Använda surfplatta utan glas? Ta bort sprucket glas?

Permalänk
Medlem

Använda surfplatta utan glas? Ta bort sprucket glas?

Jag funderar på om det kan gå att ta bort glaset från en surfplatta med sprucket glas och använda den ändå? Så länge man är försiktig. Eller kanske köpa ett skärmskydd bara. Nytt glas är dyrt att sätta in och värt mer än surfplattan möjligen då den är lite äldre.

Apple iPad Air 2
https://imgur.com/a/A1Z2xSE

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Finns högar med instruktions videoer, du kanske kan byta själv? Med lite tålmod och tid är det inte så svårt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Går väl om du kan acceptera att det inte kommer finnas någon touch input. Förutsatt att den kan starta utan digitizer inkopplad.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Precis, utan är den värdelös.
Köp ny för 50$ och prova byt själv om du vill komma undan 2500:-

Permalänk
Medlem

Aha, så ingen touch utan glaset alls? Jag hade funderingar att använda som någon sorts fotoram och då behöver jag inte kunna använda fingrarna och göra saker på surfplattan egentligen förutom i början med att sätta igång allting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett glas är ju ganska billigt:

https://www.teknikdelar.se/mobilreservdelar/apple/ipad-2/ipad...

Kolla ifixit och avgör om du orkar pilla

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Oj, ja är det så billigt går det absolut att testa fixa Tack för tipsen

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av kaptenperre:

Aha, så ingen touch utan glaset alls? Jag hade funderingar att använda som någon sorts fotoram och då behöver jag inte kunna använda fingrarna och göra saker på surfplattan egentligen förutom i början med att sätta igång allting.

Själva "glaset" är ju uppbyggt av flera lager där dels det yttre glasskiktet och lim ingår, men även digitizern som nämnts tidigare (alltså, enheten som tar emot din analoga input från fingrarna och översätter det till en digital signal som utför saker) och displayelementet. Jag tror att det blir svårt att få bort det ena utan det andra, så att säga

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung