Whataboutism är ju inte nödvändigtvis fel eller dåligt. Jag är förvisso inte det minsta religiös, men det finns ju något i det som står i Bibeln, även om det såklart inte var den fiktiva karaktären Matteus som sa det:
Jag tror inte du menar det där egentligen. Om jag sa att du skulle få en Sony Ericsson Xperia X10 Mini istället för en iPhone 11 Max, eller att jag kom hem och bytte ut din 4k Xiaomi Mi LED-TV mot en Luxor 32" Luxor 32LD511PVR, så skulle ju du aldrig säga att det var enbart positivt. Tror du det slutar med Huawei? Eller, i alla fall där vi faktiskt behöver Kina, för att vi inte har teknik som är lika bra, då är det okej att dom spionerar?
2 saker om det.
1) Är inte det själva definitionen på en militärstat? Och det är något bra?
2) Finns det inte också något att lära av hur och varför någon pekas ut som en risk, och hur/varför någon annan inte pekas ut?
Igen, ta Crypto AG-affären som exempel. Det är alltså bevisat att Sverige har hjälpt CIA att spionera, exakt det vi anklagar Huawei för. Men ändå påtalar ingen riskerna med Sverige som samarbetspartner, varför inte?
Vem är det som är naiv om man inte tror att SÄPO kan agera i rent egenintresse? Ser du något (i övrigt) som tyder på att politiker och makthavare agerar i vårat intresse?
I dagens geopolitiska landskap riskerar vi ingenting, eftersom vi ställer oss på vinnarnas sida. Risken är såklart att historien ser annorlunda ut om 50 år.
Att Aron Flams uppföljare till "Det här är en Svensk Tiger" handlar om hur Sverige i den tidiga begynnelsen på det 3e årtusendet enligt dåvarande räkning, inte höll tyst, utan felaktigt pekade ut...ja...
Disclaimer: jag vill absolut inte göra det här till att handla om mig, men det var också någon som frågade, i ett numer borttaget inlägg, om det inte fanns en risk att jag också kan brista i att vara objektiv.
Självklart finns den risken.
Självklart kan jag se att det finns problem med Kina, Kinesiska Staten, osv.
Självklart kan det vara så att Huawei är en förlängning av den Kinesiska staten.
Hur kommer jag till den slutsatsen? Ja, det är ju så vi gör det.
Och jag tycker faktiskt att det ligger något i det där med att peka ut flisan i sin broders öga. Så, hur undviker vi att vi om ytterligare 70 år igen pekas ut för att ha ställt oss på fel sida? Ja, vi ifrågasätter makten när den fattar dom besluten. Hur undviker vi det som vi kallar drev? Ja, någon uttrycker en avvikande åsikt.
Ni gör precis tvärtom, ni lägger er platt för makten, som jag ser det är ni det största hotet att vi blir det som ni anklagar Kina för att vara.
Dold text
This! I'm Xeonist and I approve this message.
Igen, vem är det egentligen som är naiv? Vi ser en värld full av människor och organisationer som handlar i egenintresse och ljuger, men när det är en organisation som vi råkar hålla med då finns inte den möjligheten.
Som alla är inne på, ingen vet eftersom SÄPO hänvisar till "rikets säkerhet" och säger "lita på oss", men att vi väljer att lita på SÄPO har såklart ingenting att göra med att dom hamnar på rätt sida av våran filterbubbla.
Men det där är ju bara ljug. Det är ingen svart låda, det skulle ju vara den enklaste saken i världen att visa och bevisa hur Huawei gör det, så skulle vi/ni få hela världen med er. Vi har ju full tillgång till både hårdvara och mjukvara.
Finns det en "kill switch"? Visa det. Slussas all trafik via Kina? Visa det.