SÄPO om Huawei-förbudet: "Vi kan inte kompromissa med Sveriges säkerhet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej de har de inte. Finns inget, för deras motivering är att det inte går att lita på de – i framtiden. Huaweis och ZTEs utrustning får sitta kvar till 31 december 2024.

Jag har svårt att SÄPO helt utan någon slags bevis bara skulle gå ut med att man inte kan kompromissa med Sveriges säkerhet om det saknade grund.
Tänk på internationella relationer liksom, om SÄPO ska gå ut och säga att "landet x kan man inte lita på.. och inte landet y" helt utan grunder.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag kan skriva om vad de gått ut med offentligt, någon annan motivering finns inte. Som jag tidigare skrivit, man behöver göra bedömningen att det blir sämre i framtiden 5-10 år bort. Där kan de ha oro, men väljer man att inte kommunicera detta så kommunicerar man inte detta.

Då misstförstod jag dig. Jag lästa mig till att du anklagade en av våra myndigheter för att aktivt handla främlingsfientligt.

Skrivet av ToddTheOdd:

Fast hen har 100% rätt. För ingen, inte ens SÄPO, kan säga vad som kommer hända i framtiden. Om du nu inte tror att SÄPO har en tidsmaskin så de har varit och hämtat bevis att år 2027 så kommer HUAWEI att "spionera" på Sverige med hjälp av 5G utrustning. Så det är skit samma hur fantastiskt duktiga du tror att SÄPO är så har de inga bevis för vad som kommer hända i framtiden.

Att handla på bedömningar av tillgänglig information är ju grunden till hela mänskligheten. Man kan göra ganska precis bedömningar om framtiden. T.ex. då du kastar upp en boll i luften - står du och väntar på svar om den ska falla ned eller ej? Det gör inte SÄPO heller - dom arbetar efter den information som finns tillgänglig i detta nu.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra med flera konkreta bevis på vad Huawei gjort för fuffens. Situationen vi är i nu leder till så extremt mycket spekulation och konspirationsteorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Att handla på bedömningar av tillgänglig information är ju grunden till hela mänskligheten. Man kan göra ganska precis bedömningar om framtiden. T.ex. då du kastar upp en boll i luften - står du och väntar på svar om den ska falla ned eller ej? Det gör inte SÄPO heller - dom arbetar efter den information som finns tillgänglig i detta nu.

Fast det är ju detta jag vände mig emot i just det svaret. SÄPO kan göra en bedömning efter öppna källor och politiska strömningar, att de skulle göra bedömningen på hemlig information som inte ens läckt ut på ryktesvägar kan vi utesluta. Dito kan vi i princip utesluta att de skulle ha bevis på att de är ett hot idag – då hade åtgärder för nät som inte har anknytning till 5G NR också rullat ut.

Skulle de ytterligare ha bevis på att folk inom svenska grenarna av Huawei eller ZTE agerat i underrättelsetjänstens ärenden (Kinas) så skulle vi ha åtalat folk. Skulle det handla om kinesiska medborgare i Sverige skulle vi ha haft någon form av diplomatisk kris.

Underrättelsearbete tar ju in information även från källor som inte är öppna, men det kan i ett sådant här fall bara användas för att styrka eller avfärda oro från öppna källor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kan vi inte sluta slänga skit på varandra i ämnen som inte handlar om artikeln? SÄPO, Huawei-förbud är det tråden ska handla om.

Har tagit bort ett gäng sandlådenivå-inlägg i tråden!

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Nej de har de inte. Finns inget, för deras motivering är att det inte går att lita på de – i framtiden. Huaweis och ZTEs utrustning får sitta kvar till 31 december 2024.

https://www.sakerhetspolisen.se/download/18.f2735ce171767402b...

Citat:

o Koppling, bl.a. ägarförhållanden men även andra kopplingar, till regering eller myndigheter i tredje land (icke EU-land).

Check

Citat:

o Tredje lands lagstiftning, särskilt i de fall där rättsliga eller
demokratiska principer saknas eller där inga överenskommelser om säkerhet eller dataskydd kan tillämpas.

Demokratiska principer? Lol no.
Dataskydd? Kom igen..

Citat:

o Kopplingar till länder eller organisationer som bedriver offensiva cyberoperationer eller annan antagonistisk verksamhet mot Sverige.

Här är då punkten där din och säpos bedömning av läget går isär. Jag tror du får nöja dig med att eventuella bevis man har för detta presenteras för berörda folkvalda i säkerhetspolitiska rådet och inte så många andra.

Om du vill att remissinstansen ”tjomme på internet” ska ges tyngre vikt i framtida beslut får du lyfta den frågan i god, demokratisk ordning. Du behöver inte ens sitta i omskolningsläger. 🤭

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Här är då punkten där din och säpos bedömning av läget går isär. Jag tror du får nöja dig med att eventuella bevis man har för detta presenteras för berörda folkvalda i säkerhetspolitiska rådet och inte så många andra.

Om du vill att remissinstansen ”tjomme på internet” ska ges tyngre vikt i framtida beslut får du lyfta den frågan i god, demokratisk ordning. Du behöver inte ens sitta i omskolningsläger. 🤭

Fast det handlar inte om bevis om du läser vad du själv länkar, det handlar om bedömningar om framtida hot. Bedömningar har man inte bevis för och det är först i efterhand vi kan veta om riskerna är överdrivna eller hade någon grund att stå på, för man kan inte ha bevis för något som inte hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Fast hen har 100% rätt. För ingen, inte ens SÄPO, kan säga vad som kommer hända i framtiden. Om du nu inte tror att SÄPO har en tidsmaskin så de har varit och hämtat bevis att år 2027 så kommer HUAWEI att "spionera" på Sverige med hjälp av 5G utrustning. Så det är skit samma hur fantastiskt duktiga du tror att SÄPO är så har de inga bevis för vad som kommer hända i framtiden.

Nu tror jag inte själv på någon Gud, och inte heller någon troende fatalist, men ingen kan exakt förutsäga framtiden.

Men det betyder ju inte att vi skall lägga oss ner och dö, eller att låta bli att agera så gott som det går.

Om man har den nihilistiska inställningen som du redovisar ovan, så är det ju precis allt man gör i livet meningslöst.

Tycker personligen att det är positivt att säkerhetspolisen och försvarsmakten försöker skydda vår säkerhet så gått det går efter de politiska och tekniska förutsättningarna som existerar.

Är dock inget unikt för Sverige, utan Japan och många andra länder har även de bedömt, efter deras egna analyser och utredningar, att både Huawei och ZTE är en allt för stor säkerhetsrisk för att låta de fortsätta att leverera kritisk infrastrukturutrustning och tjänster.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Fast det handlar inte om bevis om du läser vad du själv länkar, det handlar om bedömningar om framtida hot. Bedömningar har man inte bevis för och det är först i efterhand vi kan veta om riskerna är överdrivna eller hade någon grund att stå på, för man kan inte ha bevis för något som inte hänt.

Jag syftar på bevis för följande påståenden, som jag antar väger tungt i säpos bedömning:

Citat:

Kina utgör ett av de största hoten mot Sverige. Den kinesiska staten bedriver cyberspionage för att främja sin egen ekonomiska utveckling och utveckla sin militära förmåga. Det sker genom omfattande underrättelseinhämtning och stöld av teknologi, forskning och utveckling. Det här måste vi förhålla oss till när framtidens 5G-nät byggs. Vi kan inte kompromissa med Sveriges säkerhet, säger Klas Friberg.

(säkerhetspolischef)

Det är alltså inte huruvida Huawei eller ZTE stoppar in skadlig kod i detta nu som ligger till grund för bedömningen, utan att de har nära band med en stat som beter sig antagonistiskt mot Sverige. Att efterfråga bevis för sådan verksamhet från Huawei eller ZTEs sida är alltså inte relevant för diskussionen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag syftar på bevis för följande påståenden, som jag antar väger tungt i säpos bedömning:(säkerhetspolischef)

Det är alltså inte huruvida Huawei eller ZTE stoppar in skadlig kod i detta nu som ligger till grund för bedömningen, utan att de har nära band med en stat som beter sig antagonistiskt mot Sverige. Att efterfråga bevis för sådan verksamhet från Huawei eller ZTEs sida är alltså inte relevant för diskussionen.

Fortfarande ingen i säkerhetspolitiskarådet som presenterats några bevis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Fortfarande ingen i säkerhetspolitiskarådet som presenterats några bevis.

Det har du ingen aning om och inte jag heller, det var därför jag skrev eventuella.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det har du ingen aning om och inte jag heller, det var därför jag skrev eventuella.

Fast det blir bara argumentationsfel av att du kom i diskussionen där och försökte slänga in mer. Dvs avledning från vad som diskuterades.

@CubaCola har inte diskuterat Kinas cyberkrigsförmåga utan han påstod i princip att det fanns bevis mot just företagen i fråga. Inte om att det finns oro för Kinas intentioner långt in i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fortfarande ingen i säkerhetspolitiskarådet som presenterats några bevis.

Har du hört talats om säkerhetsklassad materiel? Hemligt? Kvalificerat hemlig?

Det är mycket som beslutas på grund av bevis, där du aldrig kommer få ta del av beviset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Har du hört talats om säkerhetsklassad materiel? Hemligt? Kvalificerat hemlig?

Det är mycket som beslutas på grund av bevis, där du aldrig kommer få ta del av beviset.

Läs vad det handlar om, det handlar inte om att de skulle ha något bevis mot några företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man håller ju med i princip: Sveriges säkerhet ska absolut inte kompromissas med.

Däremot undrar man ju lite hur de ser på saker och ting när man säger detta:

I motiveringen till varför just Huawei och ZTE utesluts från 5G-utbyggnaden menar SÄPO att Kina utgör ett av de största hoten mot svensk säkerhet

När man vet att saker som detta har skett:

"Tysklands kansler Merkel avlyssnad av USA"
https://sverigesradio.se/artikel/5683636

"Tyskland hjälpte USA att spionera på EU och Frankrike"
https://www.svd.se/tyskland-hjalpte-usa-att-spionera-pa-eu-oc...

"USA spionerar på svenska ministrar"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E3MyA/usa-spionerar-pa-...

NSA spionerar på svenska industrier
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0EWryE/nsa-spionerar-pa-s...

Känns det inte ändå lite ihåligt?

Whataboutisterna kommer fram direkt när mördaregimen Kina kritiseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Många i tråden som verkar försöka diskreditera SÄPO, genom att hänvisa till andra situationer i Sverige. Blir som sagt mycket whataboutism och det går ju att hitta skit på alla myndigheter och människor.

Whataboutism är ju inte nödvändigtvis fel eller dåligt. Jag är förvisso inte det minsta religiös, men det finns ju något i det som står i Bibeln, även om det såklart inte var den fiktiva karaktären Matteus som sa det:

Skrivet av Matteus:

Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga?

Skrivet av Holmfrid:

Själv har jag svårt att förstå att själva nyheten i sig inte är allt annat än positiv.

Jag tror inte du menar det där egentligen. Om jag sa att du skulle få en Sony Ericsson Xperia X10 Mini istället för en iPhone 11 Max, eller att jag kom hem och bytte ut din 4k Xiaomi Mi LED-TV mot en Luxor 32" Luxor 32LD511PVR, så skulle ju du aldrig säga att det var enbart positivt. Tror du det slutar med Huawei? Eller, i alla fall där vi faktiskt behöver Kina, för att vi inte har teknik som är lika bra, då är det okej att dom spionerar?

Skrivet av Holmfrid:

När flera länder har påpekat riskerna med Huawei så är det ju riktigt bra att SÄPO har en roll att spela vid installationen av 5g i Sverige.

2 saker om det.

1) Är inte det själva definitionen på en militärstat? Och det är något bra?

Skrivet av Svensk Historia:

Sverige omstöptes under denna period till en militärstat det vill säga en stat som var uppbyggd med krigets och krigsmaktens behov i fokus.

2) Finns det inte också något att lära av hur och varför någon pekas ut som en risk, och hur/varför någon annan inte pekas ut?
Igen, ta Crypto AG-affären som exempel. Det är alltså bevisat att Sverige har hjälpt CIA att spionera, exakt det vi anklagar Huawei för. Men ändå påtalar ingen riskerna med Sverige som samarbetspartner, varför inte?

Skrivet av CubaCola:

Jag har svårt att SÄPO helt utan någon slags bevis bara skulle gå ut med att man inte kan kompromissa med Sveriges säkerhet om det saknade grund.
Tänk på internationella relationer liksom, om SÄPO ska gå ut och säga att "landet x kan man inte lita på.. och inte landet y" helt utan grunder.

Vem är det som är naiv om man inte tror att SÄPO kan agera i rent egenintresse? Ser du något (i övrigt) som tyder på att politiker och makthavare agerar i vårat intresse?
I dagens geopolitiska landskap riskerar vi ingenting, eftersom vi ställer oss på vinnarnas sida. Risken är såklart att historien ser annorlunda ut om 50 år.
Att Aron Flams uppföljare till "Det här är en Svensk Tiger" handlar om hur Sverige i den tidiga begynnelsen på det 3e årtusendet enligt dåvarande räkning, inte höll tyst, utan felaktigt pekade ut...ja...

Disclaimer: jag vill absolut inte göra det här till att handla om mig, men det var också någon som frågade, i ett numer borttaget inlägg, om det inte fanns en risk att jag också kan brista i att vara objektiv.

Självklart finns den risken.

Självklart kan jag se att det finns problem med Kina, Kinesiska Staten, osv.
Självklart kan det vara så att Huawei är en förlängning av den Kinesiska staten.

Hur kommer jag till den slutsatsen? Ja, det är ju så vi gör det.

Och jag tycker faktiskt att det ligger något i det där med att peka ut flisan i sin broders öga. Så, hur undviker vi att vi om ytterligare 70 år igen pekas ut för att ha ställt oss på fel sida? Ja, vi ifrågasätter makten när den fattar dom besluten. Hur undviker vi det som vi kallar drev? Ja, någon uttrycker en avvikande åsikt.

Ni gör precis tvärtom, ni lägger er platt för makten, som jag ser det är ni det största hotet att vi blir det som ni anklagar Kina för att vara.

Dold text
Skrivet av Petterk:

Är det egentligen något att diskutera? Det handlar om främlingsfientlighet ihop med rädsla för konkurrens. Det handlar inte om några faktiska säkerhetsproblem utan de hänvisar till en hypotetisk potential de kanske kan använda i framtiden.

This! I'm Xeonist and I approve this message.

Skrivet av Aphex:

Uppfattningen att säkerhetspolisen och försvarsmakten skulle göra sådana bedömningar utifrån främlingsrädsla är snarare uttryck för en mer än lovligt naiv världsbild.

Igen, vem är det egentligen som är naiv? Vi ser en värld full av människor och organisationer som handlar i egenintresse och ljuger, men när det är en organisation som vi råkar hålla med då finns inte den möjligheten.
Som alla är inne på, ingen vet eftersom SÄPO hänvisar till "rikets säkerhet" och säger "lita på oss", men att vi väljer att lita på SÄPO har såklart ingenting att göra med att dom hamnar på rätt sida av våran filterbubbla.

Skrivet av Aphex:

Ericsson och Nokia kan kontrollera kod som kommer från kinesiska programmerare, man har svensk personal som arbetar med just detta. Kanske inte en optimal situation, men det är en möjlighet man tappar helt om man köper en svart låda från ett Kinesiskt företag.

Men det där är ju bara ljug. Det är ingen svart låda, det skulle ju vara den enklaste saken i världen att visa och bevisa hur Huawei gör det, så skulle vi/ni få hela världen med er. Vi har ju full tillgång till både hårdvara och mjukvara.
Finns det en "kill switch"? Visa det. Slussas all trafik via Kina? Visa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Whataboutisterna kommer fram direkt när mördaregimen Kina kritiseras.

Kritik mot SÄPOs bristfälliga säkerhet för Sveriges rike ----> "whataboutism".

100% logics.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kritik mot SÄPOs bristfälliga säkerhet för Sveriges rike ----> "whataboutism".

100% logics.

Du har noll insyn i Sveriges säkerhetsarbete.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Whataboutism är ju inte nödvändigtvis fel eller dåligt. Jag är förvisso inte det minsta religiös, men det finns ju något i det som står i Bibeln, även om det såklart inte var den fiktiva karaktären Matteus som sa det:

Jag tror inte du menar det där egentligen. Om jag sa att du skulle få en Sony Ericsson Xperia X10 Mini istället för en iPhone 11 Max, eller att jag kom hem och bytte ut din 4k Xiaomi Mi LED-TV mot en Luxor 32" Luxor 32LD511PVR, så skulle ju du aldrig säga att det var enbart positivt. Tror du det slutar med Huawei? Eller, i alla fall där vi faktiskt behöver Kina, för att vi inte har teknik som är lika bra, då är det okej att dom spionerar?

2 saker om det.

1) Är inte det själva definitionen på en militärstat? Och det är något bra?

2) Finns det inte också något att lära av hur och varför någon pekas ut som en risk, och hur/varför någon annan inte pekas ut?
Igen, ta Crypto AG-affären som exempel. Det är alltså bevisat att Sverige har hjälpt CIA att spionera, exakt det vi anklagar Huawei för. Men ändå påtalar ingen riskerna med Sverige som samarbetspartner, varför inte?

Vem är det som är naiv om man inte tror att SÄPO kan agera i rent egenintresse? Ser du något (i övrigt) som tyder på att politiker och makthavare agerar i vårat intresse?
I dagens geopolitiska landskap riskerar vi ingenting, eftersom vi ställer oss på vinnarnas sida. Risken är såklart att historien ser annorlunda ut om 50 år.
Att Aron Flams uppföljare till "Det här är en Svensk Tiger" handlar om hur Sverige i den tidiga begynnelsen på det 3e årtusendet enligt dåvarande räkning, inte höll tyst, utan felaktigt pekade ut...ja...

Disclaimer: jag vill absolut inte göra det här till att handla om mig, men det var också någon som frågade, i ett numer borttaget inlägg, om det inte fanns en risk att jag också kan brista i att vara objektiv.

Självklart finns den risken.

Självklart kan jag se att det finns problem med Kina, Kinesiska Staten, osv.
Självklart kan det vara så att Huawei är en förlängning av den Kinesiska staten.

Hur kommer jag till den slutsatsen? Ja, det är ju så vi gör det.

Och jag tycker faktiskt att det ligger något i det där med att peka ut flisan i sin broders öga. Så, hur undviker vi att vi om ytterligare 70 år igen pekas ut för att ha ställt oss på fel sida? Ja, vi ifrågasätter makten när den fattar dom besluten. Hur undviker vi det som vi kallar drev? Ja, någon uttrycker en avvikande åsikt.

Ni gör precis tvärtom, ni lägger er platt för makten, som jag ser det är ni det största hotet att vi blir det som ni anklagar Kina för att vara.

Dold text

This! I'm Xeonist and I approve this message.

Igen, vem är det egentligen som är naiv? Vi ser en värld full av människor och organisationer som handlar i egenintresse och ljuger, men när det är en organisation som vi råkar hålla med då finns inte den möjligheten.
Som alla är inne på, ingen vet eftersom SÄPO hänvisar till "rikets säkerhet" och säger "lita på oss", men att vi väljer att lita på SÄPO har såklart ingenting att göra med att dom hamnar på rätt sida av våran filterbubbla.

Men det där är ju bara ljug. Det är ingen svart låda, det skulle ju vara den enklaste saken i världen att visa och bevisa hur Huawei gör det, så skulle vi/ni få hela världen med er. Vi har ju full tillgång till både hårdvara och mjukvara.
Finns det en "kill switch"? Visa det. Slussas all trafik via Kina? Visa det.

Det behöver inte göras krångligare än att USA är en demokrati vi samarbetar med och Kina är en diktatur som aktivt motarbetar oss. Det senare är även kärnan i säpochefens uttalande, och ihop med det inflytande den utpekade regimen har i de aktuella företagen, det jag uppfattar som grunden till säpos bedömning. Sen kan ni dra rasistkortet så mycket ni vill, ingen kommer ta det på allvar när det är så uppenbart missriktat.

Whatabaoutism är alltid fel när det som i den här tråden används för att leda bort diskussionen från den verkliga kritiken (se ovan, eller läs vad säpo faktiskt uttalat sig om) och in på saker som är helt irrelevanta för huruvida dessa företag är lämpliga samarbetspartners. Crypto AG affären visar om något riskerna med att välja fel leverantör av säkerhetskritiska system.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det behöver inte göras krångligare än att USA är en demokrati vi samarbetar med och Kina är en diktatur som aktivt motarbetar oss. Det senare är även kärnan i säpochefens uttalande, och ihop med det inflytande den utpekade regimen har i de aktuella företagen, det jag uppfattar som grunden till säpos bedömning. Sen kan ni dra rasistkortet så mycket ni vill, ingen kommer ta det på allvar när det är så uppenbart missriktat.

Whatabaoutism är alltid fel när det som i den här tråden används för att leda bort diskussionen från den verkliga kritiken (se ovan, eller läs vad säpo faktiskt uttalat sig om) och in på saker som är helt irrelevanta för huruvida dessa företag är lämpliga samarbetspartners. Crypto AG affären visar om något riskerna med att välja fel leverantör av säkerhetskritiska system.

Ja, visst är båda parter kluriga, helt klart men så kan man se det, av tradition är vi mera västvänliga (och USA vänliga) än kommunistvänliga även om vi har haft våra röda perioder i Sverige också. Detta faktum retar dock fullkomligen gallfeber på de vänstervridna i Sverige alternativt USA kritiska och de är många, sanna mina ord.

Obs: Jag är "liberal" själv men det kan man kan säga är att vi också fått in väldigt många vänstervridna USA hatare genom vår immigration, det är ett faktum. Ett konkret/tydligt exempel är immigrationen från Iran där det kom exceptionellt många vänstervridna till Sverige som ser USA som fiende nr 1, nr 2 och nr 3, bland exiliranier är konspirationsteorierna vildare än vad jag någonsin skådat (ljusår vildare än våra mest fantasifulla). Jag har träffat en del exiliranier som i princip beskyller allt det onda i hela världen på USA, en inte alls ovanlig åsikt. Även kurder är ofta vänstervridna men har möjligen mjuknat upp liite sedan USA fixade Saddam (som de om möjligt hatade ännu mera än USA).

Nu blir jag väl halshuggen för OT, sorry.

Permalänk
Medlem

Whataboutism är solklart relevant i diskussionen om säpo. Säpo brände bla upp Olof Palmes personakt. Självklart är Whataboutism aktuellt när det gäller en skandal omsusad auktoritär myndighet med noll transparens och fria händer. Dom behöver inga bevis för att utvisa människor eller ens för att driva igenom sin vilja. Det handlar om att mörka. Säpo är en intresse klubb för all dålig pr där Sveriges vapenhandel i konfliktzoner tystas ned, lobotomeringar, estonia, telia korruptionen, bank korruptionen, sexköp på höga poster, tystas ned med gränslösa maktutövande påtryckningar. Säpo är en orm i mörkret. Huawei må vara kinesiskt men sverige agerar såhär inte därför, utan för att vi är bättre på att bedra och är mer erfarna inom spelet politisk vilseledning och oheliga allianser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Whataboutism är solklart relevant i diskussionen om säpo. Säpo brände bla upp Olof Palmes personakt. Självklart är Whataboutism aktuellt när det gäller en skandal omsusad auktoritär myndighet med noll transparens och fria händer. Dom behöver inga bevis för att utvisa människor eller ens för att driva igenom sin vilja. Det handlar om att mörka. Säpo är en intresse klubb för all dålig pr där Sveriges vapenhandel i konfliktzoner tystas ned, lobotomeringar, estonia, telia korruptionen, bank korruptionen, sexköp på höga poster, tystas ned med gränslösa maktutövande påtryckningar. Säpo är en orm i mörkret. Huawei må vara kinesiskt men sverige agerar såhär inte därför, utan för att vi är bättre på att bedra och är mer erfarna inom spelet politisk vilseledning och oheliga allianser.

Först kan man inte lita på USA sedan Canada, Tyskland,England och nu inte heller Svergie ?
samma tjafs varje gång ett land säger att det finns säkerhets risk med Huawei. Men kina dom litar du på varför då?
om du inte litar på ett enda demokratiskt land?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Sen när är USA, Kanada, Tyskland, Storbritannien eller Sverige demokratier? Varför skulle man förlita sig på en kapitalistdiktatur över en annan? Staten agerar inte i folkflertalets intresse, staten är ett "utskott som förvaltar hela borgarklassens gemensamma affärer". Förbudet mot kinesiska bolag är endast affärsmässigt med säkerhetspolitiska förevändningar och skapar en farlig bana in på en fientlig väg som kommer göra mer skada för gemene man till förmån för en liten klick borgares kortsiktiga kassaklirr.

på vilket sätt lönar det sig för våran ekonomi att inte använda sig av kinas slavhandel?
där folk behandlas på sånt sätt att det måste sitta självmords nät för folk inte ska ta livet av sig.
era argument håller ju aldrig för minsta lila kritiska tänkande det är ju det största bolagen i väst
som tjänar pegarna på detta.

kinas befolkning förtjänar bättre och land efter land har fått nog.
det börjar ju likna nazi Tyskland i kina. Det kommer rapporter
om koncentrations lägger, otroliga mängder av organ till salu och fruktansvärda arbetes förhållanden.

källor
https://www.nbcnews.com/news/world/china-forcefully-harvests-...

https://www.youtube.com/watch?v=cMkHcZ5IwjU&t=285s&ab_channel...

https://www.theguardian.com/technology/2017/jun/18/foxconn-li...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

sen så är det inte bara USA, Kanada, Tyskland, Storbritannien och Sverige som kritiserar kina och Huawei.
Australien tillexempel anses vara det bästa land i värden att bo i och det är också det land som tar hårdast tag emot
Huawei och kina.

Du måste skämta
https://www.bbc.com/news/world-australia-54007824

Det är rena polisstaten.

"Anses vara det bästa landet i världen att bo i". För vem? Anses av vem? Inte för människorna ovan, som bara är några av många.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Du måste skämta
https://www.bbc.com/news/world-australia-54007824

Det är rena polisstaten.

"Anses vara det bästa landet i världen att bo i". För vem? Anses av vem? Inte för människorna ovan, som bara är några av många.

visste att Australien skulle väcka starka känslor, vad verkligen yttrande frihet det smartaste att ta upp ?
sist jag kollade fick man värken tro, tänka heller säga vad man vill i kina. intervjuer med medborgare måste
godkännas av staten.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IlyaZ:

Sen när är USA, Kanada, Tyskland, Storbritannien eller Sverige demokratier? Varför skulle man förlita sig på en kapitalistdiktatur över en annan? Staten agerar inte i folkflertalets intresse, staten är ett "utskott som förvaltar hela borgarklassens gemensamma affärer". Förbudet mot kinesiska bolag är endast affärsmässigt med säkerhetspolitiska förevändningar och skapar en farlig bana in på en fientlig väg som kommer göra mer skada för gemene man till förmån för en liten klick borgares kortsiktiga kassaklirr.

Okej du.. hälsa till de andra mångubbarna på vilken planet du nu skriver ifrån. Jag har lyssnat färdigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

visste att Australien skulle väcka starka känslor, vad verkligen yttrande frihet det smartaste att ta upp ?
sist jag kollade fick man värken tro, tänka heller säga vad man vill i kina. intervjuer med medborgare måste
godkännas av staten.

Det är dumheter.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på vem som tillbverkar hårdvaran och vilka som betalar o använder den 😃

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Fast hen har 100% rätt. För ingen, inte ens SÄPO, kan säga vad som kommer hända i framtiden. Om du nu inte tror att SÄPO har en tidsmaskin så de har varit och hämtat bevis att år 2027 så kommer HUAWEI att "spionera" på Sverige med hjälp av 5G utrustning. Så det är skit samma hur fantastiskt duktiga du tror att SÄPO är så har de inga bevis för vad som kommer hända i framtiden.

Vilken fantastisk logik! Ingen borde i så fall fatta ett beslut någonsin i något som helst sammanhang eftersom ingen kan spå in i framtiden.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Inaktiv

Spelar ingen roll. Gunnebo hjälper världen att spionera på hos ändå 🤣
https://www.affarsvarlden.se/artikel/gunnebo-utsatt-for-stor-...