Permalänk
Medlem

Mesh wifi och brandvägg

Hej!
Mina svärföräldrar har rätt så dåligt wifi i sitt radhus på 2 våningar. De har fibern inkommande i tvättstugan i ena hörnan av huset och där har de också sin router. De har ofta dörren stängd till tvättstugan. De vill inte dra kablar, så den enda lösningen jag ser är att de skaffar nån mes-lösning om det skulle kunna tänkas funka. Då jag är okunnig på området så kollade jag lite på Youtube lite snabbt men kunde inte direkt hitta svaret på min fråga om det brukar innehålla en brandvägg. Eller är tanken att man ska koppla in mesh-systemet till sin befintliga router?

Jag har kollat på detta system De har inte några direkta krav på hastighet så jag kollade på billigaste...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Router innehåller brandvägg. Tror inte man faktiskt behöver ha egen router men jag kan tänka mig att det kan skilja mellan modeller och prisklass. Google säger att den har brandvägg f.ö

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eazy:

Hej!
Mina svärföräldrar har rätt så dåligt wifi i sitt radhus på 2 våningar. De har fibern inkommande i tvättstugan i ena hörnan av huset och där har de också sin router. De har ofta dörren stängd till tvättstugan. De vill inte dra kablar, så den enda lösningen jag ser är att de skaffar nån mes-lösning om det skulle kunna tänkas funka. Då jag är okunnig på området så kollade jag lite på Youtube lite snabbt men kunde inte direkt hitta svaret på min fråga om det brukar innehålla en brandvägg. Eller är tanken att man ska koppla in mesh-systemet till sin befintliga router?

Jag har kollat på detta system De har inte några direkta krav på hastighet så jag kollade på billigaste...

Som jag har förstått det så kommer den enhet som kopplas till WAN att agera router och skapa ett privat nät på insidan, så du ska inte behöva en router också. Denna kräver en router enligt Frågor och Svar-sektionen på NetOnNet's hemsida.

Tänk bara på att ett meshsystem inte är någon silver bullet. Enheterna kommunicerar trådlöst, och kan de inte få någon bra uppkoppling mellan varandra kommer upplevelsen att bli precis som idag. Den telefon, padda eller laptop som du kopplar upp kanske säger att den har bra mottagning, men hastighet och stabilitet kommer att vara precis som innan. Och när du säger att du tittar på billigaste för att de inte har några krav på hastighet så tänker du fel. Ju högre hastighet enheterna kan få mellan varandra, desto bättre upplevelse. Meshsystem som använder separat backhaulkanal, har bättre antenner, bättre MIMO osv. kommer att funka bättre.

För mig blir uttalandet "De vill inte dra kablar" det samma som att de inte vill ha ett bra fungerande WiFi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som jag har förstått det så kommer den enhet som kopplas till WAN att agera router och skapa ett privat nät på insidan, så du ska inte behöva en router också. Denna kräver en router enligt Frågor och Svar-sektionen på NetOnNet's hemsida.

Tänk bara på att ett meshsystem inte är någon silver bullet. Enheterna kommunicerar trådlöst, och kan de inte få någon bra uppkoppling mellan varandra kommer upplevelsen att bli precis som idag. Den telefon, padda eller laptop som du kopplar upp kanske säger att den har bra mottagning, men hastighet och stabilitet kommer att vara precis som innan. Och när du säger att du tittar på billigaste för att de inte har några krav på hastighet så tänker du fel. Ju högre hastighet enheterna kan få mellan varandra, desto bättre upplevelse. Meshsystem som använder separat backhaulkanal, har bättre antenner, bättre MIMO osv. kommer att funka bättre.

För mig blir uttalandet "De vill inte dra kablar" det samma som att de inte vill ha ett bra fungerande WiFi.

Tack för svar!
Tänkte inte på att kolla på frågor och svar där... var väl trött skyller jag på. Vet som sagt inte så mycket om mesh-system. Vet inte om det brukar behövas en router till alla mesh-system och om det finns någon typ av standard normalt sätt.

Håller helt med dig hur dum deras motvilja är att de inte vill dra kablar... Tro mig, jag har försökt att övertala dem att då också skaffa en AP (Unufi så de åtminstone får ut wifi i hallen och ut från tvättstugan. Ska göra ett nytt försök.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Enligt TP links hemsida så är den router också.
Så den kan både köras med och utan router.
Det är en billig lösning med enklast möjliga mesh teknik, dvs. den har inget eget "backhaul" utan använder det vanliga wifi för att prata med noderna.
Detta ger ju sämre prestanda men för många är det viktigare med täckning och lågt pris än fart.

Nästan allt som säljs som mesh innehåller en huvudnode som också är en router.
I en del kan inte ens stänga av routern.

Unifi kan också köras trådlöst och eftersom de inte har något wifi backhaul blir det samma problem med fart som ovanstående.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har stött på detta med "vi vill inte dra kabel!!!" om och om igen både privat och i yrkeslivet (hos privatpersoner).

Enda lösningen som inte kommer skapa frustration är att dra kabel till en eller två accesspunkter. Man kan dra via vinden, eller gå på utsidan eller i krypgrunden.

Vi har i dag kabel till allt möjligt utan problem, men folk har sån konstig inställning och tror WIFI ska lösa alla problem. Ingen förväntar sig trådlös El till sina apparater, utan kabel dras överallt.

Sen drar man fiber till hus och installerar detta på det mest idiotiska stället, och då får man stå sitt kast. Antigen kommer man in mitt i huset tex centralt vardagsrum eller så får man dra kabel dit från tvättstugan.

som andra skriver mesh är ingen silver bullet, troligen kommer detta strula rejält. Streamingenheter kommer påverka prestandan på nätet mer än vad man kanske tror.. när aftonbladet inte laddas på 0.5 sek så är frustrationen snabbt där.