Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Race mellan Polestar 2 och e-tron 55 Sportback; test av laddhastighet och elkonsumtion

https://www.youtube.com/watch?v=Nj2-eoMDVhY

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

9A enfas, rätt snålt 😬

Skrivet av martinot:

Oseriöst och pinsamt dåligt för ett hotell skulle jag snarare säga.

Dessutom så är ju Clarion hyfsade hotell, och inga lågpriskedjor, vilket gör det hela ännu mer oacceptabelt dåligt.

Men bra info (då vet man vilken hotellkedja man skall undvika som elbilist).

När jag åkte iväg typ halv 11-11, så var jag iaf uppe i 96%, så den slöa hastigheten "gjorde inget" egentligen, men den hade gärna kunnat hållt 3.7kW eller nåt så jag kunnat åka med 100% efter natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

När jag åkte iväg typ halv 11-11, så var jag iaf uppe i 96%, så den slöa hastigheten "gjorde inget" egentligen, men den hade gärna kunnat hållt 3.7kW eller nåt så jag kunnat åka med 100% efter natten.

Jo, ofta som man kanske behöver dra på morgonen direkt efter frukost, och trist om man tvingas åka väg utan att ha hyfsat nära fullladdat batteri.

Gott att du dock klarade dig i just detta fallet!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Siffrorna stämmer, tyvärr måste jag säga (till skillnad från deras utsläppsiffror). Man hade hoppats att så inte var fallet.

Fram till i år hade elbilar en rabatt på förmånsvärdet på 10,000 kronor. Regeringen slopar nu den rabatten från och med den 1 januari nästa år.

Därmed drabbas även befintliga tjänstebilsägare som kör elbil, och inte enbart de som skaffar nya elbilar som personalbil.

Jag som precis var redo att köpa en elbil via bolaget tack vare att det var bra förmån osv tycker inte det verkar lika värt det längre.
Kan ju lika gärna ta en billigare bil som är fossil-driven. Kanske tänker fel och det blir ändå mer förmånligt med el-bil men incitamentet försvann lite. Enda anledningen är för att det är roligt med el-bil och mer miljövänligt.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Jag som precis var redo att köpa en elbil via bolaget tack vare att det var bra förmån osv tycker inte det verkar lika värt det längre.
Kan ju lika gärna ta en billigare bil som är fossil-driven. Kanske tänker fel och det blir ändå mer förmånligt med el-bil men incitamentet försvann lite. Enda anledningen är för att det är roligt med el-bil och mer miljövänligt.

Det är väl nog bra anledningar? 🙂 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det är väl nog bra anledningar? 🙂 👍

Jo såklart men nackdelen är att jag inte kan motivera kostnaden längre. Ha en bil ståendes hemma (speciellt i Corona-tider) och inte köra mer än 1000 mil blir dyrt. Det hade varit det annars också men nu är det ännu dyrare.

Permalänk
Medlem

Renault presskonferans där visade dom deras nya Renault Megan E som blir deras första bil på en egen Elbilsplattform CMF-EV.

C klass bil hatchback med 450 Km Wltp & 60 Kwh batteri.

Dacia Spring släpps först till en Bilpool tjänst och först sommaren 2021 ska man kunna köpa bilen & få leverans hösten 2021.

33 KW Motor, 125 nm & 28.6 Kwh batteri så ren City bil som dom sagt som satsar på en lägre prispunkt men denna berätta dom inte.

295 Km Wltp räckvidd i City körning vet ej hastigheten dom beräknar i stadskörning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Svårt att ge en exakt rekommendation. Du får räkna på det helt enkelt vad som gäller ungefär för din situation, och sedan väga mot andra faktorer.

Ett alternativ som jag tror (iaf. ekonomiskt) blir mer intressant som leasingbil för företag är hybridbilar. Känns som om de kommer gynnas betydlig mer än rena elbilar (tyvärr), av regeringens senaste ändringar.

Är väl inte helt optimalt (man släpar på vikten av dubbla drivlinor), men då kan man ju ibland täcka in större delen av sitt vardagskörande på el (åka t/r till jobbet, åka och handla, sporta/hobby, etc.), kanske för vissa 90% av allt de kör, och sedan köra på fossilbränsle endast på långresor utanför städerna (vilket för många är inte alls lika ofta).

Vill du påverka regeringen och göra den uppmärksam på att du vill att de ändrar tillbaka så att elbilsalternativet blir mer gynnsamt än ICE och hybrider som företagsbilar, så kan jag rekommendera dig att skriva under här: https://gronbilskatt.nu/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Renault presskonferans där visade dom deras nya Renault Megan E som blir deras första bil på en egen Elbilsplattform CMF-EV.

C klass bil hatchback med 450 Km Wltp & 60 Kwh batteri.

Dacia Spring släpps först till en Bilpool tjänst och först sommaren 2021 ska man kunna köpa bilen & få leverans hösten 2021.

33 KW Motor, 125 nm & 28.6 Kwh batteri så ren City bil som dom sagt som satsar på en lägre prispunkt men denna berätta dom inte.

295 Km Wltp räckvidd i City körning vet ej hastigheten dom beräknar i stadskörning.

https://youtu.be/YYqu7PQ8gTk

Intressant bil.

Tycker den ser modern ut, och gillar formgivningen generellt, förutom "bucklorna" på motorhuven som är grymt fula. Men gillar den annars, och ser ut att vara en relativt rent optimerad ebilsplattform.

Bra laddningsalternativ med både 22 kW AC + 130 kW DC!

När ungefär beräknas första exemplaren levereras i Sverige?

Tänkte att den kan bli intressant för min pappa, som skall byta sin småbil till sommaren. Känns som denna kanske kan ge ID3 en match?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant bil.

Tycker den ser modern ut, och gillar formgivningen generellt, förutom "bucklorna" på motorhuven som är grymt fula. Men gillar den annars, och ser ut att vara en relativt rent optimerad ebilsplattform.

Bra laddningsalternativ med både 22 kW AC + 130 kW DC!

När ungefär beräknas första exemplaren levereras i Sverige?

Tänkte att den kan bli intressant för min pappa, som skall byta sin småbil till sommaren. Känns som denna kanske kan ge ID3 en match?

Renault Mégane E antar att mer information kommer snart men detta är samma plattform som Nissan Ariya.

Skulle dock inte kalla denna småbil men antar Sommaren/Hösten 2021 men antar att vi får vänta & se.

Men Dacia Spring Electric är småbil enligt mig & enligt rykten i Rumänien där dom tillverkas lär priset hamna på 17K€ lär märkas hur detta stämmer & dålig koll på Vat hos dom.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Renault Mégane E antar att mer information kommer snart men detta är samma plattform som Nissan Ariya.

Skulle dock inte kalla denna småbil men antar Sommaren/Hösten 2021 men antar att vi får vänta & se.

Men Dacia Spring Electric är småbil enligt mig & enligt rykten i Rumänien där dom tillverkas lär priset hamna på 17K€ lär märkas hur detta stämmer & dålig koll på Vat hos dom.

Kanske fel med storleksuttryck, men i lämplig lite mindre bilstorlek för pappa.

Meganen verkar vara halvmeter längre och 1 dm bredare än pappas nuvarande Yaris, och lite kortare än våran "småbil/andrabil" Model 3 (och PS2 som han också varit intresserad av). Så någonstans mitt i mellan de två verkar det som den checkar in på. Tror det är något sådant han är ute efter storleksmässigt. Liten och smidig att köra runt med, men samtidigt kan ställa in några väskor eller matkassar utan problem.

Frågan är om det kanske är vettigare att kika på "originalet" Nissan Ariya istället?

När tros den komma att levereras ungefär?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kanske fel med storleksuttryck, men i lämplig lite mindre bilstorlek för pappa.

Meganen verkar vara halvmeter längre och 1 dm bredare än pappas nuvarande Yaris, och lite kortare än våran "småbil/andrabil" Model 3 (och PS2 som han också varit intresserad av). Så någonstans mitt i mellan de två verkar det som den checkar in på. Tror det är något sådant han är ute efter storleksmässigt. Liten och smidig att köra runt med, men samtidigt kan ställa in några väskor eller matkassar utan problem.

Frågan är om det kanske är vettigare att kika på "originalet" Nissan Ariya istället?

När tros den komma att levereras ungefär?

Antar att båda lär komma i samma tidsperiod & utseende mässigt tycker jag om Nissan Ariya mer.

Har du tur så kanske Nissan lanseras 2-3 månader tidigare liknande VW Id 4 vs Skoda Enyaq men lär märkas närmare lansering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Antar att båda lär komma i samma tidsperiod & utseende mässigt tycker jag om Nissan Ariya mer.

Har du tur så kanske Nissan lanseras 2-3 månader tidigare liknande VW Id 4 vs Skoda Enyaq men lär märkas närmare lansering.

Håller med om att utseendet ser ut att vara bättre hos Nissan (lite märkliga "bucklor" på Megans motorhuv).

Apropå det, du nämner Skoda Enyaq ovan, vad tror du om den som alternativ till Ariya och till ID3/4?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med om att utseendet ser ut att vara bättre hos Nissan (lite märkliga "bucklor" på Megans motorhuv).

Apropå det, du nämner Skoda Enyaq ovan, vad tror du om den som alternativ till Ariya och till ID3/4?

Jag håller Skoda Enyaq högst av dessa alternativ. Gillar designen bättre både på in- och utsidan samt att den är rymligare än ID4.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

Tesla tycks ha uppdaterat räckvidden på sina bilar. Det framgår inte om det är på grund av bättre effektivitet, bättre batterier eller om det helt enkelt var länge sedan de uppdaterade WLTP siffrorna och att det är det senaste årets förbättringar som sammanställs nu.

Model S: 61,0 mil -> 65,2 mil
Model 3: 56,0 mil -> 58,0 mil
Model X: ~50,5 mil -> 56,1 mil

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Tesla tycks ha uppdaterat räckvidden på sina bilar. Det framgår inte om det är på grund av bättre effektivitet, bättre batterier eller om det helt enkelt var länge sedan de uppdaterade WLTP siffrorna och att det är det senaste årets förbättringar som sammanställs nu.

Model S: 61,0 mil -> 65,2 mil
Model 3: 56,0 mil -> 58,0 mil
Model X: ~50,5 mil -> 56,1 mil

Med dessa räckvidder så börjar vi närma oss fossilbilar och du behöver inte ladda varje dag/vecka.
Finns det någon data på om batterierna tappar kraft om du inte laddat på några veckor? T ex att du kör korta sträckor och att bilen bara står stilla.

Permalänk
Medlem

Sålde min model 3 som jag ägt i 11 mån. Inte körts mer än 50 mil sedan Corona, samt så fick jag veta att jag skulle operera hjärtat, vilket jag ligger och återhämtar mig i från i skrivande stund. (Får inte köra alls på 8 veckor)

Var väldigt nöjd med bilen, speciellt körkänslan och drivlinan. Men inte alls nöjd med ljudisoleringen och vägljudet från dämparna. ”Regnsensorn” och automatisk avbländande helljus är fortfarande skit dåliga efter X antal miljoner AI tränade bildsekvenser, bla bla.

Just nu lutar det emot en Polestar Precept som är så jäkla förbannat snygg. Men vet inte va den kommer kosta. Annars blir det något något lågbudget i elbilsväg, man vänjer sig väldigt snabbt vid sin ”drömbil” som sen bara övergår till vanlig vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Med dessa räckvidder så börjar vi närma oss fossilbilar och du behöver inte ladda varje dag/vecka.
Finns det någon data på om batterierna tappar kraft om du inte laddat på några veckor? T ex att du kör korta sträckor och att bilen bara står stilla.

Jag har ingen exakt siffra, men jag skulle gissa på att min Model S tappar 1-2% per dygn av att bara stå still. Mer på vintern än på sommaren. Dock kan man ställa in bilen på att inte vara uppkopplad konstant om man vet att man ska resa bort några veckor, för att minska förbrukningen.

Det kanske är någon annan som har undersökt detta mer i detalj och kan ge en bättre redogörelse?

Permalänk
Skrivet av alpha:

Jag har ingen exakt siffra, men jag skulle gissa på att min Model S tappar 1-2% per dygn av att bara stå still. Mer på vintern än på sommaren. Dock kan man ställa in bilen på att inte vara uppkopplad konstant om man vet att man ska resa bort några veckor, för att minska förbrukningen.

Det kanske är någon annan som har undersökt detta mer i detalj och kan ge en bättre redogörelse?

Min upplevelse är densamma att den tappar ca 1%/dygn om man inte laddar den. Inte testat att stänga av uppkopplingen då det inte behövts, men vore intressant att se hur mycket skillnad det gör. Batterierna borde inte tappa så snabbt om det inte är något som förbrukar energi.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wiinis:

Skrivet av alpha:

Min upplevelse är densamma att den tappar ca 1%/dygn om man inte laddar den. Inte testat att stänga av uppkopplingen då det inte behövts, men vore intressant att se hur mycket skillnad det gör. Batterierna borde inte tappa så snabbt om det inte är något som förbrukar energi.

Den stora frågan är fortfarande "varför inte ladda varje dag"? Förutsatt att man har möjlighet att ladda på sin "vanliga" parkering så finns det ju ingen anledning att inte ladda. En av de stora fördelarna (i mitt tycke och smak) med en elbil är just att man bara pluggar i den varje kväll och alltid åker hemifrån med den fulltankad. Så man i princip aldrig behöver tänka på om räckvidden är tillräcklig för dagens resor eller inte.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Den stora frågan är fortfarande "varför inte ladda varje dag"? Förutsatt att man har möjlighet att ladda på sin "vanliga" parkering så finns det ju ingen anledning att inte ladda. En av de stora fördelarna (i mitt tycke och smak) med en elbil är just att man bara pluggar i den varje kväll och alltid åker hemifrån med den fulltankad. Så man i princip aldrig behöver tänka på om räckvidden är tillräcklig för dagens resor eller inte.

Håller helt med dig men kan ju ändå vara intressant att veta och diskutera.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Min S tappade 1-2% per dag av att bara stå, min 3a tappar typ 1% i veckan (om ens det). Står man ute i -20 lär den dock tappa mer.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Min S tappade 1-2% per dag av att bara stå, min 3a tappar typ 1% i veckan (om ens det). Står man ute i -20 lär den dock tappa mer.

Intressant. Undrar hur nya Model S står sig i jämförelse.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Intressant. Undrar hur nya Model S står sig i jämförelse.

Min S var en 2018 så det har väl hänt en del sedan dess men vad jag hört är det typ samma. Skall tydligen bero på skillnader i batteripacksdesignen, har ju vissa andra konsekvenser. Klistrar in en länk där de beskriver det rätt bra.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/how-i-recovered-half-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Sålde min model 3 som jag ägt i 11 mån. Inte körts mer än 50 mil sedan Corona, samt så fick jag veta att jag skulle operera hjärtat, vilket jag ligger och återhämtar mig i från i skrivande stund. (Får inte köra alls på 8 veckor)

Var väldigt nöjd med bilen, speciellt körkänslan och drivlinan. Men inte alls nöjd med ljudisoleringen och vägljudet från dämparna. ”Regnsensorn” och automatisk avbländande helljus är fortfarande skit dåliga efter X antal miljoner AI tränade bildsekvenser, bla bla.

Just nu lutar det emot en Polestar Precept som är så jäkla förbannat snygg. Men vet inte va den kommer kosta. Annars blir det något något lågbudget i elbilsväg, man vänjer sig väldigt snabbt vid sin ”drömbil” som sen bara övergår till vanlig vardag.

Önskar dig verkligen en god återhämtning!

Jo, tycker också om designen på Precept (betydligt snyggare än både PS2 och M3, som är OK, men inte så jättesnygga). Speciellt fronten tycker jag de lyckats med väldigt väl (vilket många elbilar verkar ha svårt med).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nackdelen är samma som för telefoner och datorer som laddas fullt ofta. Du får en degradering på batterierna varje gång du laddar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nackdelen är samma som för telefoner och datorer som laddas fullt ofta. Du får en degradering på batterierna varje gång du laddar.

Så som jag förstått det så ska man inte ladda över 80% för att just de sista 20% sliter mer. Hur ofta man laddar spelar ingen roll

Permalänk
Medlem

Vi installerade precis laddboxar på mitt jobb. Men de är självklart bara för gästparkeringen så att vi ska se miljövänliga ut. Vi som arbetar där får inte ens uttag för motorvärmare "för ingående el räcker inte till" Tydligen skillnad när man kan låtsas vara miljövän inför kunder.
Hade bytt min hybrid mot elbil om jag kunnat ladda på jobbet. Blir rätt irriterad på sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Därför laddar man varje dag, men mycket sällan fullt i en elbil... Själv laddar jag mellan 80-90% till vardags och om jag ska väldigt långt någon enstaka gång laddar jag 100%. Detta rekommenderas även av Tesla... vad jag hört.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Någon annan Tesla-ägare som kollat sina däck nu inför vinter-säsongen? Har själv haft ett litet missljud och trott det är bromsarna som börjat skärva, då de används så sällan. Kanske en bromsskiva som slagit sig... Men ack så fel jag hade.
Har inspekterat alla fyra däcken flera gånger, från hjulhusen och inte hittat någon fel. Men nu tog jag av dem och fick en smärre chock!

Bägge bakhjulen var likadana. Mycket slitna de tre innersta centimetrarna.
Detta är tydligen väldigt vanligt har jag läst mig till ikväll och däcken brukar tydligen hålla runt 3000mil. De var inte nya när jag köpte bilen och jag har kört den sträckan redan, så de har gått mycket mer än så.
Kanske att bilarna är väldigt tunga och den kraft de har... som gör det. Kunde lika gärna fått punka på motorvägen i 120km/t häromdagen......
Ska beställa en hjulinställning för att vara på den säkra sidan, men tydligen slits de så ändå.

Tänkte att det kan vara bra för andra Tesla-ägare att få veta och hålla koll på.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD