Datorn går inte att starta efter strömavbrott

Permalänk
Medlem

Datorn går inte att starta efter strömavbrott

Har ett återkommande problem på min dator. Efter strömavbrott, avstängning av automatsäkring eller om jordfelsbrytare löser ut så går datorn inte att starta igen. Detta har hänt 5-6 gånger och lösningen varje gång har varit att dra ur alla kablar ur psu’n och låta den stå i två dagar, sen vips funkar allting som vanligt igen. Första gången skickade jag in psu’n till Inet då jag trodde den var trasig men då hade två dagar gått när den kom fram och den funkade utan anmärkning när den testades hos dem.
Antar i min okunskap att detta har något med psu’n att göra och i så fall, kan man återställa psu’n på något vis och slippa vänta två dagar?
Det är ett Corsair RM650x det rör sig om.
Tacksam för allt hjälp
/Lennie

Permalänk
Vila i frid

Vanligtvis brukar överströmsskyddet i en PSU återställa sig efter ca 30 sekunders frånvaro av inkommande 220 volt. Bl.a. Compaq's nätdelar var kända för att vara riktigt kitsliga. Så, dra ut strömsladden (inte bara OFF på den lilla omkopplaren) i en minut och prova igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vanligtvis brukar överströmsskyddet i en PSU återställa sig efter ca 30 sekunders frånvaro av inkommande 220 volt. Bl.a. Compaq's nätdelar var kända för att vara riktigt kitsliga. Så, dra ut strömsladden (inte bara OFF på den lilla omkopplaren) i en minut och prova igen.

Har testat precis det du säger, både i ett par minuter, par timmar, en dag och till slut efter två dagar funkar det igen.. Alla modulära kablar utdragna och även strömsladden

Permalänk
Medlem

När det hänt mig så har det funnits en reset knapp på moderkortet (asus), ett tryck på den så startade den igen.

Permalänk
Medlem

Kan finnas "Polyfuses" i några utrustningar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Resettable_fuse