Anmäl dig till Roborock Challenge!

AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Bara några generationer kvar till 9000-serien, då blir det nog ett 9700 av ren nostalgi ^^

Hehe, hade varit rätt kul om kortet även bundlas med HL3, eller iallafall en uppdaterad utgåva av HL2.

Permalänk
Medlem

Kommer köra på ett 6800XT om det inte visar sig att DXR prestandan är totalt värdelös. Då kanske jag tänker om. Skulle vilja lira exempelvis Cyberpunk med DXR på. När det kommer till DLSS så är jag imponerad av den tekniken och hoppas det blir en liknande "allmän" teknik snart. Att ha möjligheten att kunna använda en bra uppskalningsteknik om man vill/behöver ser jag enbart som positivt. Hoppas AMD kommer med något liknande snart (som det verkar).

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Kommer FE höjas också?

Tror inte man kommer få tag på så värst många mer . Däremot tror jag kanske att Nvidia sänker till 699 dollar nu när AMD faktiskt säljer ett likvärdigt kort som är väldigt mycket billigare annars .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Inga svenska priser hittills eller hur? Inkluderar AMD några spel som Nvidia gör? Det är faktiskt ett värde i ett helt nytt spel plus GeForce Now.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tror inte man kommer få tag på så värst många mer . Däremot tror jag kanske att Nvidia sänker till 699 dollar nu när AMD faktiskt säljer ett likvärdigt kort som är väldigt mycket billigare annars .

Vad får dig tro att de ska sluta sälja 3080?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag tror han menar specifikt Founders Edition? De brukar ju bara säljas av Nvidia i början av release och slutar säljas efter några månader

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Jag tror han menar specifikt Founders Edition? De brukar ju bara säljas av Nvidia i början av release och slutar säljas efter några månader

Ja då var det inte många kort de levererade till Sverige nej.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Nej dom kommer säkert sälja några för 699 founders du lär ha en ruggig tur om du får ett dock .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Var det jag menade då dom andra redan kostar mer mycket mer . Dom säljer nog lite founders men är som triss om du får ett plötsligt händer det .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

G- sync fungerar inte över skärmens HZ, då tar V sync över med ännu högre latencer än vad G- sync har, man kan stänga av V- sync i Nvidias kontroll panel men då fungerar inte G- sync som den ska fullt ut.
Jag har alltid kört med G- sync av och låser istället spelet i det lägsta som den dippar ner till ( inte någon random spike).
Tex COD ligger mellan 145-155 fps på min maskin (i 1440p) då låser jag spelet i 140fps på min 144HZ skärm. Jag gör så av två anledningar, G sync ger input lag och oavsett sync man använder så ökar eller minskar input lag när fps går upp och ner (om man inte låser fps), det ger mig ett ojämn flyt när det kommer till att sikta då fördröjningen i spelet varierar.
Att ha högre HZ på skärmen än vad kortet spottar ut är bara en fördel som sänker input lag mera.

G- sync,freesync är en smaksak och visst kan det vara bra i en del spel där man har låga eller hoppande fps,där man spelar själv och input lag inte spelar någon roll, men själv märker jag inte av screen tearing vid högre fps (runt 75-80 och över) och tycker även att låsa spelet eliminerar det ännu mer (om jag sett någon).

Att du skulle märka de enstaka ms Gsync introducerar skriker dock placebo lång väg, om du inte är övermänsklig eller något är fel. Tester jag sett ger det ingen input lag en människa märker. Gör ett blindtest så är jag nästan villig att sätta något på att du inte kommer märka skillnaden.

Ligger man över skärmens uppdateringsfrekvens, eller högt rent allmänt, är det ju dock helt sant att det är ingen vits att ha det aktivt längre. Det kom ju som en grej för att göra 4K gaming drägligt när korten var för svaga för att driva runt spelen i så hög upplösning så 30-45FPS med kraftigt sänkta inställningar var vad man kunde vänta sig. Där blir tearing generellt rätt brutalt.

Sen har det blivit en grej på 144hz+ monitorer för att göra dem ytterligare premium, och folk inte vill byta bort Nvidia när de sitter med 144hz+ skärmar i 1440p för de tror Gsync spelar någon roll fortfarande, eller man är rädd att det kommer vara bra att ha för man har ju betalat för det osv...men eftersom många grafikkort springer ifrån dessa specs så enkelt nu blir det krystat som bäst att klamra sig fast vid Gsync.

Sitter man på en 4K monitor finns väl viss vits kvar för det möjligen. Men även där börjar vitsen försvinna om man har high end kort.

Sen lider ju folk olika mycket av tearing förstås. Jag är inte känslig tex. Men jag håller helt med om att uppåt 75+ försvinner snabbt vitsen. 100+ ser jag ingen som helst vits längre personligen. Jag ser det som en sub 60FPS grej bara.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Därför att om man pyntar upp 8-9000 pix för ett av världens snabbaste grafikkort idag kan man tycka att den inte skall behöva köra uppskalning alls.

Man behöver väl kanske inte använda uppskalning om man inte vill. Man får ju alltid välja mellan FPS och hur vackert det skall se ut. Man kan inte förvänta sig att man skall kunna köra alla spel i Ultra i vilka upplösningar som helst bara för att man köper det dyraste kortet på marknaden. Det är helt upp till hur spelen är byggda.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Kommer köra på ett 6800XT om det inte visar sig att DXR prestandan är totalt värdelös. Då kanske jag tänker om. Skulle vilja lira exempelvis Cyberpunk med DXR på. När det kommer till DLSS så är jag imponerad av den tekniken och hoppas det blir en liknande "allmän" teknik snart. Att ha möjligheten att kunna använda en bra uppskalningsteknik om man vill/behöver ser jag enbart som positivt. Hoppas AMD kommer med något liknande snart (som det verkar).

Det verkar som att Raytracing prestandan är i nivå med ett gtx 2080 ti ungefär (på ett 6800XT)

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man behöver väl kanske inte använda uppskalning om man inte vill. Man får ju alltid välja mellan FPS och hur vackert det skall se ut. Man kan inte förvänta sig att man skall kunna köra alla spel i Ultra i vilka upplösningar som helst bara för att man köper det dyraste kortet på marknaden. Det är helt upp till hur spelen är byggda.

Det här, det är vad jag tyckt har varit helt galet med grafikkort sen en tid tillbaka. Framförallt med Nvidias 20-serie.
Så mycket pengar och så orkar dom knappt inte med att driva alla spel på max i 1440p.
Sen om det är utvecklarnas eller ingenjörernas fel, det låter vi vara osagt.
Men som att förra generationen lägga 7-8000 och i många tungdriva spel precis klara 60 FPS.

Nu, när man ser FPS klart norr om 100 känns dagens grafikkort mer prisvärda. Med brist på ett bättre ord.
Jag har själv en 144Hz skärm men har spelat i 55-60 FPS för att kunna hålla hög grafisk kvalitet. Jag prioriterar det över FPS, framförallt i dom spelen jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr-nix:

Det verkar som att Raytracing prestandan är i nivå med ett gtx 2080 ti ungefär (på ett 6800XT)

Jo precis. Ryktena verkar peka på det. Och är det så, så är jag alldeles supernöjd!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Inaktiv

Hade personligen förväntningar om betydligt högre raytracingprestanda på 3080 och 3090. Nu blev ökningen mindre än väntat och tycker då även jag att den påstådda prestandan på 6800XT får ses som acceptabel. Viktigare hur prestandan är i 99,999% av titlarna än de få som fått stöd. Den dag raytracing blir vanligt finns både förhoppningsvis bättre kort också.

Cyberpunk 2077 var motiveringen för mig men hör till de som tror att spelet skjuts upp till nästa år. Sedan vill jag gärna spela Minecraft med RT. I övrigt finns det ingenting som riktigt lockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det köper jag, då har jag hört lite positivt om AMD. Det har liksom inte varit så aktuellt så har inte lagt närmare tanke vid just detta, men det är min personliga känsla med de AMD 4770, (tror 5870), 5970, 7970 och något troligen något mer som är ännu äldre och jag ej minns namnet på. Har inte alltid varit toknöjd med Nvidia (för att uttrycka sig milt) men de 8800GT 512MB, GTX 690, GTX 1080 och RTX 2080 Super och säkert något jag missar nu har känts aningen varmare om hjärtat.

Btw, personligen tycker jag att Geforce Experience är OTROLIGT bra och smidigt, speciellt numera när det slipats på ett tag och drar minimalt med prestanda, om ens någon hehe. Bara att utan någon speciell setup (mer än någon minut) kunna spela in i väldigt bra kvalitet osv om man vill visa någon lite snabbt utan redigering hur man gör något på datorn (aka föräldrar runt 60-årsstrecket) och dylikt. Situationer där .GIF blir för otympligt. Det tycker jag är guld värt.

Men de absoluta två guldkornen enligt mig är automatiskt save av vissa highlights i spel som stödjer det och att du kan lägga på aktiva filter separat spel för spel och ändra och tweaka det in-game. Jag spelar nästan enbart FPS-spel där det är viktigt att kunna urskilja folk och det går ärligt talat knappt att spela med CoD:MW/WZ standardinställningar då de är så urusla. Nej, där krävs det att sänka högdagrar så man inte blir lika bländad om man siktar mot hustak med ljushimmel, lite extra saturation för att urskilja färgade karaktärer lite lättare, ett skärpefilter och ja lite sådant i den stilen. Typ alla jag hjälp fixa med det har kommit några dagar efter och sagt tack, då det verkligen gör enorm skillnad i vissa spel mer än andra.

Jag rekommenderar att ge det ett snabbt test nu igen om du har 5 minuter över någon gång. Finns massa guider för "bäst" inställningar på YouTube. Eller så är våra bakar helt enkelt väldigt delade...

Jag förstår vad du snackar om men våra bakar är nog väldigt delade helt enkelt, hehe. Att det är smidigt att spela in kan ju vara bra, men jag har aldrig stött på en situation där jag vill kunna spela in något så det faller ju bort. Samma med highlights, ser helt enkelt inte vitsen alls faktiskt. Kollade upp vad det var och det lät krystat som bäst, för mig och min umgängeskrets. Eller automatiska inställningar i spel, vill ha kontroll över sånt själv, tycker det är kul att sitta och pilla med det när man installerar ett nytt spel man sett fram emot. Kan jag välja baserat på mina preferenser vad som ska sänkas, eller höjas. Förstår om många inte orkar med sånt dock.

Jag kan helt klart förstå att vissa har användning för det helt enkelt, jag har dock noll användning. Eftersom Geforce experience också ofta är källan till problem om folk har det med Nvidia, som jag uppfattat det, är det ytterligare anledning att bara undvika det när ingen funktion ger mig något ändå. Så minimeras risken helt enkelt.

Däremot filtren du nämnde är intressant, vill skriva av mig lite ang. dem. Men inte för att jag vill ha dem, utan för jag är rätt kraftigt emot att man med hjälp av dem ska kunna ge sig fördelar mot andra spelare faktiskt. Ser det som osportsligt. Det är ju så nära fusk man kan komma utan att installera fusk. Jag manar, du ser saker en spelare utan det inte ser. Låter läskigt likt fusk i mina öron i varje fall Inte lika extremt som WH osv. Men ändå, ett osportsligt övertag är ett osportsligt övertag hur man än vänder och vrider på det. Sminkar du en gris är det fortfarande en gris.

Men om utvecklare tillåter det så klandrar jag egentligen ingen för att använda det dock, det vill jag bara tydlig med. Men hade jag vart utvecklare i tex COD hade jag antingen blockerat multi-player helt om det finns sånt aktivt eller så hade dessa spelare fått möta varandra separat. Då ger det ingen fördel längre eftersom alla har det.

För det är ju så i grunden, folk känner sig tvungna att ha sånt aktivt för andra har det. Om ingen kan ha det...vips, alla tävlar på samma grunder igen och problemet är ur världen, eller hur?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Budgetar är ju till för att överskridas. Bara inte med för mycket. Black friday lär ju va tokkass i år. Taskig timing

...

Inte vara så negativ nu, somliga av oss hoppas ju på massiv prisdumpning på RTX 2xxx-serien!
Inet har just nu 34 st RTX 2080 på lager för bara 9500:- styck....

Edit: Var 2080 Super samt STRIX-modell men ändock!

Länk

Permalänk
Medlem

Ska detta äntligen bli AMDs Revansch? Efter flera år med Gröna lagets dominans så hoppas jag att AMD åter tar tillbaka prestandatronen på GPU marknaden. Riktigt härligt

Permalänk

Cache-nivåer

6800 på Techpowerup

Nu har man lagt in 4 olika cache: L0, L1, l2 och L3.
Intressantast blir väl att testa kortet med helt olika CPUer så att man ser hur det står sig.
Har vi sett något annat än spel-prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det här, det är vad jag tyckt har varit helt galet med grafikkort sen en tid tillbaka. Framförallt med Nvidias 20-serie.
Så mycket pengar och så orkar dom knappt inte med att driva alla spel på max i 1440p.
Sen om det är utvecklarnas eller ingenjörernas fel, det låter vi vara osagt.
Men som att förra generationen lägga 7-8000 och i många tungdriva spel precis klara 60 FPS.

Nu, när man ser FPS klart norr om 100 känns dagens grafikkort mer prisvärda. Med brist på ett bättre ord.
Jag har själv en 144Hz skärm men har spelat i 55-60 FPS för att kunna hålla hög grafisk kvalitet. Jag prioriterar det över FPS, framförallt i dom spelen jag spelar.

Jag tror ju själv att de försöker göra så snabba kort som de kan hela tiden för att vara bäst och sälja mest. Man ser ju dock vad som hände för Intel när det inte finns någon konkurrens. Och de kan inte göra hur stor kretsar som helst utan att priset skenar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Gamer Meld uppmärksammade mig på att AMDs benchmarks visar att till och med 6800XT slår 3090 i vissa titlar. Det är rätt imponerade, men samtidigt ligger båda två toppkort för NVIDIA respektive AMD väldigt nära varandra så det är kanske inte så konstigt.
Jag blev mest bara förvånad.

https://www.amd.com/en/gaming/graphics-gaming-benchmarks

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Gamer Meld uppmärksammade mig på att AMDs benchmarks visar att till och med 6800XT slår 3090 i vissa titlar. Det är rätt imponerade, men samtidigt ligger båda två toppkort för NVIDIA respektive AMD väldigt nära varandra så det är kanske inte så konstigt.
Jag blev mest bara förvånad.

https://www.amd.com/en/gaming/graphics-gaming-benchmarks

Om det är prestandan som ses på en mer mundan rigg med mainstream-drivers återstår att se men är ju svårt att inte bli lite hypad även av obevisade siffror.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

6000 serien är uppenbarligen riktigt vassa i 1440p där tom 6800 non xt spöar 3090 i vissa spel. https://youtu.be/J-BK2BCxfz8

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Inte vara så negativ nu, somliga av oss hoppas ju på massiv prisdumpning på RTX 2xxx-serien!
Inet har just nu 34 st RTX 2080 på lager för bara 9500:- styck....

Edit: Var 2080 Super samt STRIX-modell men ändock!

Länk

Jag är inte så säker på massiv prissänkning. Nvidia har en stark tradition av att inte ge återförsäljarna kompensation för att sälja ut lager (som man normalt får i dessa lägen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Min kommentar var lite för kort (för jag ville egentligen inte diskutera ämnet), för att vara helt begriplig.
Problemet med rendreringsmetoder som kräver DLSS på ett 3080, är att de inte på överskådlig tid kommer att kunna vara industristandard. 300W och 628mm2 på en välanpassad nod kommer inte att kunna skala ner till, säg 35W och 70mm2 för integrerad grafik, eller för den delen 50W och 130mm2 för dedikerad laptopgrafik på väldigt, väldigt länge om alls. Definitivt inte detta decenniet. Och då skall vi inte ens tala om mobilernas 5W inklusive skärm och nätverk.

Jag kan se hårdvarutillverkarnas självklara intresse för att komma upp med nya grejer att sälja (och därmed handelns). Men det innebär ju inte att passar något vidare (alls) med allmänhetens önskan om något energisnålt, billigt och ändå kraftfullt nog att köra snygga spel. Jag ser helt enkelt dagens grafikkortsmarknad och trender ungefär som USAs muskelbilar på 60-talet - dinosaurier som evolverar sig bort från allt annat än en krympande nisch. Man följer en historisk utveckling bortom den punkt där den borde växlat spår. En teknisk återvändsgränd.

För ett par-tre decennier sedan kunde man räkna med att litografitekniken skulle lösa resursproblemen. Den tiden är förbi. Det sker fortfarande en utveckling, men de faktiska resultaten av de hundratals miljarder kronor som plöjs ner är mycket måttliga, och går allt långsammare.

Så ja, jag är motståndare till att lägga dedicerade hårdvaruresurser på en form av rendrering som jag är tveksam till kommer att "ta över". Den nya generationen konsoler kommer att se till att det finns en hyfsad marknad som kan använda RT för delar av ljussättningen. Vi får se hur poppis det blir och om detta blir de välpolerade golvens spelgeneration.
För mig känns det missriktat att lägga resurser på RT, eller för den delen lägga chipyta på generellt användbara ML enheter för sedan använda dem till att göra uppskalning.

Det är bara min åsikt. Men den är inte ogrundad, och bottnar i att jag vill se en utveckling som gynnar tillgänglighet för breda grupper människor.

Permalänk
Medlem

Antar att vi då snart får se ett RX5500-typ kort med raytracing?

AMD för nästan exakt 2 år sedan i samband med RTX-släppet:

“For the time being, AMD will definitely respond to direct ray tracing … for the moment we will focus on promoting the speed-up of offline CG production environments centered on AMD’s Radeon ProRender, which is offered free of charge … utilization of ray tracing games will not proceed unless we can offer ray tracing in all product ranges from low end to high end,” said (David) W--g."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Äh, det där är ju bara humbug. Den situationen har inte infunnit sig sedan 7970 och när AMD var bättre på CPU-sidan vet jag inte.
Att folk köper det som är familjärt när produkterna är likvärdiga är väl ingenting konstigt.

Jag menar det finns familjer som alltid köper en Volvo år efter år, oavsett vad som finns på andra sidan.

Det är ju först nu som AMD på allvar konkurrerat om förstaplatsen i både segmenten.

Först nu vad du minns kanske. Det var rätt jämt skägg innan 7970 med, på den gamla goda tiden då de kom nya kort varje 12/18mån som var upp till dubbelt så snabba som förra generationen.

Men även då drog Nvidia upp Tesselleringen till max (på bland annat Crysis 2 som hade tessellerat vatten över hela kartan ingen såg..) för att det skadade AMD's prestanda mer, gissar på att RT kommer gå samma väg, Nvidia kommer pusha det långt bortom det man kan se för att deras kort flaskar mindre, folk måste ju "maxa" annars är spel ospelbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag förstår vad du snackar om men våra bakar är nog väldigt delade helt enkelt, hehe. Att det är smidigt att spela in kan ju vara bra, men jag har aldrig stött på en situation där jag vill kunna spela in något så det faller ju bort. Samma med highlights, ser helt enkelt inte vitsen alls faktiskt. Kollade upp vad det var och det lät krystat som bäst, för mig och min umgängeskrets. Eller automatiska inställningar i spel, vill ha kontroll över sånt själv, tycker det är kul att sitta och pilla med det när man installerar ett nytt spel man sett fram emot. Kan jag välja baserat på mina preferenser vad som ska sänkas, eller höjas. Förstår om många inte orkar med sånt dock.

Jag kan helt klart förstå att vissa har användning för det helt enkelt, jag har dock noll användning. Eftersom Geforce experience också ofta är källan till problem om folk har det med Nvidia, som jag uppfattat det, är det ytterligare anledning att bara undvika det när ingen funktion ger mig något ändå. Så minimeras risken helt enkelt.

Däremot filtren du nämnde är intressant, vill skriva av mig lite ang. dem. Men inte för att jag vill ha dem, utan för jag är rätt kraftigt emot att man med hjälp av dem ska kunna ge sig fördelar mot andra spelare faktiskt. Ser det som osportsligt. Det är ju så nära fusk man kan komma utan att installera fusk. Jag manar, du ser saker en spelare utan det inte ser. Låter läskigt likt fusk i mina öron i varje fall Inte lika extremt som WH osv. Men ändå, ett osportsligt övertag är ett osportsligt övertag hur man än vänder och vrider på det. Sminkar du en gris är det fortfarande en gris.

Men om utvecklare tillåter det så klandrar jag egentligen ingen för att använda det dock, det vill jag bara tydlig med. Men hade jag vart utvecklare i tex COD hade jag antingen blockerat multi-player helt om det finns sånt aktivt eller så hade dessa spelare fått möta varandra separat. Då ger det ingen fördel längre eftersom alla har det.

För det är ju så i grunden, folk känner sig tvungna att ha sånt aktivt för andra har det. Om ingen kan ha det...vips, alla tävlar på samma grunder igen och problemet är ur världen, eller hur?

Kan inflika att inspelning i stil med geforce experience fungerade hur bra som helst för mig under tiden jag hade mitt vega, utan de störande issues jag haft med geforce experience (overlay måste startas om, drivrutin hänger sig, märkt ettt par gånger efter en månad att alla inspelningar saknade ljud och inget hjälpt annat än ominstallation av driver + ge)

Om 6000 serien är ungefär samma nivå som 3000 serien för ungefär samma pris så blir det AMD denna gång för mig, saknar deras overlay där man kan kontrollera det mesta, och är så jävla trött på geforce experience. Saknar shadow play- typ sedan de rebrandade har det blivit sämre och sämre vad jag upplevt :/

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Jag är inte så säker på massiv prissänkning. Nvidia har en stark tradition av att inte ge återförsäljarna kompensation för att sälja ut lager (som man normalt får i dessa lägen).

Så du tror att om Inet bara väntar länge nog kommer de få dem sålda till det priset??

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Antar att vi då snart får se ett RX5500-typ kort med raytracing?

AMD för nästan exakt 2 år sedan i samband med RTX-släppet:

“For the time being, AMD will definitely respond to direct ray tracing … for the moment we will focus on promoting the speed-up of offline CG production environments centered on AMD’s Radeon ProRender, which is offered free of charge … utilization of ray tracing games will not proceed unless we can offer ray tracing in all product ranges from low end to high end,” said (David) W--g."

Den gpun som sitter i PS5 borde bli lagom för ett RX 6500 och den har ju raytracing.
Kan också bli så att RX 5700 blir RX 6500 de har ju gjort så förr vi får se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb