Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Konsolgrävare

Trevliga nyheter:

"On Xbox Series X and Xbox Series S, 16x anisotropic filtering has been enabled for nearly all backward compatible titles so you can experience the very best visuals the games have to offer."

https://news.xbox.com/en-us/2020/10/13/xbox-series-x-and-xbox...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhaCe:

Inte utan att man blir lite sugen!
Jag är dock fortfarande lite fundersam över vad sjutton man ska spela - Man vill ju gärna ha något som visar lite av prestandan som finns vid release, men tycker det ser sådär ut med det...

Assassin’s Creed Valhalla

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Assassin’s Creed Valhalla

Exakt! Dessutom i 4k, 60 fps

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlommaNN:

Exakt! Dessutom i 4k, 60 fps

Speaking of... När kan man beställa detta spel specifikt till Series X? Har bara sett att det går att beställa samtidigt som Series X, men de ställen där man kan boka spelet anger bara att spelet finns till Xbone?

Detta är ett av de få spelen jag tänkt att köpa en fysisk kopia till faktiskt.

Sen har jag heller inte spelat igenom AC: Odyssey. Skulle vara kul och se om detta spelet körs med lite bättre FPS (läs: 60) på nya Xboxen. Enligt MS själva så ska ju spelen "automatiskt" utnyttja den bättre hårdvaran - utan manuell påläggning av utvecklarna.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Speaking of... När kan man beställa detta spel specifikt till Series X? Har bara sett att det går att beställa samtidigt som Series X, men de ställen där man kan boka spelet anger bara att spelet finns till Xbone?

Detta är ett av de få spelen jag tänkt att köpa en fysisk kopia till faktiskt.

Sen har jag heller inte spelat igenom AC: Odyssey. Skulle vara kul och se om detta spelet körs med lite bättre FPS (läs: 60) på nya Xboxen. Enligt MS själva så ska ju spelen "automatiskt" utnyttja den bättre hårdvaran - utan manuell påläggning av utvecklarna.

Valhalla ska stöda "smart delivery", alltså att uppgraderingen till Series-konsolerna ingår om du köper spelet till XBone.

Odyssey vet jag inget om men jag såg något på Youtube där de testade AC: Unity och det funkade bättre än någonsin tidigare. Stabila 60 FPS över hela spelet när One X ofta var nere runt 40 och One S ner på tjugotalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Speaking of... När kan man beställa detta spel specifikt till Series X? Har bara sett att det går att beställa samtidigt som Series X, men de ställen där man kan boka spelet anger bara att spelet finns till Xbone?

Detta är ett av de få spelen jag tänkt att köpa en fysisk kopia till faktiskt.

Sen har jag heller inte spelat igenom AC: Odyssey. Skulle vara kul och se om detta spelet körs med lite bättre FPS (läs: 60) på nya Xboxen. Enligt MS själva så ska ju spelen "automatiskt" utnyttja den bättre hårdvaran - utan manuell påläggning av utvecklarna.

Det fungerar identiskt detta är Xboxens "smart delivery" Xbox one skivan funkar som en Xbox series x/s i den nya konsollen och du får den funktionaliteten (60 fps, 4k etc)

Och tvärtom såklart.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Valhalla ska stöda "smart delivery", alltså att uppgraderingen till Series-konsolerna ingår om du köper spelet till XBone.

Odyssey vet jag inget om men jag såg något på Youtube där de testade AC: Unity och det funkade bättre än någonsin tidigare. Stabila 60 FPS över hela spelet när One X ofta var nere runt 40 och One S ner på tjugotalen.

Ja, såg denna videon - såg riktigt nice ut.

Skrivet av BlommaNN:

Det fungerar identiskt detta är Xboxens "smart delivery" Xbox one skivan funkar som en Xbox series x/s i den nya konsollen och du får den funktionaliteten (60 fps, 4k etc)

Och tvärtom såklart.

Så då innebär det att jag typ köper Xbone-versionen? Det kommer alltså inte särskilda XbsX-skivor (med speciella fodral/omslag etc)?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Najk:

Speaking of... När kan man beställa detta spel specifikt till Series X? Har bara sett att det går att beställa samtidigt som Series X, men de ställen där man kan boka spelet anger bara att spelet finns till Xbone?

Tänkte faktiskt samma gällande olika spel som ska komma till Series X. Vill ha den versionen som tex denna:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tyvar1:

Tänkte faktiskt samma gällande olika spel som ska komma till Series X. Vill ha den versionen som tex denna:

https://i.imgur.com/qYyrJYT.jpg

Jepp, även ifall spelet fungerar vilket som så vill man ju ha den version som är ovan

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Najk:

Jepp, även ifall spelet fungerar vilket som så vill man ju ha den version som är ovan

Håller med! Blir att köpa i butik så man ser hur omslaget ser ut

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ja, såg denna videon - såg riktigt nice ut.

Så då innebär det att jag typ köper Xbone-versionen? Det kommer alltså inte särskilda XbsX-skivor (med speciella fodral/omslag etc)?

Vet inte hur det blir explicit med Valhalla, då spelets fodral tillverkas precis innan. Så fodralet kan variera men rent spelmässigt så är det inget att oroa sig över vilken verision man skulle köpa.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tänkte faktiskt samma gällande olika spel som ska komma till Series X. Vill ha den versionen som tex denna:

https://i.imgur.com/qYyrJYT.jpg

Men är detta en officiell bild? Tänker att "Xbox series X/Xbox One" där uppe känns lite förvirrande för någon med en Series S?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det är väl ett klistermärke de satt på fodralet? Ser ut så på Watchdog legion bilden. Lite reklam för de dyraste konsolerna helt enkelt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Hulle:

Men är detta en officiell bild? Tänker att "Xbox series X/Xbox One" där uppe känns lite förvirrande för någon med en Series S?

/hulle.

Skrivet av KingCobra:

Det är väl ett klistermärke de satt på fodralet? Ser ut så på Watchdog legion bilden. Lite reklam för de dyraste konsolerna helt enkelt

Verkar som "Optimised for Xbox Series X|S" loggan försvinner och står på baksidan istället. Mycket snyggare faktiskt!

Dock tror jag att det kommer stå "Xbox Series X|S" längst upp till vänster för är många box arts med det som har visats upp.

https://www.kitguru.net/gaming/mustafa-mahmoud/microsoft-remo...

Så som @Najk säger så kommer man vilja ha den fysiska skivan som kommer ha den rätta Box Arten för next gen

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vart finns det störst chans att få en XSX i dagsläget? Är medveten om att det blir nog inte vid release men efter det? Föredrar Inet/Webhallen när det gäller service men Elgiganten kanske kommer ha störst lager?

Permalänk
Medlem

Min tolkning är att Elgiganten kommer att ha störst tilldelning just under släppet. Men leveranser efter detta är nog svårare att veta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Vart finns det störst chans att få en XSX i dagsläget? Är medveten om att det blir nog inte vid release men efter det? Föredrar Inet/Webhallen när det gäller service men Elgiganten kanske kommer ha störst lager?

Går du in på Elgigantens webb så står det levererans i december på Series X

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Vart finns det störst chans att få en XSX i dagsläget? Är medveten om att det blir nog inte vid release men efter det? Föredrar Inet/Webhallen när det gäller service men Elgiganten kanske kommer ha störst lager?

Störst chans har du nog om du håller koll på Microsofts sida, det har flera gånger senaste veckorna dykt upp möjligheten att köpa en XsX med leverans till release där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Störst chans har du nog om du håller koll på Microsofts sida, det har flera gånger senaste veckorna dykt upp möjligheten att köpa en XsX med leverans till release där.

Tyvärr så har dom ändrat sidan helt nu. Dom länkar enbart till återförsäljare. Innan har jag för mig att förbokningsknappen fanns men var gråmarkerad så det inte gick att boka pga att det var slutsålt

Permalänk
Medlem

Beställde xboxet hos elgiganten i förrgår så får väl hålla tummarna att den kommer i dec

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tänkte faktiskt samma gällande olika spel som ska komma till Series X. Vill ha den versionen som tex denna:

Dom har gjort det lite rörigt, men står det bara "Xbox" längst upp på fodralet så ska spelet vara optimerat för Series X men även fungera till Xbox One.

Skillnaden:

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem

Jag tog nyligen Game pass ultimate och har börjat spela lite Minecraft, inte spelat det innan. Hoppas det blir optimerat för series X med 4k grafik och 60 eller 120 fps.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zosma:

Jag tog nyligen Game pass ultimate och har börjat spela lite Minecraft, inte spelat det innan. Hoppas det blir optimerat för series X med 4k grafik och 60 eller 120 fps.

Det är lite konstigt att MS inte har aviserat något sånt, det är ändå ett av deras mest populära spel och finns till PC med RT som är riktigt snygg.

Annars har ars nu fått släppa lite mer info från deras preview: https://arstechnica.com/gaming/2020/10/xbox-series-x-unleashe...

Permalänk

Har Xbox Live Gold till Game Pass Ultimate 1x1 konverteringsdealen som Microsoft har lyfts upp här?
Om inte så tänkte jag förklara snabbt då de säkert är av intresse för några av er.
Man kan då konvertera Xbox Live tid till Game Pass Ultimate för 1$ hos Microsoft och spara rätt bra på det i det långa loppet eftersom Xbox Live Gold är billigare än Game Pass Ultimate. Man kan max konvertera 36 månader av Xbox Live Gold till Game Pass Ultimate.

Steg 1: Köp önskat antal månader av Xbox Live gold (jag köpte 3st 12 månaders kort av Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/xbox-one-spel/P...

Steg 2: Ladda in korten via: http://www.microsoft.com/redeem (Se till att inte gå över totalt 36 månader på kontot om du redan har Xbox Live Gold och välj ej att ha på auto renewal för en gratis månad då detta kan ta dig över max gränsen på 36 månader)

Steg 3: Gå med i Game Pass ultimate, betala 10kr och få sedan din Xbox Live Gold tid konverterad direkt: https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass

Prisexempel:
All Access Deal hos Elgiganten: 8880kr över 24 månader + 135kr x 12 = 1620kr för sista året av Game Pass Ultimate = 10500kr
Köpa Xbox Series X direkt och använda Xbox Live konvertering: 5695kr för konsol +10 kr i avgift hos Microsoft + 499kr x 3 för 12 månaders Xbox Live = 7202kr

Källa där jag hittade detta:
https://www.xbox.com/sv-SE/live/gold/upgrade (Bläddra ner och läs villkor)
https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/htkwtp/deal_there_i...

Permalänk
Medlem

Köpte 3st 12 månaders xbox live på elgiganten men när jag kom hem så fungerade det inte, får felmeddelande att jag ska kontakta butik där jag köpt det och på baksidan kortet står det "Detta kort har inget värde förrän det har aktiverats".
Kan det vara så att tjejen i kassan missat detta?
Väldigt surt I så fall..

Permalänk
Skrivet av jmkbiker:

Köpte 3st 12 månaders xbox live på elgiganten men när jag kom hem så fungerade det inte, får felmeddelande att jag ska kontakta butik där jag köpt det och på baksidan kortet står det "Detta kort har inget värde förrän det har aktiverats".
Kan det vara så att tjejen i kassan missat detta?
Väldigt surt I så fall..

Du kan säkert häva köpen via öppet köp och köpa nedladdningsversionen från Elgiganten istället. Ifall du nu inte vill åka tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Du kan säkert häva köpen via öppet köp och köpa nedladdningsversionen från Elgiganten istället. Ifall du nu inte vill åka tillbaka.

Koder lär ju inte ha öppet köp, det bästa är nog att åka tillbaka till butiken och snällt be dom att aktivera korten.

Krånglar de kan du säkert få hjälp från xbox support eller bara visa själv att det inte fungerar,
har du en annan kod som säger 'redan aktiverad' kan kanske det bevisa att koderna du fått har ett helt annat felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när (om) webhallen kommer att mejla ut info ang XSX bokningar?(så som de gjorde med PS5). Inte så långt kvar och vore trevligt med någon form av officiell bekräftelse.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlommaNN:

Någon som vet när (om) webhallen kommer att mejla ut info ang XSX bokningar?(så som de gjorde med PS5). Inte så långt kvar och vore trevligt med någon form av officiell bekräftelse.

Har samma fråga, fast om webbhallen.
Står bara med status "Reserverad" för mig på deras sida.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av pacc:

Koder lär ju inte ha öppet köp, det bästa är nog att åka tillbaka till butiken och snällt be dom att aktivera korten.

Krånglar de kan du säkert få hjälp från xbox support eller bara visa själv att det inte fungerar,
har du en annan kod som säger 'redan aktiverad' kan kanske det bevisa att koderna du fått har ett helt annat felmeddelande.

Kanske är så. Har faktist ingen aning men jag tänker bara att korten inte är laddade och att han då kan reklamera köpet eller använda öppet köp.