Byggkoder runt inluft i lägenheter med Självdrag?

Permalänk
Medlem

Byggkoder runt inluft i lägenheter med Självdrag?

Ska snart flytta ifrån en hemsk lägenhet med usel ventilation

Yep, någon som har med en handhållen borrmaskin i efterhand borrat hål i fönster-ramen rakt genom hela väggen. Går inte att fånga på bild men ser ut som en hålighet halvvägs igenom som går uppåt in i väggen bakom fasaden. 30% av hålen går inte hela vägen genom, och de är så ingensatta med skit att man inte ens ser ljus genom dem, försökt dammsuga rent men inget resultat.

15 minuter dush i badrummet och det rinner vatten från alla väggar på andra sidan draperiet av luftfuktighet.

Hur ska ventilation&inluft se ut och vara installerat? Finns det någon byggkod för lägenhetshus med självdrag man kan leta fram? Det enda jag hittar är ohjälpsam generisk information som detta. Har min lägenhet en acceptabel (enligt lag/byggkod) lösning för ventilation i ett hyreshus? OVK har enbart skett feb-mars när draget är som störst pga temperaturskillnader mellan inomhus och utomhus. På sommaren blir det 35C+ i lägenheten och helt stilla luft.

Permalänk
Medlem

I de äldre lägenheter jag bott/bor i (byggda 1960 ish) är det där "standard"

Brukar vanligtvis sitta ett spjäll över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ska snart flytta ifrån en hemsk lägenhet med usel ventilation

https://i.imgur.com/IosR0qz.jpg

Yep, någon som har med en handhållen borrmaskin i efterhand borrat hål i fönster-ramen rakt genom hela väggen. Går inte att fånga på bild men ser ut som en hålighet halvvägs igenom som går uppåt in i väggen bakom fasaden. 30% av hålen går inte hela vägen genom, och de är så ingensatta med skit att man inte ens ser ljus genom dem, försökt dammsuga rent men inget resultat.

15 minuter dush i badrummet och det rinner vatten från alla väggar på andra sidan draperiet av luftfuktighet.

Hur ska ventilation&inluft se ut och vara installerat? Finns det någon byggkod för lägenhetshus med självdrag man kan leta fram? Det enda jag hittar är ohjälpsam generisk information som detta. Har min lägenhet en acceptabel (enligt lag/byggkod) lösning för ventilation i ett hyreshus? OVK har enbart skett feb-mars när draget är som störst pga temperaturskillnader mellan inomhus och utomhus. På sommaren blir det 35C+ i lägenheten och helt stilla luft.

Just detta kan hända oavsett hur bra ventilationen är. Skillnaden mellan bra och dålig ventilation där är hur lång tid det tar för vattnet att torka efter att man har duschat klart.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är enda kravet på självdrag att det ska vara fungerande. Alltså finns inga krav på vilket flöde det ska vara, eftersom det inte fanns krav på det vid nybyggnation av det huset. Det enda kravet är som sagt att det finns flöde, vilket ofta säkerställs av att en OVK-man sprayar lite pulver i luften eller tänder rökelse och ser att den rör sig mot frånluften.
Däremot ska man se till att ha alla friskluftsintag och självdragskanalerna/murstockarna helt rensade. Man ska helst inte bygga på något på självdrag, framförallt inte "vågrätt" eftersom man då får en böj extra jämfört med hur det brukar se ut "bakom väggen" där det bara går en kanal rätt upp. Den böjen orsakar ganska mycket tryckfall som i sin tur försämrar funktionen.

Vill du läsa om kraven för när din byggnad byggdes (som är det som gäller om inte en "väsentlig ändring" gjorts i byggnadens ventilation så tipsar jag om BABS och dylikt som finns att hitta på Boverkets hemsida. Finns en stor samling med olika årgångar av byggkrav och där finns en del med ventilation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Just detta kan hända oavsett hur bra ventilationen är. Skillnaden mellan bra och dålig ventilation där är hur lång tid det tar för vattnet att torka efter att man har duschat klart.

Ca 3 timmar, normalt?

Skrivet av Qziny:

Tyvärr är enda kravet på självdrag att det ska vara fungerande. Alltså finns inga krav på vilket flöde det ska vara, eftersom det inte fanns krav på det vid nybyggnation av det huset.

Vill du läsa om kraven för när din byggnad byggdes (som är det som gäller om inte en "väsentlig ändring" gjorts i byggnadens ventilation så tipsar jag om BABS och dylikt som finns att hitta på Boverkets hemsida. Finns en stor samling med olika årgångar av byggkrav och där finns en del med ventilation.

Tack, letade upp BABS som gällde när huset byggdes, paragrafen som handlar om kraven som är relevanta här (boningsrum/sovrum).

Skrivet av https://www.boverket.se/contentassets/4e14d56168e14bbba074de978b141591/babs-1950.pdf:

3. Till boningsrum, vilket kan antagas komma att normalt användas som sov­rum, skall auordnas friskluftsintag; dock att sådan skyldighet ej föreligger där fråga är om familjebostad i en-eller tvåfamiljshus. Anm. 1. Sådant friskluftsintag som här avses, skall vara lätt reglerbart och i stängt läge tättslutande samt bör så anbringas, att den inströmmande friskluften icke för­orsakar besvärande drag. Friskluftsintagets reglerbara genomskärningsyta skall vara minst 30 cm2. Rum för vilket friskluftsintag eljest enligt detta kap. ej fordras, skall dock, där bygg­nadsnämnden så prövar erforderligt, förses med friskluftsintag för tillförsel av nödig mängd förbränningsluft, därest rummet är försett med eldstad. Friskluftsintag kan utgöras av ändamålsenligt konstruerad springventil under fönster eller annan lämplig anordning. Sker friskluftstillförseln genom springventil under fönster, bör, för aU besvärande drag ej skall uppkomma, ventilens öppning vara uppåtriktad, av förhållandevis stor längd och liten bredd samt anbringad fritt framför eventuellt överliggande fönsterbänk, list eller dylikt så att en tunn, utbredd och rätt uppåt riktad luftström erhålles. Under ventilen bör finnas en radiator eller annan uppvärmnings­anordning av mi'nst samma längd som luftspringan. Mellan fönstret eller fönsterbänken och eventuellt förefintlig hylla (för blomkrukor eller dylikt) bör finnas en öppning av tillräcklig bredd (5-1'0 cm) för den från värmekällan uppstigande varma luftströmmen. S.k. perspektivfönster av vanlig typ, där den vid fönstrets öppnande inkommande luftströmmen är riktad horisontalt inåt rummet och dessutom som regel är bredare än den under fönstret placerade värmekällan, kan ej anses utgöra godtagbart friskluftsintag av det slag som här avses. Såsom enfamiljshus anses byggnad för en familj, även om byggnaden är utförd så­som radhus. Anm. 2. Trapphus till mer än två lägenheter bör förses med icke stängbart frisklufts~ intag jämte lämplig anordning för luftens uppvärmning. Genom riklig tillförsel av frisk­luft till trapphuset minskas risken för att matos och dylikt från lägenheterna tränger ut i delta. Som lämplig storleksordning för friskluftsintaget kan som regel anses 5'0 cm' per ansluten lägenhet.

I andra ord finns det inga krav överhuvudtaget på installationen i sig bortsett från att den reglerande genomskärningen på täckplåten ska vara minst 30 kvadratcentimeter. För ventilationen är bannemig inte 30 kvadratcentimeter, men täckplåtens öppning/stängning är det.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Ca 3 timmar, normalt?

Tack, letade upp BABS som gällde när huset byggdes, paragrafen som handlar om kraven som är relevanta här (boningsrum/sovrum).

I andra ord finns det inga krav överhuvudtaget på installationen i sig bortsett från att den reglerande genomskärningen på täckplåten ska vara minst 30 kvadratcentimeter. För ventilationen är bannemig inte 30 kvadratcentimeter, men täckplåtens öppning/stängning är det.

3 timmar låter länge

att det rinner vatten på väggarna låter som att det eventuellt kan va lite dåligt drag i ventilationen alternativt att du har dörren stängd så du inte får tillräcklig cirkulation i badrummet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

3 timmar låter länge

att det rinner vatten på väggarna låter som att det eventuellt kan va lite dåligt drag i ventilationen alternativt att du har dörren stängd så du inte får tillräcklig cirkulation i badrummet.

Öppnar jag balkongdörren går det mycket snabbare, ca en timme. Öppnar jag badrumsdörren känns det som att man sitter i en tropisk miljö där luftfuktigheten fastnar på huden men tar lika lång tid.

Hursom blir glad att jag flyttar till ett bättre hus hos en annan hyresvärd, med riktig ventilation som faktiskt fungerar. Var mer intresserad av vad kraven egentligen är på självdrag. En sak jag kan säga är att självdrag har noll funktionalitet på sommaren, satan i väggen vad varmt det blir och det går inte att få till drag genom lägenheten alls.