Fler utvecklare kritiserar upplägget med en enklare Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Men om ni nu inte gillar detta så lämna feedback på siten och lämna tråden sen då.

Du och Martinot har ju hälften av inlägg handlat om clickbait. Uppenbarligen är detta något många är intresserade av att diskutera då hur många som kommenterar artiklarna. Tycker ni att artiklarna är fel så rapportera och gå vidare bara.

Nu har jag sett dig själv en gång i tiden diskutera en artikel/nyhet som clickbait (skall söka och se om jag kan finna den), så jag vet inte om du är rätt person att diktera vad som får lov att diskuteras eller inte.

Vill man ha en öppen och ärlig kommunikation som förlag så måste man kunna också ta offentlig kritik och diskussion från sina läsare och kunder.

SweC skriver många fantastiskt bra tester, och många fantastiskt bra djuplodande nyhetsartiklar (inte minst loevet som jag berömt många gånger för just det).

Denna var dock, tyvärr, inte en av de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja och nu har vi ju snarare hur PC håller tillbaka utvecklingen. Även om S gör det problemet mindre tydligt. Inte undra på att du inte ser nått bekymmer.

Ehm, så du menar att de ska gå över till en spelmotor som inte skalar efter hårdvaran mao?

Finns ju en verklighet där ute som kräver lite ekonomi bakom det hela oxå (jag vet, Swec är rätt duktiga på att bortse fram detta ). Var lättare förr med kortare hårdvarucykler, billigare hårdvara och framförallt väldigt mkt lägre utvecklingskostnader för ett spel.

För att design mot ännu ej släppt hårdvara ska vara möjligt så krävs oftast det att mjukvaran tas fram i ett större syfte och att vara i nån mån exklusivt (typ som Sony gör med R&C, i det större syftet att lyfta PS5:an, tyvärr gör de det med färre spel än vad man hade hoppats). Så det är lite roligt att du är emot exklusiva spel samtidigt som du talar dig varm för dem...

Hur tänker du där? pc hårdvaran förändras kontinuerligt konsol har en fast hårdvaruspec i flera år.

Det är precis det motsatta jag säger, det jag säger är att spelmotorer oftast har inbyggda funktioner att skala efter hårdvara

Eller så räcker det med de stora utvecklarna av spelmotorer tex unity, cry engine, unreal engine osv som dessutom ofta brukar skryta om att de kan skala från telefoner till high end pc. De brukar försöka vara kompatibla i ett bredare spectrum än vad tex sony eller nintendo gör. Talar mig inte varm för någon exlusivitet alls.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Så alla artiklar som har många kommentarer enligt dig är clickbait? Du kanske inte tycker det har något faktiskt värde, men uppenbarligen är där ju en hel del som tycker det genom att bara läsa tråden?

Nej självklart inte men detta är. Vad är värdet i att 5 (3?) av tusentals utvecklare tycker en sak? Dessutom om man inte som jag sagt tidigare sagt inte tar med kontraster, alltså vad andra utvecklare som tycker att det inte spelar någon roll eller kanske till och med tycker det är bra säger, då är ju artikeln helt utan kontext egentligen, det är som att sitta och lyssna på en pastor som pratar om gud och du vet egentligen inget om de och bara lyssnar och sväljer.

Det är ju clickbait om artikeln egentligen inte har något värde men ändå lyckas få väldigt mycket uppmärksamhet.

Liksom bara de här stycket "Many developers prefer consoles to PC because on consoles you only have to deal with one hardware" fallet har ju aldrig i historien vart så, det är ju total rappakalja, såvida du inte utvecklar exklusivt. Vilket du fortfarande kan göra. Folk som tänkt köpa Series X kommer köpa series X. Dom som tidigare inte tänkt köpa någon konsol kommer då kanske köpa Series S i alla fall. Vilket borde göra utvecklare ganska nöjda, för dom vill väll sälja sina spel?

Missade ett par ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Med pinsamma artiklar som denna så är inte "click-bait"-strategi-misstankar för SweC långt borta:

https://www.sweclockers.com/nyhet/30569-xbox-series-x-uppges-...

Så sitt inte på allt för höga hästar.

Detta är en klar rehash av den gamla "nyheten" med ID i brist på bättre nyheter.

Pinsamt SweC.

Men uppenbarligen tycker ju en hel del det är intressant då vi redan är inne på 4 sidor så uppenbarligen var det ju nyhetsvärdigt.

Sen att du inte tycker det är intressant eller om det är clickbait innebär ju inte det att alla andra gör det.

Så igen, rapportera artikeln och gå vidare istället. Som sagt så är ju uppenbarligen en hel del som vill diskutera detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Ifall vi utgår ifrån att grafikkortet bara sköter grafik och inte fysikmotor, AI och annat så kanske det skulle fungera ok.
Ett stort problem som dock många kommer att upptäcka rätt tidigt är att lagringen blir fruktansvärt trång efter 2-3 stora spel eftersom att det bara kommer finnas ca 300GB kvar efter OS.
Det blir nog många som ångrar sig att dom inte köpte Series X när det bara skiljer typ 800Kr ifall man räknar med vad extra lagring kostar.

Series S ser billig ut, men Series X är en betydligt bättre deal för 95% av användarna.
Det är bara ifall man spelar sportspel och fortnite på en liten skärm som det kan vara en ok deal.

De flesta spel är inte så stora, jag har drygt 230 spel på min XBones externa disk på 4TB och den är ju ändå bara fylld till typ 65-70%. En hel del mindre spel men också en hel del större "AAA"-spel. Många har ju letat fram de största spelen och drar slutsatsen att alla spel kommer att ligga över 100 GB i en snar framtid men så är det ju inte.

Jag tror också att generationsgränserna för spelen kommer att bli mer flytande, spel till denna generationen kräver den interna lagringen idag men det finns ju många spel som verkligen inte behöver så snabb lagring, hur nya de än är. Många mindre spel skulle ju få plats helt i minnet även på en XSS liksom. Jag tror också att den snabbare SSDn kommer att göra att spelen kan minska i storlek. Man behöver inte ha flera exemplar av många resurser som man har idag bara för att säkerställa att de laddas snabbt och liknande. Förhoppningsvis så har man också olika filer beroende på vilken konsol som laddar ned spelet, så att en XSS inte behöver ha de fetaste texturerna och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej självklart inte men detta är. Vad är värdet i att 5 (3?) av tusentals utvecklare tycker en sak? Dessutom om man inte som jag sagt tidigare sagt inte tar med kontraster, alltså vad andra utvecklare som tycker att det inte spelar någon roll eller kanske till och med tycker det är bra säger, då är ju artikeln helt utan kontext egentligen, det är som att sitta och lyssna på en pastor som pratar om gud och du vet egentligen inget om de och bara lyssnar och sväljer.

Det är ju clickbait om artikeln egentligen inte har något värde men ändå lyckas få väldigt mycket uppmärksamhet.

Liksom bara de här stycket "Many developers prefer consoles to PC because on consoles you only have to deal with one hardware" fallet har ju aldrig i historien vart så, det är ju total rappakalja, såvida du inte utvecklar exklusivt. Vilket du fortfarande kan göra. Folk som tänkt köpa Series X kommer köpa series X. Dom som tidigare inte tänkt köpa någon konsol kommer då kanske köpa Series S i alla fall. Vilket borde göra utvecklare ganska nöjda, för dom vill väll sälja sina spel?

Men bara för att du inte håller med artikeln så är det inte clickbait..... Man kan tycka att artikeln är felaktig, men det behöver ju inte bli clickbait för det.

Din kommentar här visar ju att det är något som är värt att diskutera uppenbarligen.

Lövet länkade andra artiklar tidigare i tråden som hyllade Xbox då är det väl inget konstigt med att lägga upp artiklar från utvecklare som kritiserar den också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Varför är det "så" sjukt? Jag tycker att du överdriver, konsolkriget har funnits sedan början av 1970-talet annars skulle vi vara med en pc. Microsoft har redan gett upp, om något så bör du vara arg på dom

För att det inte finns något som vi som konsumenter vinner på för att något är exklusivt? Helt obegripligt att du sedan skriver att Microsoft gett upp, du får gärna förklara vad du menar där.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu har jag sett dig själv en gång i tiden diskutera en artikel/nyhet som clickbait (skall söka och se om jag kan finna den), så jag vet inte om du är rätt person att diktera vad som får lov att diskuteras eller inte.

Vill man ha en öppen och ärlig kommunikation som förlag så måste man kunna också ta offentlig kritik och diskussion från sina läsare och kunder.

SweC skriver många fantastiskt bra tester, och många fantastiskt bra djuplodande nyhetsartiklar (inte minst loevet som jag berömt många gånger för just det).

Denna var dock, tyvärr, inte en av de.

Ja det är helt ok att inte hålla med alla artiklar och tycka att vissa är sämre än andra. Men där finns specifika ställen för att ta upp sånt.

Du kan ju inte själv påstå att du tycker att dina inlägg i början på denna artikeln på något sätt är konstruktiva, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

För att det inte finns något som vi som konsumenter vinner på för att något är exklusivt? Helt obegripligt att du sedan skriver att Microsoft gett upp, du får gärna förklara vad du menar där.

Jag skulle säga att det är inget som konsumenten vinner på när inget är exklusivt. Förstår inte vad du menar "obegripligt" dom har ju redan sagt att det inte kommer exklusiva spel till xbox series -serien då har dom ju redan förlorat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Jag skulle säga att det är inget som konsumenten vinner på när inget är exklusivt. Förstår inte vad du menar "obegripligt" dom har ju redan sagt att det inte kommer exklusiva spel till xbox series -serien då har dom ju redan förlorat.

Spelen kan ändå vara exklusiva, bara till MS plattformar istället för till specifikt en plattform. MS skiter ju i om du spelar nästa Forza på XB, PC eller ens din telefon, bara de får betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag skulle säga att det är inget som konsumenten vinner på när inget är exklusivt. Förstår inte vad du menar "obegripligt" dom har ju redan sagt att det inte kommer exklusiva spel till xbox series -serien då har dom ju redan förlorat.

Nä de har ju xbox pass så du kan spela spelen på i stort sett allt utom PS5 och Switch.
De har sagt att de inte kommer ge ut några Xbox series exklusiva spel, men de har inte sagt något om att de även kommer släppa allt till konkurrenterna heller.
Funderar på hur det blir med T.ex Elder scrolls 6 osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Att skala upp från 1080p till 4k kräver 4xprestandan. 4TFx4 = 16. Så snarare är den "Stora" Xboxsexsen underdimensionerad med 4TF.

Tror inte någon tillverkare av hårdvara resonerar sådär faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De flesta spel är inte så stora, jag har drygt 230 spel på min XBones externa disk på 4TB och den är ju ändå bara fylld till typ 65-70%. En hel del mindre spel men också en hel del större "AAA"-spel. Många har ju letat fram de största spelen och drar slutsatsen att alla spel kommer att ligga över 100 GB i en snar framtid men så är det ju inte.

Jag tror också att generationsgränserna för spelen kommer att bli mer flytande, spel till denna generationen kräver den interna lagringen idag men det finns ju många spel som verkligen inte behöver så snabb lagring, hur nya de än är. Många mindre spel skulle ju få plats helt i minnet även på en XSS liksom. Jag tror också att den snabbare SSDn kommer att göra att spelen kan minska i storlek. Man behöver inte ha flera exemplar av många resurser som man har idag bara för att säkerställa att de laddas snabbt och liknande. Förhoppningsvis så har man också olika filer beroende på vilken konsol som laddar ned spelet, så att en XSS inte behöver ha de fetaste texturerna och så.

Spel har väl alltid tagit mer och mer utrymme, så jag tror att så också blir fallet framöver.
Men visst, det kommer nog kunna gå ner lite PGA lagringen, men jag tror att det bara fördröjer stigningen.

Ja, spelen som det ges exempel på nu är stora, men med ny hårdvara så finns det också möjlighet att göra mer avancerade spel och världar som också drar mer utrymme.
GTA5, RDR2 och CoD är populära stortitlar som man oftast refererar till.
Att vilja ha CoD och GTA6 installerade samtidigt tillsammans med ett stort single player spel känns inte långsökt, och det är väl på gränsen till om S kommer få plats med det, ifall dom inte lyckas komma på någon bra lösning.

Tror du att GTA6 kommer ta mindre utrymme än GTA5?
Men smartare design kan såklart hjälpa, att till exemepel separera single och multiplayer.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nyhetsvärde i det här?! Värsta fanboyism som lyser igenom igen. Inte minst när det gäller Sony vs. Microsoft.
(Det var Sony som längre höll fast vid PowerPC, medan Microsoft mera gick över till PC hårdvara.)** Microsoft håller inte tillbaka något, förutom möjligtvis några snåla spelstudion och förslappade programmerare. Sony är de som höjer spelpriserna fastän de har en PS5 som är sååå enkel att programmera till. I själva verket har Microsoft satsat och gjort mer för gaming än någonsin tidigare de här senaste åren.

** Sony släppte faktiskt PS4 en vecka tidigare än Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hur tänker du där? pc hårdvaran förändras kontinuerligt konsol har en fast hårdvaruspec i flera år.

PC hårdvaran i folks hem är oxå fast i flera år. Vad tror du själv spelen produceras efter?

Citat:

Det är precis det motsatta jag säger, det jag säger är att spelmotorer oftast har inbyggda funktioner att skala efter hårdvara

Japp och i samma andetag önskar du spel som inte kan köras på dagens hårdvara. Hur skalbart är det?

Citat:

Talar mig inte varm för någon exlusivitet alls.

Ehh, jo det gör du.

En annan sak, den här skalbarheten du talar om är en form av "one size fits all". Vill man att spel-utvecklingen ska gå snabbare framåt så är det snarare fokus på ett fåtal (eller en) hårdvara som är receptet. Priset av det är som sagt att mjukvaran blir exklusiv för den hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Det var Sony som längre höll fast vid PowerPC, medan Microsoft mera gick över till PC hårdvara.

Ofasen. Vad sitter det för CPU i Xbox 360?

Men ja, det är nog Windows PC influerat i Xbox. Undra varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ofasen. Vad sitter det för CPU i Xbox 360?

PowerPC, likt i Wii/Wii U. Ok Sony var en vecka tidigare. Jag gick på Xbox360 2005-2016, PlayStation 3 2006-2017 (on-the-market).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PC hårdvaran i folks hem är oxå fast i flera år. Vad tror du själv spelen produceras efter?

Japp och i samma andetag önskar du spel som inte kan köras på dagens hårdvara. Hur skalbart är det?

Ehh, jo det gör du.

En annan sak, den här skalbarheten du talar om är en form av "one size fits all". Vill man att spel-utvecklingen ska gå snabbare framåt så är det snarare fokus på ett fåtal (eller en) hårdvara som är receptet. Priset av det är som sagt att mjukvaran blir exklusiv för den hårdvaran.

Jag talar mig inte varm för någon exklusivitet, kolla på föregående konsoler så har de inte gjort annat än att hålla tillbaks utvecklingen & nu är hårdvaran inte state of the art redan innan lansering så kan ju vara ok i ett två år kanske men sen blir det hindrande igen.
P.S sen är nuvarande konsoller inget annat än en billig pc med begränsad funktionalitet i vilket fall, har en x-box one x som jag bittert ångrar att jag köpte borde köpt en mediaspelare istället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerd Moyen:

Värsta fanboyism som lyser igenom igen.

Det här börjar bli lite löjligt, men ok. Efter ett snabbt klick på din profil så känns du ganska lättplacerad i Sony VS Microsoft. Lyser igenom... lol.

Enligt dina tidigare inlägg:

Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

+ mer kraftfull
+ större SSD
+ bättre bakåt kompatibilitet (gäller även kringutrustning)
+ Xbox Game Pass Ultimate är given. Över 100 spel från dag 1 mot en liten månadsavgift
Microsoft köpte upp 7 spelstudion så prenumerationen inkluderar en hel hel del 'first party' spel.
+ ett ekosystem för fler xbox, PC, moln...
Med XCloud kommer du snart att ha spelbiblioteket på din smarttelefon.

Xbox One:
+ Skön handkontroll med extremt lång batteritid
+ Kinect 2.0 är superb, med massor av potential
+ Bättre exclusiva spel

PS4:
- Fungerar ej som mediaspelare
- PS eye är ett skämt (ej inkl.)
- handkontrollen är praktiskt taget oanvändbar pga den uska batteritiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Spel har väl alltid tagit mer och mer utrymme, så jag tror att så också blir fallet framöver.
Men visst, det kommer nog kunna gå ner lite PGA lagringen, men jag tror att det bara fördröjer stigningen.

Ja, spelen som det ges exempel på nu är stora, men med ny hårdvara så finns det också möjlighet att göra mer avancerade spel och världar som också drar mer utrymme.
GTA5, RDR2 och CoD är populära stortitlar som man oftast refererar till.
Att vilja ha CoD och GTA6 installerade samtidigt tillsammans med ett stort single player spel känns inte långsökt, och det är väl på gränsen till om S kommer få plats med det, ifall dom inte lyckas komma på någon bra lösning.

Tror du att GTA6 kommer ta mindre utrymme än GTA5?
Men smartare design kan såklart hjälpa, att till exemepel separera single och multiplayer.

Jo man får ju lite vad man betalar för förstås. Är man hardcore CoD-spelare så borde man nog satsa på en XSX.

Angående GTA så tror och hoppas jag på att de gör lite som de gjorde efter trean (med Vice City) och kommer med ett spel i lite annan miljö och tidsperiod som inte nödvändigtvis är så mycket större, GTA V är ju redan väldigt stort både till yta och till alla storys och kringsaker. Sen kommer förstås texturer och sånt ta upp mer plats, förhoppningen där är väl att det kompenseras i viss mån av smartare lagring på SSDn.

Men jag tror ändå inte det kommer vara några större problem att få in två-fyra storspel plus tio-tjugo mindre spel på XSS. Över 100 GB är verkligen ett undantag idag och så stort är inte det tekniska hoppet att allt kommer att växa bara på grund av den nya tekniken. Men visst, en extern disk är nog att rekommendera om man vill kunna utnyttja sin Gamepass-prenumeration utan att lägga mer tid på nedladdningar än på spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det är verkligen helt sjukt hur många som ser exklusivitet som en positiv sak. Snacka om att bli totalt grundlurad av dessa företag.
2020 i ett nötskal, när man ser en splittrad spelarbas, med efterlängtade speltitlar bakom helt galna paywalls som en anledning att klappa dessa företag på axeln.

Kan väl ha menat PS5 exklusiva som i att dom inte görs kompatibla till dom tidigare konsollerna (PS4, PS4 PRO).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Det här börjar bli lite löjligt, men ok. Efter ett snabbt klick på din profil så känns du ganska lättplacerad i Sony VS Microsoft. Lyser igenom... lol.

Enligt dina tidigare inlägg:

Där kan finnas några sakfel, jag just då inte kände till. Annars handlar det om mina preferenser.
PS. Jag är ingen nyhetsredaktör. Långt därifrån.

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Tror inte någon tillverkare av hårdvara resonerar sådär faktiskt.

Resonerar hur då? Med fakta?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror de lärt sig mycket sedan misstaget med PS3 som var gigantiskt (det får "bekymmer" att optimera för två olika x85 konsoler att bli en droppe i havet i jämförelse).

https://youtu.be/lLebZyha74o

Helt sant. Tiden att sätta sig in i nya. Men det tyder ju också på att det kommer bli enklare överlag. Även om vi pratar droppar är det onödiga droppar att lägga till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tyvärr så krävs det en hel del optimeringar och test för att det ska fungera bra med olika framerates.
Ett spel som fungerar bra i 60 FPS kan fungera uselt i 30 FPS, men ifall spelet är optimerat för 30 FPS(vilket tar tid) så kan det fungera rätt bra ändå.

Så det är inte så lätt som det låter att sätta 2 gränser, spel med lägre framerate kan behöva längre animationer eller lägre krav på reaktionsförmåga till exempel.

Nja, var det inte så att det ska gå betydligt snabbare att sätta sig in i hårdvaran, inte att spelutvecklingen kommer ta kortare tid som dom beskrev?
Eller missförstår jag vad du menar med utvecklingstid?
Eller det ena kan ju bidra till det andra i och för sig...

Visst, det kan vara överdrivet, men han menade i alla fall att han hade pratat väldigt mycket med utvecklarna om hårdvaran och önskemål i flera år och att snabb lagring stod högt på listan.
Det är väl osäkert ifall det behövs så snabb lagring som PS5 har eller hur stor skillnad det gör mot Series X, men det är inget konstigt att dom vill ha snabbare lagring.
Lagringen har länge varit en flaskhals som man har behövt lägga ner mycket utvecklingstid för att optimera emot, då man vill kräma ut varenda MB/S som man kan av den trånga kanalen.

Några saker som kan vara lite besvärligt med svagare hårdvara är ifall AI eller delar av till exempel spelmotorn(till exempel fysikmotorn) sköts via GPU och sen att man kan behöva mer kantutjämning för att det ska se bra ut i lägre upplösning

Exakt. Enklare att sätta sig in i nya. Vilket tyder på att det blir enklare överlag. Men Microsoft verkar ha en annan filosofi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Detta är dock en förenkling.

Vad man än tycker om exklusivitet på kort sikt så tjänar det ett syfte sett ur ett större perspektiv. Exklusiva titlar bygger plattformarnas varumärken, skapar konkurrenskraft, och driver följaktligen på industrin på sikt. Det är främsta anledningen till att Sony varit så framgångsrika denna generation, och varför MS lägger grova pengar på uppköp av tunga studios/publishers.

I flertalet fall är exklusivitet rent av en nödvädnighet, där plattformsägaren själv har gått in som finansiär av ett spel, och utan vars hjälp spelet i fråga aldrig hade existerat. Se Bloodborne för Sony/PS4, Bayonetta 2 för Nintendo/Swtich, som exempel.

Det är alltså inte så enkelt som "EVIL COROPRATION BAD!!!!!!!!!!!11". Faller lite under samma paraply som det felaktiga och sedan länge uttjatade påståendet "konsoler håller tillbaka utvecklingen".

Det här är precis vad dessa företag länge försökt få oss konsumenter att tro. Fast det stämmer ju inte inte öht.
Konkurrens och exklusivitet är två helt skilda saker. Bra konkurrens hade varit om spelbiblioteket var samma men att man konkurrerar med pris och funktioner. Här är du mer eller mindre tvingad att köpa en konsol med de spel du vill spela även om konkurrenten har bättre prylar till ett bättre pris. Samma sak med Epic och deras uppköp av titlar exklusivt på PC. Att du som konsument tappar valmöjlighet är inte = bra konkurrens.

Sedan att det finns spel som eventuellt behöver en publisher, eller inte hade kunnat vara lika ambitiösa ifall de inte fått backning är en helt separat fråga och har inget med mitt argument att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Kan väl ha menat PS5 exklusiva som i att dom inte görs kompatibla till dom tidigare konsollerna (PS4, PS4 PRO).

Hmm, ja kanske? Det var inte så jag tolkade det med tanke på vad nyheten handlar om. Men jag kan såklart ha fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Varför är det "så" sjukt? Jag tycker att du överdriver, konsolkriget har funnits sedan början av 1970-talet annars skulle vi vara med en pc. Microsoft har redan gett upp, om något så bör du vara arg på dom

Nämen det jag menar med "sjukt" är just det jag nämner, alltså att man hejar på ett beteende som är kontraproduktivt och enbart negativt för dig som konsument. Du vinner ju inget på att sakna valmöjlighet om vilken plattform du ska köpa, eller hur?

Säg att du (som säkert många på Sweclockers) har en väldigt påkostad dator. På vilket sätt är det då en fördel för dig att spelet du vill spela släpps exklusivt till en konsol? Eller om alla dina vänner spelar på Xbox, men spelen du vill spela kommer bara till PS? Är det en fördel att du inte kan spela med dina vänner då? Eller att du tvingas köpa 2st konsoler istället för en?

Nä sorry, men jag tycker det är väldigt konstigt att så många ser det här som en bra grej? Men jag förstår varför, precis som du säger så har konsolkriget funnits jättelänge och det är väl i grund och botten där beteendet grundar sig. Man vill att "sin" konsol ska vara bäst så man blundar för ett "anti consumer"-beteende och inbillar sig istället att man tillhör ett lag som ska "vinna". Men vad vinner man egentligen? En sämre upplevelse? Den enda vinnaren i sammanhanget är Sony som företag.

Personligen bryr jag mig varken om Xbox eller PS, och är inte delaktig i "konsolkriget". Däremot tycker jag det är kasst att vissa spel aldrig kommer till PC av just precis denna anledning och att jag ser hur samma beteende börjar leta sig över till PC nu i samband med Epic och deras uppköp av titlar exklusivt till sin plattform. Kort sagt så tycker jag att man som konsument ska visa sitt missnöje över exklusivitet, inte uppmuntra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående GTA så tror och hoppas jag på att de gör lite som de gjorde efter trean (med Vice City) och kommer med ett spel i lite annan miljö och tidsperiod som inte nödvändigtvis är så mycket större, GTA V är ju redan väldigt stort både till yta och till alla storys och kringsaker. Sen kommer förstås texturer och sånt ta upp mer plats, förhoppningen där är väl att det kompenseras i viss mån av smartare lagring på SSDn.

Men jag tror ändå inte det kommer vara några större problem att få in två-fyra storspel plus tio-tjugo mindre spel på XSS. Över 100 GB är verkligen ett undantag idag och så stort är inte det tekniska hoppet att allt kommer att växa bara på grund av den nya tekniken. Men visst, en extern disk är nog att rekommendera om man vill kunna utnyttja sin Gamepass-prenumeration utan att lägga mer tid på nedladdningar än på spelande.

Men tänk också på att det kommer finnas rätt mycket större möjlighet till variation i spelvärldarna när det är så smidigt att byta ut data i VRAM.
Spel kommer alltså inte behöva ha allt som kommer visas ens dom närmaste 10 sekunderna där vilket bör leda till stor variation vilket alltså betyder att spel då tar mer utrymme.
Jag tänker då till exempel på GTA som kommer kunna använda sig av nästan oändligt antal game assets istället för samma bilar, NPC modeller, träd etc då.
Man behöver inte upprepa eftersom att det går så snabbt att swappa ut objekt.

Men spel runt 60GB och uppåt är väl inte så ovanligt idag och med det jag skrev nu om mer varierande data, så är det väl inte så otroligt att 100GB spelen blir vanligare framöver?
Jag tänker även i sportspel att publik, arenor och allt möjligt får mer detaljer och mer variation framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag skulle säga att det är inget som konsumenten vinner på när inget är exklusivt. Förstår inte vad du menar "obegripligt" dom har ju redan sagt att det inte kommer exklusiva spel till xbox series -serien då har dom ju redan förlorat.

Va? Jag är ledsen men svenska är smått obegriplig. Inget som ingen vinner på när inget är exklusivt? Förklara gärna, jag förstår inte vad det är du menar med det.

De kommer som andra påpekat släppa sina spel för både Xbox och PC, så med det är de inte exklusiva, däremot kan du räkna med att det kommer komma en hel del spel som bara går att spela på Xbox när det gäller konsol. Utöver det så kan egentligen Micrsoft, om de känner för det, "vinna" genom att fortsätta handla upp utvecklare och/eller gå med förluster under x antal år när man bakar in förmåner, eller säljer sina konsoler med förlust för att kapa marknadsandelar.

Sony är ett rätt litet företag om du jämför mot Micrsoft, de kan utan problem svälja förluster och kostnader om de vill för att de anser det nödvändigt för att vinna marknadsandelar, den lyxen har inte riktigt Sony.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2