Skrivet av lillaankan_i_dammen:
Jag säger snarare utbyggnaden av bredband och html 5. Vilket har lett till att väldigt många inte har så mycket applikationer på deras dator.
Detta leder till att de program de använder fungerar lika bra på en mac, windows som linuxdator. Jag själv har gjort flertalet rdp lösningar där webbläsaren är en rdp klient, vilket innebär att man kan köra i princip vad som helst i webbläsaren utan den minsta konfiguration, även om det är lite laggit.
WASM+WASI kan absolut bli en rejäl revolution i datacenter och för flertalet applikationer. Bl.a. Microsoft pushar WASI då de missade "container" revolutionen rätt ordentligt. Docker "fungerar" även i Windows, men det är rätt haltande då det i grunden är helt byggt på Linux-specifik teknik.
Apple orkar inte ens bry sig, kör man Docker på MacOS är det i praktiken som att köra det under WSL2 på Windows 10. D.v.s. man kör i praktiken Linux för att stödja Docker.
WASM+WASI är därför väldigt viktigt för Microsoft (och även Apple om de bryr sig om huruvida MacOS är relevant på servers/datacenter), det är ett sätt att få över hela container-trenden på en teknik som inte helt bygger på Linux-specifik teknik. Tiden lär utvisa om man lyckas, personligen hoppas jag WASM+WASI tar fart då det finns flera stora fördelen även om man tänker fortsätta köra sina servers på Linux.
Angående internet. OK om du specifikt menar mobilt Internet, men den stora utbyggnaden av bredband till fastigheter skedde väl ändå mellan millennieskiftet och åren efter? D.v.s. mer än ett decennium sedan.
Skrivet av EntropyQ3:
Njaä.
x86 kommer att finnas om 20år också. Och ingen vet vad Nvidias köp av ARM kommer att innebära för det ekosystemet framåt.
Fast - i grund och botten håller jag med, x86 (enorma) styrka är bakåtkompatibilitet, men det är inte en styrka som nödvändigtvis innebär återväxt. x86 marknaden har sakta men säkert krympt det senaste decenniet, och det blir allt svårare att se vad som skulle kunna vända den trenden. Det sagt, även om x86 marknaden skulle fortsätta krympa med 5%/år skulle det fortfarande säljas ca hundra miljoner x86 CPUer årligen om 20 år vilket ger utrymme för rejäla vinster, i synnerhet om tillverkarna successivt ökar priset per CPU i snitt.
Tror relativt få inser hur stor Arm-marknaden är sett till skeppade kretsar. Om man enbart tittar på de snabbaste Arm-kretsarna, d.v.s. Cortex A (A = Application) serien samt numera även Neoverse (server serien), så gäller detta
"The volume of Arm-based processors shipped is 10 times greater than x86 processors. This fact, together with the disaggregation of Arm-based processor production from design, has led to the processor fabrication companies leading Intel by at least two generations. Apple will move to five-nanometer process production in 2020, whereas most x86 PC shipments are on 10- or 14-nanometer. As a result, Arm-processors have higher performance, lower costs, lower energy requirements and better functionality."
Detta inkluderar inte de drivor med riktigt enkla kretsar som fortfarande använder 32-bitars Arm (och lär fortsätta göra så under överskådlig framtid), där är volymerna en tiopotens till högre
"In the fourth quarter of 2019 (Arm FY Q319)
* Arm silicon partners shipped a record 6.4 billion Arm-based chips"
Ställ det mot att man bedömer att det totalt sett finns ~1,5-2 miljarder Windows-PC i aktiv användning.
Om det inte blir någon politisk dynga lär Nvidias köp av Arm gå igenom. Utan den affären tror jag Nvidia har problem framöver då trenden verkar väldigt mycket gå mot integrering av CPU+GPU+extrafunktioner som t.ex. NPU. Om affären sker har jag svårt att se hur Nvidia inte kommer bli det Intel har varit.
Arm är inte på samma nivå som Apple, men de är fortfarande med råge förbi x86. Cortex X1 utför ~60 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2, så även om Intels Golden Cove uppfyller sina rykten om ~50 % högre IPC över Skylake når man fortfarande inte den nivå Arm redan är på. Om man sedan betänker att Cortex X1 tar ungefär halva kretsytan av en Zen2 kärna när båda använder samma TSMC 7nm process börjar man nog se lite varför det kan vara lite svettigt i x86-lägret!
Apple verkar totalt ignorera kostnaden för kretsen, deras "stora" CPU-kärnor är storleksmässigt helt i nivå med AMD/Intels kretsar. Skillnaden är att Apples CPU utför ~dubbelt så mycket per cykel, den kan i.o.f.s. inte klockas lika högt men perf/W är heltalsfaktorer högre.