Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Därför laddar man varje dag, men mycket sällan fullt i en elbil... Själv laddar jag mellan 80-90% till vardags och om jag ska väldigt långt någon enstaka gång laddar jag 100%. Detta rekommenderas även av Tesla... vad jag hört.

Du får givetvis ladda precis hur många gånger du vill, men ja, det är också bra att hålla sig mellan 30-70% för bäst batterilivslängd.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tesla modell 3 prissänkt i Norge med liknande 3K USD som USA fick tidigare i år. Tesla Björn märkte detta idag.

Tesla modell S LR har fått en prisjustering idag till 875 990 Sek när jag kollade hemsidan.

Sedan har dom uppdatera hemsidan på Modell 3 uppdateringarna.

Bara hoppas att Svenska priserna också justeras på Tesla modell 3 & väntat att Europa ska få samma justering som Usa.

Tydligen sänktes priser på Tesla modell S 2 ggr denna veckan så kan komma ytterligare justeringar ner i pris.

Först till 71 900 USD & sedan 69 420 USD.
https://feber.se/bil/tesla-sanker-priset-pa-model-s-till-6942...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du får givetvis ladda precis hur många gånger du vill, men ja, det är också bra att hålla sig mellan 30-70% för bäst batterilivslängd.

Finns en inbyggd marginal i batteriet som biltillverkaren inte visar bilägaren. Så 100% är inte fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Finns en inbyggd marginal i batteriet som biltillverkaren inte visar bilägaren. Så 100% är inte fullt.

Inte hos alla, t.ex. Tesla har bara en buffert i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Någon annan Tesla-ägare som kollat sina däck nu inför vinter-säsongen? Har själv haft ett litet missljud och trott det är bromsarna som börjat skärva, då de används så sällan. Kanske en bromsskiva som slagit sig... Men ack så fel jag hade.
Har inspekterat alla fyra däcken flera gånger, från hjulhusen och inte hittat någon fel. Men nu tog jag av dem och fick en smärre chock!

https://forumbilder.com/images/2020/10/16/Dackslitage.jpg

Bägge bakhjulen var likadana. Mycket slitna de tre innersta centimetrarna.
Detta är tydligen väldigt vanligt har jag läst mig till ikväll och däcken brukar tydligen hålla runt 3000mil. De var inte nya när jag köpte bilen och jag har kört den sträckan redan, så de har gått mycket mer än så.
Kanske att bilarna är väldigt tunga och den kraft de har... som gör det. Kunde lika gärna fått punka på motorvägen i 120km/t häromdagen......
Ska beställa en hjulinställning för att vara på den säkra sidan, men tydligen slits de så ändå.

Tänkte att det kan vara bra för andra Tesla-ägare att få veta och hålla koll på.

Det där däcket är sopslut, du hade tur, i värsta fall kunde det separera!
Min fossilbil slet också innerkanten av bakdäcken så har pratat med lite olika folk med kunskap.
Hjulinställning bör du absolut göra.
Har du Run flat-däck? Dessa har hårdare sidor och har en tendens att slitas med. Jag bytte till vanliga.
Kör med högt lufttryck i däcken, över 3 bar, men googla lite på vad folk rekommenderar för den modellen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Inte hos alla, t.ex. Tesla har bara en buffert i botten.

Dels kan man ha buffert på båda hållen som aldrig kommer brukaren till godo. Lite måste man kanske alltid ha rent tekniskt för att undvika skada/brand. Sedan kan man ju ha en buffert som ska täcka upp för degradering som mjukvaran styr över. Vet inte hur vanligt det är, inte så att det står tydligt i specifikationerna.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av martinot:

Nackdelen är samma som för telefoner och datorer som laddas fullt ofta. Du får en degradering på batterierna varje gång du laddar.

Precis, därför laddar man inte fullt. Åtminstone både Tesla och ID.3 kan begränsas med en enkel inställning till att endast ladda till (exempelvis) 80%. Så är det problemet löst. Båda förordar även i sina egna manualer att denna inställning ska användas. Så jag förstår fortfarande inte varför man skulle krångla med att bara ladda bilen var 3-4 dag. (Förutsatt att den funktionen finns).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag som precis var redo att köpa en elbil via bolaget tack vare att det var bra förmån osv tycker inte det verkar lika värt det längre.
Kan ju lika gärna ta en billigare bil som är fossil-driven. Kanske tänker fel och det blir ändå mer förmånligt med el-bil men incitamentet försvann lite. Enda anledningen är för att det är roligt med el-bil och mer miljövänligt.

Inte att förglömma är väl att om du ändå väljer en elbil så påverkar du ju även beslutsfattarna som kommer fatta att folk vill fortsatt ha elbilar och ändrar sig gällande förmåner osv.

Och ja, det är ju underbart att elbilarna finns på våra gator, så grymt skönt att kunna gå på promenader utan att behöva andas in avgaser i sin direkta närhet och att slippa allt jädra buller från bilarnas motorer, det är inte så häftigt med en V8 som ska låta en trött djurgårdsfärja. Hoppas bara jag får uppleva hela skiftet från fossilt under mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du får givetvis ladda precis hur många gånger du vill, men ja, det är också bra att hålla sig mellan 30-70% för bäst batterilivslängd.

Någon som kan förklara varför batterierna slits extra just vid de sista 20-30 procenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Någon som kan förklara varför batterierna slits extra just vid de sista 20-30 procenten?

Är igen kemist, så jag vet faktiskt inte. Har dock jobbat i fordonsindustrin, så skall se om jag kan be någon jag känner förklara vid tillfälle.

Vet bara att man bör helst aldrig låta SOC ligga under 20-30%, och går man under den gränsen (händer även mig om jag kört långt utan att ladda på vägen) så bör man ladda upp så fort som möjligt när man kommer hem (så man minimerar tiden som batterierna sitter med mindre än 30% laddning).

Samma sak gällande att man inte bör ladda till en SOC över 70-80% i normalfallen (skall man resa iväg långt så laddar även jag upp till 90-95%, även om jag vet att det kommer förkorta batterilivstiden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Så jag förstår fortfarande inte varför man skulle krångla med att bara ladda bilen var 3-4 dag. (Förutsatt att den funktionen finns).

Ett batteri har bara ett visst antal uppladdningscykler innan prestandan börjar att försämras noterbart, och därför (trots vad tillverkarna av både telefoner och bilar säger) kan det ibland vara smart att låta bli att ladda upp batterierna hela tiden (om man inte måste, se nedan). Känt fenomen med många bärbara datorer som saboteras i förtid pga. detta (ansluts på kontor till docka och uppladdning mellan alla möten, vilket saboterar batterierna snabbt).

Å andra sidan så är det ännu viktigare att inte ladda fullt, och även superviktigt att helst inte gå under 10-20% någonsin (under 10% är verkligen destruktivt för de flesta laddbara batterier).

Så det där är ju en balansgång som man får försöka att hantera som det bäst går.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ett batteri har bara ett visst antal uppladdningscykler innan prestandan börjar att försämras noterbart, och därför (trots vad tillverkarna av både telefoner och bilar säger) kan det ibland vara smart att låta bli att ladda upp batterierna hela tiden (om man inte måste, se nedan). Känt fenomen med många bärbara datorer som saboteras i förtid pga. detta (ansluts på kontor till docka och uppladdning mellan alla möten, vilket saboterar batterierna snabbt).

Å andra sidan så är det ännu viktigare att inte ladda fullt, och även superviktigt att helst inte gå under 10-20% någonsin (under 10% är verkligen destruktivt för de flesta laddbara batterier).

Så det där är ju en balansgång som man får försöka att hantera som det bäst går.

Ett batteri mår inte sämre av att laddas flera antal gånger (inte ens telefoner/laptops) utan det viktiga är hur mycket man laddat batteriet med, det brukar snarare förordas att ladda ofta men lite då flera mindre laddningar sliter mindre än samma mängd energi i en enda laddning. Varför laptops på kontor sabbas snabbt är för att man laddar upp dem till 100% hela tiden så de spenderar mycket tid där.

Problemet man kan få i elbilar om man laddar ofta där t.ex. Model 3 verkar vara mer utsatt än Model S är att om man alltid har batteriet mellan säg 65-80% finns risken att det blir okalibrerat då BMS har svårt att få koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oseriöst och pinsamt dåligt för ett hotell skulle jag snarare säga.

Dessutom så är ju Clarion hyfsade hotell, och inga lågpriskedjor, vilket gör det hela ännu mer oacceptabelt dåligt.

Men bra info (då vet man vilken hotellkedja man skall undvika som elbilist).

Dagens elandsproblem

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Provade denna i torsdags, den var helt klart över förväntan att köra. Blev inte mindre sugen...
Har inte kollat upp vad som kan tänkas ändras med förmånsvärde/subventioner mm efter årsskiftet. Återstår att se om det blir en sådan framåt våren

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Inte att förglömma är väl att om du ändå väljer en elbil så påverkar du ju även beslutsfattarna som kommer fatta att folk vill fortsatt ha elbilar och ändrar sig gällande förmåner osv.

Och ja, det är ju underbart att elbilarna finns på våra gator, så grymt skönt att kunna gå på promenader utan att behöva andas in avgaser i sin direkta närhet och att slippa allt jädra buller från bilarnas motorer, det är inte så häftigt med en V8 som ska låta en trött djurgårdsfärja. Hoppas bara jag får uppleva hela skiftet från fossilt under mitt liv.

Men om folk köper elbil ändå trots att de tar bort subventionen då gjorde de ju rätt och den behövs inte.
De verkar se hybriden som sweetspoten som ska hjälpa övergången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Men om folk köper elbil ändå trots att de tar bort subventionen då gjorde de ju rätt och den behövs inte.
De verkar se hybriden som sweetspoten som ska hjälpa övergången.

Ja den tanken slog mig också, trist som du säger, vi behöver inte fler hybrider :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Inte hos alla, t.ex. Tesla har bara en buffert i botten.

Okej. Dumt av mig att generalisera men nog är det så att även Tesla har bilar med buffert.

https://www.teslarati.com/tesla-unlocks-free-supercharging-ex...

Edit: Slog mig att den extra räckvidden kan också legat i botten 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Okej. Dumt av mig att generalisera men nog är det så att även Tesla har bilar med buffert.

https://www.teslarati.com/tesla-unlocks-free-supercharging-ex...

Edit: Slog mig att den extra räckvidden kan också legat i botten 🤔

Det där berör ett litet antal bilar som sålts mjukvarustrypta till ett lägre pris eller där Tesla lagt in ett större batteripack än de betalat för och strypt det. Det är alltså inte normen utan om man ser till beståndet idag en väldigt liten andel av Teslorna det gällde.

Tesla har dock låst ut en del av batteriet i botten för att minimera risken att det laddas ut helt och tar stor skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det där däcket är sopslut, du hade tur, i värsta fall kunde det separera!
Min fossilbil slet också innerkanten av bakdäcken så har pratat med lite olika folk med kunskap.
Hjulinställning bör du absolut göra.
Har du Run flat-däck? Dessa har hårdare sidor och har en tendens att slitas med. Jag bytte till vanliga.
Kör med högt lufttryck i däcken, över 3 bar, men googla lite på vad folk rekommenderar för den modellen.

Jo, tack! Märkte det..

Däcken som satt på var Michelin Primacy 3.. Skulle ändå köpa nya och byta till nästa säsong, men blev lite överraskad då jag totalt missat detta trots att jag både känt på och inspekterat däckens mönster flera gånger. Bilen är ju så låg, så man kommer ju inte under eller att man kan se från hjulhuset. Enda möjligheten är att kolla rakt bakifrån, men jag hade en balk där varje gång jag kollade, så det gick inte. Inget jag tänkte på heller... då man inte varit med om detta tidigare. :-/

Körde med 3.1bar i däcken..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller helt med dig men kan ju ändå vara intressant att veta och diskutera.

Jag har en M3a LR utan möjlighet till laddning, funkar utmärkt, fortfarande mindre "jobb" att ladda när jag handlar än att tanka och för mig är det helt gratis, 600 mil nu ganska exakt.

Jag vet fortfarande inte hur mycket jag förlorar per natt, knappt något skulle jag säga, har man inte sentry igång så är det inte mycket som drar. Däremot så kör jag AC ibland innan jag åker och det drar mycket jag tror den kör på högsta setting eller något för upplever inte att det drar lika mycket under körning.

Börjar dock märka att den drar mer nu när det blivit kallare, dock inga problem ännu och har en 50kwh laddare nära mig om det skulle krisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Men om folk köper elbil ändå trots att de tar bort subventionen då gjorde de ju rätt och den behövs inte.
De verkar se hybriden som sweetspoten som ska hjälpa övergången.

Generellt om kortsiktiga, och snabbt ändrade, politiska spelregler:

Tror alla blir upprörda - oavsett situation, ekonomi och teknik - när politiker tänker som vanligt extremt kortsiktigt. Både människor, och speciellt företag (som är de som påverkas av förändringarna gällande företagsbilar), vill gärna ha en förutsägbar strategi och och långsiktiga spelregler från myndigheter och politiker.

Det är alltså aldrig bra när politiker gör tvära och starka kast fram och tillbaka. Det gynnar ingen i samhället. Det är inte bara användarna som drabbas av omställningskostnaderna om man ser det från ett lite större nationellt ekonomiskt makroperspektiv. Det är onödiga kostnader som alla kommer att få dela på i längden.

Specifikt om framtiden för elbilar som persontranspormedel:

Detta kommer självklart att få pendeln för många företag, som precis börjat att nosa på att skaffa elbilar i sin bilflotta för anställda, att svänga tillbaka mot ICE och hybrider. Framför allt så tror jag att stora laddhybrider (XC60, XC90, V90, Passat) är de stora vinnaren på tjänstebilssidan, efter dessa beslut och förändrade ekonomiska förutsättningar.

Kommer detta att bromsa in och försena övergången till rena elbilar i Sverige?

Ja. Det kommer det högst troligen att göra, men vi får vänta och se resultat av försäljning om ett till två år och återkomma med facit.

Kommer detta att stoppa övergången från ICE och hybrider till rena elbilar som framtidens personliga persontransportmedel?

Nej. Oavsett vad för bra eller dåliga beslut som våra folkvalda tar, så kommer detta inte att förändra den långsiktiga övergången från fossila bränslen till rent elektrisk drift i personliga transportfordon. Det kommer, för Sveriges del, bara att fördröjas gentemot tidigare. Det är fortfarande eldrift som kommer långsiktigt att gälla (låt oss säga troligen upp till minst 50 - 100 år till, men talar vi om teknik på 100 - 200 års sikt så är det mycket svårare att bedöma och förutse utvecklingen).

Kort sammanfattning; hastigheten på övergången sänks för Sveriges del, men inte kursen eller målet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått min Volkswagen ID.3 Pro Style! Bilen är min första el bil. Ska bli kul att köra bilen i framtiden. Om ni har frågor om bilen får ni gärna fråga!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Nu har jag äntligen fått min Volkswagen ID.3 Pro Style! Bilen är min första el bil. Ska bli kul att köra bilen i framtiden. Om ni har frågor om bilen får ni gärna fråga!

https://i.imgur.com/BticWa8.jpg

Kul - Stort Grattis!

Tror det kan vara en jätteintressant bil för min pappa, så återkommer gärna med frågor. Skriv gärna också några rader när du kört lite med den om dina intryck!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Paus i utbetalningar av klimatbonus

"De 1,76 miljarder kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2020 är förbrukade. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts."

https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/paus-i-utbe...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

"De 1,76 miljarder kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2020 är förbrukade. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts."

https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/paus-i-utbe...

/M

Hoppsan!

Blir det även paus in inbetalningar av Malus nu?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hoppsan!

Blir det även paus in inbetalningar av Malus nu?

Det är väl malus som finansierar bonus så varför skulle det pausas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är väl malus som finansierar bonus så varför skulle det pausas?

Var bara ett lite halvdåligt försök till lite skämt och humor. [*]

Borde lagt ditt en smiley direkt inser jag nu.

* Typ att om staten pausar utbetalningarna till oss medborgare gällde de återbetalningar som de är skyldiga oss för att de saknar pengar, så kan vi medborgarna få paus med våra inbetalningar till staten. 😎

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var bara ett lite halvdåligt försök till lite skämt och humor. [*]

Borde lagt ditt en smiley direkt inser jag nu.

* Typ att om staten pausar utbetalningarna till oss medborgare gällde de återbetalningar som de är skyldiga oss för att de saknar pengar, så kan vi medborgarna få paus med våra inbetalningar till staten. 😎

Det fungerade allt utan smiley

Permalänk
Medlem

Polestar sluter avtal med Bee charging & ska innebära bättre priser inom deras infrastruktur men inga uppgifter om priserna eller om fast pris avtal.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201022/p...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Bra nyhet!

Speciellt om Bee kan se till ha ha vettig snabbladdning i framtiden (inte mest bara gamla slöa 50kW:are).

Det största frågetecknet för mig gällande Polestar/Volvo har varit just att de inte fokuserat speciellt mycket/alls på infrastrukturen kring att äga en elbil som skall kunna göra mer än att endast pendla mellan hemmet och jobbet.

De har hittills inte haft några vettiga egna laddlösningar, som tex. Tesla (inte ens försökt att bygga upp något som helst i lilla Volvo-Sverige, vilket förvånar mig), och mycket märkligt nog inte heller gått in som ägare eller partner i gemensamma internationella laddnätverk som Ionity (där ägare av Audi, Porsche, Ford, BMW, VW, och Mercedes kan ladda till normala priser).

Polestar 2 är en fantastisk bil på många sätt (även om lite "beta" gällande vissa funktioner), men är som sagt grymt förvånad av Volvos/Geelys nästan totala passivitet gällande infrastruktur runt om kring.

Precis som ett bra och starkt nät av kvalificerade serviceverkstäder var en enormt viktig infrastruktur och konkurrensfaktor för att underlätta för ICE-ägare (som kräver närhet till oljebyten, och annan regelbunden motorservice) så är laddinfrastrukturen en enormt viktig konkurrensfaktor för att underlätta för elbilsägandet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/