Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Hedersmedlem

Då sitter jag med ett ex av AC: Valhalla i handen. Saknas bara något... konsolen!

Skrivet av JensSparebo:

Beställde 22/9 09:02. Inte ett ljud sedan imorse runt 09 då jag både fick mail ifrån bring och elgiganten att den var på väg med spårningsnummer. Samtidigt fick jag notis i "Mina paket" appen på telefon.

Ok, tack för info.

Jag installerade nyss appen "Mina paket". Låt oss hoppas det plingar till inom kort i den då.
Som sagt, de ligger tydligen "efter" hos Bring med att registrera spårningsnummer.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Förhandsbokade min Series X 22 September lite efter kl 09:00 och dom tycker att det är en bra ide att skicka ut konsolen på release dagen? Blir nog sista gången jag köper något från Elgiganten. När man förhandsbokar så tidigt så tycker man ju att dom borde ha vett nog att skicka ut konsolen så man får den på release.

Speciellt när supporten själv säger att ja ska ha den till release dagen något vecka efter jag köpte den och hörde av mig till dom och frågade om den skulle skickas ut så man får den i tid.

Permalänk

Ja, tack till de som tipsade om att de skulle finnas i butik, hämtade min i Halmstad runt 11 idag, då fanns det 3 kvar efter att jag tagit min.

Dock, har aldrig haft xbox innan, har game pass nu och ingen koll på biblioteket, om man vill testa tvn lite och spela spel med riktigt bra grafik har ni några tips då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Jag har gått över till PC eftersom det är där spelen som jag gillar finns. Så det är tur att denna tråd finns så jag kan uppleva detta konsolsläpp genom era kommentarer. Mycket nöje till er alla!

Jag förstår dig. Jag var först inne på en gaming-PC nu i höst men ville då inte köpa innan alla nya GPU:er (och CPU:er) släppts. Sedan är jag totalt oförmögen att inte välja det värsta (eller i vart fall minst motsv 3080 osv) och då drar det iväg snabbt. 25-30k utan problem.

Sen ser man denna lilla låda för lägre kostnad än bara GPU:n till PC:n men riktigt schysst prestanda ändå.

Nu har förvisso PC:n en hel del andra funktioner som Xbox saknar. Men för en casual gamer som mig är det en grymt attraktiv deal!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Voidnova:

Förhandsbokade min Series X 22 September lite efter kl 09:00 och dom tycker att det är en bra ide att skicka ut konsolen på release dagen? Blir nog sista gången jag köper något från Elgiganten. När man förhandsbokar så tidigt så tycker man ju att dom borde ha vett nog att skicka ut konsolen så man får den på release.

Speciellt när supporten själv säger att ja ska ha den till release dagen något vecka efter jag köpte den och hörde av mig till dom och frågade om den skulle skickas ut så man får den i tid.

Det är uppenbart att EG inte riktigt förstått vad att leverera på releasedagen innebär. Alternativt att deras infrastruktur för leveranser från centrallager till kund som köpt online inte riktigt fungerar som det borde.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av iJonsson:

Livekort.se

Körde du 4stegs varianten med vpn till brasilien?
Funkade det bra isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det är uppenbart att EG inte riktigt förstått vad att leverera på releasedagen innebär. Alternativt att deras infrastruktur för leveranser från centrallager till kund som köpt online inte riktigt fungerar som det borde.

Magkänslan säger att de prioriterat att trycka ut enheter till deras butiker och sedan räknat med att täcka hemleveranser till stor del med de enheter Microsoft skickat upp nu i dagarna (där vissa verkar vara försenade också). Dessa ska då sedan omlevereras till Bring och sedan hem till folk. Bara rena spekulationer dock!

Permalänk
Medlem

Inte hört ett ljud från EG idag heller och verkar inte direkt vara helt ensam.

Skulle blir mycket förvånad ifall det dyker upp någon XSS under dagen men hoppas jag har fel.

Återigen, det spelar ärligt talat ingen större roll ifall jag får konsolen idag eller senare under veckan, det är principen som räknas. Förhandsbokar jag något förväntar jag mig att få det vid utlovat datum. Dyker något upp på vägen som förhindrar detta bör jag som kund informeras. Oavsett vad som faktiskt har hänt så har kommunikationen varit undermålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Inte hört ett ljud från EG idag heller och verkar inte direkt vara helt ensam.

Skulle blir mycket förvånad ifall det dyker upp någon XSS under dagen men hoppas jag har fel.

Återigen, det spelar ärligt talat ingen större roll ifall jag får konsolen idag eller senare under veckan, det är principen som räknas. Förhandsbokar jag något förväntar jag mig att få det vid utlovat datum. Dyker något upp på vägen som förhindrar detta bör jag som kund informeras. Oavsett vad som faktiskt har hänt så har kommunikationen varit undermålig.

Håller med. Inte minst när devisen alltid har varit "hör vi inte av oss så är det inte försenat". Jaha, kanske hör de av sig men närdå? 23.59 ikväll?

Förstår att de har mycket nu men om Webbhallen och Mediamarkt lyckats bör även de lyckas kan man tycka.

Permalänk
Skrivet av RostfriaRobin:

Jag beställde 22/09 kl 09:04 ifrån EG med betalsätt Klarna faktura och expressleverans. Inte hört någonting från varken EG eller bring, inget mail, sms etc och status är fortfarande "Reserverad. Kontaktade elgiganten idag och de sa att min order inte har skickats än för det var högt tryck på dem just nu (kunde man inte räknat med det?) men att den ska skickas någon gång under dagen. Första och sista gången med förbokning hos elgiganten och expressleveransen var ju bara lurendrejeri. Med tydlig kommunikation hade det inte varit något problem om min box kom senare under veckan, men att inte kommunicera det till sina kunder är under all kritik.

Precis, hade de bara bemödat sig att kommunicera bättre med sina kunder så hade detta känts betydligt bättre och smidigare. Först gör de reklam för "årets släpp" (i brist på bättre ord) och hypar upp produkten, för att sedan inte ha en aning om vad som händer med sagda produkt.

Permalänk
Medlem

Nu får f*n UPS ta och komma så jag hinner hämta ut mina Corsair HS75 XB Wirless på Webhallen också

Kan ju inte lämna huset innan de kommer, samtidigt som time window är 09-19. Olidligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Inte hört ett ljud från EG idag heller och verkar inte direkt vara helt ensam.

Skulle blir mycket förvånad ifall det dyker upp någon XSS under dagen men hoppas jag har fel.

Återigen, det spelar ärligt talat ingen större roll ifall jag får konsolen idag eller senare under veckan, det är principen som räknas. Förhandsbokar jag något förväntar jag mig att få det vid utlovat datum. Dyker något upp på vägen som förhindrar detta bör jag som kund informeras. Oavsett vad som faktiskt har hänt så har kommunikationen varit undermålig.

Jag fick ett några mejl från dom idag om att konsolen skickats samt att jag fick in den på "Mina paket" appen. Tror inte jag får min idag helt ärligt men jag håller helt klart med att dom har sjukt dålig kommunikation på EG. Verkligen skamligt för ett så stort företag. När jag förhsndsbokade min Xbox One X från CDON till release så fick jag den på release dagen men ja har aldrig förhandsbokat på Elgiganten innan och detta lär tyvärr bli sista gången med :/

Permalänk
Medlem

Kan meddela att EG Kungsgatan fortfarande hade runt 20 kvar 12:40!

Visa signatur

Stationär: Intel i7-4790k @ 4 Ghz | Powercolor HD7970 3GB | Intel 530 120GB | 12GB RAM | 3.5TB HDD
Laptop: Macbook Pro Retina 15" i7 2.0Ghz 8GB RAM 256GB SSD

Permalänk
Medlem

Var precis i kontakt med EG ang min order och helt klart stora problem med att skicka ut ordrar... man blir ju lite frågande hur ett företag som EG inte kan prioritera om leveranserna så man kan leverera på en av de absolut största släppen på många år. Där man samtidigt är primär partner till MS.

Fick denna info:

"Vi har haft mycket problem med att skicka ut just Xbox konsolerna i tid, och detta ber jag om ursäkt för. Men du kan förvänta dig att få din konsol innan veckans slut!
Du är en av en massa kunder som kontaktat oss om detta idag. Vi fick inte informationen om detta förens idag iheller, jag får helt enkelt be om ursäkt för detta!
"
Tycker mest synd om de på Kundservice som behöver ta alla dessa dialoger för att resterande organisation i EG inte kan hantera detta, eller informera offentligt att de inte kan hantera detta!

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shookang:

Körde du 4stegs varianten med vpn till brasilien?
Funkade det bra isf?

Ja, jag körde VPN metoden. Fungerarde felfritt.

Det är bara att instellera HOLA VPN i google chrome och sedan byta till brasilien när du är på microsoft.com/redeem och sedan lösa in koderna.

Här har du tilläget https://chrome.google.com/webstore/detail/hola-free-vpn-proxy...

Permalänk
Medlem

Köpte en Xbox series X på elgiganten bromma idag kl 11, fans runt 6-7st kvar. Ingen rusning där inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najk:

Gött med positiva besked från Elgiganten!

Måste säga detsamma. Bilden man fick i och med 3080 lanseringen svärtade ner dom en hel del men denna lansering tycks de vara den som gör bäst ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Håller med. Inte minst när devisen alltid har varit "hör vi inte av oss så är det inte försenat". Jaha, kanske hör de av sig men närdå? 23.59 ikväll?

Förstår att de har mycket nu men om Webbhallen och Mediamarkt lyckats bör även de lyckas kan man tycka.

Jag väntar också. Får se när den kommer.

Vet du förresten hur man ser om UPS har ens nummer eller inte? Den informationen bör de väl ha mottagit från MS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Hade dom gett mig den informationen på kundtjänst hade det varit bra, nu blev frun så otålig så hon åkte och köpte en på giganten istället... Hoppas MM lär sig något av den här releasen, dom har ju inte direkt skött det särskilt bra, årets mest efterlängtade release och man kan inte få tummen ur och skicka leveransbesked?

Hämtade ut min nyss.
Jag hade bokat så tidigt (oktober 2019) och dom har bytt system efter det så dom hade problem att skicka ut Mail då.
Min stog på deras lager med ett ordernr på en post-it lapp på, dom vet inte ens namnet på dom kunderna.
Dom hade tydligen 4st som lagt sin order tidigt, jag är en, kollega var den andra och två till okända då.

Passade på att fråga hur många dom fick in och tjejen trodde runt 15st från det hon sett.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Chattade med Elgigantens support runt kl 12. Jag beställde 9/10 med Klarna och jag har fått besked om leverans 8-9 december. Han sa att det finns en liten chans att jag får den tidigare då många ringer in och avbokar då man lyckats köpa på annat håll.

I Växjö skulle de inte få in några och jag tror han skrev att Karlskrona var närmst. Så surt. Kanske får de in några innan jul men han visste inte när eller hur många. Men men det är bara att vänta. Försöker beställa från Microsoft också men lyckas missa alla fönster. Konsekvent är jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Jag väntar också. Får se när den kommer.

Vet du förresten hur man ser om UPS har ens nummer eller inte? Den informationen bör de väl ha mottagit från MS?

Vad jag vet kan man inte se det. Vilket gjorde mig orolig att jag missat att uppge det. Så jag hörde av mig till Microsofts chat om det faktiskt. De bekräftade att de givit mitt nummer som slutar med "XXXX". Så ja, Microsoft har givit dem ditt nummer.

Sedan verkar det dock vara upp till föraren om denne vill ringa dig eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag stack också in till EG och köpte en. Lämnar tillbaka den andra 8)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag pratade nyss med Bring.
Nämnde för dem att Elgiganten sade att de skickat konsolen från deras centrallager, och att Bring sedan skulle skicka ut spårningsnummer.

Detta är inte riktigt korrekt information, enligt Bring.
Den jag pratade med sade att EG's centrallager ligger typ bredvid Brings lokaler, och att EG skickar över paketen till dem med jämna mellanrum varje dag.

Det är EG som ska bistå Bring med både kollinummer och spårningsnummer, det är inget som Bring ordnar med. Ibland missar också EG och skriva in både e-postadress och/eller telnummer (det står då "null" i de fälten) vilket leder till att Bring inte kan skicka ut någon avisering till mottagaren.
Bring kan inte söka på mottagarnamn, adress eller liknande i sina system.

Om ni är i kontakt med EG och de säger "att de skickat det från sitt centrallager": Begär att de tar reda på kollnummer/spårningsnummer. Detta ska EG ha koll på, enligt den person jag pratade med på Bring.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

Då sitter jag med ett ex av AC: Valhalla i handen. Saknas bara något... konsolen!

Ok, tack för info.

Jag installerade nyss appen "Mina paket". Låt oss hoppas det plingar till inom kort i den då.
Som sagt, de ligger tydligen "efter" hos Bring med att registrera spårningsnummer.

Jag målar inte fan på väggen riktigt än. Kollat lite andra forum, bla minhembio, där det är samma frågor. En hade nyss pratat med EG och fick sagt till sig ett aviseringssystemet hade säckat ihop men att dom ska komma idag.

Jag identifierade mig med bankid på försändelsen 09:40 (för att bara visa upp en cr kod när jag hämtar det, onödigt egentligen men det var lite för att se om dom verkligen ligger efter 😁) Det uppdaterades alldeles nyss i appen fast det står 09:40 i appen så driftstörningar verkar dom ju ha iaf.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Nucky:

Lägger upp en enkel instruktion om tillvägagångssättet. Har ingen aning om hur länge detta tillvägagångssätt fungerar!

Köp;
- Två (2) styck á Xbox Live Gold - 12 mån
- En (1) styck á Xbox Live Gold - 6 mån

Totalt får du då 30 månader Xbox Live Gold.

- Registrera ett Microsoft Konto
* Gå in på redeem.microsoft.com
* Registrera en av dina 12 månaders digitala nycklar du köpt och välj till att aktivera automatiska betalningar så får du en (1) extra månad på köpet - Dvs 13 månader

- Innan du aktiverar nästa nyckel så ska du in inaktivera automatiska betalningar;
* account.microsoft.com/services

- Gå till redeem.microsoft.com igen och registera din andra 12 månaders nyckel
* Välj att aktivera automatiskt förlängning så får du en (1) extra månad på köpet. Nu har du totalt *26 månader Xbox Live Gold*

- Inaktivera automatiska betalningar igen

* Gå till redeem.microsoft.com och aktivera din 6 månaders nyckel och välj automatiskt förlängning för en gratis månad till. Nu har du totalt *33 månader Xbox Live Gold*

- Inaktivera automatiska betalningar

* Gå till https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-game-pass-ultimate/cfq...
- Köp *Xbox Game Pass Ultimate* för *10kr*

Vad som händer nu är att du kommer få hela ditt Xbox Live Gold konverterat till "*Xbox Game Pass Ultimate*" - Detta får du i totalt 34 månader till en kostnad av 41kr/mån om du t.ex köper nycklarna på Inet.

Blir att testa detta så fort jag kommer hem ikväll! Otroligt bra value

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Läste nyss ditt senaste inlägg Najk, så kan det också vara. Känns mer som att jag litar på Bring än på Eg i detta fall 😁

Permalänk
Medlem

Ughh, nu försvann förväntat leveransdatum imorgon hos UPS..... :/ Nu finns det inget datum alls.

Permalänk
Skrivet av iJonsson:

Ja, jag körde VPN metoden. Fungerarde felfritt.

Det är bara att instellera HOLA VPN i google chrome och sedan byta till brasilien när du är på microsoft.com/redeem och sedan lösa in koderna.

Här har du tilläget https://chrome.google.com/webstore/detail/hola-free-vpn-proxy...

Har du lust och skriva en guide för oss som ska regga nytt? På Livekort fanns bara 24/mån xbox live som längst.
Och vad är det vpn:en gör för nytta här?.

Permalänk
Medlem

Min dök upp för 30 minuter sen så nu håller den på och uppdaterar sig

Förväntade mig att någon skulle plinga på dörren, men jag såg när han kom och väntade tills han åkte. Han hade bara lagt den under trappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Ughh, nu försvann förväntat leveransdatum imorgon hos UPS..... :/ Nu finns det inget datum alls.

Det försvinner ibland i anslutning till att det sker uppdateringar av leveransen. Om du kollar snart igen så kommer det finnas ett datum och troligtvis fortsatt imorgon.