Någon som planerar ny TV inför ps5/xbox series x? Vad välja? :-)

Permalänk
Medlem

Någon som planerar ny TV inför ps5/xbox series x? Vad välja? :-)

Tjo,

Är faktiskt lite sugen på en spelkonsoll, har inte bestämt om det blir xbox series x eller ps5 dock... Jag är ingen ”gamer” direkt, men det kan vara roligt att slöspela imellanåt, brorsbarnen kommer nog gilla det desto mer när de hälsar på

Hur som helst. Då jag har en gammal plasma-tv (icke smart) med massa år på nacken så hade jag endå tänkt köpa ny tv och då är det lika bra att hitta en som lirar bra ihop med nästa generations konsoller.

Hdmi 2.1 är ett måste, ngt mer att tänka på? Kikade runt lite och fastnade för Samsung QLED QE75Q70T. Vill inte spendera på tok för mkt, max 20k. Skulle nog kunna tänka mig att gå ner lite i bildstorlek.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

80t är betydligt bättre skärm tycker jag och är grym för gamers. Den har fald också.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung RU7105 - den är grym till gaming, fast den är bara 60Hz är den mycket bättre än min 34" Asus Rog Strix 100 Hz skärm, vet inte riktigt varför, men det är den bara, grym svarta, snabb, och väldig skarpa pixlar som monitor (håll dig borta från Philips TV, dom är inte bra till gaming, jag har en 2019 model Ambilight från Philips, seg som en åsna (30 Ms i gaming mode) och oskarpa pixlar i 4K mode.

Samsungen på 75 tummar är 7-9 Ms och är grym till gaming, men om du har kabel-tv så ska du veta att tunern inte är bra i denna modell. Men den är billig (omkring 10K SEK), har 3 x HDMI, Optisk utgång med Atmos / Dolby möjlighet. Snabba menuer, och "defaultar" till Monitor läge när du tänder för TV'n igen (vilket philips och många andra inte gör, som bara går i TV tuner läge varje gång).

Men vem använder TV-TUNER i 2020 ?!? Allt TV jag ser är från Youtube, SVT-appen I tv'n, Viaplay, Netflix etc. Apple TV finns inbygd med.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på recensioner av Sony XH90 (Europeiskt namn)/X900H (amerikanskt namn). Den bör ligga i ungefär rätt prisklass och har OK betyg från många. X900H fick en första firmware-uppdatering i veckan för att klara 4K@120Hz.

Tips på TV-sajter:
rtings - recensioner
Avforums - recensioner och ”owner threads”
Hdtvtest - youtube-kanal och sajt
Stop the FOMO - youtube-kanal

Edit: Nackdelen med Samsung QLED är att de så vitt jag vet inte har gått ut med att de kommer stödja VRR över 60 Hz i 4K (kolla manualen). För att få det verkar det vara Sonyn ovan eller LG OLED som gäller.

Permalänk
Bildexpert 📺

Nästan alla 2020-TV har HDMI 2.1-funktioner som ALLM, eARC och dynamisk HDR. Som vanligt är det förvirrande att tala om HDMI-verisoner när man pekar på en produkt. Det jag tror många menar med "...den måste ha HDMI 2.1!" är som vanlig funktionerna att kunna köra 4K/120 och VRR.

Då har man följande att välja på ur 2020-utbudet

  • LG OLED

  • LG: s IPS-LCD:er Nano 99/97/90/91 och Nano86

  • Samsung Q80T och högre i 55 tum och större

  • Sony XH90-modellen (ej XH95) med ny firmware

Värt är att det precis blivit möjligt att köra 4K/120 och VRR via Nvidia RTX3080 och det är i vanlig ordning barnsjukdomar flera veckor efter releasen. Mycket som är oprövat. Kan bli samma för konsolerna också.

Det är också en väldigt öppen fråga hur viktigt det blir med 4K/120 och VRR på konsoler. Tekniken är ny och konsoler vänder sig till en bred skara användare. Räkna inte med att dessa finesser blir viktiga på något sätt inom närmaste framtiden. 4K/60 lär bli huvudfokus och det klarar i princip alla 4K-TV från 2014-2015 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nästan alla 2020-TV har HDMI 2.1-funktioner som ALLM, eARC och dynamisk HDR. Som vanligt är det förvirrande att tala om HDMI-verisoner när man pekar på en produkt. Det jag tror många menar med "...den måste ha HDMI 2.1!" är som vanlig funktionerna att kunna köra 4K/120 och VRR.

Då har man följande att välja på ur 2020-utbudet

  • LG OLED

  • LG: s IPS-LCD:er Nano 99/97/90/91 och Nano86

  • Samsung Q80T och högre i 55 tum och större

  • Sony XH90-modellen (ej XH95) med ny firmware

Värt är att det precis blivit möjligt att köra 4K/120 och VRR via Nvidia RTX3080 och det är i vanlig ordning barnsjukdomar flera veckor efter releasen. Mycket som är oprövat. Kan bli samma för konsolerna också.

Det är också en väldigt öppen fråga hur viktigt det blir med 4K/120 och VRR på konsoler. Tekniken är ny och konsoler vänder sig till en bred skara användare. Räkna inte med att dessa finesser blir viktiga på något sätt inom närmaste framtiden. 4K/60 lär bli huvudfokus och det klarar i princip alla 4K-TV från 2014-2015 och framåt.

Kan nämna att XH90 inte kan köra 4K@120Hz och Dolby Vision samtidigt.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mAster9:

Kan nämna att XH90 inte kan köra 4K@120Hz och Dolby Vision samtidigt.

Japp. Och LG:S OLED kan inte kör Freesync och Dolby Vision samtidigt heller. Men det är också verkligen en öppen fråga när man faktiskt behöver alla finesser på samma gång.

Finns flera sådana här barnsjukdomar runt de nyare HDMI 2.1-funktionerna. Så vill man ha en TV som checkar av så många kombinationer av finesser som bara möjligt får man sätta sitt hopp till 2021-utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp. Och LG:S OLED kan inte kör Freesync och Dolby Vision samtidigt heller. Men det är också verkligen en öppen fråga när man faktiskt behöver alla finesser på samma gång.

Finns flera sådana här barnsjukdomar runt de nyare HDMI 2.1-funktionerna. Så vill man ha en TV som checkar av så många kombinationer av finesser som bara möjligt får man sätta sitt hopp till 2021-utbudet.

Problemet verkar vara att det inte finns tillräckligt med plats för info i EDID. Denna måste utökas inför nästa års modeller för att kunna fixa problemet.

Känner ingen mening med DV i spel om spelen ändå kommer vara gimpade grafiskt i 4k@120Hz.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Bildexpert 📺

Frågan är väl hur många konsolspel vi kommer se som verkligen kör 4K/120? 4K/120 är mer en domän för de med PC och RTX3080 etc. där Dolby Vision förmodligen inte alls aktuellt.

EDID-standarden tillåter uppemot 32 kbyte stora block: https://en.wikipedia.org/wiki/Extended_Display_Identification...
Frågan är därför om det måste till en förändring av den standarden och då kan det ta tid att genomföra för befintliga kretsuppsättningar kanske måste ändras etc. Så något som i bästa fall löser sig 2021 eller med 2022-modellerna.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt. Planerar att köpa en 75" TV men har fortfarande inte bestämt mig för om det ska bli en Q80 eller en XH90 (X900H i staterna).

Planerar också att skaffa en Yamaha RX-V6A som har stöd för alla HDMI 2.1 funktioner till rimligt pris samt stöd för 7.2 då jag har en Atmos-setup hemma.

Edit: Det är alltså inte till konsolspelande utan till en RTX 3080 - dator.

@Laxpudding: Hilp.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet av Samsungs The Frame? Ser att den har FreeSync och upplösning på 4K@120Hz.

Permalänk

Är Philips helt värdelöst även för enklare gaming? Alltså diverse singelplayer-spel och typ Fifa? Jag har ju inte tänkt mycket på sådant när jag lirat tidigare på betydligt äldre och sämre tv-apparater så jag funderar på om det verkligen bör vara någon prio att tänka på det vid nästa köp.

Alltså t ex HDMI 2.1, earc etc. har jag lite svårt att greppa vad de skulle betyda för en sån som mig. Om det är "särintressen" eller om det är något som gemene person faktiskt kommer att bry sig om/märka av i hög grad. Vill ju självklart inte att TV:n känns utdaterad inom något år men samtidigt misstänker jag att ett köp av en TV som har alla dessa finesser visar sig oviktigt för mitt och familjens användande.

Permalänk
Avstängd

OLED eller inget.

Noterade din budget. Chilla med dina w0k tills Black Friday som kommer snart. Om du inte får en fet OLED för det äter jag min sko.

Det måste inte vara senaste men antinge LG 9 serie eller X serie. Du vill bara ha HDMI 2.1 som krav.

Redan idag finns B9 på typ 18k på netonnet. 65 tummare dessutom. Du lär inte bli besviken på någon aspekt men om du vill vänta lär du på ännu bättre deals som sagt.

Detta är om du vill ha bästa bildkvaliten och upplevelse men tyvärr är allt över 65 tum myckrt dyrare på grund av yields så då får man kolla på andra märken och paneltyper.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte en Samsung Q90T 65" på Elgiganten i somras när den var nere på 19 000:-
Att den hade HDMI 2.1 med VRR och allt vad det innebär var en viktig orsak att jag köpte den då jag beställt X Box series X.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ny TV planerad, men inte p.g.a konsoler, min nuvarande är helt enkelt gammal. LG OLED65CX. Hoppas kunna få den för under 20kkr under black friday.

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag lyckats komma fram till två stycken TV att välja på, lutar åt Oled... Bara att invänta Black Friday

LG OLED65CX
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5258827

Samsung QLED QE65Q95T
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5294848

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers