Teknikmagasinets omstrukturering avbryts

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinets omstrukturering avbryts

Såg på Aftonbladet (https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/QmmGjQ/teknikmagasine...) att teknikmagasinet är nära konkurs, igen.

Vad tycker ni, borde man inte bara låta dom gå i graven? När det uppenbarligen inte är ett fungerande koncept. Personligen kommer jag knappt ihåg när jag använde mig av teknikmagasinet senast.

Länk till artikeln på SweClockers

Lade till länk till SweClockers artikel // Jacob Hugosson, Nyhetschef
Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Såg på Aftonbladet (https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/QmmGjQ/teknikmagasine...) att teknikmagasinet är nära konkurs, igen.

Vad tycker ni, borde man inte bara låta dom gå i graven? När det uppenbarligen inte är ett fungerande koncept. Personligen kommer jag knappt ihåg när jag använde mig av teknikmagasinet senast.

Sälja kinaskit till överpris känns som en tämligen dålig affärsplan i dessa tider.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker man ser folk där titt som tätt här i Linköping, jag själv köpte et par Qpad-lurar på bra pris där för några år sedan. Men det är inte en butik som lockar att gå in i, mycket krims krams.

Permalänk
Medlem

Sist jag var i deras butik så ahde jag sett ett usbminne på hemsidan jag ville ha och tänkte köpa det i butik.
Men det varken fanns i lager trots det stod på sidan och det skulle kosta dubbla i butiken.
Kommer inte sakna dem, lägg ner bara.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sälja kinaskit till överpris känns som en tämligen dålig affärsplan i dessa tider.

Lite kul att jag läste det på Aftonbladet också. Typ kvällstidningarnas svar på teknikmagasinet

Håller helt med i övrigt, affären har inte utvecklats öht, inte konstigt de går dåligt

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tjena @NisseG9! Nu finns en nyhet om detta på framsidan kopplad till den här tråden. Tack för tipset.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kommer bli saknade av exakt ingen!

Permalänk
Skäggig legend

Denna "satsning" med mobilreparation.. Jag ville byta ut batteriet på min gamla iPhone 7 plus som jag skulle ge till min bonusdotter. Svaret var: Tyvärr, kom tillbaka när det inte är folk här.

Jahapp.

Dock tråkigt ur barndomsperspektiv.. Jäklar vad man köpte walkie talkies.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det enda sorgliga med detta är att folk blir av med sina jobb, väldigt svårt att få jobb just nu. I övrigt lär få sakna Teknikmagasinet.

Permalänk
Medlem

Var länge sedan man satt sin fot där, och då endast för att hämta lite toa-läsning...

Lite off topic: Är inte Singles Day tillräckligt stort ännu här för att Sweclokers ska ta upp det? Har sett ett antal erbjudanden...

Singles Day

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Oh you...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Förutom överprisade datorprodukter så var det ju ett Wish man kunde gå in i typ, bytte batteri i min gamla iPhone 6S och dom gjorde inte ett skitbra jobb kan man säga, klisterremsan som ska hålla skärmen hade dom fuckat upp så den är halvlös på ena sidan. Har mestadels köpt hörlurar där, ett antal KOSS produkter när man var yngre och det inte fanns så mycket annat utbud i staden och innan jag hade ett bankkort man kunde använda på nätet

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av xpanterx:

Var länge sedan man satt sin fot där, och då endast för att hämta lite toa-läsning...

Lite off topic: Är inte Singles Day tillräckligt stort ännu här för att Sweclokers ska ta upp det? Har sett ett antal erbjudanden...

En push om Singles Day är på ingång!

Hur hamnade den där?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Lego Master

Ett av de roligaste jobben jag haft, men det var för 12-15 år sen när de fortfarande gick "bra".
Trist för de som jobbar där, men längesen jag köpte nåt annat än udda batterier där.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vad tycker ni, borde man inte bara låta dom gå i graven? När det uppenbarligen inte är ett fungerande koncept. Personligen kommer jag knappt ihåg när jag använde mig av teknikmagasinet senast.

Tråkig utveckling, men tyvärr inte oväntat.

För mig har Teknikmagasinet alltid varit lite som en kollision av Hobbex och Kjell&Co. Hobbex har redan lagt ned sina butiker och verkar numera satsa enbart på radiostyrt online. Jag jobbade själv som säljare på Hobbex en kort period, då radiostyrt var min stora hobby en gång i tiden. Först genom Tamiya och sedan Kyosho (Mini-Z).

Tyvärr verkar det som att många företag vill göra en "Apple" och öppna egna butiker överallt, vilket gör det svårare för butiker som Teknikmagasinet och Hobbex att konkurrera. Hur det gick för Kyosho som inte längre ville sälja genom Hobbex vet jag inte.

Det känns bara som att det i slutet är vi konsumenter (kunderna) som är de stora förlorarna...

Ska bli spännande att se hur länge Mediamarkt orkar kämpa på i Sverige. Sett till Stockholm med omnejd, så verkar säljarna där ha gett upp sedan länge. Annars var det en av mina favoritbutiker för 5-10 år sedan. Verkar som de främst säljer lotter till Postkodslotteriet framför elektronik numera.

Permalänk
Medlem

Köpte en Philips rakapparat där år 2009. Det är det enda jag har handlat på Teknikmagasinet.
OBS, jag använder fortfarande den rakapparaten så det var ingen wish-kvalitet direkt ;D
Tycker synd om dem som förlorar jobben i dessa tider

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tråkigt på grund av alla gamla minnen. Köpte min första MP3-spelare, en Diamond Rio PMP300 med hela 32 MB lagringsutrymme, på Teknikmagasinet som jag tror då låg på Sveagatan vid Sergel. Måste ha varit slutet av 1998 för jag var fortfarande 18 år och använde pengarna från mitt första extraknäck.

Förstår dock att TM borde gå i graven. De har inte alls hängt med i svängarna.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Tänka sig fördomarna man har mot wish, ali mm, men teknikmagasinet kom undan me de marginalerna flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tänka sig fördomarna man har mot wish, ali mm, men teknikmagasinet kom undan me de marginalerna flera år.

Vilka fordomar har man mot Aliexpress? Handlat mycket där, aldrig haft problem? Väl tills staten bestämde det skulle bli dyrt, typ kjell priser i slutändan.

Eller är det för att det är från kina? Har även beställd från andra aktörer i kina, som man absolut inte får tag i någon annan stans, resärvdelar till nvidia shield t.ex.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vilka fordomar har man mot Aliexpress? Handlat mycket där, aldrig haft problem? Väl tills staten bestämde det skulle bli dyrt, typ kjell priser i slutändan.

Tycker fortfarande det är betydligt billigare att köpa mycket från Ali, även om man räknar in tull och moms, åtminstone om du köper diverse saker i halv-bulk. Sist blev det 50 mekaniska brytare som med påslag fortfarande kostade lika mycket som tio från Kjell.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vilka fordomar har man mot Aliexpress? Handlat mycket där, aldrig haft problem? Väl tills staten bestämde det skulle bli dyrt, typ kjell priser i slutändan.

Eller är det för att det är från kina? Har även beställd från andra aktörer i kina, som man absolut inte får tag i någon annan stans, resärvdelar till nvidia shield t.ex.

Har själv inte det, men marknaden.
Det var tydligen okey för teknikmagasinet och köpa in subventionerat i flera år, tills tekniken blev modern nog att du fick se källan utan att resa till Thailand.

Permalänk
Medlem

dom har tappat sin grej sen länge, har inte minne när jag senast köpte nåt i en fysisk butik....

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att se TM:s koncept bära längre idag. Enda konkurrensfördelen är väl att de är tillgängliga om man är på stan i andra ärenden. Då kan man pipa in där när man behöver nån grej som ändå inte är värd att efterforska och jämföra utbudet på. Har väl köpt kanske tre småpryttlar på TM under de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem

Svårt att sakna något man inte ens haft tillgång till, synd att folk förlorar jobben dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Väl tills staten bestämde det skulle bli dyrt, typ kjell priser i slutändan.

Kemikalieskatten då eller?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kemikalieskatten då eller?

Nej, dels kunde dom skeppa saker fraktfritt ända ifrån Kina pga gamla post-avtal då Kina fortfarande var ett U-land, vilket gjorde att kostnaderna lades på Postnord istället.
Och dels så betalades det ingen moms på varorna.

Det var helt ohållbart så dom kryphålen täpptes igen, lite förenklat förklarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, dels kunde dom skeppa saker fraktfritt ända ifrån Kina pga gamla post-avtal då Kina fortfarande var ett U-land, vilket gjorde att kostnaderna lades på Postnord istället.
Och dels så betalades det ingen moms på varorna.

Det var helt ohållbart så dom kryphålen täpptes igen, lite förenklat förklarat.

Räknas det verkligen som kryphål när postnord och folk som handla bara sket i lagen? Moms osv skulle ju in, det fanns system att själv deklarera och betala in det.

Det främsta som hände var ju att staten sa att nu måste även postnord följa lagen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Räknas det verkligen som kryphål när postnord och folk som handla bara sket i lagen? Moms osv skulle ju in, det fanns system att själv deklarera och betala in det.

Det främsta som hände var ju att staten sa att nu måste även postnord följa lagen.

Fraktkostnaden var en stor del, och det var det kryphålet en täppte till.

Permalänk
Medlem

Men.... är det verkligen Teknikmagasinet som är i knipa? Det är ju moderbolaget Ambia som är i knipa. Det känns spontant som att media har vinklat det hela väldigt galet. Eller är jag ute och cyklar?

Här kan man läsa: https://www.dagenshandel.se/article/view/740791/teknikmagasin...
"Hur påverkas Teknikmagasinet av Ambia Tradings rekonstruktion?

– Dotterbolagen påverkas inte alls av rekonstruktionen av holdingbolaget. För Teknikmagasinet är det business as usual. Jag har ingen kommentar kring hur försäljning och så går för Teknikmagasinet, säger rekonstruktör Hans Liljeblad, Hellström Advokatbyrå, till Dagens Handel."

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Fråga:
Senast det här var på tapeten talades det om att bolagets undergång inte nödvändigtvis skulle drabba franchisetagare lika hårt, om jag minns rätt. Har den situationen förändrats?