3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av dakke:

Jag tror inte elgiganten är ensamma om detta, Asus Strix korten finns inte. De har inte funnits, de få exemplar som fanns var de som skickades till reviewers, jag tror alla som köpt Strix modellerna kommer se dessa absolut tidigast i slutet av november, men troligtvis i dec/jan. Jag köpte mitt Asus 3090 Strix från Inet inom 25 sec från att den blev "köp bar" via inet, direkt när sajten gick live stod det "Inkommer November 30 2020", denna status har inte ändrats för någon, korten fanns inte, det ända som fanns var ett preliminärt leveransdatum från asus på releasedagen.

Om jag får gissa så tror jag asus har brist på gpu'er från nvidia, de flesta köper ju såklart TUF modellen så den har prioriterats.

Vad får dig att tro att du kan föra allas talan?
Det är flera i forumet som fått Strix, Inet och Webbhallen har bekräftat leveranser och det har legat exemplar ute på Tradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palmblad:

Beställde ett Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB på Webbis den 2020-10-14 14:22 och fick nyss ett mail om att ordern finns att hämta, det låter ju för bra för att vara sant?!?!

Får hoppas det inte är ett av Felgigantens "systemfel" som börjat smitta av sig.

Skämt åsido, hoppas du får en trevlig helg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gaius Julius Caesar:

Ett sms kom nu från Elgiganten. ” Bäste kund! Vi har haft ett systemfel som har gjort du får sms med information om försening av ASUS GeForce RTX 3080. Som kommunicerat vid köpet så har den en beräknad leverans i januari. Beklagar felutskicken. MVH Elgiganten 0771 115 115”
......

Vad sysslar denna jävla butik med egentligen? För de som inte sett tråden är denna också läsvärd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610635-elgigantens-fe...

Skrivet av Yasko:

De vill mjölka kunder genom att tvinga folk att skaffa 2020 årsmodellerna. Annars är det en enkel uppdatering för deras del.

Helt klart så det ligger till, men snacka om tveksam artificiell spärr och gränstagning. LG har väl rätt fina marginaler på Goodwill kontot att de kan ta lite skit i denna fråga förmodligen.

Sitter själv med en 55B7v och ser en del trevliga nyheter i nyare serier men skulle inte ens byta ut den jag har till fullpris bara för sånt smått.

Skrivet av anders111:

Inet skicka ut några ASUS 3090 Strix OC igår.
Jag fick inget men det var några här på forumet som sa att dom fick kort skickade.

Skrivet av Larsgustavarvid:

Vad får dig att tro att du kan föra allas talan?
Det är flera i forumet som fått Strix, Inet och Webbhallen har bekräftat leveranser och det har legat exemplar ute på Tradera.

Han pratar troligen om icke-OC, inte OC som vi redan vet dykt upp. Icke OC är ett kort som inte verkar existera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

Beställde ett Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB på Webbis den 2020-10-14 14:22 och fick nyss ett mail om att ordern finns att hämta, det låter ju för bra för att vara sant?!?!

Ja låter knäppt, jag har exakt samma beställt från webbhallen 2020-10-07 18:15 och det är fortfarande Ej i lager, ingen levereanstid går att visa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetklock:

Ja låter knäppt, jag har exakt samma beställt från webbhallen 2020-10-07 18:15 och det är fortfarande Ej i lager, ingen levereanstid går att visa...

Åh vad störigt

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Ja låter knäppt, jag har exakt samma beställt från webbhallen 2020-10-07 18:15 och det är fortfarande Ej i lager, ingen levereanstid går att visa...

Får nog ta och ringa deras kundtjänst och bekräfta innan jag får upp förväntningarna

Permalänk
Skrivet av Palmblad:

Beställde ett Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB på Webbis den 2020-10-14 14:22 och fick nyss ett mail om att ordern finns att hämta, det låter ju för bra för att vara sant?!?!

haha, undrar verkligen hur deras kö system fungerar. Beställde ett kort den 7e:

Permalänk
Medlem

"Som kommunicerat vid köpet så har den en beräknad leverans i januari."
Detta är bara rentutav lögn, detta var något dom la till i efterhand. Stod ingenting om det då jag beställde.
Dom hade inte kunnat hantera detta på ett sämre sätt.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

"Som kommunicerat vid köpet så har den en beräknad leverans i januari."
Detta är bara rentutav lögn, detta var något dom la till i efterhand. Stod ingenting om det då jag beställde.
Dom hade inte kunnat hantera detta på ett sämre sätt.

Yup, ren och skär lögn. Har inte hört något än mer än att jag ska få kortet på måndag men stort jävla tvek på det nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bjebben:

"Som kommunicerat vid köpet så har den en beräknad leverans i januari."
Detta är bara rentutav lögn, detta var något dom la till i efterhand. Stod ingenting om det då jag beställde.
Dom hade inte kunnat hantera detta på ett sämre sätt.

Korrekt, 100+ i lager. Leverans i januari är en efterhandskonstruktion.

Sedan vet vi att de brukar fuska med lagersaldo, Cyberpunk 2077 exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

Beställde ett Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB på Webbis den 2020-10-14 14:22 och fick nyss ett mail om att ordern finns att hämta, det låter ju för bra för att vara sant?!?!

Tycker spontant att det låter konstigt. Min polare som beställde samma modell 17/9 har inte fått sitt ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders111:

Inet skicka ut några ASUS 3090 Strix OC igår.
Jag fick inget men det var några här på forumet som sa att dom fick kort skickade.

Åfan!

Det blir jag förvånad över, synd att jag köpte icke oc annars man kanske hade haft sitt kort redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Tycker spontant att det låter konstigt. Min polare som beställde samma modell 17/9 har inte fått sitt ännu.

Om webhallen inte byggt om sina interna system sedan jag jobbade där för 10 år sedan så är det inte konstigt alls, då var det kaos och fanns inget "kösystem", utan systemet prioriterar ordrar baserat på vart enheterna finns i lager.

Så låt säga att din polare har beställt ett kort, som ska skickas till honom. En annan kund har beställt samma kort och valt att hämta det från en butik i stockholm. Kortet kommer in till butiken och kunden som valt att hämta kortet väljer att avboka ordern.

Vad händer nu? Jo eftersom kortet finns i lager på en av butikerna så tittar deras system efter ny kund som valt att hämta kortet på just den butiken och voila, den kunden är nästa i kön och bokningsdatum har ingen effekt.

Det var så det funkade för 10 år sedan när jag jobbade på webhallen, det kanske inte stämmer längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Tycker spontant att det låter konstigt. Min polare som beställde samma modell 17/9 har inte fått sitt ännu.

Det låter inget bra rent ut sagt om det stämmer.

Inget emot dig som nu lyckats få ett exemplar! Tänker mest ur konsumentperspektiv samt så framkallar det vissa frågor om hur det gått till helt enkelt.
Om det nu mot all förmodan stämmer dvs.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Skrivet av dakke:

Om webhallen inte byggt om sina interna system sedan jag jobbade där för 10 år sedan så är det inte konstigt alls, då var det kaos och fanns inget "kösystem", utan systemet prioriterar ordrar baserat på vart enheterna finns i lager.

Så låt säga att din polare har beställt ett kort, som ska skickas till honom. En annan kund har beställt samma kort och valt att hämta det från en butik i stockholm. Kortet kommer in till butiken och kunden som valt att hämta kortet väljer att avboka ordern.

Vad händer nu? Jo eftersom kortet finns i lager på en av butikerna så tittar deras system efter ny kund som valt att hämta kortet på just den butiken och voila, den kunden är nästa i kön och bokningsdatum har ingen effekt.

Det var så det funkade för 10 år sedan när jag jobbade på webhallen, det kanske inte stämmer längre!

Hoppas verkligen att det inte är så idag. Jag beställde som sagt den 7e och även folk som beställt den 17e Sep. har inte fått sina kort ännu.

Frågade supporten för några veckor sen om betalsätt/fraktsätt spelar roll och fick veta att det inte gör det utan det är vilken tid man beställer som gäller.

Permalänk

Nu har man tröttnat på Elgiganten och har avbeställd Asus 3080 TUF därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Om webhallen inte byggt om sina interna system sedan jag jobbade där för 10 år sedan så är det inte konstigt alls, då var det kaos och fanns inget "kösystem", utan systemet prioriterar ordrar baserat på vart enheterna finns i lager.

Så låt säga att din polare har beställt ett kort, som ska skickas till honom. En annan kund har beställt samma kort och valt att hämta det från en butik i stockholm. Kortet kommer in till butiken och kunden som valt att hämta kortet väljer att avboka ordern.

Vad händer nu? Jo eftersom kortet finns i lager på en av butikerna så tittar deras system efter ny kund som valt att hämta kortet på just den butiken och voila, den kunden är nästa i kön och bokningsdatum har ingen effekt.

Det var så det funkade för 10 år sedan när jag jobbade på webhallen, det kanske inte stämmer längre!

Jag tror detta stämmer fortfarande. Jag beställde en hårddisk för några veckor sedan från Webhallen och fick efter två dagar och ingen leverans veta att den skulle skickas från en butik, inte webblagret. När jag frågade varför fick jag till svar att det var automatiserat. När jag dagen efter fortfarande inte fått någon leverans hörde jag mig för återigen och fick då veta att butiken höll på med inventering. Så jag avbeställde och fick leverans nästa dag från Proshop istället...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Om webhallen inte byggt om sina interna system sedan jag jobbade där för 10 år sedan så är det inte konstigt alls, då var det kaos och fanns inget "kösystem", utan systemet prioriterar ordrar baserat på vart enheterna finns i lager.

Så låt säga att din polare har beställt ett kort, som ska skickas till honom. En annan kund har beställt samma kort och valt att hämta det från en butik i stockholm. Kortet kommer in till butiken och kunden som valt att hämta kortet väljer att avboka ordern.

Vad händer nu? Jo eftersom kortet finns i lager på en av butikerna så tittar deras system efter ny kund som valt att hämta kortet på just den butiken och voila, den kunden är nästa i kön och bokningsdatum har ingen effekt.

Det var så det funkade för 10 år sedan när jag jobbade på webhallen, det kanske inte stämmer längre!

Men hur hanterar dem då Webblagret?
Checkar system alltid av webblagret först och sedan om det inte finns någon bokning via webblagret så skickas det vidare ut i butik? Eller kör dem ett så kallat kvotsystem där Webblagret får X exemplar men att det alltid skickas ut X exemplar till butikerna.
Intressant detta

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaius Julius Caesar:

Nu har man tröttnat på Elgiganten och har avbeställd Asus 3080 TUF därifrån.

När beställde du från giganten btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Om webhallen inte byggt om sina interna system sedan jag jobbade där för 10 år sedan så är det inte konstigt alls, då var det kaos och fanns inget "kösystem", utan systemet prioriterar ordrar baserat på vart enheterna finns i lager.

Så låt säga att din polare har beställt ett kort, som ska skickas till honom. En annan kund har beställt samma kort och valt att hämta det från en butik i stockholm. Kortet kommer in till butiken och kunden som valt att hämta kortet väljer att avboka ordern.

Vad händer nu? Jo eftersom kortet finns i lager på en av butikerna så tittar deras system efter ny kund som valt att hämta kortet på just den butiken och voila, den kunden är nästa i kön och bokningsdatum har ingen effekt.

Det var så det funkade för 10 år sedan när jag jobbade på webhallen, det kanske inte stämmer längre!

Verkar inte som att det har ändrats då, chattade med deras support nyss och de bekräftade att kortet fanns redo för mig att hämta...
Även om jag är glad så låter det här väldigt oroväckande för framtiden och för de som beställt långt före mig...

Permalänk
Medlem

Vad är lättast att få ett kort ifrån Webhallen, via Web eller från en butik? Skall man skifta ställe för att få det snabbare?
De som har fått ett Strix 3090 OC har de fått det från Web eller ifrån en butik. Är det någon som har fått ett kort som har beställt 15.02 eller senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

Verkar inte som att det har ändrats då, chattade med deras support nyss och de bekräftade att kortet fanns redo för mig att hämta...
Även om jag är glad så låter det här väldigt oroväckande för framtiden och för de som beställt långt före mig...

Vad och när beställde du och till vilken butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mouldi145:

haha, undrar verkligen hur deras kö system fungerar. Beställde ett kort den 7e:

https://i.imgur.com/v6Q57ti.png

Misstänker att det kan vara så att någon i t.ex. Stockholm inte hämtat upp sitt kort/lämnat tillbaka i en särskild butik och någon som kanske finns längre ner i kön bokat för upphämtning i samma butik.

Bara en teori, men enligt mig en möjlig förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av estetob:

Vad och när beställde du och till vilken butik?

Beställde till Stockholm Hötorget/Sveavägen

Skrivet av Palmblad:

Beställde ett Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB på Webbis den 2020-10-14 14:22 och fick nyss ett mail om att ordern finns att hämta, det låter ju för bra för att vara sant?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Men hur hanterar dem då Webblagret?
Checkar system alltid av webblagret först och sedan om det inte finns någon bokning via webblagret så skickas det vidare ut i butik? Eller kör dem ett så kallat kvotsystem där Webblagret får X exemplar men att det alltid skickas ut X exemplar till butikerna.
Intressant detta

För 10 år sedan funkade det såhär:

Om grejer finns i "webblager" och någon beställer att hämta på en butik så skickas produkten ut från webblager till butiken via interntransporten som sker dagligen mellan butikerna och webblagret.

Om kund beställer en produkt för att få den hemskickad och den INTE finns i webblager men den finns i en av butikernas lokala lager så sker ingenting automatiskt, produkten skickas alltså INTE från butikens lokala lager tillbaka till webblagret för utskick till kunden om inte kunden ringer och stressar så kan en inköpare manuellt fixa detta. Men om det inte tjafsas så väntar systemet på att en inköpare ska köpa in en ny produkt till webblagret för utskick.

Här kommer det lustiga, vissa obskyra leverantörer köps det endast in från en gång varannan vecka, så har man otur och köpt en produkt som inte säljer så mycket och kanske endast finns från "skum leverantör" så kan det vara så att ditt köp först processas efter 2 veckor för du köpte precis efter ett inköp från leverantören i fråga hade processas. Man väljer alltså att "samla ihop fler ordrar" under en period och sedan göra dessa beställningar efter en inställt tid har gått.

Vet inte om infon ger någon insyn men med tanke på hur många som trippelbokat sina 3080 kort så får man räkna med en stor mängt avbokningar, och eftersom webhallens system troligtvis ser precis likadant ut nu som det gjorde för 10 år sedan så kommer man ha störst chans att få ett kort snabbt och gå före i kön om man bokar ett kort per butik och väljer att hämta i butik på varje kort.

Skrivet av Palmblad:

Verkar inte som att det har ändrats då, chattade med deras support nyss och de bekräftade att kortet fanns redo för mig att hämta...
Även om jag är glad så låter det här väldigt oroväckande för framtiden och för de som beställt långt före mig...

Nej jag förstår att det troligtvis ser precis likdant ut som när jag jobbade där, ofta ändras inte dessa system då de generellt fungerar men just när det kommer till såna här releases så blir köplatser extremt viktiga. Det är synd om deras kundtjänst nu, de stackarna får svettas när de ska förklara hur någon som bokat för 1 dag sedan fått sin produkt när andra kunden som väntat 1 månad inte fått sin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

Beställde ett Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB på Webbis den 2020-10-14 14:22 och fick nyss ett mail om att ordern finns att hämta, det låter ju för bra för att vara sant?!?!

Jag lade en order den 8/10... Om det stämmer... hur funkar egentligen kösystemet?

I vilket fall som helst, grattis till dig

Permalänk
Medlem

F in the chat för min kompis som beställde 17/9 och att hämta i butik då... Man kan ju tycka att man kanske löser så att den som faktiskt är näst på tur får sitt kort skickat till sig istället för den som är näst i tur i den specifika butiken när det är så högt tryck på produkten. Det går ju att lösa liksom, men det kräver lite mer manuellt arbete bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Stämmer det bör vi verkligen göra en kollektiv anmälan till Konsumentverket. Då handlar det inte om lagersaldon som inte hunnit uppdateras, utan att de gått ut med felaktig information från start (som för övrigt ligger kvar).

Det är ju bluff och båg i vilket fall som helst. Elgiganten har inte 100+ kort, distributörer har inte 100+ kort, inte ens Nvidia har 100+ kort. Så vart sjutton finns dessa 100+ kort?

Permalänk
Medlem

Det är ju lite tråkigt om det är så, då kan ju folk som faktiskt har en WH-butik tekniskt sett "tränga" sig i den totala kön.

Nån feedback om det @Pliind?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Om webhallen inte byggt om sina interna system sedan jag jobbade där för 10 år sedan så är det inte konstigt alls, då var det kaos och fanns inget "kösystem", utan systemet prioriterar ordrar baserat på vart enheterna finns i lager.

Så låt säga att din polare har beställt ett kort, som ska skickas till honom. En annan kund har beställt samma kort och valt att hämta det från en butik i stockholm. Kortet kommer in till butiken och kunden som valt att hämta kortet väljer att avboka ordern.

Vad händer nu? Jo eftersom kortet finns i lager på en av butikerna så tittar deras system efter ny kund som valt att hämta kortet på just den butiken och voila, den kunden är nästa i kön och bokningsdatum har ingen effekt.

Det var så det funkade för 10 år sedan när jag jobbade på webhallen, det kanske inte stämmer längre!

Tack för infot!

Egentligen inte så konstigt ur en logistiksynpunkt. Visst att det är trist på produkter med kö, men jag förstår att dom inte är så sugna på overheaden i att skicka produkter fram och tillbaka mellan butiker och lager.

Det här skulle kunna vara en (del i) förklaring till att Webhallen svarar att det är så ”svårt” att få till en utskrift av en vettig kölista (till t ex PS5). Vet dom att sånna där rundningar görs, men samtidigt släpper en lista, så kommer dom snart få förbannade kunder när köplats 20 får en produkt innan köplats 5....

———————
Intressant med Asus TUF OC 3080? Kön gick från ~ 700 till ~1000 nu när dom öppnade igår, jag hade väntat mig ett betydligt större hopp....

Det här med ”brist till 2021” osv stället jag mig därför skeptisk till. Det lär även vara fler som gjort som jag och bokat både flera kort & på flera ställen, så köplatsetns bör kunna ticka på fint när leveranser väl börjar trilla in.