AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Performance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det är verkligen konstigt att 4 stickor är snabbare än 2 stickor, det borde ju inte vara så.

Det finns massor av tester som visar att mer minne än du behöver inte är snabbare på något sätt, helt fel slutsats av trådskaparen

Har du testat själv? Här har jag gjort ett litet program som bara allokerar minne för en massa bitmaps för att testa. Påstå inte saker utan belägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Det är inte helt självklart om det inte framgår av tillverkaren, eller om du kan kolla själv i CPU-Z.

Men med största sannolikhet är 16GB moduler dual ranked.

Tack för svar. Dock verkar det som tillverkarna inte specificerar om det är single eller dualrank på sina produktsidor. Och att kolla själv i CPU-Z innebär ju att man först måste köpa hem minnena för att kolla.

Ingen som sitter på 2x16GB 3600MHz CL16 (eller liknande) minnen som vill kolla i CPU-z vad ni har för rank? Och gärna skriva i den här tråden, om ni har Dual Rank, vilka kit ni har?

Vore helt klart hjälpsamt för oss som planerar att skaffa sådana minnen

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Shit, jag måste vara korkad.
Jag förstod inte redigt testerna.
I första testet med 2 vs 4 moduler, vara alla moduler single rank? och att sen när man satte i 4st så började dom köras automatiskt i dual rank?

En viktig detalj kring dagens video från Hardware Unboxed;
i introt säger han att även singel rank minnen presterar som dual rank då man har fler än två moduler. Det kan vara det han sedan kör med i testerna längre fram i videon, även om det egentligen är single rank.

Kolla denna time-stamp:
https://youtu.be/AGux0pANft0?t=124

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Tack för svar. Dock verkar det som tillverkarna inte specificerar om det är single eller dualrank på sina produktsidor. Och att kolla själv i CPU-Z innebär ju att man först måste köpa hem minnena för att kolla.

Ingen som sitter på 2x16GB 3600MHz CL16 (eller liknande) minnen som vill kolla i CPU-z vad ni har för rank? Och gärna skriva i den här tråden, om ni har Dual Rank, vilka kit ni har?

Vore helt klart hjälpsamt för oss som planerar att skaffa sådana minnen

... eller så skaffar ni 4 st moduler med single rank, då presterar de som dual rank oavsett. Se mitt inlägg precis ovan.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

En viktig detalj kring dagens video från Hardware Unboxed;
i introt säger han att även singel rank minnen presterar som dual rank då man har två eller fler moduler. Det kan vara det han sedan kör med i testerna längre fram i videon, även om det egentligen är single rank.

Kolla denna time-stamp:
https://youtu.be/AGux0pANft0?t=124

"A system populated with MORE THAN TWO single rank modules"... Dvs du behöver köra 4st SR för att få samma fördel som 2st DR minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

"A system populated with MORE THAN TWO single rank modules"... Dvs du behöver köra 4st SR för att samma fördel som 2st DR minnen.

Korrekt, jag skrev fel och uppdaterar inlägget. Tack

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

... eller så skaffar ni 4 st moduler med single rank, då presterar de som dual rank oavsett. Se mitt inlägg precis ovan.

Sant. Ska man då räkna med att de allra flesta 8GB moduler är single rank?
Sen är ju 4st moduler svårare att få stabil OC på än 2st moduler. Därav är det önskvärt, i alla fall för egen del, att hitta 2x16GB dual rank.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Verkligen, alla missförstår och snöar in på fel sak, visst kan memory interleaving spela roll men att hitta en stor chunk ledigt minne på rot är avgjort viktigast. Jag svär att dubbelt RAM (till en viss gräns såklart) gör betydligt mer än dubblering av ranks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ska man då räkna med att de allra flesta 8GB moduler är single rank?

Det vet jag faktiskt inte, det är dessutom precis som HU säger ibland svårt att få fram. Det är nog värt att Googla specifikt via CPU-Z SPD-fliken de man är intresserad av än att bara "dra alla över en kam".

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av davve021:

Jahapp, hänger inte riktigt med här(skitsvårt med minnen) men finns risk att jag gjort bort mig? Fick precis hem mina Crucial Ballistix Max 4000MHz 2x16.

https://www.amazon.se/Crucial-Ballistix-BLM2K16G40C18U4B-stat...

Returnera o ta någon g.skill 2x16 3600MHz istället??
Ska ha till en 5900x på x570 Tomahawk bräda.

Skrot också...🤔

Om man söker på modellnumret och "single rank" verkar det finnas åtminstone några som hävdar att det är SR. Jag skulle nog personligen ta Ripjaws V 3600 CL14 i dagsläget.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Dem där videona är nice men skapar fler frågor. Vi behöver max överklock inom soc < 1.1, så vi inte får bus problem, gen4 ställer om sig till gen3.

Permalänk

Herregud vilket jobb.
Vill man ha 64gb så får man ju helt enkelt ta en smäll och slösa pengar för att få ut något av det.
Känns lite brottsligt att de inte nämner vilken rank deras grejer har om det nu har sån enorm påverkan om man går över rank-limit.

Permalänk
Medlem

Någon som har en shortlist på vilka 2x16 DR b-die kitt som säljs här?
Känns troligt att 3200 cl14 i 2x16 skulle vara DR eller har jag fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har du testat själv? Här har jag gjort ett litet program som bara allokerar minne för en massa bitmaps för att testa. Påstå inte saker utan belägg.

Belägg har jag, som sagt, det finns rätt många tester där ute som alla pekar på samma sak. Här har vi en till exempel:
https://youtu.be/kUFWalEf31w?t=362

Om man inte litar på Kanadensare kan man ju gå till en Australienare istället:
https://youtu.be/BcJI5H3fQlE?t=698

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Geimvera:

Någon som har en shortlist på vilka 2x16 DR b-die kitt som säljs här?
Känns troligt att 3200 cl14 i 2x16 skulle vara DR eller har jag fel?

Det absoluta flertalet 16GB-stickor ska vara DR. Ballistix Max verkar vara SR.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Belägg har jag, som sagt, det finns rätt många tester där ute som alla pekar på samma sak. Här har vi en till exempel:
https://youtu.be/kUFWalEf31w?t=362

Om man inte litar på Kanadensare kan man ju gå till en Australienare istället:
https://youtu.be/BcJI5H3fQlE?t=698

Klippet från Linus visar ju exakt vad jag påstår.
Hardware Unboxed däremot tänker jag inte titta på mer, de är barnsliga fanboys som alltid försöker bevisa sina egna teorier.

Permalänk
Medlem

Precis som lagring så tar allokering av RAM längre ju tid ju mindre andel som är ledigt. Prestandaförslusten kan enkelt sägas vara ca 10% vid 50% ledigt och 50% vid 5% ledigt. En god regel är att alltid ha 50% eller mer ledigt i alla former av minne där prestanda är en faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det absoluta flertalet 16GB-stickor ska vara DR. Ballistix Max verkar vara SR.

För ifall jag minns rätt så finns väl bara b-die i 8gbit ics? Så då borde de,.som du säger ju vara DR för 16gb stickor

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Geimvera:

För ifall jag minns rätt så finns väl bara b-die i 8gbit ics? Så då borde de,.som du säger ju vara DR för 16gb stickor

B-die verkar uteslutande vara DR i 16GB, ja. Hynix verkar ha någon variant som går att konfigurera som SR i 16GB.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Tack för svar. Dock verkar det som tillverkarna inte specificerar om det är single eller dualrank på sina produktsidor. Och att kolla själv i CPU-Z innebär ju att man först måste köpa hem minnena för att kolla.

Ingen som sitter på 2x16GB 3600MHz CL16 (eller liknande) minnen som vill kolla i CPU-z vad ni har för rank? Och gärna skriva i den här tråden, om ni har Dual Rank, vilka kit ni har?

Vore helt klart hjälpsamt för oss som planerar att skaffa sådana minnen

Får hem ett par G.Skill 3600 Mhz idag 2 x 16GB CL16-16-16-36. Kan kolla upp om de är DR, men det är de mest sannolikt. Har också 4 x 8GB i andra burken så öppnar upp för lite testmöjligheter och prestandatester.

Permalänk
Medlem

7

Skrivet av Mordekai:

Precis som lagring så tar allokering av RAM längre ju tid ju mindre andel som är ledigt. Prestandaförslusten kan enkelt sägas vara ca 10% vid 50% ledigt och 50% vid 5% ledigt. En god regel är att alltid ha 50% eller mer ledigt i alla former av minne där prestanda är en faktor.

Jag köper helt klart din förklaring, för tittar man på de tester som dykt upp på youtube verkar det inte finnas någon form av logik bakom resultaten. Ibland är snabbare minne bättre, ibland är mer minne bättre och ibland suger en kombination av båda (som enligt YT-logiken borde prestera bäst). Det beror väl helt på hur mycket minne spelet använder/behöver och sen är det väl individuellt hur spelet använder det?
Sen är det ju också så marginella skillnader i de flesta fall att man inte ens kan dra någon slutsats. Finns såklart en spread.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Får hem ett par G.Skill 3600 Mhz idag 2 x 16GB CL16-16-16-36. Kan kolla upp om de är DR, men det är de mest sannolikt. Har också 4 x 8GB i andra burken så öppnar upp för lite testmöjligheter och prestandatester.

Det vore grymt! Tack på förhand

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Techspot jämförde 8 vs 16 vs 32 för 2 år sedan. Med 2080 ti så var det i vissa spel liten skillnad mellan 16 och 32 trots att minnet inte var i närheten av att ta slut.

Störst skillnad var det i Hitman, och även större skillnad i 1440p än 4k (pga högre framerate?)

Skulle vara väldigt intressant med en benchmark 16 vs 32 vs 64 med ett 10900k/5900X och 3090. Någon som känner till om ett liknande test hunnits göras än?

Känns som att redaktionen behöver reda ut det här med ett gediget test där även single/dual-rank jämförs. Ska vi crowd-funda lite helgjobb åt dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Känns som att redaktionen behöver reda ut det här med ett gediget test där även single/dual-rank jämförs. Ska vi crowd-funda lite helgjobb åt dem?

Skriver under på den!
Skulle vara skönt att se en empirisk studie med enbart en sorts minne.. Samma frekvens, samma märke, samma modell i 2 kontra 4 st 8gb stickor. Sen ett likvärdigt minne i 16x2 och 16x4 med DR. Samma frekvens/timings på alla.. Enbart för att reda ut det här!
Det jobbiga med vissa tester är att de delvis blandar fabrikat, timings och frekvenser vilket gör det totalt opålitligt i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

7Jag köper helt klart din förklaring, för tittar man på de tester som dykt upp på youtube verkar det inte finnas någon form av logik bakom resultaten. Ibland är snabbare minne bättre, ibland är mer minne bättre och ibland suger en kombination av båda (som enligt YT-logiken borde prestera bäst). Det beror väl helt på hur mycket minne spelet använder/behöver och sen är det väl individuellt hur spelet använder det?
Sen är det ju också så marginella skillnader i de flesta fall att man inte ens kan dra någon slutsats. Finns såklart en spread.

Precis, om ett program statiskt allokerar sitt minne i start och har egen minneshantering kommer ju inte prestanda påverkas öht. Nyare programmeringstekniker vilar dock väldigt mycket på automatisk och dynamisk minnesallokering, inte särskilt lämpligt för realtidsapplikationer som spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Det vore grymt! Tack på förhand

Bekräftat nu. Det är DR på dessa och Samsung kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Bekräftat nu. Det är DR på dessa och Samsung kretsar.

Grymt! Stort tack för att du tog dig tiden att kolla upp det och svara här

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av hejo:

Bekräftat nu. Det är DR på dessa och Samsung kretsar.

Kan du länka till de du köpte?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Kan du länka till de du köpte?

https://www.webhallen.com/se/product/305282-G-SKill-Trident-Z...

Kör dem nu på 3800 MHz / Fclk 1900 MHz med samma spänning och timings utan problem (Asus B550 + Ryzen 5900X). Ska testa mer i helgen med den kombon, men levererar bra siffror än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Techspot jämförde 8 vs 16 vs 32 för 2 år sedan. Med 2080 ti så var det i vissa spel liten skillnad mellan 16 och 32 trots att minnet inte var i närheten av att ta slut.

Störst skillnad var det i Hitman, och även större skillnad i 1440p än 4k (pga högre framerate?)

https://static.techspot.com/articles-info/1771/bench/High_Hitman_1440p-p.webp

Skulle vara väldigt intressant med en benchmark 16 vs 32 vs 64 med ett 10900k/5900X och 3090. Någon som känner till om ett liknande test hunnits göras än?

Känns som att redaktionen behöver reda ut det här med ett gediget test där även single/dual-rank jämförs. Ska vi crowd-funda lite helgjobb åt dem?

Håller helt med dig här att det vore intressant med mer tester kring detta, för att hitta sweetspot både på frekvenser, latenser pris mm. Håller på att labba själv just nu av eget intresse med det jag har hemma. Det kan dock vara lite tidigt ännu att helt sätta punkt, för det lär komma ny AGESA inom kort som öppnar upp för 4000 MHz 1:1.

Vet du om techspot körde sitt 8 GB test med 2x4GB? Annars har det ju även fallit bort DC mode.