Apple avtäcker nytt i november – trolig premiär för Apple Silicon

Permalänk
Melding Plague

Apple avtäcker nytt i november – trolig premiär för Apple Silicon

Apple håller hov i november och det mesta pekar mot de utlovade Mac-datorerna med egenskapta ARM-processorer under huven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aktien ligger ju rätt risigt till just nu av olika anledningar, frågan är om folk tycker att ARM-processorer i datorn är bra eller dåligt. Får väll sitta kvar i vagnen ett tag till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Aktien ligger ju rätt risigt till just nu av olika anledningar, frågan är om folk tycker att ARM-processorer i datorn är bra eller dåligt. Får väll sitta kvar i vagnen ett tag till...

Med all rätt, telefoner som kommer utan laddare - dumheter! Det värsta är att när Apple gör något korkat gör Androidsidan också det och plötsligt blir det omöjligt att få tag på telefoner med 3.5 uttag. ARM känns spännande, Mac har länge legat före på mjukvara men efter på hårdvara så det här kanske blir ändringen på det.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Hoppas på en nydesignad iMac då min från "late 2013" börjar bli otroligt seg. Om den dessutom går upp från 21,5" till 24 är det väl en bonus bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Med all rätt, telefoner som kommer utan laddare - dumheter! Det värsta är att när Apple gör något korkat gör Androidsidan också det och plötsligt blir det omöjligt att få tag på telefoner med 3.5 uttag. ARM känns spännande, Mac har länge legat före på mjukvara men efter på hårdvara så det här kanske blir ändringen på det.

Fattar inte hur man bli arg på andra människors telefoner. Om man har gift sig med 3,5 mm-uttag får man väl ro den båten i land själv.

Mac har legat Intel på hårdvara i sina macar. På telefon/surfplattesidan springer de åttor och bajsar runt konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

En Mac mini för en resonlig peng vore oerhört spännande, kom igen nu Apple en bra mini för 5k eller lägre!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Så, om drygt en vecka har vi åtminstone någon form av avtäckande av hårdvara. Hur lång tid det tar innan vanliga människor kan hålla dem i sina händer återstår att se.

Det vore kul, men ganska osannolikt, om det var något annat än en eller två laptops, även om laptopmarknaden är långt större än desktop. Det som vore spännande ur lite mer tech-geekig synvinkel vore ju att se vad de kan göra om de för sträcka sig upp mot 100W för CPU+Grafik. Fortfarande en bråkdel mot dagens high-end PC, men tillräckligt för att ge ett rejält utrymme relativt små effektsnåla laptops, och kräva lösningar på skalningsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikerik:

Fattar inte hur man bli arg på andra människors telefoner. Om man har gift sig med 3,5 mm-uttag får man väl ro den båten i land själv.

Mac har legat Intel på hårdvara i sina macar. På telefon/surfplattesidan springer de åttor och bajsar runt konkurrenterna.

Arg är väl fel ord men det är dumt att det drabbar mig som inte köper iPhones. Om din granne dumpar kemiskt avfall i sin trädgård så att gräset slutar gro på din sida skulle du väl också bli irriterad?

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Datavetare

"Andra rapporter gör också gällande att Apples stationära allt-i-ett-dator Imac uppgraderas med Apple Silicon, då specifikt modellen med 24-tumsskärm."

Hoppas! Är långt mer spänd på vad Apple gör i de kretsar som enbart designats för datorer än A14X. Med väldigt hög sannolikhet förhåller sig A14X till A14 som A12X förhåller sig till A12: dubbelt så många "stora" kärnor, lika många "små" kärnor, alla med samma maximal frekvens som A14, samt ~dubbla GPU-prestanda mot A14.

Det gör inte A14X ointressant, den kretsen lär bräcka alla iGPU som idag existerar på AMD/Intel-bärbara och mycket pekar på att CPU-delen kommer bli snabbare än någon annan Mac som idag existerar. I så fall inte illa för något som primärt designats för Ipad Pro!

Zen3 i alla ära, men det är inte på samma nivå sett till potentiell och även sannolik påverkan på utvecklingen för framtida datorer. De "stora" kärnorna i A14, Firestorm, utför rätt exakt dubbelt så mycket per cykel jämfört med Skylake/Zen2 (både heltal och flyttal). D.v.s. vi kan få bärbara och kompakta (iMac) datorer som presterar i nivå med de snabbast >100W x86 maskinerna, och det är innan man ens tagit det faktum att A14-serien även har en rätt kompetent iGPU samt en "NPU" (för AI-beräkningar) som är väsentligt snabbare än någon existerande desktop-CPU för "sin" arbetsdomän (inklusive AVX512).

Apples övergång från x86 till ARM64 är den största nyheten inom hemdatorvärlden de senaste 10 åren, utan konkurrens! Hoppas och tror det kommer bli en rejäl ögonöppnar över vilken bromskloss det är för utvecklingen att Intel/AMD fortsätter att släpa runt en design med rötter i 1970-talet. Det pratas mycket om multicore program i detta forum. ARM64 erbjuder definitivt ingen magi (d.v.s. det är fortfarande ett skitsvårt problem), men det är en design som i grunden är designad för bl.a. multicore-program medan x86 har flera dåliga designval m.a.p detta som inte kan rättas till då det skulle bryta bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Ingen av modellerna passar mig.
Visst 12" är roligt. Men 15,6 -> 17" är vad jag minst vill ha om jag ska kunna utföra arbete på den som man gör vid en laptop. Är man ung smidigt i fingrar bra syn så har man såklart lättare med små saker.

24" skärm på en stationär. 24" skärmar slänger många idag, en 27" är så billig så väldigt få vill ha mindre för professionellt bruk.

16" laptopen, jag köper ingen x86 mac idag. 27" imac som ej nämns, köper man till en extra 32" skärm, så har man en helt okej dator. (det blir dock dyrt)

Skrivet av Yoshman:

Apples övergång från x86 till ARM64 är den största nyheten inom hemdatorvärlden de senaste 10 åren, utan konkurrens!

Jag säger snarare utbyggnaden av bredband och html 5. Vilket har lett till att väldigt många inte har så mycket applikationer på deras dator.
Detta leder till att de program de använder fungerar lika bra på en mac, windows som linuxdator. Jag själv har gjort flertalet rdp lösningar där webbläsaren är en rdp klient, vilket innebär att man kan köra i princip vad som helst i webbläsaren utan den minsta konfiguration, även om det är lite laggit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tips från mig: sälj ditt innehav, droidlurarna kommer kontra med 3,5mm uttag och en jättestor bundlad laddare med två kablar och då är graven grävd för Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ingen av modellerna passar mig.
Visst 12" är roligt. Men 15,6 -> 17" är vad jag minst vill ha om jag ska kunna utföra arbete på den som man gör vid en laptop. Är man ung smidigt i fingrar bra syn så har man såklart lättare med små saker.

24" skärm på en stationär. 24" skärmar slänger många idag, en 27" är så billig så väldigt få vill ha mindre för professionellt bruk.

16" laptopen, jag köper ingen x86 mac idag. 27" imac som ej nämns, köper man till en extra 32" skärm, så har man en helt okej dator. (det blir dock dyrt)

Det kanske bara är önsketänkande, men det ryktades om en 32" iMac Pro med samma slags panel som den i Pro Display XDR!

Permalänk
Medlem

Jag tror många missar hur stort det här är. Nog för AMD tar över prestandakronan är gigantiskt såklart, men till och med det trumfas utan problem med att en datortillverkare som fokuserar på vanliga konsumenter väljer att hoppa av x86. Det har väl knappt alls hänt sedan IBM PC?

Nog för prestanda, energieffektivitet och allt annat, men detta är ett stort steg för hela branchen och ett stort brinnande hål i Intels redan sargade finanser.

Närmaste åren kan det vara jämnt i absolut prestanda för x86 kan kasta massor med effekt, klockfrekvens och kisel på problemet, men det finns inte längre några tveksamheter om att loppet för x86 är kört nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ganska glad att dom slutar skicka med laddare.
Har redan en hel låda med laddare och behöver inga fler... Bättre de skickar med en trådlös docka istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så, om drygt en vecka har vi åtminstone någon form av avtäckande av hårdvara. Hur lång tid det tar innan vanliga människor kan hålla dem i sina händer återstår att se.

När det gäller apple brukar det gå fort från lansering tills man kan få tag prylen och volym brukar inte heller vara några stora problem.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Närmaste åren kan det vara jämnt i absolut prestanda för x86 kan kasta massor med effekt, klockfrekvens och kisel på problemet, men det finns inte längre några tveksamheter om att loppet för x86 är kört nu!

Njaä.
x86 kommer att finnas om 20år också. Och ingen vet vad Nvidias köp av ARM kommer att innebära för det ekosystemet framåt.
Fast - i grund och botten håller jag med, x86 (enorma) styrka är bakåtkompatibilitet, men det är inte en styrka som nödvändigtvis innebär återväxt. x86 marknaden har sakta men säkert krympt det senaste decenniet, och det blir allt svårare att se vad som skulle kunna vända den trenden. Det sagt, även om x86 marknaden skulle fortsätta krympa med 5%/år skulle det fortfarande säljas ca hundra miljoner x86 CPUer årligen om 20 år vilket ger utrymme för rejäla vinster, i synnerhet om tillverkarna successivt ökar priset per CPU i snitt.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror många missar hur stort det här är. Nog för AMD tar över prestandakronan är gigantiskt såklart, men till och med det trumfas utan problem med att en datortillverkare som fokuserar på vanliga konsumenter väljer att hoppa av x86. Det har väl knappt alls hänt sedan IBM PC?

Nog för prestanda, energieffektivitet och allt annat, men detta är ett stort steg för hela branchen och ett stort brinnande hål i Intels redan sargade finanser.

Jag skulle säga hur stort det kommer att bli, än vad det redan är. Men det kommer att dröja ett antal år. Det har tidigare gjorts lite satsningar från t.ex. Microsoft sida med Windows RT för Arm, men det var på tok för tidigt..

I många av sweclockers medlemmarnas datorer så är väl fortfarande grafikkortet som är den största flaskhalsen? Och då löser inte Arm cpu så mycket problem.
Det jag tror kommer hända eller snarare pågår är att de allra enklaste datorerna blir armbasserade. Detta är datorer som folk inte kör så mycket program på. Och med arm så får de en riktig snabb dator med bra batteritid även med litet och lätt batteri. Datorn kan vara helt passiv osv. Alltså för många en superbra dator för en väldigt stor del av befolkningen. Och när denna grupp blir större så blir det lättare för de som gör mer vid datorn att också få det de önskar.

Skrivet av ExcZist:

Har redan en hel låda med laddare och behöver inga fler... Bättre de skickar med en trådlös docka istället.

Om du har en hel låda med snabbladdare med usb c kontakt så tillhör du en ytterst liten minoritet. För det är nämligen några exemplar av såna en iphone användare behöver ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

När det gäller apple brukar det gå fort från lansering tills man kan få tag prylen och volym brukar inte heller vara några stora problem.

Sant. Det var länge sedan jag var så sugen på att köpa någon datorteknik bara för att få testa runt.
Fast egentligen vill jag vänta tills jag ser vad de tänker göra med iMacarna. Om de fortfarande tänker sälja en "stor" iMac, har jag en känsla av att de kommer att leverera den med en skärm som är nästa kliv uppåt efter 5K-skärmen...

Permalänk
Medlem

Om du har en hel låda med snabbladdare med usb c kontakt så tillhör du en ytterst liten minoritet. För det är nämligen några exemplar av såna en iphone användare behöver ha.

Jag tror att det är en liten minoritet som behöver ha ett flertal snabbladdare med usb-c i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det återstår sannerligen att se om x86 verkligen ligger så illa till som du tror. Macen är ju ett helt eget ekosystem som sedan länge enbart haft en 10-procentig marknadsandel och därtill noll närvaro på serversidan. Jag har svårt att se några direkta "ripple-effects" som detta byte kan ha.

Prestandan på Apple-kislet vet vi inte heller hur det kommer stå sig vs x86 framöver. Intel må ha stagnerat just nu, men det verkar ju inte ha något med själva arkiteturen att göra. Och AMD:s nyvunna framsteg vet vi inte heller hur hur långt de kan fortsätta gå, potentiellt finns det mycket kvar att förbättra.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga hur stort det kommer att bli, än vad det redan är. Men det kommer att dröja ett antal år. Det har tidigare gjorts lite satsningar från t.ex. Microsoft sida med Windows RT för Arm, men det var på tok för tidigt..

I många av sweclockers medlemmarnas datorer så är väl fortfarande grafikkortet som är den största flaskhalsen? Och då löser inte Arm cpu så mycket problem.
Det jag tror kommer hända eller snarare pågår är att de allra enklaste datorerna blir armbasserade. Detta är datorer som folk inte kör så mycket program på. Och med arm så får de en riktig snabb dator med bra batteritid även med litet och lätt batteri. Datorn kan vara helt passiv osv. Alltså för många en superbra dator för en väldigt stor del av befolkningen. Och när denna grupp blir större så blir det lättare för de som gör mer vid datorn att också få det de önskar.

Har 3 st 18w laddare hemma och på jobbet så behöver varken en till laddare eller kabel. Så bra med mindre skrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Njaä.
x86 kommer att finnas om 20år också. Och ingen vet vad Nvidias köp av ARM kommer att innebära för det ekosystemet framåt.
Fast - i grund och botten håller jag med, x86 (enorma) styrka är bakåtkompatibilitet, men det är inte en styrka som nödvändigtvis innebär återväxt. x86 marknaden har sakta men säkert krympt det senaste decenniet, och det blir allt svårare att se vad som skulle kunna vända den trenden. Det sagt, även om x86 marknaden skulle fortsätta krympa med 5%/år skulle det fortfarande säljas ca hundra miljoner x86 CPUer årligen om 20 år vilket ger utrymme för rejäla vinster, i synnerhet om tillverkarna successivt ökar priset per CPU i snitt.

Självklart kommer det säljas x86 framöver också, till och med c64 processorer och motorolas 68000 tillverkas ju fortfarande. Samma med sparc och powerpc. Helt enkelt finns det för djupt inbäddad mjukvara som ingen vill skriva om för att en plattform som denna skulle kunna dö.

Det jag pratade om var massproducerade produkter för slutanvändare och alltså klienter. Där kommer omställningen börja snart och gå oväntat fort, för med ’good-enough’-emulering kommer inge längre sakna effektåtgången.

Edit: lägger till ett stycke då ett flertal verkar ha missat den andra stora ’anti-x86’ nyheten som presenterats nyligen. Microsoft ska, likt vad Apple gjort med Rosetta2, emulera fullständig x86-64 på ARM64 med en egen emulator för windows som lanseras innan året är slut. Detta kommer underlätta enormt för helt plötsligt har windows-on-arm all mjukvara som de behöver, dubblerad batteritid och realtidsemulering av alla legacy-program som annars saknats. Helt plötsligt kan Qualcomm bygga soc likt 8cx eller vad den hette men ny generation med Cortex-X1 med 4+ kärnor. Detta skulle totalt haverera entry-level laptops på en dag. 20h batteritid och bättre prestanda än hyfsat dyra x86-burkar. Dessutom med fullt mjukvarustöd och lägre prislapp.

Som sagt tror jag extremt många underskattar vart vi är på väg, bara att kolla här i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Njaä.

Jag hoppas att Apple lyckas, och att Microsoft får igång Windows på Arm lite bättre framöver - och att det vi får ut av det är att mjukvara utvecklas mer oberoende av underliggande hårdvara. Vilket då öppnar upp för framtida utveckling av ny hårdvara, och samtidigt ger användare större utrymme i val av hårdvara och operativsystem

Om Microsoft nu anammar Linuxkärnan så kommer jätten troligen ha det lättare att anpassa sig till skiften i hårdvara också

Med det sagt så får vi nog leva med x86 en lång tid framåt

Permalänk
Datavetare

Jag säger snarare utbyggnaden av bredband och html 5. Vilket har lett till att väldigt många inte har så mycket applikationer på deras dator.
Detta leder till att de program de använder fungerar lika bra på en mac, windows som linuxdator. Jag själv har gjort flertalet rdp lösningar där webbläsaren är en rdp klient, vilket innebär att man kan köra i princip vad som helst i webbläsaren utan den minsta konfiguration, även om det är lite laggit.

WASM+WASI kan absolut bli en rejäl revolution i datacenter och för flertalet applikationer. Bl.a. Microsoft pushar WASI då de missade "container" revolutionen rätt ordentligt. Docker "fungerar" även i Windows, men det är rätt haltande då det i grunden är helt byggt på Linux-specifik teknik.

Apple orkar inte ens bry sig, kör man Docker på MacOS är det i praktiken som att köra det under WSL2 på Windows 10. D.v.s. man kör i praktiken Linux för att stödja Docker.

WASM+WASI är därför väldigt viktigt för Microsoft (och även Apple om de bryr sig om huruvida MacOS är relevant på servers/datacenter), det är ett sätt att få över hela container-trenden på en teknik som inte helt bygger på Linux-specifik teknik. Tiden lär utvisa om man lyckas, personligen hoppas jag WASM+WASI tar fart då det finns flera stora fördelen även om man tänker fortsätta köra sina servers på Linux.

Angående internet. OK om du specifikt menar mobilt Internet, men den stora utbyggnaden av bredband till fastigheter skedde väl ändå mellan millennieskiftet och åren efter? D.v.s. mer än ett decennium sedan.

Skrivet av EntropyQ3:

Njaä.

Tror relativt få inser hur stor Arm-marknaden är sett till skeppade kretsar. Om man enbart tittar på de snabbaste Arm-kretsarna, d.v.s. Cortex A (A = Application) serien samt numera även Neoverse (server serien), så gäller detta

"The volume of Arm-based processors shipped is 10 times greater than x86 processors. This fact, together with the disaggregation of Arm-based processor production from design, has led to the processor fabrication companies leading Intel by at least two generations. Apple will move to five-nanometer process production in 2020, whereas most x86 PC shipments are on 10- or 14-nanometer. As a result, Arm-processors have higher performance, lower costs, lower energy requirements and better functionality."

Detta inkluderar inte de drivor med riktigt enkla kretsar som fortfarande använder 32-bitars Arm (och lär fortsätta göra så under överskådlig framtid), där är volymerna en tiopotens till högre

"In the fourth quarter of 2019 (Arm FY Q319)
* Arm silicon partners shipped a record 6.4 billion Arm-based chips"

Ställ det mot att man bedömer att det totalt sett finns ~1,5-2 miljarder Windows-PC i aktiv användning.

Om det inte blir någon politisk dynga lär Nvidias köp av Arm gå igenom. Utan den affären tror jag Nvidia har problem framöver då trenden verkar väldigt mycket gå mot integrering av CPU+GPU+extrafunktioner som t.ex. NPU. Om affären sker har jag svårt att se hur Nvidia inte kommer bli det Intel har varit.

Arm är inte på samma nivå som Apple, men de är fortfarande med råge förbi x86. Cortex X1 utför ~60 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2, så även om Intels Golden Cove uppfyller sina rykten om ~50 % högre IPC över Skylake når man fortfarande inte den nivå Arm redan är på. Om man sedan betänker att Cortex X1 tar ungefär halva kretsytan av en Zen2 kärna när båda använder samma TSMC 7nm process börjar man nog se lite varför det kan vara lite svettigt i x86-lägret!

Apple verkar totalt ignorera kostnaden för kretsen, deras "stora" CPU-kärnor är storleksmässigt helt i nivå med AMD/Intels kretsar. Skillnaden är att Apples CPU utför ~dubbelt så mycket per cykel, den kan i.o.f.s. inte klockas lika högt men perf/W är heltalsfaktorer högre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Men varför? Säljer du inte dina gamla enheter när du har ersatt dem? Spelar ju ingen roll med den nya iPhonen då den har annan kontakt och med nya modernare snabbladdare drar man inte full nytta av sin nya enhet.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Men varför? Säljer du inte dina gamla enheter när du har ersatt dem? Spelar ju ingen roll med den nya iPhonen då den har annan kontakt och med nya modernare snabbladdare drar man inte full nytta av sin nya enhet.

Det är väl fortfarande lightning-kontakt på iPhone 12?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

USB-C till Lightning så fungerar ju bara en generation bak (har jag för mig).

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det stämmer telefonen har fortfarande lightning, medan sladden är lightning till usb-C.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

USB-C till Lightning så fungerar ju bara en generation bak (har jag för mig).

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående internet. OK om du specifikt menar mobilt Internet, men den stora utbyggnaden av bredband till fastigheter skedde väl ändå mellan millennieskiftet och åren efter? D.v.s. mer än ett decennium sedan.

OT: Algonet drog igång -94, då kunde vi privatpersoner skaffa internet, sen startade alla andra strax efter. Ok, inte bredband, men revolutionen var ett faktum, så 25 år gammalt för medelsvensson redan. Tiden går fort när man har kul!

OnT: All aboard the hype-train! Och alla som missat hur stort det här är borde ta en funderare om varför Nvidia så gärna ville ha kontroll över Arm. Tror personligen att x86 spelat ut sin stora roll om en konsoll-generation, d.v.s. 5-6 år. Självklart kommer det finnas kvar, men som nisch-produkt för väldigt specifika behov.

Visa signatur

Amd o Apple