En titt på Android-telefonerna hösten 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tråkigt. Vad det denna uppdatering du hämtade hem?
https://m.imgur.com/Ikvh23khttps://m.imgur.com/Ikvh23k

Nä den har jag inte fått än, är nog den före

Skrivet av loevet:

@dalledalle skumt, jag har kört samma test två gånger nu och upplever inte alls det. Har inte heller reflekterat över att den registrerar fel, verkar som att det kan bero på olika batchar av telefoner. Ni kör också 5G-versionen med Snapdragon 865?

Jag har 5g snap 865 ja. Vilken är din senaste uppdatering?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Verdurakh:

Nä den har jag inte fått än, är nog den före

Jag har 5g snap 865 ja. Vilken är din senaste uppdatering?

Version G781BXXU1ATIG, och det är den senaste tillgängliga kollade jag precis. Samma som du använder?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Version G781BXXU1ATIG, och det är den senaste tillgängliga kollade jag precis. Samma som du använder?

Yes, bra att du inte har felet, jag kanske ska testa att byta telefonen och se om jag får en som inte har det.
När man googlar runt verkar det ändå vara ganska utbrett men det finns även dom som inte har det så vet inte om det är hårdvara eller mjukvara

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Intressant!
Detta tyder väl i så fall på hårdvarufel hos de enheter som är drabbade.
En snabb Googling på ”s20 fe touch” förtäljer att problemet tyvärr är väldigt utbrett

Skrivet av loevet:

Version G781BXXU1ATIG, och det är den senaste tillgängliga kollade jag precis. Samma som du använder?

Jag fick nya versionen nu där det stod att det fanns ändringar för touch dock upplever jag samma problem om jag gör testet som beskrivs i videon

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av Verdurakh:

Jag fick nya versionen nu där det stod att det fanns ändringar för touch dock upplever jag samma problem om jag gör testet som beskrivs i videon

Ok, trist. Då tyder det väl fortfarande på hårdvarufel. Hade jag varit du hade jag kontaktat din ÅF och fått den utbytt och hållit tummarna för att du får en enhet som fungerar.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Verdurakh:

Jag fick nya versionen nu där det stod att det fanns ändringar för touch dock upplever jag samma problem om jag gör testet som beskrivs i videon

Skumt det där, jag får testa det en gång till och se om jag kan upptäcka det. Men det är inget jag märker av under vardagligt bruk, så det är inget problem för min telefonupplevelse även om jag skulle lyckas upptäcka det i ett nytt test.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Skumt det där, jag får testa det en gång till och se om jag kan upptäcka det. Men det är inget jag märker av under vardagligt bruk, så det är inget problem för min telefonupplevelse även om jag skulle lyckas upptäcka det i ett nytt test.

Ska nog testa att byta ut den och se om det hjälper, vid vanligt surf etc så märker jag inte av det.

Men jag har ett egetutvecklat spel där jag ofta märker av det.

Där drar jag med ett finger hela tiden i en så kallad joystick och den är inte ett problem.
Men jag har en skjutknapp på andra sidan skärmen och när jag klickar på den så kan en pågående rörelse med joysticken bli "avbruten" så att säga vilket är otroligt störande.
Det händer inte alltid men när det är händer är det drygt och det har jag aldrig upplevde med gamla telefonen.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Verdurakh:

Ska nog testa att byta ut den och se om det hjälper, vid vanligt surf etc så märker jag inte av det.

Men jag har ett egetutvecklat spel där jag ofta märker av det.

Där drar jag med ett finger hela tiden i en så kallad joystick och den är inte ett problem.
Men jag har en skjutknapp på andra sidan skärmen och när jag klickar på den så kan en pågående rörelse med joysticken bli "avbruten" så att säga vilket är otroligt störande.
Det händer inte alltid men när det är händer är det drygt och det har jag aldrig upplevde med gamla telefonen.

Ja jag spelar knappt mobilspel alls, och med Xcloud-testet använde jag externa hårdvarukontrollers, så där upptäckte jag inte det. Testade förvisso de virtuella kontrollerna med Stadia, men det var så kort testande att jag inte skulle upptäcka sådana problem. Finns ditt spel tillgängligt i Google Play Store eller som APK? Skulle kunna testköra där och se om jag upptäcker bekymmer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja jag spelar knappt mobilspel alls, och med Xcloud-testet använde jag externa hårdvarukontrollers, så där upptäckte jag inte det. Testade förvisso de virtuella kontrollerna med Stadia, men det var så kort testande att jag inte skulle upptäcka sådana problem. Finns ditt spel tillgängligt i Google Play Store eller som APK? Skulle kunna testköra där och se om jag upptäcker bekymmer.

skickar pm

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Här är några ytterst tidiga tankar om Samsung Galaxy Z Fold 2. Har bara haft den några dagar, varav jag endast använt den som min primära telefon idag, så det här är bara ett första steg i mina intryck. Hur som helst, några tankar om fördelar och nackdelar ur mitt perspektiv.

Plus:

  • Den är riktigt välbyggd och har definitivt premiumkänsla. Metallkonstruktionen känns rejäl, men den är också ganska tung och tjock ihopfälld. Enligt min personliga smakkänsla är den ganska snyggt designad också.

  • Den främre skärmen må vara smal, men är förvånansvärt användbar. Aningen svårare att skriva på än en "normalstor" telefonskärm, men det är inget större bekymmer och använder man swype-skrift går det riktigt smidigt. Även tangentbordet med den inre skärmen utfälld är smidigt, med två halvor av tangentbordet uppdelade på skärmens två sidor.

  • Trevligt att ha mer yta att se film och spela spel på. Deras bredbildsformat gör förvisso att skärmens övre och nedre del inte utnyttjas, men det blir ändå mer yta för mediainnehåll att visas upp på.

  • Jag gillar att fingeravtrycksläsaren är fysisk och monterad på sidan. I en värld av optiska läsare som fungerar sisådär är det en trevlig egenskap. Den hade gärna fått läsa av redan när man lätt placerar tummen på läsaren, istället för att behöva trycka till något, men på det stora hela gillar jag den.

  • Jag har inte hunnit hårdtesta kamerorna, men utifrån mitt ytterst ytliga testande levererar de bra bilder. Har dock inte testat något med besvärliga ljusförhållanden.

  • Att läsa RSS-flöden, e-böcker och artiklar på succésajten SweClockers är riktigt trevligt

  • Det här skulle också kunna ligga på minuskontot, men "vecket" mellan skärmhalvorna är både tydligt och gömmer sig väl, lite beroende på vad telefonen används till för tillfället. När den är uppvikt med en sammanhängande färg över en stor del av skärmens mitt blir det tydligt, men när jag använder appar, spel, tittar på film eller gör annat som fyller skärmen med innehåll tycker jag inte alls att det är särskilt påtagligt. Vecket skulle inte vara ett irritationsmoment om jag fick för mig att köpa en Z Fold 2.

Minus:

  • Mitt största problem med Z Fold 2 hittills, och detta är ytterst subjektivt, är att den inte riktigt har en naturlig plats i min teknikvardag. Hemma har jag en bärbar dator, surfplatta och telefon, och jag kommer på mig själv med att endast använda Z Fold 2 som en vanlig telefon med smal skärm, och sträcka mig efter surfplattan eller datorn för de uppgifter som passar dem bäst. Även på resande fot tenderar jag att använda en surfplatta för mediakonsumtion eller tyngre läsning, telefonen för att kolla upp saker eller strömma musik, och datorn för produktivitet som den gör mycket bättre än både surfplattor och vikbara som Z Fold 2.

    Visst, den kan agera både telefon och liten surfplatta, men jag tycker inte den är den bättre lösningen för endera produkttyp. Jag satsar hellre på en produkt som gör ett enda jobb riktigt bra, men om man inte är av samma inställning gör Z Fold 2 ett bra jobb som mellanting. Och på det spåret: du får en bra telefon och bra surfplatta för samma pris som för Z Fold 2, vilket inte är den bättre dealen ur mitt perspektiv.

  • Ihopvikt är den ganska tjock, och om jag har den i jeansfickan buktar den ut rejält med skarpa kanter som skulle nöta ned och göra hål på lång sikt. Nu har jag löst det genom att ha den i jackfickan utomhus och gå runt med den i handen inomhus, och det är inte riktigt så jag vill använda en telefon. Med tanke på vad Samsung har klämt in i Z Fold 2 är den ett imponerande stycke hårdvara, men i praktiken blir den något otymplig för mig. Den ligger bra i handen under vanlig användning däremot.

  • Jag har hittills inte hittat någon uppsättning appar som verkligen tillför något extra för produktivitet. Behöver testköra den mer för att lämna något slags konkret omdöme på den här fronten, men intrycket så här långt är att Samsungs appar anpassats för att fungera bra medan majoriteten av de appar jag använder till vardags drar liten eller ingen nytta av den extra ytan. Men som sagt, det ska testas grundligare.

  • Jag har upptäckt vad jag tror är ett litet märke i skyddsplasten ovanpå skärmen. Tror inte den sitter där under, och jag ska polera skärmen ordentligt för att utesluta att det inte bara är smuts på plasten, men när jag gnuggade på märket tidigare idag försvann det inte i alla fall.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Verdurakh:

skickar pm

Har kört några vändor i ditt spel på S20 FE, Xperia 5 II och Oneplus 8T nu, och jag märker inte av någon större skillnad mellan dem faktiskt. Kanske att Samsungen är aningen mindre följsam, men det kan också vara placeboeffekten eftersom jag undermedvetet söker det där. Senaste rundan kom jag faktiskt längst på S20 FE (vilket inte var särskilt långt, men det är inte spelets fel utan att jag är allmänt kass med touch-kontroller).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Har testat Sonyn lite nu och kan nog säga att jag lärt mig att uppskatta samsungs UI väldigt mkt, Sonyn upplever jag även som lite "hal" att hålla?

Men en fråga: När jag tar bilder med Sonyn får jag upp någon typ loader under 1-2 sekunder där det står typ "tar bild", var det något du upplevde? Låter ju helt idiotiskt och måste vara en inställning eller något men har inte hittat det än.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Väntar på en trippel fold så man får en platta på köpet

Permalänk
Medlem

Jag hade i många år en original-7.7" oled galaxy tab, 2012? tills nyligen när den helt dog. lagom storlek att läsa böcker på, och fold 2 är då ganska exakt samma storlek, så jag tror att denna produkt är perfekt för mig. Alltid ha med sig tablet att kunna läsa böcker på vore fantastiskt.

Dock tycker jag den är för dyr. Den skulle kostat lite mindre än en tablet +en telefon ihop både marknasmässigt och logiskt, tycker jag. ca 12, max 15 tusen.
Det nuvarande priset är ju nära det dubbla av vad en oled-tablet + en bra telefon kostar.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så har mitt intresse för mobil telefoni mer eller mindre försvunnit helt. Dumpade precis min Samsung Galaxy S9 plus för en iPhone SE 2020... det säger väl allt

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Skrivet av loevet:

Jag satsar hellre på en produkt som gör ett enda jobb riktigt bra, men om man inte är av samma inställning gör Z Fold 2 ett bra jobb som mellanting. Och på det spåret: du får en bra telefon och bra surfplatta för samma pris som för Z Fold 2, vilket inte är den bättre dealen ur mitt perspektiv.

Det klassiska argumentet emot smartphones. Att de är helt onödiga för man gör hellre allt arbete på sin laptop.
Det argumentet brister är att folk inte har med sin laptop precis överallt. Exakt samma problem är det med surfplatta, hur många bär med sig en sådan precis överallt även på sommaren när man går i kortbyxor och bar överkropp?
Och då kommer de vikbara telefonerna in, då de försöker bli så smidiga så att man kan bära med sig dem hela tiden. Och när man får behov att ha ett större interface än en vanlig telefon så kan man veckla ut mobilen.

Jag själv idag kan inte åka någonstans utan minst ha med en surfplatta, det är korta besök på olika ställen som går. Och nej det är inte nöje, utan kunder som vill ha löst det ena och andra problemet. Med en vikbar telefon så kanske man skulle kunna ta en dagsutflykt med enbart moilen.

Permalänk
Medlem

Jag är ju fortfarande bitter för att Asus inte fortsatte satsa på sin "Padfone" där man dockade telefon i en surfplatta. Perfekt lösning för mig.

Ser fram emot att testa en fold, men de lär dröja några år innan jag anser att priset är rimligt nog. Tack för en trevlig recension.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Här är några ytterst tidiga tankar om Samsung Galaxy Z Fold 2. Har bara haft den några dagar, varav jag endast använt den som min primära telefon idag, så det här är bara ett första steg i mina intryck. Hur som helst, några tankar om fördelar och nackdelar ur mitt perspektiv.
https://i.pinimg.com/564x/d0/c2/e2/d0c2e2579e1c555d31af0f7688603e28.jpg
Plus:

  • Den är riktigt välbyggd och har definitivt premiumkänsla. Metallkonstruktionen känns rejäl, men den är också ganska tung och tjock ihopfälld. Enligt min personliga smakkänsla är den ganska snyggt designad också.

  • Den främre skärmen må vara smal, men är förvånansvärt användbar. Aningen svårare att skriva på än en "normalstor" telefonskärm, men det är inget större bekymmer och använder man swype-skrift går det riktigt smidigt. Även tangentbordet med den inre skärmen utfälld är smidigt, med två halvor av tangentbordet uppdelade på skärmens två sidor.

  • Trevligt att ha mer yta att se film och spela spel på. Deras bredbildsformat gör förvisso att skärmens övre och nedre del inte utnyttjas, men det blir ändå mer yta för mediainnehåll att visas upp på.

  • Jag gillar att fingeravtrycksläsaren är fysisk och monterad på sidan. I en värld av optiska läsare som fungerar sisådär är det en trevlig egenskap. Den hade gärna fått läsa av redan när man lätt placerar tummen på läsaren, istället för att behöva trycka till något, men på det stora hela gillar jag den.

  • Jag har inte hunnit hårdtesta kamerorna, men utifrån mitt ytterst ytliga testande levererar de bra bilder. Har dock inte testat något med besvärliga ljusförhållanden.

  • Att läsa RSS-flöden, e-böcker och artiklar på succésajten SweClockers är riktigt trevligt

  • Det här skulle också kunna ligga på minuskontot, men "vecket" mellan skärmhalvorna är både tydligt och gömmer sig väl, lite beroende på vad telefonen används till för tillfället. När den är uppvikt med en sammanhängande färg över en stor del av skärmens mitt blir det tydligt, men när jag använder appar, spel, tittar på film eller gör annat som fyller skärmen med innehåll tycker jag inte alls att det är särskilt påtagligt. Vecket skulle inte vara ett irritationsmoment om jag fick för mig att köpa en Z Fold 2.

https://i.pinimg.com/564x/a7/81/5d/a7815de2eef57bf1504fafadfc10cd0d.jpg
Minus:

  • Mitt största problem med Z Fold 2 hittills, och detta är ytterst subjektivt, är att den inte riktigt har en naturlig plats i min teknikvardag. Hemma har jag en bärbar dator, surfplatta och telefon, och jag kommer på mig själv med att endast använda Z Fold 2 som en vanlig telefon med smal skärm, och sträcka mig efter surfplattan eller datorn för de uppgifter som passar dem bäst. Även på resande fot tenderar jag att använda en surfplatta för mediakonsumtion eller tyngre läsning, telefonen för att kolla upp saker eller strömma musik, och datorn för produktivitet som den gör mycket bättre än både surfplattor och vikbara som Z Fold 2.

    Visst, den kan agera både telefon och liten surfplatta, men jag tycker inte den är den bättre lösningen för endera produkttyp. Jag satsar hellre på en produkt som gör ett enda jobb riktigt bra, men om man inte är av samma inställning gör Z Fold 2 ett bra jobb som mellanting. Och på det spåret: du får en bra telefon och bra surfplatta för samma pris som för Z Fold 2, vilket inte är den bättre dealen ur mitt perspektiv.

  • Ihopvikt är den ganska tjock, och om jag har den i jeansfickan buktar den ut rejält med skarpa kanter som skulle nöta ned och göra hål på lång sikt. Nu har jag löst det genom att ha den i jackfickan utomhus och gå runt med den i handen inomhus, och det är inte riktigt så jag vill använda en telefon. Med tanke på vad Samsung har klämt in i Z Fold 2 är den ett imponerande stycke hårdvara, men i praktiken blir den något otymplig för mig. Den ligger bra i handen under vanlig användning däremot.

  • Jag har hittills inte hittat någon uppsättning appar som verkligen tillför något extra för produktivitet. Behöver testköra den mer för att lämna något slags konkret omdöme på den här fronten, men intrycket så här långt är att Samsungs appar anpassats för att fungera bra medan majoriteten av de appar jag använder till vardags drar liten eller ingen nytta av den extra ytan. Men som sagt, det ska testas grundligare.

  • Jag har upptäckt vad jag tror är ett litet märke i skyddsplasten ovanpå skärmen. Tror inte den sitter där under, och jag ska polera skärmen ordentligt för att utesluta att det inte bara är smuts på plasten, men när jag gnuggade på märket tidigare idag försvann det inte i alla fall.

Intressant läsning. Detta inlägg tycker jag borde lyftas ur från tråden till en egen tråd istället där trådstarten handlar om just Galaxy Z Fold 2.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det klassiska argumentet emot smartphones. Att de är helt onödiga för man gör hellre allt arbete på sin laptop.
Det argumentet brister är att folk inte har med sin laptop precis överallt. Exakt samma problem är det med surfplatta, hur många bär med sig en sådan precis överallt även på sommaren när man går i kortbyxor och bar överkropp?
Och då kommer de vikbara telefonerna in, då de försöker bli så smidiga så att man kan bära med sig dem hela tiden. Och när man får behov att ha ett större interface än en vanlig telefon så kan man veckla ut mobilen.

Jag själv idag kan inte åka någonstans utan minst ha med en surfplatta, det är korta besök på olika ställen som går. Och nej det är inte nöje, utan kunder som vill ha löst det ena och andra problemet. Med en vikbar telefon så kanske man skulle kunna ta en dagsutflykt med enbart moilen.

Absolut, och det var just därför jag skrev att det var min högst subjektiva ståndpunkt eftersom jag faktiskt tar med mig laptop, surfplatta och telefon när jag åker någonstans, om det så bara är till syrran som bor en timme bort. Eftersom jag inte vill författa mer än en mening på ett virtuellt tangentbord har jag med mig laptopen så att jag kan författa texter om behovet uppstår, och surfplattan om jag vill konsumera innehåll som inte passar på en telefonskärm. Om man som du oftast har med sig surfplatta och telefon är en viktbar helt klart en lämplig ersättare till de båda. Den sköter inte surfplattans jobb fullt ut, men den har inte heller alla begränsningar som en telefon har.

Det som huvudsakligen talar emot vikbara, i deras nuvarande tillstånd och med mina subjektiva åsikter borträknade, är att den ändå relativt lilla skärmytan inte utnyttjas effektivt vid multitasking. Visst, man kan ha ett Twitter-fönster svävande över Youtube eller låta de två apparna uppta en skärmhalva vardera, men det fungerar bra bra så länge som man konsumerar innehåll. Om jag har en sociala medier-app eller annan app som jag vill författa text i upptar den majoriteten av skärmytan så fort det virtuella tangentbordet aktiveras.

Visst, det går att justera tangentbordslayouten så den passar en bättre, men det blir aldrig så bra att jag känner att det tillför något utöver att växla mellan apparna. Under mitt testande har det därför varit helt meningslöst att försöka jobba på det viset, och jag har istället växlat mellan appar, och då hanterat Z Fold 2 mer som en telefon med stor och bred skärm. Det här lär bli bättre med tiden, men just nu är själva användarupplevelsen inte så mycket uppgraderad över en telefon, och inte riktigt på nivå med en bra surfplatta.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Elektron:

Intressant läsning. Detta inlägg tycker jag borde lyftas ur från tråden till en egen tråd istället där trådstarten handlar om just Galaxy Z Fold 2.

Det är definitivt en idé! Anledningen till att jag kör ett gäng telefoner i en tråd är att vi inte testar telefoner på SweC, och jag lyfter därför in personliga reflektioner om telefonerna vi får in i den här tråden. Min övergripande tanke är att använda den här tråden som en samlingsplats för tankar om höstens telefoner, och sedan göra en sammanfattande video och artikel på sajten där jag delar med mig av åsikter, upplevelser och rekommendationer runt de telefoner jag klämt och känt på under hösten. Men för den som är intresserad av vikbara, eller kanske Galaxy Z Fold 2 specifikt, kan det nog bli lätt rörigt att följa det i den här tråden, så jag kanske tar och bryter ut den till en egen tråd framöver 👍

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ok, trist. Då tyder det väl fortfarande på hårdvarufel. Hade jag varit du hade jag kontaktat din ÅF och fått den utbytt och hållit tummarna för att du får en enhet som fungerar.

https://piunikaweb.com/2020/10/21/samsung-galaxy-s20-fe-touch...

Verkar vara en uppdatering på G för detta!
Håller tummarna!

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av loevet:

Absolut, och det var just därför jag skrev att det var min högst subjektiva ståndpunkt eftersom jag faktiskt tar med mig laptop, surfplatta och telefon när jag åker någonstans, om det så bara är till syrran som bor en timme bort. Eftersom jag inte vill författa mer än en mening på ett virtuellt tangentbord har jag med mig laptopen så att jag kan författa texter om behovet uppstår, och surfplattan om jag vill konsumera innehåll som inte passar på en telefonskärm. Om man som du oftast har med sig surfplatta och telefon är en viktbar helt klart en lämplig ersättare till de båda. Den sköter inte surfplattans jobb fullt ut, men den har inte heller alla begränsningar som en telefon har.

Det som huvudsakligen talar emot vikbara, i deras nuvarande tillstånd och med mina subjektiva åsikter borträknade, är att den ändå relativt lilla skärmytan inte utnyttjas effektivt vid multitasking. Visst, man kan ha ett Twitter-fönster svävande över Youtube eller låta de två apparna uppta en skärmhalva vardera, men det fungerar bra bra så länge som man konsumerar innehåll. Om jag har en sociala medier-app eller annan app som jag vill författa text i upptar den majoriteten av skärmytan så fort det virtuella tangentbordet aktiveras.

https://i.pinimg.com/564x/8c/4d/a4/8c4da478ab3d4fcfd32ce4a1f07c3a2a.jpg
https://i.pinimg.com/564x/06/45/8d/06458d46d4be6f5e034ae89f1cde5236.jpg

Visst, det går att justera tangentbordslayouten så den passar en bättre, men det blir aldrig så bra att jag känner att det tillför något utöver att växla mellan apparna. Under mitt testande har det därför varit helt meningslöst att försöka jobba på det viset, och jag har istället växlat mellan appar, och då hanterat Z Fold 2 mer som en telefon med stor och bred skärm. Det här lär bli bättre med tiden, men just nu är själva användarupplevelsen inte så mycket uppgraderad över en telefon, och inte riktigt på nivå med en bra surfplatta.

Vanligt är att behöva fjärrstyra en dator genom olika verktyg som Teamviewer, RDP, VNC, ssh osv. Där jag själv ofta tvingas köra RDP via Vpn från min telefon emot en server och göra det ena och andra, alltså arbeta precis som på en dator. Där känner jag att bredare skärm inte alls hade varit fel, speciellt inte lär man ska knacka ihop en sql sats som man sedan ska exekvera på skarp databasserver för att åtgärda något fel etc.

Jag upplever då att vikbar mycket hade underlättat om det ej vore så att de vikbara kom med en drös brister som att de inte alls är smidiga att ha i byxfickan för jämnan, väldigt skörbara ihop med högt pris.

Det där du pratade om multitaskning etc, visst finns det en poäng. Men det dröjer innan stora vikbara blir något för denna målgrupp. Jag tänker som sagt på produktivitet, där folk ska fjärrstyra en dator från mobilen.

Permalänk
Medlem

Vag gäller telefoner generellt, så tycker jag det saknas ett segment med bäst kamera, störst skärm, allt annat budget.
Om man tänker så här; en telefon har man ca 2 år. Efter man bytt ut den, så har man bara bilderna man tog med den kvar. För mig är det prio1 att dessa är så bra som möjligt - jag, som de flesta andra med ett normalt mobil-bruksmönster, har bara telefonen som kamera. Sist jag hade en (video)-kamera var nog 2011.
Utöver det, så vill jag som prio2 ha så stor oled-skärm som möjligt, då det verkligen maximerar upplevelsen och gör det smidigare att läsa, surfa, se på serier. I princip alla andra features skiter jag i.
Jag behöver prestanda nog att kunna fulsurfa, se på ~720p video, och det har gått fint sedan ungefär galaxy s3?

(Sedan kanske starkaste möjliga cpu/minne etc är totalt nödvändigt för bästa bildkvalitet? hur stor del av bildkvaliteten är själva kameran och hur stor del är förbättringar? Jag vet att många säger att AI-processering på google pixel ger väldigt bra bild tex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Om man tänker så här; en telefon har man ca 2 år. Efter man bytt ut den, så har man bara bilderna man tog med den kvar. För mig är det prio1 att dessa är så bra som möjligt - jag, som de flesta andra med ett normalt mobil-bruksmönster, har bara telefonen som kamera. Sist jag hade en (video)-kamera var nog 2011.

Tyvärr verkar segmentering just med kamerakvalitet vara väldigt vanligt, förmodligen av just den anledning du nämnde. Kunde man få grym kamerakvalitet i en budgettelefon skulle många välja denna istället för flaggskeppet. Själva kameramodulen är nämligen ganska billig, vi talar 50-200 kronor för en toppmodell.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Verdurakh:

Har testat Sonyn lite nu och kan nog säga att jag lärt mig att uppskatta samsungs UI väldigt mkt, Sonyn upplever jag även som lite "hal" att hålla?

Men en fråga: När jag tar bilder med Sonyn får jag upp någon typ loader under 1-2 sekunder där det står typ "tar bild", var det något du upplevde? Låter ju helt idiotiskt och måste vara en inställning eller något men har inte hittat det än.

Jag håller med om det, på ett sätt kan jag uppskatta den mer rena Android-upplevelsen i Sonys UI, men Samsung integrerar faktiskt ett flertal genuint användbara funktioner i One UI, många avfärdar deras mjukvara på grund av gamla synder som inte längre gäller.

Hmm, nja alltså själva glaset på Xperia 5 II är relativt halt, men i och med att den är så smal tycker jag att den kilas in bra i handflatan. Det beror så klart på handstorlek, ens handfattning och så vidare, men jag har inte haft några problem med att den är svår eller obekväm att hålla.

Ja Sonyn tar lite längre tid på sig med att ta bilder, med undantag för vidvinkelkameran. Jag hade inte haft så mycket problem med det om resultatet konsekvent är bra, men den kan kräva mer laborerande och blir då den första bilden inte bra kan de där sekunderna få en att missa ögonblicket. Och att finjustera i Camera Pro-läget kräver ju också en del förberedelse och är inget man kan "dra fram" när ögonblicket infinner sig. Xperia 5 II har många goda egenskaper, men skulle jag köpa telefon nu skulle det bli Samsung S20 FE 5G.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

är drygt 16 dagar in i min z fold 2. den har förtilfället ersatt datorn, surfplattan och mycket av tv tittandet. Jag är super nöjd. Det ända jag inte gilla var det horribla gummi liknande skärm skyddet på stora skärmen. den skapa mycket mer problem en den ska. 2 tillfällen har skyddet greppat en väl trimmad finger nagel in i skärmen. båda gångerna läkte den ihop skadan som blev. Så jag tog bort skyddet för 7 dagar sedan och skillnaden är ofattbar. Ljusare skärm, Skärmen är noterbart skarpare. Det känns väldigt likt glas så fingrar fastnar inte längre på skärnen. Den är nu så mycket änklar att rengöra. från att tvätta skärmen 4 gånger om dagen till 1 om jag vill. När skyddet är borta går det från att kännas som att du komner göra sönder displayen, till att man glömmer att det är en fold skärm.

Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till en vanlig telefon igen.
jag kommer ifrån en note 10+ som var super obekväm i handen obekväm i fickorna horribel och kändes som det var lätt att tappa ur handen. z fold 2 är bekväm i handen ihop fälld i fickan. när man öppnar och skriver på den som en surf platta skulle jag ge den ett B+ obekväm för texter som är i den här längden.

Permalänk
Medlem

"Är du nyfiken på Samsung Galaxy Z Fold 2?"

Nej.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Idag upptäckte jag en trevlig fördel med Galaxy Z Fold 2 när jag var på väg till ett pressevent. Att använda Google Maps blir klart tydligare och smidigare. Om man har vyn utzoomad får man med betydligt mer detaljer om omgivningarna på väg till ens mål, och om man zoomar in kan man se landmärken i ens omgivning tydligare och större än med en "vanlig" telefon.

Kan också konstatera efter några dagar med den att Fold 2 har riktigt bra batteritid, vilket så klart beror på hur mycket du sitter med den stora inre skärmen öppen. Jag har inte hårdpressat telefonen, men ändå använt den relativt aktivt och batterinivån har aldrig varit ett problem.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Samsung Sverige

Mycket intressant tråd att följa!

Jag klämde också lite på Galaxy Z Fold 2 härom veckan och det känns som att Samsung har jobbat rätt hårt med att få bra användarvänlighet i storskärmsläget. Exempelvis att titta på en Youtube-video på ena sidan i bredbild, och scrolla i kommentarerna på den andra, utan att flytta videon. Det kanske inte låter som en jättestor grej, men det upplevdes smidigt.

Apropå hösten 2020-mobilerna såg jag precis att det kom en ganska intressant uppdatering till Note 20 Ultra (som jag använder just nu) med bland annat förbättrad batteritid. Jag upplevde nog den inte som dålig innan, men mer är ju alltid bättre.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung