Kommer jag bli berättigad a-kassa?

Permalänk

Kommer jag bli berättigad a-kassa?

Hej på er. Har svårt att tolka reglerna för a kassa nu när det är corona. 1 månad medlemsskap räknas som 4 månader fram till december och detta är min andra månad som jag är medlem i unionen. Min anställning går ut sista februari, jag är 19 år och har arbetat sedan 10e juni. Jag blir helt snurrig av dessa regler. På ena sidan läser man att man inte kan bli beviljad Innan 13 april och på något annat ställe tolkar jag det som om jag är berättigad.

Alltså, har jag rätt till a-kassa i mars eller inte? Kommer jag behöva söka nytt jobb i god tid eller kan jag ta det lite lugnt? Jag ska börja studera i augusti nästa år och funderar på hur jag ska lägga upp detta

Tacksam för hjälp

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd

Varför ringer du inte dom istället?

Känns tråkigt att ta vad någon säger här som sanning och så är det fel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Kontakta din a-kassa och fråga om du är osäker.

Grundregeln är ju att man ska vara medlem i 6 månader, vilket nu under corona verkar vara 2. Eftersom som du säger, varje månad räknas som 4. Så om du har anställning fram tills februari bör det ju vara lugnt.

På frågan om du ska söka nytt jobb så tycker jag svaret är ja, oavsett vad. Man borde ha som personlig grundregel att inte leva på a-kassa för att "ta det lugnt". Det är ett skyddssystem som bör användas som skyddsnät inte som slack.

Det betyder dock inte att du inte har rätt att göra det, det är personlig reflektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför ringer du inte dom istället?

Känns tråkigt att ta vad någon säger här som sanning och så är det fel.

Gissningsvis kommer TS att ringa också, men vill ha lite info om hur det faktiskt är. Jag håller med om att alla jävla regler hit och dit är sjukt komplicerade osv, och om någon som kan sin sak lägger upp info här i ett mer lättläsligt format så ser jag inget fel med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Alltså, har jag rätt till a-kassa i mars eller inte? Kommer jag behöva söka nytt jobb i god tid eller kan jag ta det lite lugnt? Jag ska börja studera i augusti nästa år och funderar på hur jag ska lägga upp detta

Du kommer att behöva skriva in dig på Arbetsförmedlingen för att få A-kassa och därmed lär du behöva söka jobb.

Permalänk
Medlem

Hej på er. Har svårt att tolka reglerna för a kassa nu när det är corona. 1 månad medlemsskap räknas som 4 månader fram till december och detta är min andra månad som jag är medlem i unionen. Min anställning går ut sista februari, jag är 19 år och har arbetat sedan 10e juni. Jag blir helt snurrig av dessa regler. På ena sidan läser man att man inte kan bli beviljad Innan 13 april och på något annat ställe tolkar jag det som om jag är berättigad.

Tacksam för hjälp

Även om du jobbat sedan juni och inte vara med i A-kassa mer än 1 månad så kan man ju undra varför du inte varit med från början under dessa tider.

Men ja du kommer få A-kassa så som reglerna är nu och du söker jobb och gör som arbetsförmedlingen säger.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Och du kommer bara få 75% av din a-kassa eftersom du bara kommer ha jobbat 9 av 12 månader. Så kanske inte blir så mycket i slutändan.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Och du kommer bara få 75% av din a-kassa eftersom du bara kommer ha jobbat 9 av 12 månader. Så kanske inte blir så mycket i slutändan.

Är det verkligen så? Vart kan jag läsa om det? Alltså kommer jag enl dig få 0.75x0.8=60%? Trotts att villkoren har ändrats pga corona?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

A-kassan är en omställningsförsäkring som man kan ha möjlighet att få tills dess man får nytt arbete. Inga rättigheter utan att det finns skyldigheter. Självklart är det jobb som kommer i första hand även om det finns planer på studier. Är man inte beredd på att ta ett jobb eller ens söka jobb får man ordna försörjningen på annat sätt.

Visa signatur

"Just think of me as one you never figured..."

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så? Vart kan jag läsa om det? Alltså kommer jag enl dig få 0.75x0.8=60%? Trotts att villkoren har ändrats pga corona?

Det är några år sedan jag var i en situation där detta var relevant, men som jag kommer ihåg det så fanns ett krav på att ha varit med i A-kassan i 6 månader. Alla månader där man jobbar mer än X h räknas till dessa 6 månader, har för mig att det var 80h för att en månad skulle räknas. Sedan tar A-kassan ett snitt för de timmarna du jobbar för att räkna ut din ersättning. Så säg att du varit medlem i 6 månader och jobbar 100h x 3 månader, 140h x 3 månader. Då kommer ditt snitt vara 120h/månad. Sen tar de din timpenning x timmarna x 80% = din ersättning. Vad jag kan minnas så får du inte 9/12 av ersättningen av du varit medlem i 9 månader. Ska dock inte svära vid detta alls, men det är så jag minns det.

Som många andra sagt så är ju det bästa att ringa och fråga. Känner du att du är "rädd" att de ska göra anteckningar eller så, så ring och fråga anonymt. Värsta fall så var det ett meningslöst samtal, i bästa fall får du svar på dina frågor

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Det är några år sedan jag var i en situation där detta var relevant, men som jag kommer ihåg det så fanns ett krav på att ha varit med i A-kassan i 6 månader. Alla månader där man jobbar mer än X h räknas till dessa 6 månader, har för mig att det var 80h för att en månad skulle räknas. Sedan tar A-kassan ett snitt för de timmarna du jobbar för att räkna ut din ersättning. Så säg att du varit medlem i 6 månader och jobbar 100h x 3 månader, 140h x 3 månader. Då kommer ditt snitt vara 120h/månad. Sen tar de din timpenning x timmarna x 80% = din ersättning. Vad jag kan minnas så får du inte 9/12 av ersättningen av du varit medlem i 9 månader. Ska dock inte svära vid detta alls, men det är så jag minns det.

Som många andra sagt så är ju det bästa att ringa och fråga. Känner du att du är "rädd" att de ska göra anteckningar eller så, så ring och fråga anonymt. Värsta fall så var det ett meningslöst samtal, i bästa fall får du svar på dina frågor

Lät lite mer så som jag uppfattat det också. Såhär kommer jag jobba: juni/juli=60%, aug-december=80% Jan-feb=100%. Kommer alla dessa 8 månader räknas med eller endast de 6 senaste? Struntsak egentligen menmen. Att jag får 80% genomsnittet är jag med på, men 9/12 kändes märkligt om kravet för medlemsskap är sänkt till 3 månader nu

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pinnen:

A-kassan är en omställningsförsäkring som man kan ha möjlighet att få tills dess man får nytt arbete. Inga rättigheter utan att det finns skyldigheter. Självklart är det jobb som kommer i första hand även om det finns planer på studier. Är man inte beredd på att ta ett jobb eller ens söka jobb får man ordna försörjningen på annat sätt.

Självklart! Kommer söka jobb då det krävs för att få a-kassa. Mitt önskemål vore att få förlängd tjänst ett par månader till tills jag börjar studera men så är inte fallet. Får göra det bästa av situationen, och att få arbete i den situationen vi har just nu är ju inte heller det lättaste. Är glad att jag fått arbete direkt efter studenten över huvud taget faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lät lite mer så som jag uppfattat det också. Såhär kommer jag jobba: juni/juli=60%, aug-december=80% Jan-feb=100%. Kommer alla dessa 8 månader räknas med eller endast de 6 senaste? Struntsak egentligen menmen. Att jag får 80% genomsnittet är jag med på, men 9/12 kändes märkligt om kravet för medlemsskap är sänkt till 3 månader nu

Ersättningen beräknas på vad du tjänat de senaste 12 månaderna oavsett hur länge du varit medlem. Det enda som kan ge dig en högre ersättning är om dessa regler ändrats pga Covid men så vitt jag sett så är det så här de räknar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Tacksam för hjälp

Det bästa är som sagt ringa och fråga eller läsa på din a-kassas hemsida. Men ungefär såhär fungerar det:

1. Du måste uppfylla grundvillkoret vilket är att vara inskriven på arbetsförmedlingen och kunna arbeta. (Inte hålla på med annat).

2. Du måste uppfylla ett arbetsvillkor vilket är att arbetat minst 60 timmar i 6 av 12 senaste månaderna, eller 420 timmar de 6 senaste månaderna med minst 40 timmar per månad. (Under vissa omständigheter kan vissa månader hoppas över).

Då får du grundersättning, vilket inte är så mycket.

3. Om du uppfyller medlemsvillkoret, vilket är att varit medlem i 12 månader, så kan du få inkomstbaserad ersättning. Din inkomst räknas på senaste 12 månaderna, vilket kallas ramtid, delat på 12. (Likt arbetsvillkoret kan under vissa omständigheter vissa månader hoppas över).

Arbetsvillkoret har ändrats och blivit mer generöst, men ändras tillbaka den 3 januari. Därmed tror jag inte att de mer generösa reglerna gäller dig. Medlemsvillkoret har också ändrats till att varje månad räknas som 4 månader under perioden. Det tror jag gäller dig och du måste därför bara varit medlem i 3 månader.

Permalänk
Medlem

Du måste ringa eller skriva till din a-kassa om det här och förklara situationen. Folk är generösa med sina tips och råd, men kan också ha fel med tanke på rådande omständigheter.

Ta information från källan istället.