är inte så att de är byggda på magiskt stoft direkt..

Nej självklart ingen magi. Men det är ju rätt tydligt även med dagens konsoler att det är en fördel att kunna optimera mot några få konfigurationer, och att man kan utnyttja diverse tekniker som man inte kan förutsätta att en PC har, och förstås tumma lite på vissa saker, för att få saker att snurra bättre.

Citat:

Inget av detta är relevant för diskussionen relativ prestanda mellan XSS och XSX.

Har vi tur så är 4 TF RDNA2 i XSS så pass bra att det iaf matchar 5500XT 4GB, men det innebär oxå att XSX är bättre än vad pappret säger så relationen mellan de två ändras inget/måttligt.

Nej, men TF är som sagt inte det enda måttet på prestanda.

Citat:

Men ja, visst måste vi ha in data från en rad olika spel för att veta exakt, såklart, men det finns idag inga skäl alls att tro att XSS i 1440p mäktar med det XSX kan i 4K.

Mer än att MS säger det förstås. Men ja, allt kommer att klarna när konsolerna är släppta och vi får tester av prestandan. Det kan ju vara så att 12 TF på XSX är overkill nu och något år framåt, och att XSS ger prestanda som räcker till 1440p, men allt eftersom spelen blir mer avancerade så får utvecklarna dra ner på detaljnivån eller upplösningen för att hålla jämna steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är väl ingen som har specificerat att allt är exakt lika förutom upplösning. MS säger att de är funktionellt samma men det är ju ganska öppet för tolkning.

Beror på hur petig man är.
"It is similar in CPU and has the identical I/O performance as Xbox Series X, making it easier for developers to deliver the same great performance, while rendering at a lower resolution." kombinerat med "designed to play games at 1440p at 60 frames per second" (där motsvarande för X förstås är 2160p)

Men ja, det är inte skrivet för folk som tänker på betydelsen i teknisk detalj men icke desto mindre så har jag på många håll sett kommentarer som "S är som X, fast spelen är i 1440p istället för 2160p". Tycker det är värt att lyfta att riktigt så glatt borde det inte bli, iaf inte om spelen är enl ett annat MS löfte: att "optimized for Xbox Series X titles, built to take full advantage of our most powerful console".

Citat:

Kanske, det kan också vara så att MS inte bryr sig om att behålla lika mycket i minnet på XSS just eftersom mängden är mindre. Att det tar några sekunder extra att gå från spel till dashboard är väl inte hela världen för en budgetkonsol exempelvis, medan det hade känts ganska B på värstingkonsolen om den operationen var långsammare än på föregående generation.

Möjligt att de "glömt" berätta att de lagar undan viss (inte all, det är inte så att spel klarar sig helt utan OS) OS/UI data men det är förstås bara ren spekulation i dagsläget.

Tycker idén känns ganska "yxig" så jag ger den nog ganska höga odds.

Citat:

Jaha, så du brukar köpa minnen i lösa chip?

Haha, ja oavsett hur du eller jag köper dom så är minnena lika snabba så...

När man som du pratar om "snabbare minnen till XSS" så är det minnesmodulerna du syftar på.
Att du inte visste om det fören nu må så vara men nu vet du iaf hur du uttrycker dig snäppet mer tekniskt korrekt.

Och faktum kvarstår, ska du ha högre minnesbandbredd så är det antingen snabbare minnen (snabbare än 14 Gbps) eller bredare buss (dvs addera fler minnesmoduler) som måste till. Precis som jag skrev från första början.

Citat:

Men absolut. Hade prestanda (mätt i TF) skalat linjärt med upplösning så är 1440p tungt för XSS, men 1080p borde i så fall vara lättare för den än vad 4K är för XSX. Men så enkelt är det ju inte. Olika spel, eller olika spelmotorer, kommer förstås att snurra sämre eller bättre beroende på om de är mer "tunga" på minnesanvändning eller inte, eller minnesbandbredd exempelvis. TF är ju bara ett mått på hur bra själva kretsen är på att beräkna flyttalsoperationer.

Hmm, kan vara därför jag presenterade data för hur olika prestandanivåer presterar i praktiken - med en hel radda olika spel som underlag, tror du inte?

Datat gäller förstås en annan arkitektur än RDNA2 (nämligen Turing, i brist på iaf RDNA1 alternativ) men det är inte troligt att RDNA2 har radikalt annorlunda relativ prestanda.

Citat:

Tja, fast det är som sagt inte bara ren beräkningskapacitet i kretsen som spelar in. En relativt snabb CPU hjälper förstås till med att hålla stabila framerates exempelvis.

Inte relevant för diskussionen eftersom båda konsolerna har samma CPU.

Citat:

Nej självklart ingen magi. Men det är ju rätt tydligt även med dagens konsoler att det är en fördel att kunna optimera mot några få konfigurationer, och att man kan utnyttja diverse tekniker som man inte kan förutsätta att en PC har, och förstås tumma lite på vissa saker, för att få saker att snurra bättre.

Inte relevant för diskussionen eftersom båda konsolerna har samma ev konsol-specifika optimeringsmöjligheter.

Citat:

Nej, men TF är som sagt inte det enda måttet på prestanda.

Om du tänker efter lite så är det precis det jag säger i den text du citerar.

Citat:

Mer än att MS säger det förstås.

Ja det är ju deras jobb att vinkla produkten fördelaktigt så det är inget konstigt med det.
Vad diskussionen gäller är huruvida det som sägs i marknadsföringen håller ens vid en enklare teknisk analys. Dvs tänka själv istället för att lita blint på vad tillverkaren säger, kan vara hälsosamt...i vissa fall.

Citat:

Men ja, allt kommer att klarna när konsolerna är släppta och vi får tester av prestandan. Det kan ju vara så att 12 TF på XSX är overkill nu och något år framåt, och att XSS ger prestanda som räcker till 1440p, men allt eftersom spelen blir mer avancerade så får utvecklarna dra ner på detaljnivån eller upplösningen för att hålla jämna steg.

Overkill är inte riktigt rätt ord, snarare att prestandan i XSX inte har utnyttjats speciellt väl. Och det är det som är kärnan i det hela, att det på sina håll uttrycks farhågor om att XSS gör att XSX (och PS5) hålls tillbaka. "take full advantage" som sagt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Beror på hur petig man är.
"It is similar in CPU and has the identical I/O performance as Xbox Series X, making it easier for developers to deliver the same great performance, while rendering at a lower resolution." kombinerat med "designed to play games at 1440p at 60 frames per second" (där motsvarande för X förstås är 2160p)

Men ja, det är inte skrivet för folk som tänker på betydelsen i teknisk detalj men icke desto mindre så har jag på många håll sett kommentarer som "S är som X, fast spelen är i 1440p istället för 2160p". Tycker det är värt att lyfta att riktigt så glatt borde det inte bli, iaf inte om spelen är enl ett annat MS löfte: att "optimized for Xbox Series X titles, built to take full advantage of our most powerful console".

Jo, vi får se. De har ju en del tricks för att få saker att snurra, som "fusk 4K" på One X. Men om man bortser från 1440p så tror jag ändå de kan vara rätt likvärdiga i 1080p vs 4K.

Citat:

Möjligt att de "glömt" berätta att de lagar undan viss (inte all, det är inte så att spel klarar sig helt utan OS) OS/UI data men det är förstås bara ren spekulation i dagsläget.

Tycker idén känns ganska "yxig" så jag ger den nog ganska höga odds.

Tja, fast samtidigt är det väl inte så smart att använda 3,5 GB av 10 för "bakgrunds tasks". (Inte 3,5 av 16 heller, men det är ju ändå mer ok.) Jag tror i alla fall inte det är omöjligt att de snålar lite på snabbheten i multitasking eller liknande för XSS, om minnet är ett problem, vilket det borde vara.

Citat:

Haha, ja oavsett hur du eller jag köper dom så är minnena lika snabba så...

När man som du pratar om "snabbare minnen till XSS" så är det minnesmodulerna du syftar på.
Att du inte visste om det fören nu må så vara men nu vet du iaf hur du uttrycker dig snäppet mer tekniskt korrekt.

Det ena är väl inte mer tekniskt korrekt än det andra, men total minnesbandbredd är i mina ögon det relevanta, inte vad varje chip klarar av. Det är den siffra som säger något i sig, bandbredd per chip kräver fler värden för att kunna dra några slutsatser.

Citat:

Och faktum kvarstår, ska du ha högre minnesbandbredd så är det antingen snabbare minnen (snabbare än 14 Gbps) eller bredare buss (dvs addera fler minnesmoduler) som måste till. Precis som jag skrev från första början.

Jo, det säger jag inte emot. Jag vet inte vad som är billigast, men de borde lagt lite mer resurser där i alla fall.

Citat:

Hmm, kan vara därför jag presenterade data för hur olika prestandanivåer presterar i praktiken - med en hel radda olika spel som underlag, tror du inte?

Datat gäller förstås en annan arkitektur än RDNA2 (nämligen Turing, i brist på iaf RDNA1 alternativ) men det är inte troligt att RDNA2 har radikalt annorlunda relativ prestanda.

Nej men det är alltid problematiskt att jämföra PC-spel på olika sätt och få ut något relevant för hur konsolspel presterar. Ett PC-spel har massvis av inställningar som man kan göra, men när man jämför så kör man (förhoppningsvis) med samma inställningar oavsett upplösning eller GPU, konsolspelen kommer att ha olika färdiga inställningsnivåer för de olika hårdvarunivåerna.

Citat:

Inte relevant för diskussionen eftersom båda konsolerna har samma CPU.

Jo precis. Samma CPU men ganska stor skillnad i GPU, så relativt GPU så är CPUn snabbare i XSS. Hade de minskat på CPU så hade vi ganska snart haft problem, men det kan ju vara så att en snabbare CPU på XSX hade låtit GPUn "sträcka på benen" mer i en del spel eller situationer vilket i så fall hade minskat prestandaskillnaden mellan konsolerna på de olika upplösningarna vi talar om.

Citat:

Inte relevant för diskussionen eftersom båda konsolerna har samma ev konsol-specifika optimeringsmöjligheter.

Fast det handlar ju om vilka optimeringsmöjligheter, eller vilka saker man kan tumma lite på utan att det påverkar så mycket, man kan göra i ett visst spel för att uppnå tillräckliga prestanda för respektive hårdvarukonfiguration och upplösning. De kanske kan sänka "shadow detail" ett snäpp till på XSS exempelvis, eller så kan de göra någon tile based 900p uppskalning eller så.

Citat:

Om du tänker efter lite så är det precis det jag säger i den text du citerar.

Ja det är ju deras jobb att vinkla produkten fördelaktigt så det är inget konstigt med det.
Vad diskussionen gäller är huruvida det som sägs i marknadsföringen håller ens vid en enklare teknisk analys. Dvs tänka själv istället för att lita blint på vad tillverkaren säger, kan vara hälsosamt...i vissa fall.

Man ska inte lite blint på tillverkare, men än så länge så är ju vad de säger egentligen det enda vi har att gå på. Ingen har fått testa XSS än mig veterligen och ingen har då heller sett hur spelen snurrar där, hur eventuella optimeringar fungerar eller så.

Citat:

Overkill är inte riktigt rätt ord, snarare att prestandan i XSX inte har utnyttjats speciellt väl. Och det är det som är kärnan i det hela, att det på sina håll uttrycks farhågor om att XSS gör att XSX (och PS5) hålls tillbaka. "take full advantage" som sagt.

Det konstiga är att det mestadels är "PC master race"-personer som kommer med sådana uttalanden trots att PC-spel ju är beviset på att man kan ta stora kliv framåt utan att för den delen släppa kompatibiliteten med äldre eller långsammare konfigurationer.

Jag tror helt enkelt man drar för stora slutsatser från förra gången när konsolerna begränsade PC-spel, och det var väl främst på PS3/360-tiden? Då hade konsolerna så dåligt med minne att spelen exempelvis var tvungna att ha laddskärmar på en massa ställen som inte hade behövts om de hade haft lite mer minne. Samtidigt fanns det fortfarande konsoler utan disk då vilket gjorde att allt dynamiskt behövde kunna hållas i detta ytterst begränsade minne. Man kan förstås peka på att nuvarande generationen också satte begränsningar med sina långsamma processorer, men det har inte begränsat PC-spel på det sättet alls vad jag kan se i alla fall. Däremot gjorde det ju att X/Pro-versionerna inte riktigt levde upp till sin fulla potential kanske, men då hade man ju låst in sig i denna långsamma arkitektur. Hursom så ser jag inte det problemet nu. Att ha flera targets är vardagsmat för en spelutvecklare och bör inte vara några problem och det är inget i hårdvaran som sätter några hårda begränsningar. Jag har bara en svag oro för just minnet, men jag litar på att det räcker. Det säljs ju grafikkort idag med 4-6 GB där köparna ändå räknar med att kunna spela det mesta om än inte i höga upplösningar.