Ny skärm för en i-10900K/RTX 3080-dator?

Permalänk
Medlem

Ny skärm för en i-10900K/RTX 3080-dator?

Jag har nyligt uppgraderat min dator till en 10900k och ett RTX 3080 som är på väg hem så småningom. Hade nu tänkt byta även skärm eftersom jag börjat störa mig lite på att svärtan är så dålig på min skärm och skulle vilja ha g-sync. Just nu har jag en Asus VG248 144hz 24'' gaming skärm som jag använt i många år, men jag upplever det som att färgerna blivit sämre med tiden.

Då är frågan, vad skall man köpa? Jag spelar mycket shooters men inte exklusivt och inte professionellt, däremot så går hastighet alltid före utseende. Skulle dock vilja ha lite bättre färger än vad jag har nu. Det känns som att det står mellan en 1080p eller 1440p skärm, men blir 27'' för stort för FPS spelande, eller är det dumt att slänga pengarna på en nyare 1080p TN panel? Jag är helt lost, och vi har tyvärr inga bra butiker att fara och kolla på dessa där jag bor så tips uppskattas.

Förtydligade rubriken från "Hjälp! Vilken skärm skall jag köpa?"/Thomas Y
Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med jättemycket i skärmvärlden då jag inte har något behov att köpa en för tillfället. Men Hardware Unboxed brukar göra bra skärm recensioner, så om du har tid titta igenom t.ex. dessa videor Dell S2721DGF eller Top 5 2020

Tycker att har du ett 3080 så finns det ingen anledning alls att fortsätta spela i 1080, utan ta steget upp till 1440, är ganska najs, gjorde den förändringen för 4 år sedan och ångrar det inte alls även fast jag sitter med ett svagt 1070.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Jag har också uppgraderat till samma processor och grafikkort och
jag valde att gå från 27 tum upp till en 34 tums LG 34GN850.

Har inte fått skärmen ännu men tror att det blir ett bra komplement
till dom nya datorkomponenterna.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, såg att de även hade någon nyare video för bästa skärmar till nya rtx korten. Anledningen till att jag är kluven på 1440p är för att jag är orolig att 27'' blir för stort i just shooters.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dIZT_90:

Tack för tipset, såg att de även hade någon nyare video för bästa skärmar till nya rtx korten. Anledningen till att jag är kluven på 1440p är för att jag är orolig att 27'' blir för stort i just shooters.

Detta är ju enkelt att testa själv. Ta fram en linjal. Flytta din 24-tum Asus-skärm 7 centimeter närmare dig på skrivbordet. Då tar skärmen upp samma del av synfältet som att placera en 27-tummare på samma avstånd du haft en 24-tummare på i alla år.