Skrivet av ipac:
Beror på hur petig man är.
"It is similar in CPU and has the identical I/O performance as Xbox Series X, making it easier for developers to deliver the same great performance, while rendering at a lower resolution." kombinerat med "designed to play games at 1440p at 60 frames per second" (där motsvarande för X förstås är 2160p)
Men ja, det är inte skrivet för folk som tänker på betydelsen i teknisk detalj men icke desto mindre så har jag på många håll sett kommentarer som "S är som X, fast spelen är i 1440p istället för 2160p". Tycker det är värt att lyfta att riktigt så glatt borde det inte bli, iaf inte om spelen är enl ett annat MS löfte: att "optimized for Xbox Series X titles, built to take full advantage of our most powerful console".
Jo, vi får se. De har ju en del tricks för att få saker att snurra, som "fusk 4K" på One X. Men om man bortser från 1440p så tror jag ändå de kan vara rätt likvärdiga i 1080p vs 4K.
Citat:
Möjligt att de "glömt" berätta att de lagar undan viss (inte all, det är inte så att spel klarar sig helt utan OS) OS/UI data men det är förstås bara ren spekulation i dagsläget.
Tycker idén känns ganska "yxig" så jag ger den nog ganska höga odds.
Tja, fast samtidigt är det väl inte så smart att använda 3,5 GB av 10 för "bakgrunds tasks". (Inte 3,5 av 16 heller, men det är ju ändå mer ok.) Jag tror i alla fall inte det är omöjligt att de snålar lite på snabbheten i multitasking eller liknande för XSS, om minnet är ett problem, vilket det borde vara.
Citat:
Haha, ja oavsett hur du eller jag köper dom så är minnena lika snabba så...
När man som du pratar om "snabbare minnen till XSS" så är det minnesmodulerna du syftar på.
Att du inte visste om det fören nu må så vara men nu vet du iaf hur du uttrycker dig snäppet mer tekniskt korrekt.
Det ena är väl inte mer tekniskt korrekt än det andra, men total minnesbandbredd är i mina ögon det relevanta, inte vad varje chip klarar av. Det är den siffra som säger något i sig, bandbredd per chip kräver fler värden för att kunna dra några slutsatser.
Citat:
Och faktum kvarstår, ska du ha högre minnesbandbredd så är det antingen snabbare minnen (snabbare än 14 Gbps) eller bredare buss (dvs addera fler minnesmoduler) som måste till. Precis som jag skrev från första början.
Jo, det säger jag inte emot. Jag vet inte vad som är billigast, men de borde lagt lite mer resurser där i alla fall.
Citat:
Hmm, kan vara därför jag presenterade data för hur olika prestandanivåer presterar i praktiken - med en hel radda olika spel som underlag, tror du inte?
Datat gäller förstås en annan arkitektur än RDNA2 (nämligen Turing, i brist på iaf RDNA1 alternativ) men det är inte troligt att RDNA2 har radikalt annorlunda relativ prestanda.
Nej men det är alltid problematiskt att jämföra PC-spel på olika sätt och få ut något relevant för hur konsolspel presterar. Ett PC-spel har massvis av inställningar som man kan göra, men när man jämför så kör man (förhoppningsvis) med samma inställningar oavsett upplösning eller GPU, konsolspelen kommer att ha olika färdiga inställningsnivåer för de olika hårdvarunivåerna.
Citat:
Inte relevant för diskussionen eftersom båda konsolerna har samma CPU.
Jo precis. Samma CPU men ganska stor skillnad i GPU, så relativt GPU så är CPUn snabbare i XSS. Hade de minskat på CPU så hade vi ganska snart haft problem, men det kan ju vara så att en snabbare CPU på XSX hade låtit GPUn "sträcka på benen" mer i en del spel eller situationer vilket i så fall hade minskat prestandaskillnaden mellan konsolerna på de olika upplösningarna vi talar om.
Citat:
Inte relevant för diskussionen eftersom båda konsolerna har samma ev konsol-specifika optimeringsmöjligheter.
Fast det handlar ju om vilka optimeringsmöjligheter, eller vilka saker man kan tumma lite på utan att det påverkar så mycket, man kan göra i ett visst spel för att uppnå tillräckliga prestanda för respektive hårdvarukonfiguration och upplösning. De kanske kan sänka "shadow detail" ett snäpp till på XSS exempelvis, eller så kan de göra någon tile based 900p uppskalning eller så.
Citat:
Om du tänker efter lite så är det precis det jag säger i den text du citerar.
Ja det är ju deras jobb att vinkla produkten fördelaktigt så det är inget konstigt med det.
Vad diskussionen gäller är huruvida det som sägs i marknadsföringen håller ens vid en enklare teknisk analys. Dvs tänka själv istället för att lita blint på vad tillverkaren säger, kan vara hälsosamt...i vissa fall.
Man ska inte lite blint på tillverkare, men än så länge så är ju vad de säger egentligen det enda vi har att gå på. Ingen har fått testa XSS än mig veterligen och ingen har då heller sett hur spelen snurrar där, hur eventuella optimeringar fungerar eller så.
Citat:
Overkill är inte riktigt rätt ord, snarare att prestandan i XSX inte har utnyttjats speciellt väl. Och det är det som är kärnan i det hela, att det på sina håll uttrycks farhågor om att XSS gör att XSX (och PS5) hålls tillbaka. "take full advantage" som sagt.
Det konstiga är att det mestadels är "PC master race"-personer som kommer med sådana uttalanden trots att PC-spel ju är beviset på att man kan ta stora kliv framåt utan att för den delen släppa kompatibiliteten med äldre eller långsammare konfigurationer.
Jag tror helt enkelt man drar för stora slutsatser från förra gången när konsolerna begränsade PC-spel, och det var väl främst på PS3/360-tiden? Då hade konsolerna så dåligt med minne att spelen exempelvis var tvungna att ha laddskärmar på en massa ställen som inte hade behövts om de hade haft lite mer minne. Samtidigt fanns det fortfarande konsoler utan disk då vilket gjorde att allt dynamiskt behövde kunna hållas i detta ytterst begränsade minne. Man kan förstås peka på att nuvarande generationen också satte begränsningar med sina långsamma processorer, men det har inte begränsat PC-spel på det sättet alls vad jag kan se i alla fall. Däremot gjorde det ju att X/Pro-versionerna inte riktigt levde upp till sin fulla potential kanske, men då hade man ju låst in sig i denna långsamma arkitektur. Hursom så ser jag inte det problemet nu. Att ha flera targets är vardagsmat för en spelutvecklare och bör inte vara några problem och det är inget i hårdvaran som sätter några hårda begränsningar. Jag har bara en svag oro för just minnet, men jag litar på att det räcker. Det säljs ju grafikkort idag med 4-6 GB där köparna ändå räknar med att kunna spela det mesta om än inte i höga upplösningar.