3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eraydedemen:

Beställde ett Strix 3080 Non-oc 15:05 på releasedagen på webbis.
Ingen som har några nyheter om när dem kommer in? Såg att nån Rep skrev att de skulle skeppas den här veckan men på webhallen står det ju nada om nästa leverans...

undrar också detta, @Asus.David kanske har lite mer info?

Permalänk
Medlem

Fick min order på Dustin på Aorus Master uppdaterad till "Beräknad till vårt lager 2020-10-19 nu imorse".

Permalänk
Viking
Skrivet av eraydedemen:

Beställde ett Strix 3080 Non-oc 15:05 på releasedagen på webbis.
Ingen som har några nyheter om när dem kommer in? Såg att nån Rep skrev att de skulle skeppas den här veckan men på webhallen står det ju nada om nästa leverans...

Står inget om någon leverans på Proshop heller.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Precis, ingen av oss vet. Men man kan göra kvalificerade gissningar.

Källan (som absolut inte är 100% ofc) hade rätt med mycket gällande 3080 både gällande volymer, att tillgången nu skulle öka osv (det blir lite upp till bevis om det kommer ha skeppats ut en "boat load" med 3070-kort till launch). 849 USD för de billigaste modellerna upp mot 999 USD för modeller som överprisade STRIX osv är vad han uppger, och jag ser det inte alls som otroligt. Jag tror nästen man kan se vanliga 3080 som en "nerfad" variant nu vid release, och så kommer "riktiga" 3080 med 20 GB lagom till RDNA2 releasen. Marknadsföringsmässigt så är det väl både smart och dumt. De (få) som fått sina 3080s kanske blir lite sura, men majoriteten som köper kommer ju känna att de får riktigt mycket för pengarna. Som vi alla vet vill tex skärmtillverkare sätta "1ms" på sina kartonger trots att det inte säger mycket - för det säljer. På samma sätt vill Nvidia kunna skriva 20 GB VRAM på kartongen. Speciellt om AMD har kort i ungefär samma range och mer minne än 10 GB.

Den press de skulle få genom att släppa en väldigt billig variant av 3080 20 GB kan nog vara väl planerat för att dra åt sig ögon från RDNA2. 5000 extra kan jag mer eller mindre lova att Nvidia inte kommer ta i premium, då det skulle placera sig på tok för nära 3090.

Det är bara rykten och spekulationer, återigen. Du får tro vad du vill och försöker inte övertyga dig. Allt jag gjorde var att hänvisa till källan och tänkte lite högt. Jag hade fortfarande betalat 1500 kronor extra om det nu vore så. Tar de 2500+ SEK extra tror jag de skjuter sig själva i foten lite tbo - just priset är något som de verkligen överraskade mig och många andra med som det verkar. Men snart vet vi, och det blir spännande här sista månaderna av året!

Skål!

Intressant, dock tror jag priset blir avgörande för just 10GB vs 20GB. Kanske därav vissa kort var på "rea" vid release.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Fick min order på Dustin på Aorus Master uppdaterad till "Beräknad till vårt lager 2020-10-19 nu imorse".

Mitt står fortfarande som Beräknad leverans 2020-10-15, så deras system skulle ja inte ge nått för just nu. Det Luktar Elgiganten lång väg om Dustin just nu

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Fick uppdatering av komplett igår på mitt 3080 TUF OC till 12:e November från 1:a, beställningen gjordes 20:e september. Blir bara mer och mer förbannat på nVidia. Trots att jag har ett LG C9 som är g-synch ready hoppas jag att AMD lyckas klämma ut någon som är mellan 3070 och 3080, oavsett pris avbokar jag mina beställningar från skitföretaget NVIDIA och skaffar AMD direkt. Läste att man kan hacka in freesync in LGn ändå...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Precis, ingen av oss vet. Men man kan göra kvalificerade gissningar.

Källan (som absolut inte är 100% ofc) hade rätt med mycket gällande 3080 både gällande volymer, att tillgången nu skulle öka osv (det blir lite upp till bevis om det kommer ha skeppats ut en "boat load" med 3070-kort till launch). 849 USD för de billigaste modellerna upp mot 999 USD för modeller som överprisade STRIX osv är vad han uppger, och jag ser det inte alls som otroligt. Jag tror nästen man kan se vanliga 3080 som en "nerfad" variant nu vid release, och så kommer "riktiga" 3080 med 20 GB lagom till RDNA2 releasen. Marknadsföringsmässigt så är det väl både smart och dumt. De (få) som fått sina 3080s kanske blir lite sura, men majoriteten som köper kommer ju känna att de får riktigt mycket för pengarna. Som vi alla vet vill tex skärmtillverkare sätta "1ms" på sina kartonger trots att det inte säger mycket - för det säljer. På samma sätt vill Nvidia kunna skriva 20 GB VRAM på kartongen. Speciellt om AMD har kort i ungefär samma range och mer minne än 10 GB.

Den press de skulle få genom att släppa en väldigt billig variant av 3080 20 GB kan nog vara väl planerat för att dra åt sig ögon från RDNA2. 5000 extra kan jag mer eller mindre lova att Nvidia inte kommer ta i premium, då det skulle placera sig på tok för nära 3090.

Det är bara rykten och spekulationer, återigen. Du får tro vad du vill och försöker inte övertyga dig. Allt jag gjorde var att hänvisa till källan och tänkte lite högt. Jag hade fortfarande betalat 1500 kronor extra om det nu vore så. Tar de 2500+ SEK extra tror jag de skjuter sig själva i foten lite tbo - just priset är något som de verkligen överraskade mig och många andra med som det verkar. Men snart vet vi, och det blir spännande här sista månaderna av året!

Skål!

Nu var siffran 5000kr mer en symbolisk summa för att beskriva att vi inte har en aning om vad priset faktiskt kommer bli snarare än en siffra jag personligen tror att det kommer handla om.

Men om vi använder Moore's Law is Dead och hans siffror kan vi ju göra en snabb räkning på det.

RTX 3080 10GB MSRP var 699 dollar / 7825 SEK. 699 dollar = 6300 SEK. Så drygt 1500kr i skillnad på det svenska priset när man lagt till moms och annat bös.
Den siffran har nu även höjts på AIB:s då det verkar ha varit mer av ett "intropris"/dragplåster för att få många att beställa kortet i början. Nu pratar vi närmre 9000:- för t.ex ett ASUS TUF non-OC som låg på 7825:- i början.

Om RTX 3080 20GB MSRP landar på 849 dollar blir väl det om man räknar grovt utifrån tidigare exempel runt 9200 SEK. Om nvidia då skippar "intropris" så ser vi nog en prislapp på säkert 11000:- för ett kort som t.ex ASUS TUF. En modell som t.ex ASUS ROG STRIX landar säkert på 13-14000:-.

Så jag tror att det kommer handla om minst 2000kr mer för ett RTX 3080 20GB. Ett pris som säkert många kommer tycka är värt det, men jag är inte en av dem. Jag ser siffran 20GB mer som en mimic än en funktion att betala ganska mycket mer pengar för. Men sen uppgraderar jag från ett 980 Ti också så skillnaden för mig kommer vara väldigt mycket mer märkbar än för någon som kanske har ett 2080 Super eller 2080 Ti.

Men alla är vi olika och tur är väl det

Allt är ju också som du säger rena spekulationer tills vi har svart på vitt framför oss vad det faktiskt handlar om. Men en sak som är säker är att nvidia vill tjäna pengar och dem känner nog inte att dem skjuter sig själva i foten om dem sätter en för hög prislapp på 20GB jämfört med 10GB. Folk kommer köpa det ändå så dem skrattar hela vägen till banken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Mitt står fortfarande som Beräknad leverans 2020-10-15, så deras system skulle ja inte ge nått för just nu. Det Luktar Elgiganten lång väg om Dustin just nu

Surt...

Ja, jag skulle bli mäktigt förvånad om man skulle få ett kort nästa vecka när folk har väntat i en månad på andra ställen på sina kort.

Men visst det här är väll ett av de dyraste om inte det dyraste kortet, samt att det släpptes för beställning sent (när andra kanske redan lagt sina beställningar), samt dustin kanske inte är den vanligaste webbutiken gemene man använder sig av?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muppetlord:

Ni får i alla fall datum...

/Inet kund.

Inets totala tystnad får mig att gå in på sidan dagligen för att bekräfta att butiken fortfarande finns kvar. Noll info från dom.

Skrivet av Yasko:

Fick uppdatering av komplett igår på mitt 3080 TUF OC till 12:e November från 1:a, beställningen gjordes 20:e september. Blir bara mer och mer förbannat på nVidia. Trots att jag har ett LG C9 som är g-synch ready hoppas jag att AMD lyckas klämma ut någon som är mellan 3070 och 3080, oavsett pris avbokar jag mina beställningar från skitföretaget NVIDIA och skaffar AMD direkt. Läste att man kan hacka in freesync in LGn ändå...

Lite förvånande, G-sync Ready är väl ändå Nvidias tappning av Freesync? Bägge är VESA Adaptive Sync. Udda att LG inte stödjer.

Permalänk

Ett sms kom nu från Elgiganten. ” Bäste kund! Vi har haft ett systemfel som har gjort du får sms med information om försening av ASUS GeForce RTX 3080. Som kommunicerat vid köpet så har den en beräknad leverans i januari. Beklagar felutskicken. MVH Elgiganten 0771 115 115”
......

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av micho89:

undrar också detta, @Asus.David kanske har lite mer info?

Vi uppdaterar butikerna varje vecka med estimerade leveransdatum så det är nog ändå bäst att lyssna med butiken vad dem fått för besked och vart man ligger i just deras kö.

Strix 3080 "non-OC" har inte skeppats ännu, tidigast nästa vecka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaius Julius Caesar:

Ett sms kom nu från Elgiganten. ” Bäste kund! Vi har haft ett systemfel som har gjort du får sms med information om försening av ASUS GeForce RTX 3080. Som kommunicerat vid köpet så har den en beräknad leverans i januari. Beklagar felutskicken. MVH Elgiganten 0771 115 115”
......

Dags att byta namn till "SystemfelGiganten, nu med påhittade lagersaldon!"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det postats i tråden men tycker denna sida är väldigt intressant.

Proshop har redan fått in 3070 kort.

Fick 1037 order på TUF 3080. Fick 30 kort levererade

Prod. nr. Brand Model Customer orders Ordered from mfr. Incoming Received
2876763 ASUS RTX 3080 TUF 1037 2000 0 30

https://www.proshop.de/RTX-30series-overview

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Alltså vad håller Elgiganten på med? De kan väl inte på allvar mena att ALLA som beställt ASUS-kort kommer få dessa i Januari?

Är inte Elgigiganten en samarbetspartner till Nvidia? Och ASUS har börjat portionera ut kort till de svenska butikerna i allt större utsträckning där vissa internetbutiker denna vecka ändå får in ett 50-tal kort, med löften om ännu fler kommande veckor.

@Asus.David Jag vet att du inte diskuterar enskilda butikers lagersaldon, men skulle du kunna bekräfta/dementera uppgifterna att Elgiganten står helt utan kort från ert håll närmaste kvartalet?! Det låter helt galet, men det är så deras kundtjänst svarar mig. Och nu har vi börjat få sms utskickade som också säger Januari 2021 trots att vi beställde direkt när de öppnade portarna...

Permalänk
Inaktiv

Sorry, jag önskar inte kommentera enskillda butikers leveranser.
Beskedet kan bli olika beroende på vilket kort(modell) man bokat, olika butiker har historiskt olika fokus på olika serier TUF/DUAL/STRIX/OC/icke-OC etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Sorry, jag önskar inte kommentera enskillda butikers leveranser.
Beskedet kan bli olika beroende på vilket kort(modell) man bokat, olika butiker har historiskt olika fokus på olika serier TUF/DUAL/STRIX/OC/icke-OC etc.

Finns det några nyheter kring 3080 Strix icke-OC ?
Vet att ni inväntade GPU leverans ifrån Nvidia som skulle landa idag eventuellt under nästa vecka.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk

Är det Golden Week nu? Då lär väl det rassla till rejält nästa vecka när det släpps på igen. Sen kan man väl räkna med att det tar en vecka till innan det kommer fram till Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nästan tro att Elgiganten inte lagt en order ifrån distributörer förens de fick in ordrar. Så de ligger nog hur nedprioriterade som helst. Medan andra butiker butiker direkt: "Vi behöver 10000 kort igår".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Är det Golden Week nu? Då lär väl det rassla till rejält nästa vecka när det släpps på igen. Sen kan man väl räkna med att det tar en vecka till innan det kommer fram till Sverige.

Det var förra veckan, vilket gör att ordrar inte skickades då och påverkar denna vecka. Kommande veckor kommer takten öka med större och fler leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite förvånande, G-sync Ready är väl ändå Nvidias tappning av Freesync? Bägge är VESA Adaptive Sync. Udda att LG inte stödjer.

De vill mjölka kunder genom att tvinga folk att skaffa 2020 årsmodellerna. Annars är det en enkel uppdatering för deras del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Det var förra veckan, vilket gör att ordrar inte skickades då och påverkar denna vecka. Kommande veckor kommer takten öka med större och fler leveranser.

Jaha okej. Vad bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaius Julius Caesar:

Ett sms kom nu från Elgiganten. ” Bäste kund! Vi har haft ett systemfel som har gjort du får sms med information om försening av ASUS GeForce RTX 3080. Som kommunicerat vid köpet så har den en beräknad leverans i januari. Beklagar felutskicken. MVH Elgiganten 0771 115 115”
......

Att scamföretag som Elgiganten existerar är systemfel i sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Beställde ett Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB på Webbis den 2020-10-14 14:22 och fick nyss ett mail om att ordern finns att hämta, det låter ju för bra för att vara sant?!?!

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Jag skulle nästan tro att Elgiganten inte lagt en order ifrån distributörer förens de fick in ordrar. Så de ligger nog hur nedprioriterade som helst. Medan andra butiker butiker direkt: "Vi behöver 10000 kort igår".

Stämmer det bör vi verkligen göra en kollektiv anmälan till Konsumentverket. Då handlar det inte om lagersaldon som inte hunnit uppdateras, utan att de gått ut med felaktig information från start (som för övrigt ligger kvar).

Permalänk
Avstängd

Har ett "förväntat" kort i lager den 24e. Får se om det kan stämma, väntar med spänning. Måste ha missat det med minsta möjliga marginal det som var i lager igår

Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 10GB GDDR6X, Ampere
Beställningsvara, förväntas i lager 24 oktober 2020, 1 st.
Art. nr: 1168418 / Tillverkarens artikelnummer:: GV-N3080AORUS M-10GD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Alltså vad håller Elgiganten på med? De kan väl inte på allvar mena att ALLA som beställt ASUS-kort kommer få dessa i Januari?

Är inte Elgigiganten en samarbetspartner till Nvidia? Och ASUS har börjat portionera ut kort till de svenska butikerna i allt större utsträckning där vissa internetbutiker denna vecka ändå får in ett 50-tal kort, med löften om ännu fler kommande veckor.

@Asus.David Jag vet att du inte diskuterar enskilda butikers lagersaldon, men skulle du kunna bekräfta/dementera uppgifterna att Elgiganten står helt utan kort från ert håll närmaste kvartalet?! Det låter helt galet, men det är så deras kundtjänst svarar mig. Och nu har vi börjat få sms utskickade som också säger Januari 2021 trots att vi beställde direkt när de öppnade portarna...

Jag tror inte elgiganten är ensamma om detta, Asus Strix korten finns inte. De har inte funnits, de få exemplar som fanns var de som skickades till reviewers, jag tror alla som köpt Strix modellerna kommer se dessa absolut tidigast i slutet av november, men troligtvis i dec/jan. Jag köpte mitt Asus 3090 Strix från Inet inom 25 sec från att den blev "köp bar" via inet, direkt när sajten gick live stod det "Inkommer November 30 2020", denna status har inte ändrats för någon, korten fanns inte, det ända som fanns var ett preliminärt leveransdatum från asus på releasedagen.

Om jag får gissa så tror jag asus har brist på gpu'er från nvidia, de flesta köper ju såklart TUF modellen så den har prioriterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

Beställde ett Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB på Webbis den 2020-10-14 14:22 och fick nyss ett mail om att ordern finns att hämta, det låter ju för bra för att vara sant?!?!

Trevlig helg då

Permalänk
Skrivet av dakke:

Jag tror inte elgiganten är ensamma om detta, Asus Strix korten finns inte. De har inte funnits, de få exemplar som fanns var de som skickades till reviewers, jag tror alla som köpt Strix modellerna kommer se dessa absolut tidigast i slutet av november, men troligtvis i dec/jan. Jag köpte mitt Asus 3090 Strix från Inet inom 25 sec från att den blev "köp bar" via inet, direkt när sajten gick live stod det "Inkommer November 30 2020", denna status har inte ändrats för någon, korten fanns inte, det ända som fanns var ett preliminärt leveransdatum från asus på releasedagen.

Om jag får gissa så tror jag asus har brist på gpu'er från nvidia, de flesta köper ju såklart TUF modellen så den har prioriterats.

Jag har en order från Elgiganten på ett 3080 TUF ICKE-oc så det gäller nog alla modeller på Elgiganten.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Sorry, jag önskar inte kommentera enskillda butikers leveranser.
Beskedet kan bli olika beroende på vilket kort(modell) man bokat, olika butiker har historiskt olika fokus på olika serier TUF/DUAL/STRIX/OC/icke-OC etc.

Elgiganten själva påstår att de inte kommer få några leveranser över huvud taget av ASUS 3090 innan årsskiftet. Det kanske är något du kan dementera eller vidimera i alla fall.

Permalänk
Skrivet av dakke:

Jag tror inte elgiganten är ensamma om detta, Asus Strix korten finns inte. De har inte funnits, de få exemplar som fanns var de som skickades till reviewers, jag tror alla som köpt Strix modellerna kommer se dessa absolut tidigast i slutet av november, men troligtvis i dec/jan. Jag köpte mitt Asus 3090 Strix från Inet inom 25 sec från att den blev "köp bar" via inet, direkt när sajten gick live stod det "Inkommer November 30 2020", denna status har inte ändrats för någon, korten fanns inte, det ända som fanns var ett preliminärt leveransdatum från asus på releasedagen.

Om jag får gissa så tror jag asus har brist på gpu'er från nvidia, de flesta köper ju såklart TUF modellen så den har prioriterats.

Inet skicka ut några ASUS 3090 Strix OC igår.
Jag fick inget men det var några här på forumet som sa att dom fick kort skickade.