Försvarsutskottet vill utöka FRA:s övervakning av datatrafik och samtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Har denna nämnts? 12 år sedan och belyser hur läskigt det är när positionerna hela tiden flyttas fram.

"MISSFÖRSTÅDD LAGSTIFTNING
FRA ska signalspana för att kartlägga yttre hot mot landet. Ändå odlas uppfattningen att FRA skall lyssna på alla svenskars telefonsamtal, läsa deras e-post och sms. En vidrig tanke. Hur kan så många tro att en demokratiskt vald riksdag skulle vilja sitt folk så illa? skriver generaldirektör Ingvar Åkesson ."

https://www.svd.se/fra-kan-inte-spana-pa-folket

12 år från vidrigt till vilja, ganska hård sluttning på planet ändå måste jag säga.

Läste fel årtal i artikeln
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Om du läser tidningar och ser på nyheterna så kan du nog bilda dig en uppfattning vilka av våra största terrornästen är. Just google it.

Låter väldigt subjektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ser du inte problematiken i det du skrev? Att missbruk av känsliga data sker och att det begås av människor vars plikt är att skydda det svenska samhället och svenska medborgare. Bara att för att de är poliser eller FRA anställda så finns det ingen som helst garanti att det här inte kommer misskötas eller missbrukas, vilket i polisens fall redan har skett upprepande gånger.

Ja nä det enda som är garanterat är att vi dör en dag.

Och mest troligt kommer det att ske, samma som militären gör bort sig nån gång, vi är alla människor.

Det jag stör mig på är inte att folk tror det finns en risk att uppgifterna internt missbrukas (om än jag tror det är extremt minimalt, jämför med antal poliser och hur många som jobbar på FRA och försök dra nån form av %) ska vi lägga ner polisen för att nån enstaka polis gjort någon hen inte fick?

Det jag stör mig på är att folk tror hela sverige kommer bli övervakat vilket uppenbarligen inte är fallet om man faktiskt läser artikeln, "slippery slope" - ja när vi är där kommer jag också protestera, men viss frihet ger ALLA upp för säkerhet i livet, vare sig vi vill eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vi har haft 2 attacker i sverige i närtid. Typ det hotet.

Polisen kände till dessa terrorister (gäller även andra terrorister i andra länder, ofta kände polisen till dem men gjorde inget i tid). Vad skall ytterligare övervakning hjälpa då för?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Polisen kände till dessa terrorister (gäller även andra terrorister i andra länder, ofta kände polisen till dem men gjorde inget i tid). Vad skall ytterligare övervakning hjälpa då för?

Svårt att ”göra något” utan bevis. Man kan tassa efter och lyssna på telefonsamtal men inte så mycket mer. Vill man då planera armageddon är det bara att låta bli telefonen och skicka ett mail istället, så är svenska myndigheter bortkollrade.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Ja nä det enda som är garanterat är att vi dör en dag.

Och mest troligt kommer det att ske, samma som militären gör bort sig nån gång, vi är alla människor.

Det jag stör mig på är inte att folk tror det finns en risk att uppgifterna internt missbrukas (om än jag tror det är extremt minimalt, jämför med antal poliser och hur många som jobbar på FRA och försök dra nån form av %) ska vi lägga ner polisen för att nån enstaka polis gjort någon hen inte fick?

Det jag stör mig på är att folk tror hela sverige kommer bli övervakat vilket uppenbarligen inte är fallet om man faktiskt läser artikeln, "slippery slope" - ja när vi är där kommer jag också protestera, men viss frihet ger ALLA upp för säkerhet i livet, vare sig vi vill eller inte.

Friheter som ges upp utan folkomröstning är dock något helt annat.
Du får gärna ge upp din egen frihet men du talar inte för mig.
Detta är en fråga där var och en SKA rösta om man vill ha igenom eller ej då det handlar om den personliga integriteten.
USA's FRA har övervakat sina medborgare så varför skulle Sverige vara undantaget?
Att det skulle förhindra kriminella och terrorister är ren dynga, de använder sig av andra medel för kommunikation så fort det här skulle träda igenom så det behöver du inte oroa dig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Friheter som ges upp utan folkomröstning är dock något helt annat.
Du får gärna ge upp din egen frihet men du talar inte för mig.
Detta är en fråga där var och en SKA rösta om man vill ha igenom eller ej då det handlar om den personliga integriteten.
USA's FRA har övervakat sina medborgare så varför skulle Sverige vara undantaget?
Att det skulle förhindra kriminella och terrorister är ren dynga, de använder sig av andra medel för kommunikation så fort det här skulle träda igenom så det behöver du inte oroa dig för.

Mm idag vet de kriminella och terroristerna att de måste avsluta spaningen när de går över sverigegränsen så de skippar att kommunicera säkert (:

Ska och ska rösta,vi får väl se om det blir så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Hur många har falskeligen blivit anklagade/dömda av staten för ex. terrorbrott (eller annan likvärdig mycket grov brottslighet), menar du?

Som jag förstått terroristlagen så lämnas inte uppgifter ut om bakgrunden till anklagelser. Dom uppgifterna är säkerhetsklassade och kan inte granskas offentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Svårt att ”göra något” utan bevis. Man kan tassa efter och lyssna på telefonsamtal men inte så mycket mer. Vill man då planera armageddon är det bara att låta bli telefonen och skicka ett mail istället, så är svenska myndigheter bortkollrade.

Min fråga återstår dock, likaså min åsikt. Mer övervakning hjälper inte bestrida terrorism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Min fråga återstår dock, likaså min åsikt. Mer övervakning hjälper inte bestrida terrorism.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/oktober/over-100-fri...

https://www.europol.europa.eu/newsroom/news/dismantling-of-en...

Notera att det skedde med hjälp av information från utländsk myndighet. Att övervakning inte skulle hjälpa att ”bestrida” eller bekämpa terrorism och grov brottslighet må vara din åsikt, men den är helt irrelevant.

Svaret på din fråga är fortfarande att polisen inte kan ”göra något” utan skälig misstanke om att ett brott planeras, till exempel. Vilket man skulle kunna skaffa sig genom t ex övervakning av nätverkstrafik. Att de känner till att personen är dum räcker inte.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur många dör eller skadas i terrorism jämfört mot exempelvis bilolyckor? Att förstöra alla vägar för att rädda liv är OK? Att förstöra internet? När konsekvensen är värre för samhället än "lösningen" då är något fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Hur många dör eller skadas i terrorism jämfört mot exempelvis bilolyckor? Att förstöra alla vägar för att rädda liv är OK? Att förstöra internet? När konsekvensen är värre för samhället än "lösningen" då är något fel.

På vilket sätt förstörs internet av att FRA får spåra misstänkta brottslingar utifrån domstolsbeslut?

På samma sätt som vägar förstörs av fartgränser och hastighetskameror?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

På vilket sätt förstörs internet av att FRA får spåra misstänkta brottslingar utifrån domstolsbeslut?

På samma sätt som vägar förstörs av fartgränser och hastighetskameror?

Vill du ha konkreta bevis så får du titta till vår stora granne i väst och vad de har gjort, nämligen spionerat på i princip alla de kan, skyldiga som oskyldiga, och oavsett vad de har varit misstänkta för. De gjorde det med exakt samma argument som vi nu hör här. Det är ungefär dit vi är påväg i Sverige också med detta.

Lite sökord på detta: Echelon, PRISM, XKeyscore, Carnivore, MYSTIC. Kan ge fler om det behövs.

Har man följt debatten de senaste 15 åren och sett hur det har gått från "endast pedofiler och terrorister utomlands" till "endast terrorister" till "misstänkta brottslingar" och sett hur lagarna har använts för att jaga nätpirater etc. då är det inte alls ologiskt att gissa vart det barkar när man ser hur det har gått tidigare. Det är inte precis en högoddsare att FRA och SÄPO dreglar över att få samma möjligheter som NSA och FBI har haft och har.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

På vilket sätt förstörs internet av att FRA får spåra misstänkta brottslingar utifrån domstolsbeslut?

På samma sätt som vägar förstörs av fartgränser och hastighetskameror?

Den som värnar över privatlivet kan inte längre använda internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Den som värnar över privatlivet kan inte längre använda internet.

Visserligen sant, men på den punkten är det snarare Google och Facebook man skall skylla på än FRA, SÄPO, eller NSA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Visserligen sant, men på den punkten är det snarare Google och Facebook man skall skylla på än FRA, SÄPO, eller NSA.

Varför ska man inte skylla på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Den som värnar över privatlivet kan inte längre använda internet.

Det är fullt möjligt att använda internet och fortfarande värna om sin personliga integritet. Man kan enkelt välja bort tjänster som är överdrivet nitiska med att spara och sprida personlig data, man kan blockera kakor, script och andra former av metadatainsamling. Man kan skippa att registrera sig som medlem i alla dessa kundklubbar. Man kan välja en webläsare som lämnar färre spår efter sig. Man kan dra nytta av anonymiseringstjänster och kryptering.

Hurpass mycket tid och energi man lägger på sådant varierar naturligtvis. Sovsvensson som vill kolla in senaste idolskvallret engagerar sig antagligen inte lika mycket som den politskt aktive som riskerar fängelsestraff eller värre för att sprida regimkritiska skrifter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Så hur skyddar man sig mot FRA?
Jag har väldigt svårt att tro att det enbart r misstänkta terrorister de lyssnar på. Om man ovetandes råkar kommunicera med någon misstänkt så blir oskyldiga också avlyssnade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Så hur skyddar man sig mot FRA?
Jag har väldigt svårt att tro att det enbart r misstänkta terrorister de lyssnar på. Om man ovetandes råkar kommunicera med någon misstänkt så blir oskyldiga också avlyssnade.

Man krypterar och hoppas på det bästa, som vanligt. Det är ju inte som att FRA är de enda som tittar på internettrafik och FRA har antagligen gjort det i smyg innan det reglerades i lag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man krypterar och hoppas på det bästa, som vanligt. Det är ju inte som att FRA är de enda som tittar på internettrafik och FRA har antagligen gjort det i smyg innan det reglerades i lag.

Och argumenterar mot lagförslag som ger dem ökade lagliga möjligheter att övervaka oss. Opinionen är viktig för politiker. Om de lägger fram förslag som skadar folkets fri- och rättigheter ska de också ta konsekvenserna och bli bortröstade i nästa val.