Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

LSI SAS 9207-8i

Hej

Skulle behöva lite hjälp eller råd från er som kan detta med raidkort.

Jag har ROG STRIX B450-F GAMING moderkort med en AMD Ryzen 5 1600 CPU.

Mitt moderkort hittar inte LSI kortet ingenting händer förutom att kortet blir supervarmt.

Kan det vara bios setting eller något annat som är problemet?

Välkomnar alla tips jag kan få.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag köpte för ett tag sen ett IBM M1015, dvs. LSI 2008 och skulle nyttja det med min EVGA Z68-bräda. Precis som du upptäcktes inte kortet och jag kunde inte få upp BIOS och flasha det till IT-mode. Däremot med min mycket nyare Z170 så fungerade det normalt. Där kunde jag flasha och sedan flytta tillbaka det till Z68'n och köra vidare.

Jag vet inte om det hjälper just dig men, prova gärna ett annat moderkort.

Lycka till!

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej
Får prova på sonens dator vad är skillnaden på it mode och normal mode?

Permalänk
Medlem

Glömde fråga hur vet man om det är it mode eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Glömde fråga hur vet man om det är it mode eller inte?

Det ser du om du går in i dess inställningar vid boot tex eller av det faktum att alla diskar dyker upp som enskilda diskar.
Att kortet blir varmt är inte så konstigt då det primärt är designat för serverchassin med luftflöde över dem. Så jag rekommenderar en fläkt som kyler kortet.

Sitter själv på 3 st i mitt serverchassi och utan en fläkt på dem blir de galet varma.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Läste att man kan sätta på en 40mm fläkt samt byta ut kylpastan.

Provade kortet på sonen dator men den hittar inte heller kortet. Har ingen intel dator bara AMD.

Vad fasiken kan det vara som gör att kortet inte hittas? trasigt kort?

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat kortet på 3 datorer dock alla AMD men icke det vill sig bara inte. Måste vara något fel på kortet.

Permalänk
Medlem

Just LSI 9207-8i är ju HBA och ingen raidkontroller, det presenterar varje enskild disk precis som en vanlig SATA-kontroller, så där behöver man inte strula med IT-mode.

Men det låter ju onekligen som att ditt kort är trasigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med mitt IBM 1015/LSI 2008, lösningen där var att tejpa två PCIe-pins för att kunna flasha det. Kommer inte ihåg om jag tog bort tejpen efter flash eller om den sitter kvar. Oavsett, kolla på https://yannickdekoeijer.blogspot.com/2012/04/modding-dell-pe... för vilka pins det är och prova, det kanske funkar även för 9207.