Vi testar strömmande spel med Xbox Game Pass i centrum

Permalänk
Melding Plague

Vi testar strömmande spel med Xbox Game Pass i centrum

Andreas "lövet" Eklöv och Arvid "wittwang" Wittwång testkör strömmande spel med Xbox, från molnet såväl som från spelkonsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat xCloud supermycket, har blivit en del Ori under lite dötid över 4g och tycker det har fungerat mycket bra. För mig är xCloud ett sjukt trevligt komplement när jag redan betalar för Game Pass Ultimate för min Xbox samt PC.

Min upplevelse i Forza Horizon 4 över 4g var dock inte trevligt. På tisdag är de servicefönster, det innebär mer dötid och således mer xCloud på jobbet

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av issue:

Nu har jag inte spelat xCloud supermycket, har blivit en del Ori under lite dötid över 4g och tycker det har fungerat mycket bra. För mig är xCloud ett sjukt trevligt komplement när jag redan betalar för Game Pass Ultimate för min Xbox samt PC.

Min upplevelse i Forza Horizon 4 över 4g var dock inte trevligt. På tisdag är de servicefönster, det innebär mer dötid och således mer xCloud på jobbet

Visst är det så, och den som spelar FPS, fightingspel eller racingspel seriöst kommer inte acceptera den latens som nätverksspelande tillför, där är ju inte ens lokal kontroll-latens acceptabelt Men för mig som är villig att acceptera lite högre latens för att kunna spela var som helst är det mycket trevligt, och bättre blir det när tjänsten expanderas till datorn också.

Det riktiga löftet som att spela var som helst ligger tyvärr längre fram på horisonten. Publika Wifi-nätverk ute på stan och på bussar/tåg har inte i närheten vad som krävs, och 5G i någon meningsfull utsträckning är flera år bort, men när det väl händer är åtminstone speltjänsterna redo för det

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är varför de inte kan stödja trådad koppling av Xbox One kontrollen till android? Just latensen är irriterande. Jag fick bättre resultat av att fulhacka så att kontrollen var ansluten till konsolen istället, då försvann androids sega input.

En annan konstig grej är varför det funkar så mkt bättre att streama till pc med win10? Flyter mkt bättre.

Till sist, streamingen var bättre på 4g än wifi. Väldigt konstigt tycker jag

Permalänk
Medlem

"Månadsavgiften om 135 kronor är enligt mig lite i högsta laget för sporadiskt molnspelande allena, även om det med lite trixande är en mycket trivsam upplevelse."

Sant men med tanke på att man får finfina spel att spela på PC (och xbox) ser jag detta mest som en bonus. Idag högg jag dealen(gold till ultimate för 10:-) där man får ultimate i upp till tre år för 41:-/månad så då är det inte ett dåligt pris

Länk till foruminlägg för dealen om någon missat:
#18665367

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Michael1:

"Månadsavgiften om 135 kronor är enligt mig lite i högsta laget för sporadiskt molnspelande allena, även om det med lite trixande är en mycket trivsam upplevelse."

Sant men med tanke på att man får finfina spel att spela på PC (och xbox) ser jag detta mest som en bonus. Idag högg jag dealen(gold till ultimate för 10:-) där man får ultimate i upp till tre år för 41:-/månad så då är det inte ett dåligt pris

Länk till foruminlägg för dealen om någon missat:
#18665367

"Avslutningsvis är ett stort intresse för spelande på detta sätt, alternativt en ackompanjerande Xbox-konsol eller PC, att rekommendera. Månadsavgiften om 135 kronor är enligt mig lite i högsta laget för sporadiskt molnspelande allena, även om det med lite trixande är en mycket trivsam upplevelse."

I meningen som föregår den citerade skriver jag att just ett PC-, konsol eller stort molnspelintresse kan vara vettigt. Om samtliga saknas tycker jag att det är i saftigaste laget Det kan helt klart ses som en bonus om PC och konsol redan är i första rummet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

"Avslutningsvis är ett stort intresse för spelande på detta sätt, alternativt en ackompanjerande Xbox-konsol eller PC, att rekommendera. Månadsavgiften om 135 kronor är enligt mig lite i högsta laget för sporadiskt molnspelande allena, även om det med lite trixande är en mycket trivsam upplevelse."

I meningen som föregår den citerade skriver jag att just ett PC-, konsol eller stort molnspelintresse kan vara vettigt. Om samtliga saknas tycker jag att det är i saftigaste laget Det kan helt klart ses som en bonus om PC och konsol redan är i första rummet!

Ah läste lite för snabbt tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det jag inte förstår är varför de inte kan stödja trådad koppling av Xbox One kontrollen till android? Just latensen är irriterande. Jag fick bättre resultat av att fulhacka så att kontrollen var ansluten till konsolen istället, då försvann androids sega input.

En annan konstig grej är varför det funkar så mkt bättre att streama till pc med win10? Flyter mkt bättre.

Till sist, streamingen var bättre på 4g än wifi. Väldigt konstigt tycker jag

Det går visst. Jag kör på detta sätt. En vanlig xbox elit controller v1 kopplad med kabel (Micro usb till usb c) till mobilen, bara ruta och köra.

Permalänk
Medlem

Varför dröjer PC stöd...

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel med video och allt

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Tipko:

Varför dröjer PC stöd...

De har sagt att de fokuserar på att få det att fungera på mobiler först, för att sedan expandera till PC. Min personliga spekulation är att de behöver ge stöd för högre upplösning på PC, typ 1080p, och det är nog inte helt självklart att bara växla upp från 720p. Men förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Använda BlueStacks för att köra på PC kanske? Kan dock tänka mig att det kräver rätt kraftfull hårdvara...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

De har sagt att de fokuserar på att få det att fungera på mobiler först, för att sedan expandera till PC. Min personliga spekulation är att de behöver ge stöd för högre upplösning på PC, typ 1080p, och det är nog inte helt självklart att bara växla upp från 720p. Men förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge!

Microsoft håller på att uppgradera till motsvarande series x i sina bladservrar (från xbone) så din spekulation är nog ganska rimlig

Permalänk
Medlem

Testade detta, vist är konceptet väldigt spännande och passar säkerligen vissa genrer väldigt bra. Jag testade Forza Horizon 4 då jag tänkte att eftersläpning/inputlag/andra termer etc. inte bör påverka jättemycket vid ledig körning.
Testade en relativt kort tid men fördröjningen var för mig väldigt stor från knapptryck till "bild".
Har på skoj testat lite olika molnbaserade tjänster och min smärtgräns verkar gå vid "in-house streaming" via Parsec(bättre, raspberry) och steam link(smidigare, steamlink) till TV.

Utesluter dock inte att det kan vara min mobil(Mate 10 pro) i kombo med xbox controller(bluetooth) som eventuellt skulle kunna vara en rätt så betydande flaskhals. Får testa att köra direkt mot Xboxen någon gång

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Michael1:

Microsoft håller på att uppgradera till motsvarande series x i sina bladservrar (från xbone) så din spekulation är nog ganska rimlig

Ja men att växla upp upplösningen hänger inte bara på hårdvaran i datacentren, att komprimera och leverera videoströmmar snabbt nog för en strömmande speltjänst kräver nog också sitt arbete. Microsoft kan säkert ha tekniken redo, men att starta med lägre upplösning på mobiler där den lägre upplösningen är tillräcklig för en bra upplevelse är en vettig strategi för att testköra sin plattform. Jag hoppas att både PC-klient och uppgraderad serverpark dyker upp snart

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jo det verkar ju som att Microsoft har lite tweakande kvar att göra men potentialen är grym. Ser fram emot att göra min trötta jobb-laptop till en speldator

Permalänk
Medlem

Strömmande i sig är inget som lockar eller tilltalar. Men, då vi har Xbox i huset och betalat för Live Gold i många år så är den ökade kostnaden för att få GamePass Ultimate så liten och att då få tillgång till strömmade spel, GamePass på PC osv för den lilla ökningen i månaden blir löjligt prisvärt. Sedan hade de gärna fått förenkla och förbättra att hantera GamePass på familjens datorer.
Som det är nu måste jag logga in på min sons konto, men sedan logga in på mitt store konto, installera spelet, byta till hans konto så han kan spela och spara som sig.

Någon form av familjealternativ borde finnas. Jag har redan familjen uppsatt och länkad i Office365, Xbox osv... så hur svårt kan det vara för dem att lösa.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Xcloud verkar lovande, men jag skulle på ett smidigt sätt vilja spela / streama till TV'n. Borde inte detta fungera med en app eller kanske ansluta nått likt Chromecast (som Stadia).

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke_JKUR:

Xcloud verkar lovande, men jag skulle på ett smidigt sätt vilja spela / streama till TV'n. Borde inte detta fungera med en app eller kanske ansluta nått likt Chromecast (som Stadia).

Den nya Chromecasten borde kunna hantera det utan problem, eller utan mer problem än en telefon i alla fall. Den kör ju Android, har stöd för appar och man kan koppla en BT-kontroll till den.

Sen lagget med kontrollen är svårt att komma runt, Amazon hade ju en teknisk lösning som skulle kunna hjälpa, att kontrollen kopplar upp sig mot WiFi själv istället för att gå via enheten som sköter video med BT eller liknande. Men MS vill förstås att man ska kunna använda deras kontroll så det är nog ingen bra lösning för dem.

Permalänk
Medlem

@loevet Det verkar funka att köra "molnspelande med Xbox Game Pass" via BlueStack på PC.

OT. Mina barn spelar hellre Android-baserade spel på sina speldatorer genom BlueStacks än på telefonerna numera /OT

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Joppis:

@loevet Det verkar funka att köra "molnspelande med Xbox Game Pass" via BlueStack på PC.

https://www.youtube.com/watch?v=6N2fJdxHSGQ

OT. Mina barn spelar hellre Android-baserade spel på sina speldatorer genom BlueStacks än på telefonerna numera /OT

Så pass, häftigt! Det var flera år sedan jag senast lekte med Bluestacks, har för mig att Intel pushade för det som ett sätt att få in app-utbudet på enklare bärbara med touch-skärmar, vill minnas att det fungerade förvånansvärt bra redan då. Jag tänker att köra en Android-miljö ovanpå Windows och sedan Xbox Game Pass-appen ovanpå det borde introducera ett extra steg av latens i ekvationen, men å andra sidan borde det inte heller vara allt för spelpåverkande så länge som man inte spelar de mer reaktionskrävande spelen. Att köra 720p-streams till min 4K-TV på 65 tum lämnar nog också en del att önska, så jag inväntar nog helst att Microsoft släpper en klient för PC och ökar streamingens upplösning till 1080p.

OT: Haha, ja jag är inte heller ett fan av att spela mobilspel, så skulle jag spela Android-spel skulle jag också hellre göra det på PC

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Nu får ni väl skärpa er, Microsoft och Google var ju knappast först med spelströmning.
Nvidias GEFORCE NOW med flera har väl varit igång sen minst 2018 och funkar bara bättre och bättre.

Kör just nu geforce now via wifi (en standard comhem-router) på en samsung galaxy a tablet 3 gig ram, men flyter lika bra på min androidtelefon från 2015 med 2 gig ram och kompatibel version av klient I stort sett helt glitch och hackfritt. WITCHER 3, GENERATION ZERO, vad som helst som plattformen har licens för.

Det här är framtiden även utan 5G. Högpresterande och dyr hem-hårdvara kommer snart vara ett minne blott när fler och fler spelutvecklare inser att även fattiga människor (helt utan kapital för årliga uppgraderingar) kan njuta av den EXTREMA PRESTANDA som cloudgaming och cloudcomputing ger - till och med på en sunkig android-telefon

Det ser väldigt mörkt ut för PC-marknaden framöver.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av hugoklaus:

Nu får ni väl skärpa er, Microsoft och Google var ju knappast först med spelströmning.
Nvidias GEFORCE NOW med flera har väl varit igång sen minst 2018 och funkar bara bättre och bättre.

Kör just nu geforce now via wifi (en standard comhem-router) på en samsung galaxy a tablet 3 gig ram, men flyter lika bra på min androidtelefon från 2015 med 2 gig ram och kompatibel version av klient I stort sett helt glitch och hackfritt. WITCHER 3, GENERATION ZERO, vad som helst som plattformen har licens för.

Det här är framtiden även utan 5G. Högpresterande och dyr hem-hårdvara kommer snart vara ett minne blott när fler och fler spelutvecklare inser att även fattiga människor (helt utan kapital för årliga uppgraderingar) kan njuta av den EXTREMA PRESTANDA som cloudgaming och cloudcomputing ger - till och med på en sunkig android-telefon

Det ser väldigt mörkt ut för PC-marknaden framöver.

Geforce Now fanns tillgänglig som en begränsad beta innan dess, och andra tjänster fanns inte brett tillgängliga för den allmänna spelpubliken. Stadia var först ut med en brett lanserad speltjänst, och Geforce Now efter det som skarpt lanserad tjänst. Xcloud är fortfarande i betastadiet, vilket vi nämner, men när den fungerar så bra som den gör och har ett starkt säljargument som Xbox Game Pass i ryggen, förtjänar den ändå att belysas som en av de stora spelstreamingtjänsterna på marknaden just nu.

Jag tyckte också att Geforce Now fungerade bra sett till streamingupplevelsen när jag testkörde den, men vissa aspekter kändes fortfarande som en teknisk testplattform snarare än en streamingplattform för den breda massan. Men det är klart, för den som inte vill ta i Microsofts spelbutik med tång är Geforce Now det bättre alternativet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Geforce Now fanns tillgänglig som en begränsad beta innan dess, och andra tjänster fanns inte brett tillgängliga för den allmänna spelpubliken. Stadia var först ut med en brett lanserad speltjänst, och Geforce Now efter det som skarpt lanserad tjänst. Xcloud är fortfarande i betastadiet, vilket vi nämner, men när den fungerar så bra som den gör och har ett starkt säljargument som Xbox Game Pass i ryggen, förtjänar den ändå att belysas som en av de stora spelstreamingtjänsterna på marknaden just nu.

Jag tyckte också att Geforce Now fungerade bra sett till streamingupplevelsen när jag testkörde den, men vissa aspekter kändes fortfarande som en teknisk testplattform snarare än en streamingplattform för den breda massan. Men det är klart, för den som inte vill ta i Microsofts spelbutik med tång är Geforce Now det bättre alternativet.

Geforce now var riktigt bra tills spelutveklarna ville ha mer pengar. Det är helt konstigt bra att jag fortfarande kan spela Kingdom come på min mobil .med xbox komtroll 😀 synd att många spelstudios drog sig ur 😵

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard