Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Samsungskärm, bra?

Är det något jag skall tänka på med denna skärmen?
Grabben har en likadan redan, och ville köpa en samma så det blir en likadan skärm till för det estetiska
Men jag måste inte om den är kass och man får mer för 1700:- nån annanstans typ.
Vi är nöjda med den som finns just nu.
https://www.proshop.se/Bildskaerm/Samsung-24-Bildskaerm-SE650...

Här finns en med 450 i beteckningen, men jag ser ingen skillnad på dom?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Men vad får man för dom 1.700:- ni som vet?

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad ska skärmen användas till?

Du får en av ungefär 300 olika skärmar med ungefär samma specar om IPS-teknik, 1920x1080 och 60 Hz. Någonting som är en enda stor axelryckning men kan fylla behovet av "good enough" – vilket det förmodligen gör. Har ni redan en så vet ni vad ni får.

Den andra skärmen är en TN-panel och det finns det ingen som helst anledning till att köpa i den här kategorin.

Det man kan fundera på är förstås syftet med den extra skärmen? Behövs det bara mer arbetsyta eller finns det en tanke och önskan bakom? Ska det spelas? Det kostar förstås mer pengar men det finns produkter som är något bättre ännu en av 300 ungefär likadana meh-produkter. Det kan vara en IPS-skärm med 144 Hz-kapacitet eller 2560x1440-skärm av något slag som svarar mer mot ett behov och en önskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad ska skärmen användas till?

Du får en av ungefär 300 olika skärmar med ungefär samma specar om IPS-teknik, 1920x1080 och 60 Hz. Någonting som är en enda stor axelryckning men kan fylla behovet av "good enough" – vilket det förmodligen gör. Har ni redan en så vet ni vad ni får.

Den andra skärmen är en TN-panel och det finns det ingen som helst anledning till att köpa i den här kategorin.

Det man kan fundera på är förstås syftet med den extra skärmen? Behövs det bara mer arbetsyta eller finns det en tanke och önskan bakom? Ska det spelas? Det kostar förstås mer pengar men det finns produkter som är något bättre ännu en av 300 ungefär likadana meh-produkter. Det kan vara en IPS-skärm med 144 Hz-kapacitet eller 2560x1440-skärm av något slag som svarar mer mot ett behov och en önskan.

Det är till en spelintresserad 9åring.
Han har en ok speldator, och har fått ärva den befintliga skärmen. Som vi är nöjda med.
Men han vill gärna ha dubbla skärmar.
Jag tror att en likadan skärm väger tyngre än annat så dom ser likadant ut och funkar likadant, ville bara inte köpa en likadan igen om det visade sig att det är nåt supper no-no, som jag inte kände till.

Men ok, tack för dina förklaringar. Jag kör nog på en sån då.
Eller kanske bara vilken prisvärda skärm som helst egentligen, grabben bryr sig inte om det estetiska som pappa antagligen
Men den står som 16:10 gäller kanske att hitta en med samma format så det blir likvärdigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att ni är nöjda med den är nog bästa betyget. Såg nu att det är 1900x1200-skärm så fortsätt gärna på samma för formatet och att ni vet vad ni får.

Permalänk
Medlem

De två du har länkat har inte samma upplösning. Det kan skapa problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

De två du har länkat har inte samma upplösning. Det kan skapa problem.

Nej ok. det är ju bra att veta.
Sen kommer en av skärmarna mest användas till typ youtube-tittande, medans det spelas på huvudskärmen.

kanske spelar det inte så stor roll då, men ungefär samma typ av skärm/upplösning/färg osv gör det ju trevligare.

Permalänk
Medlem

Det blev en ny likadan samsungskärm.
Packades upp idag och kopplades in.
Den ”gamla” av samma sort exakt, är krispig i färgerna.
Den nya gul/grådaskig.
Tvärt om kunde jag förstått nästan.

Kollade och färginställningar var likadana på båda skärmarna.

Skall man behöva stå ut med detta?
Jag köpte ju just en exakt likadan för att slippa sånt här.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bowman99:

Det blev en ny likadan samsungskärm.
Packades upp idag och kopplades in.
Den ”gamla” av samma sort exakt, är krispig i färgerna.
Den nya gul/grådaskig.
Tvärt om kunde jag förstått nästan.

Kollade och färginställningar var likadana på båda skärmarna.

Skall man behöva stå ut med detta?
Jag köpte ju just en exakt likadan för att slippa sånt här.

Detta är ganska vanligt. Alla skärmar driver med tiden mot någon egen godtycklig förändring. Därför bör man kalibrera skärmar regelbundet ifall man arbetar med färg i någon form. Annars vet man inte vad som är skärmen och vad som är färgerna i bilden man arbetar med.

I ditt fall har du nog kört den gamla skärmen ett tag och det är nog heller ingen produkt byggd för konsekvens över tid. Den kan också vara olika tillverkningar på samma produkt med olika komponenter inblandade. Så även om båda var nytillverkade med några månaders mellanrum kan de ändå vara ganska olika.

Förmodligen har den befintliga skärmen kört ett tag? Flera år? Den vita lysdioden som bestå av gul fosfor exciterad av blå lysdiod har då kört så pass länge att fosforn slitits en del och gradvis tappat ljusenergi. Den blå lysdioden är mer beständig och behåller sin ljusenergi. Så bilden mer blå men också lite mindre omfångrik i färger.

Den nya skärmen har rent av kanske ett litet överskott av gul fosfor som inledningsvis gör den mer gul. Men den kanske är mer spot-on korrekt jämfört med den gamla skärmen som troligtvis är mycket mer blå än den borde. Bara att man är så van med den gradvis allt blåare bilden. Sådant är omöjligt att säga utan någon form av mätutrustning eller referens att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är ganska vanligt. Alla skärmar driver med tiden mot någon egen godtycklig förändring. Därför bör man kalibrera skärmar regelbundet ifall man arbetar med färg i någon form. Annars vet man inte vad som är skärmen och vad som är färgerna i bilden man arbetar med.

I ditt fall har du nog kört den gamla skärmen ett tag och det är nog heller ingen produkt byggd för konsekvens över tid. Den kan också vara olika tillverkningar på samma produkt med olika komponenter inblandade. Så även om båda var nytillverkade med några månaders mellanrum kan de ändå vara ganska olika.

Förmodligen har den befintliga skärmen kört ett tag? Flera år? Den vita lysdioden som bestå av gul fosfor exciterad av blå lysdiod har då kört så pass länge att fosforn slitits en del och gradvis tappat ljusenergi. Den blå lysdioden är mer beständig och behåller sin ljusenergi. Så bilden mer blå men också lite mindre omfångrik i färger.

Den nya skärmen har rent av kanske ett litet överskott av gul fosfor som inledningsvis gör den mer gul. Men den kanske är mer spot-on korrekt jämfört med den gamla skärmen som troligtvis är mycket mer blå än den borde. Bara att man är så van med den gradvis allt blåare bilden. Sådant är omöjligt att säga utan någon form av mätutrustning eller referens att jämföra med.

Ja ok, där ser man
Tack för ditt utförliga svar!